Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Er staat nog een nieuwe buurtbus aan de Westervoortsedijk. Ik vanavond even kijken welke dat is
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Klopt, bij Hermes VZ zag ik ze al. Prima vlot werkende OV-chipkaartlezers. Imo de beste sinds jaren die ik heb gezien.Dionysusnu schreef: ↑vr 02 mei 2025, 14:55 Inmiddels krijgen de Breng-bussen ook de nieuwe stijl Transdev OV-chipkaartlezers (althans, tenminste 1 bus)
-
Qua snelheid zijn ze zeker niet te verslaan.
-
En weer zijn er een paar nieuwe buurtbussen ingestroomd: de 7356 - 7359. Waar de 7356 gaat rijden weet ik nog niet, maar de 7357 - 7359 lijken in ieder geval vanuit buurtbusvereniging Zevenaar ingezet te worden (i.e. lijnen 555, 560 en 566).
-
Hoe zien die nieuwe CiCo's eruit dan?
-
- Hainje
Oh gewoon een Thales-validator, ja dat zijn eigenlijk altijd wel de beste apparaten geweest.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
Die Thales cico's waren idd erg snel en goed, vaak wel onduidelijk qua info omdat ze slecht gepositioneerd waren.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
-
- Contacteer:
En snel zijn ze nog steeds. Misschien soms iets te snel. Arriva gebruikt die kaartlezers tegenwoordig ook en vanochtend had ik een bus mee die ze had. Een jongen checkt in met zijn OV-Chipkaart en wil doorlopen maar kaartlezer gaf meteen na de check in een foutmelding. De kaartlezer reageerde meteen na de check in op de telefoon die de jongen in zijn broekzak had zitten. Toen de jongen zijn telefoon uit zijn zak haalde stond zijn bankpas open op zijn telefoon

-
Dat mobiel betalen in het OV is handig ja maar persoonlijk begin ik daar voorlopig nog niet mee net als het in-uitchecken met je betaalpas idem dito waar ze nu veel reclame voor maken in de bussen. Vraag me af of het überhaubt wel zo veilig en goed werkt zoals het hoort. 

-
Wat zou er dan niet veilig aan zijn?
-
Het gaat nog wel eens mis met afschrijven van ritprijzen wat ik van een aantal mensen heb begrepen. En je bankpasjes of telefoon koppelen aan dingen wat gevoelig is voor datalekken etc. Als je beetje technische IT kennis hebt weet je dat. Bedrijven drukken bepaalde tecnologische snufjes maar al te snel graag door zonder dat het eerst goed is doorgetest en scenario's die kunnen voorkomen goed zijn nagebootst. Vaak genoeg meegemaakt bij bedrijven en dan zeggen ze achteraf oh ja daar hebben we niet goed rekening mee gehouden.
Met name vanwege al die ontwikkelingen omtrent cybercriminaliteit in deze huidige tijd kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Enkel aan de voordelen denken is niet slim lijkt mij.
Met name vanwege al die ontwikkelingen omtrent cybercriminaliteit in deze huidige tijd kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Enkel aan de voordelen denken is niet slim lijkt mij.
-
- Contacteer:
Het zou aan onze apparatuur bij Syntus kunnen liggen, maar dat inchecken met de bankpas geeft bij ons echt vaak storingen. Heel vaak werkt het ook wel, maar áls de boel niet werkt is het 99 van de 100 keer een betaalpas en dan vooral die digitale op de telefoon. Daar is toch wel meermaals per dienst gezeur mee. Terwijl de OV-Chipkaart dat veel minder heeft. Vooralsnog ben ik dus totaal niet blij met dat OVpay want het heeft in mijn diensten vooral meer gedoe opgeleverd. OV-Chipkaart is op dit moment naar mijn mening gewoon nog steeds het betrouwbaarst. Zelf heb ik ook een OV-Chip voor mijn 3x per jaar dat ik als passagier met de bus ga, maar die verloopt volgend jaar en dan verleng ik hem toch gewoon lekker weer 

-
Dat het fout gaat bij oudere apparatuur is heel simpel. De oude apparatuur is gebouwd en geprogrammeerd op alleen de OV-chipkaart. Later werd daar de QR code aan toegevoegd en nog later OVpay. En iedere ICT-er weet dat als je een processor hebt met een bepaalde capaciteit en je voegt alsmaar nieuwe functies toe zonder de capaciteit te verbeteren, je dan uitval krijgt van functies en daarmee storingen. (sterker nog: ik ben geen ICT-er maar weet het wel)
Maar helaas vinden OV-directeuren en -aandeelhouders upgraden van ICT of nieuwe functies toevoegen te duur waardoor je een houtje-touwtje netwerk krijgt. Zie ook, off topic, de kaartverkoop apparatuur in bij Syntus Twente eind jaren ‘10 toen we overgingen naar cashless. Dat waren afzonderlijke apparaten die samengebracht moesten worden tot een geheel. Het zag er niet uit was bij invoering al hopeloos verouderd.
Maar helaas vinden OV-directeuren en -aandeelhouders upgraden van ICT of nieuwe functies toevoegen te duur waardoor je een houtje-touwtje netwerk krijgt. Zie ook, off topic, de kaartverkoop apparatuur in bij Syntus Twente eind jaren ‘10 toen we overgingen naar cashless. Dat waren afzonderlijke apparaten die samengebracht moesten worden tot een geheel. Het zag er niet uit was bij invoering al hopeloos verouderd.
-
- Contacteer:
Dat klinkt logisch maar lijkt mij hier ook niet het geval omdat ze de validators speciaal hebben vervangen voor nieuw spul vanwege de invoering van OVpay. Oftewel de huidige validators zijn speciaal met het oog daarop aangeschaft. Lijkt me dat die daar dan ook mee overweg moeten kunnen. En zoals ik zei werken veel bankpassen ook wel. Dat impliceert voor mij dat onze apparatuur wel werkt maar dat het probleem in de bankpassen zit in de gevallen dat het niet werkt. Immers, wanneer die reizigers een andere pas erbij pakken werkt het vaak wel. Dus meest logische lijkt me dat het aan de passen ligt.
-
Ah, ik dacht dat jullie nog de oude apparatuur hadden. Bij ons zijn ze dus in ombouw, maar de nieuwe apparatuur werkt vele malen beter.
Soms ligt het ook aan de bank trouwens. De grote banken als ING, ABNAmro en RABOBANK werken vaak beter dan de kleinere banken als KNAB of buitenlandse banken als Santander. Ook niet elke creditcard werkt goed. Visa en Revolut gaat goed.
Soms ligt het ook aan de bank trouwens. De grote banken als ING, ABNAmro en RABOBANK werken vaak beter dan de kleinere banken als KNAB of buitenlandse banken als Santander. Ook niet elke creditcard werkt goed. Visa en Revolut gaat goed.
-
En bij Keolis gebeurd het nog wel eens, als men een bepaalde soort bankpas gebruikt, dat heel de validator vastloopt. Ook heel fijn als je ergens in Utrecht staat met lijn 50 in de spits ofzo. 

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
Haha. Dat probleem kennen wij gelukkig dan weer niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Gebeurt ook wel met de OV-chipkaart, blijft het ding eeuwig op "in verwerking" staan.
Laatst nog iemand zien inchecken met bankpas waarbij in eerste instantie "in verwerking" bleef staan. Vervolgens tijdens het rijden naar de volgende halte, de passagier zat al, opeens "piep" en een melding "IN betaalpas" op de validator.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
- Contacteer:
Het was druk op de Waalkade en bij het Valkhof vanmiddag; bus 8 waarin ik zat ging na het verlaten van station Nijmegen rechtsaf naar het Keizer Karelplein in plaats van linksaf. Het was praktischer geweest als de chauffeuse dat even had omgeroepen, want nu werd pas weer gestopt bij de halte Prins Hendrikstraat en dan is het voor het centrum wel een stukje lopen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
Zijn er regels voor het aantal overstappen waarbij je niet opnieuw het opstaptarief betaalt?
Bij de derde vervoerder op rij ging het mis gisteren:

Aan de andere kant is dit weer heel schappelijk van Arriva (ik kwam uit een NS-trein)

Bij de derde vervoerder op rij ging het mis gisteren:

Aan de andere kant is dit weer heel schappelijk van Arriva (ik kwam uit een NS-trein)

-
Inclusief opstarttarief kom ik uit op 1,77 voor het laatste stukje

-
Klopt, maar ik beb een kortingsabonnement dat 40% korting biedt, dus € 1,77 - 40% = € 1,06.
-
Ah. Dan gaat er iets mis inderdaad. Ff in de gaten houden dus