
Eurocity Direct
-
- Berichten: 411
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Eurocity Direct
Uit de reactie van NS op het advies van het Locov voor dienstregeling 2026 maak ik op dat men van plan is de huidige tijdligging van de ECD in België te laten voortduren en ook een stop op Brussel C achterwege te laten. Buitengewoon teleurstellend. Er worden jaren en miljarden uitgetrokken om de infrastructuur uit te breiden en treinen te kopen en als er dan eindelijk gereden kan worden, laat men zich tegenhouden door een goederenpad o.i.d. Feitelijk rijdt de ECD nu voor Jan Lul tussen Antwerpen en Brussel, Niet uit te leggen dit. 

-
- Berichten: 7253
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Eurocity Direct
Infrabel/NMBs zegt dat een stop op Brussel Noord en Brussel Centraal niet pas lt tussen het andere treinverkeer op de huidige infra. Daarbij niet je niet vergeten hoe druk bereden Brussel Zuid - Brussel Noord is daar onderweg stoppen kost je minstens 6 minuten extra reistijd, genoeg om andere treinen in de weg te zitten. Maar ook met stops op Brussel Noord en Brussel Centraal verander je nog niet veel aan dat die trein praktisch leeg is, want binnenlandse NMBS vervoersbewijzen worden niet geaccepteerd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Eurocity Direct
Eerlijk gezegd zou mijn voorkeur uitgaan naar een stop op Brussel-Noord, daar zijn nog waardevolle overstapmogelijkheden. Ja, Brussel-Centraal is midden in het centrum voor de dagjesmensen, maar vanaf Brussel-Noord kan je makkelijk met de trein naar de Europese Wijk, en heb je de beste aansluitingen naar Leuven, Limburg, Luik, Luxemburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Eurocity Direct
Daarentegen is Brussel-Zuid weer een goede overstapmogelijkheid voor reizigers naar Londen, Parijs (en Zuid-Frankrijk). Volgens mij is het reizigerspotentieel naar Londen en Parijs groter is dan naar Wallonië en Luxemburg. Daarnaast geven reizigers naar Parijs en Londen vaak meer geld uitgeven aan een treinkaartje dan reizigers naar België.
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Eurocity Direct
Naar Leuven en Limburg zal het waarschijnlijk nog steeds sneller zijn om in Antwerpen over te stappen, of met de Eurocity naar Mechelen te gaan en daar over te stappen.
Verder wel eens dat een stop op Brussel-Centraal niet nodig is. De ICE van Brussel naar Frankfurt stopt ook enkel op Brussel-Zuid en Brussel-Noord.
Verder wel eens dat een stop op Brussel-Centraal niet nodig is. De ICE van Brussel naar Frankfurt stopt ook enkel op Brussel-Zuid en Brussel-Noord.
-
- Berichten: 7253
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Eurocity Direct
Met ECD kom je om :26 vanuit Rotterdam aan in Antwerpen op spoor 24. Tien minuten daarvoor komt de EC vanuit Rotterdam in Antwerpen aan.
Dan heb je volgende aansluitingen vanuit de ECD (ma-vr zonder P treinen):
:30 IC Leuven (via Lier, Aarschot) spoor 14
:36 IC Poperinge/Lille Flandres (via Gent Sint Pieters, Kortrijk) spoor 2
:39 S1 Nivelles (via Mechelen, Brussel) spoor 13
:43 S32 Puurs spoor 23
:47 IC Turnhout (via Lier) spoor 11
:49 IC Hasselt (via Mechelen, Brussels Airport, Leuven) spoor 24
:54 IC Charleroi Central (via Mechelen, Brussel Noord) spoor 23/24
Die aansluiting naar Leuven is krap in 4 minuten maar het is 1 niveau hoger direct te bereiken vanaf spoor 24, en anders kun je dan nog de reguliere EC nemen. Haal je die aansluiting dan ben je om :24 in Leuven. Haal je hem niet? Dan pak je de IC trein naar Hasselt en ben je slechts 10 minuten later in Leuven, alleen mis je dan wel de aansluiting richting Luik/Welkenraedt.
Vooral als je naar Mechelen wil is Eurocity Direct niet heel interessant. Brussel Centraal en Brussel Noord bespaar je ongeveer 15 minuten mee maar moet je vanaf Brussel Zuid wel eerst terugsteken.
Een stop van Eurocity Direct op Brussel Noord is voor de verbinding naar Luxemburg niet heel erg interessant, aangezien je daarmee op Brussel Zuid al een aansluiting hebt van 21 minuten en deze op Brussel Noord dan 40 minuten geweest zou zijn als ECD daar wel had gestopt. Alleen voor de richting Namur was een stop op Brussel Noord echt interessant geweest voor een aansluiting op de IC naar Dinant.
Dan heb je volgende aansluitingen vanuit de ECD (ma-vr zonder P treinen):
:30 IC Leuven (via Lier, Aarschot) spoor 14
:36 IC Poperinge/Lille Flandres (via Gent Sint Pieters, Kortrijk) spoor 2
:39 S1 Nivelles (via Mechelen, Brussel) spoor 13
:43 S32 Puurs spoor 23
:47 IC Turnhout (via Lier) spoor 11
:49 IC Hasselt (via Mechelen, Brussels Airport, Leuven) spoor 24
:54 IC Charleroi Central (via Mechelen, Brussel Noord) spoor 23/24
Die aansluiting naar Leuven is krap in 4 minuten maar het is 1 niveau hoger direct te bereiken vanaf spoor 24, en anders kun je dan nog de reguliere EC nemen. Haal je die aansluiting dan ben je om :24 in Leuven. Haal je hem niet? Dan pak je de IC trein naar Hasselt en ben je slechts 10 minuten later in Leuven, alleen mis je dan wel de aansluiting richting Luik/Welkenraedt.
Vooral als je naar Mechelen wil is Eurocity Direct niet heel interessant. Brussel Centraal en Brussel Noord bespaar je ongeveer 15 minuten mee maar moet je vanaf Brussel Zuid wel eerst terugsteken.
Een stop van Eurocity Direct op Brussel Noord is voor de verbinding naar Luxemburg niet heel erg interessant, aangezien je daarmee op Brussel Zuid al een aansluiting hebt van 21 minuten en deze op Brussel Noord dan 40 minuten geweest zou zijn als ECD daar wel had gestopt. Alleen voor de richting Namur was een stop op Brussel Noord echt interessant geweest voor een aansluiting op de IC naar Dinant.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 411
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Eurocity Direct
Naar de Europese wijk zou je er waarschijnlijk het snelste zijn met de metro vanaf Centraal; dat is nog maar enkele haltes dan. Maar station Noord zou zeker ook een goede aanvulling zijn om aansluiting te geven op diverse andere belangrijke treinroutes zonder terug te hoeven reizen.
Hoe dan ook heb je op dit moment vrijwel niets aan het stuk Antwerpen - Brussel van de ECD in vergelijking met de Eurostar en de EC en dat kan niet de bedoeling zijn.
Hoe dan ook heb je op dit moment vrijwel niets aan het stuk Antwerpen - Brussel van de ECD in vergelijking met de Eurostar en de EC en dat kan niet de bedoeling zijn.
-
- Berichten: 6954
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Eurocity Direct
Ik zie dat er morgen geoefend gaat worden met aftrappen en bijplaatsen bij de ECD in Rotterdam. Een aantal treinen zijn versneld tot 200km/u en gaan met ICNG13 rijden tussen Rotterdam en Lelystad. Vanaf wijzigingsblad juni zal dit vast ingevoerd worden bij een aantal treinen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten