Diverse materieelprojecten bij NS
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat kan. Tegelijkertijd puilen de treinen op Rotterdam - Utrecht nu niet dusdanig uit dat je er dringend dubbeldeks materieel moet inzetten. Het is qua drukte niet de A2/RoSA corridor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ze hebben niet voor niets de bijnaam Quietschie. Maar je krijgt er wel een prachtig geluid voor terug

Ok, voor fanaten dan. Voor reizigers is het wel vervelend. Hetzelfde geldt voor ICNG, daar is het boven de aangedreven draaistellen ook een geluidsfestijn.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
BR425 samengevat (noujaniet helemaal maar goed): https://www.instagram.com/reel/DHRILUNs ... A3NHhzZw==
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik ben een treinfanaat, maar ik vind de geluiden bij de wielbasis erg storend. Ik heb constant het gevoel dat er iets loszit en dat geeft mij als reiziger een onprettig gevoel. Bij de deuren heb je daar niet echt last van, maar daar zijn dan helaas geen stiltecoupés in de eersteklas.Dionysusnu schreef: ↑wo 09 apr 2025, 15:41 Ok, voor fanaten dan. Voor reizigers is het wel vervelend. Hetzelfde geldt voor ICNG, daar is het boven de aangedreven draaistellen ook een geluidsfestijn.
Ik verlang nu alweer terug naar de Pesa Dart, die net zo rustig op het spoor ligt, maar dan zonder allemaal storende geluiden.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Nu rijden enkele treinen met 12 bakken ICM en dat is niet voor niets. Je zou dan ook 8 bakken dubbeldeks kunnen inzetten.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik zit regelmatig in de spits in een 11 baks ICM tussen Rotterdam en Utrecht en de voorste bak is zelden voor meer dan 50% gevuld. Inzet van dubbeldeksmaterieel zal waarschijnlijk dan ook voor een betere verdeling zorgen. Maar de 2800 heeft ook jarenlang met VIRM gereden en ook DDZ is geen onbekende op deze lijn.
Er is naar mijn idee geen harde reden dat ICM per se vervangen moet worden door nieuw enkeldeksmaterieel. Sinds ICM niet meer de sprinterdiensten in het hoge noorden rijdt zijn er nog maar weinig solo ICM's te vinden in de spits, en vanaf 6 bakken ICM is 4 bakken DDZ/VIRM een gelijkwaardig alternatief zijn qua capaciteit.
Wat wel een argument kan zijn om ICM door ICNG te vervangen zijn de groeiplannen over de HSL, dan hoef je voorlopig geen nieuw HSL materieel meer aan te schaffen maar kun je later ICNG uit gewone IC diensten doorschuiven naar de ICD als de vervoersvraag op de HSL na 2030 stijgt.
Er is naar mijn idee geen harde reden dat ICM per se vervangen moet worden door nieuw enkeldeksmaterieel. Sinds ICM niet meer de sprinterdiensten in het hoge noorden rijdt zijn er nog maar weinig solo ICM's te vinden in de spits, en vanaf 6 bakken ICM is 4 bakken DDZ/VIRM een gelijkwaardig alternatief zijn qua capaciteit.
Wat wel een argument kan zijn om ICM door ICNG te vervangen zijn de groeiplannen over de HSL, dan hoef je voorlopig geen nieuw HSL materieel meer aan te schaffen maar kun je later ICNG uit gewone IC diensten doorschuiven naar de ICD als de vervoersvraag op de HSL na 2030 stijgt.
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wat hoor je dan precies? Dat er iets loszit herken ik niet. Zelf stoor ik me vooral aan de WCs, die maken bijna constant een vervelende ruis, iets van een leiding of ventilatie, waarschijnlijk. De NS-panel had er laatst zelfs een onderzoek over, waarbij je geluidsopnamen van verschillende plekken in de ICNG moest beoordelen.Matt schreef: ↑wo 09 apr 2025, 16:06Ik ben een treinfanaat, maar ik vind de geluiden bij de wielbasis erg storend. Ik heb constant het gevoel dat er iets loszit en dat geeft mij als reiziger een onprettig gevoel. Bij de deuren heb je daar niet echt last van, maar daar zijn dan helaas geen stiltecoupés in de eersteklas.Dionysusnu schreef: ↑wo 09 apr 2025, 15:41 Ok, voor fanaten dan. Voor reizigers is het wel vervelend. Hetzelfde geldt voor ICNG, daar is het boven de aangedreven draaistellen ook een geluidsfestijn.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Hmm ja. Die toonladder is van de Taurus. Het materieel dat getoond wordt is BR430, de zijn uit een Dosto, zijn zeker geen BR425 stoelen (ok, misschien ergens een subserie, maar niet die in NRW of Bayern). De prullenbakken klopt wel, ook al zien ze er anders uit, en vooral als iemand de deksel dicht laat vallen...cassie127 schreef: ↑wo 09 apr 2025, 15:46 BR425 samengevat (noujaniet helemaal maar goed): https://www.instagram.com/reel/DHRILUNs ... A3NHhzZw==
Er is een subserie met rubbertjes onder het dekseltje.
-
- Berichten: 4089
- Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik zie toch duidelijk BR422 op de zeikant staan.
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Oh ok, de voorloper dus. Maar allebei Bombardier/Alstom terwijl BR425 Siemens (en Bombardier) is.
-
- Berichten: 834
- Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
- Locatie: Roffa
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik dacht dat TRAXX + ICRm er al helemaal uit was?
PSA: Links gaan, rechts staan
-
- Berichten: 6953
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Alleen in de ICD en ECD, in de IC Den Haag - Eindhoven zijn 5 van de 7 omlopen nog met TRAXX+ICR gepland.
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De meeste van die stammen zijn voorzien van postertjes die afscheid nemen van 45 jaar ICR, voorzien van alle livreien over de tijd. Ze gaan er uiterlijk met het begin van de nieuwe dienstregeling uit, na de zomervakantie zou de inzet al gereduceerd moeten zijn tot 1 omloop gepland en 1 reserve.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Overigens is het grootste deel van de stammen die men nu nog inzet ook nog geschikt voor inzetten van/naar België, mocht fst nog nodig zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Uit de NS Sprinters type SNG, SLT en Flirt gaat de helft van de eerste klasse verdwijnen. De ombouw begint vanaf eind mei.
Bron www.spoorforum.nl
Bron www.spoorforum.nl
-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Betere, directe link:
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/ph ... =9&t=11252
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/ph ... =9&t=11252
F.k.a. Bollenstad
- Suus
- Berichten: 52108
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Van de vierdelige SLT had ik al een proefopbouw voorbij zien komen, en van de driedelige FLIRT lijkt het mij ook logisch. Het nut van de actie bij de vierdelige SNG, vierdelige FLIRT en zesdelige SLT zie ik wat minder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De verhouding wordt inderdaad bij de langere stellen wat scheef ja. Gaat NS vanaf dat moment dan ook een keer aangegeven aan welke kant die eerste klasse zit. Dat is nu al een gok bij SNG-drietjes en we krijgen hiermee nog meer asymmetrisch materieel dat ook nog eens langer is.
(Goed, VIRM is ook niet symmetrisch maar daar zit in elk geval aan beide kanten op ongeveer dezelfde plek een 1e klas afdeling)
(Goed, VIRM is ook niet symmetrisch maar daar zit in elk geval aan beide kanten op ongeveer dezelfde plek een 1e klas afdeling)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Na de zomer, als er genoeg materieel is omgebouwd, zal de nieuwe indeling in de reisinformatie gewijzigd en aangepast worden aan de dan toegepaste materieelindeling.
-
- Berichten: 7245
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De vierdelige FLIRT en zesdelige SLT blijft de huidige richting zoals deze nu is, hier verdwijnen dus geen 1e klas zitplaatsen. Alleen de driedelige krijgt aan één kant voortaan een 2e ipv 1e klas. Bij SNG zijn echter meer 1e klas stoelen aanwezig tussen de eerste deur en de cabine. Daardoor wordt in de vierdelige SNG's de 1e klas wel aan 1 kant omgebouwd naar 2e klas.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SLT 2413 heeft in april al zijn eerste klasse verloren aan de cabine 1 kant.
Interieur is precies het zelfde als bij de ex eerste klas middenbak van de 6 delige SLT: enkel de zittingen zijn blauw geworden.
De lampjes in het bagagerek en de houten armleuningen zijn gebleven.
Interieur is precies het zelfde als bij de ex eerste klas middenbak van de 6 delige SLT: enkel de zittingen zijn blauw geworden.
De lampjes in het bagagerek en de houten armleuningen zijn gebleven.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op za 24 mei 2025, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3836
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik denk dat ik het antwoord wel weet. Misschien kan NS eens informeren hoe Deutsche Bahn het voor elkaar krijgt die informatie te tonen, daar klopt het (zeker in het Fernverkehr) bijna altijd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ehm ja, dat dus... Zodra zo'n Fernverkehrstrein dan de grens over komt weet NS het opeens ook niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het voordeel van VIRM is dat de 1e klas altijd halverwege is. Ik kan dan aan de rijtuigen op het vertrekbord zien waar ik ongeveer moet staan. Bij SNG-3 heb ik geen idee, want het kan aan beide uiteinden zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Precies dat bedoel ik ook te zeggen. Ik moet alleen wel eens in de app kijken of een viertje op de borden nu DDZ, VIRM of ICM is, die verschillen immers ook qua indeling. Al zit er altijd wel een 1e klas in het midden dan.
Met de Sprinters gaat het nu daarentegen knap onhandig worden.
Overigens heeft SNG-vier toch helemaal geen grotere eerste klas dan FLIRT-vier toch? Ik dacht dat ze beide 8 stoelen hadden (met bij SNG het nadeel dat de meeste verkeerd om staan afhankelijk van de rijrichting.
Met de Sprinters gaat het nu daarentegen knap onhandig worden.
Overigens heeft SNG-vier toch helemaal geen grotere eerste klas dan FLIRT-vier toch? Ik dacht dat ze beide 8 stoelen hadden (met bij SNG het nadeel dat de meeste verkeerd om staan afhankelijk van de rijrichting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten