Storingsmeldingen
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Re: Storingsmeldingen
Ik had zoeken voor gasten al uitgezet, zojuist is ook lezen voor gasten ook uitgezet. Dat lijkt te helpen...
-
Dat lijkt inderdaad geholpen te hebben. 

- Hainje
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
Het helpt inderdaad.
Edit 10 minuten later: *voegt toe:* een beetje maar.
Ben al paar keer op bezoek geweest in Bad Gehtweh in de laatste 10 minuten en op de momenten dat lijn 502 niet rijdt is het TRAAG laden geblazen.
Om mijn eigen opmerking te illustreren mocht ik een ritje in lijn 502 maken bij de eerste poging deze Edit te posten
Geeft een beetje een rare ervaring: als je naar de site gaat krijg je NIET het forumoverzicht (je bent niet ingelogd, dus ben je gast en je mag niet lezen dus je ziet niks) maar na inloggen alles normaal.
Maar DDOS is nog steeds bezig:
Edit 10 minuten later: *voegt toe:* een beetje maar.
Ben al paar keer op bezoek geweest in Bad Gehtweh in de laatste 10 minuten en op de momenten dat lijn 502 niet rijdt is het TRAAG laden geblazen.
Om mijn eigen opmerking te illustreren mocht ik een ritje in lijn 502 maken bij de eerste poging deze Edit te posten
Geeft een beetje een rare ervaring: als je naar de site gaat krijg je NIET het forumoverzicht (je bent niet ingelogd, dus ben je gast en je mag niet lezen dus je ziet niks) maar na inloggen alles normaal.
Maar DDOS is nog steeds bezig:
In totaal zijn er 2438 gebruikers online :: 4 geregistreerd, 0 verborgen en 2434 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 2 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 7586 op wo 14 mei 2025, 01:22
-
Nog steeds aan de gang. Meer dan 2K gebruikers en lijn 502 doet nog steeds z'n rondjes.
-
- Contacteer:
Lijn 502 is bij mij nog niet komen opdagen, wel is t nog allemaal wat traag
In totaal zijn er 1604 gebruikers online :: 6 geregistreerd, 0 verborgen en 1598 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 2 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 7586 op di 13 mei 2025, 17:22
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
-
Voor het beheer: overweeg Cloudflare ertussen te zetten, ik heb dat als IT'er de afgelopen maanden bij meerdere klanten moeten doen vanwege vergelijkbare situaties
. Het stelt je tevens in staat om evt. hele landen te blokkeren als je dat zou willen.

- ArrivaBas
- Contacteer:
De meest obscure landen (zoals Vietnam waar al die 'gasten' vandaan kwamen) kun je op zich wel uitzetten zonder dat het veel gedonder geeft, maar als je bijvoorbeeld Duitsland moet gaan geoblocken omdat de volgende DDOS vanuit daar plaatsvindt, schiet de maatregel zijn doel voorbij, omdat je ook de welwillende forumleden raakt die daar wonen of op regelmatige basis verblijven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Cloudflare gaat inderdaad op het experimenteerlijstje, de blokkades zijn tijdelijk bedoeld ja
-
Bedankt voor het informeren en ingrijpen 

-
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik zal eens kijken. Maar jullie hebben allemaal een account, wat is het probleem 

-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Gasten hebben nu weer toegang
-
-
Nou, ik heb niet ingelogd hoor. Het zag er vreemd uit, "deze site heeft geen forum's las ik" dus dat er iets aan de hand was, was mij wel duidelijk.
Ik ga dan niet inloggen, voor je het weet komt er gedonder mee op mijn computer.
Ik ben eigenlijk wel verbaasd dat jullie er wel gewoon in zaten.
Maar, bedankt voor het oplossen (ja, ik weet: iémand zal toch moeten inloggen om de boel te repareren..).
-
Inderdaad, dat was mijn belangrijkste argument. Ik werd geconfronteerd met de Bad Gateway dus ik wist wel dat daar iets aan gedaan moest worden, maar voor gebruikers die toen niet hadden ingelogd of überhaupt niet geregistreerd waren kon zo'n situatie vreemd overkomen en op de lange termijn funest werken voor de aanwas.Het zag er vreemd uit, "deze site heeft geen forum's las ik" dus dat er iets aan de hand was, was mij wel duidelijk.
Los van het feit dat je niet wilt dat je netwerk platgelegd wordt, maar als je daarvoor het forum permanent wilt verbergen voor ongeregistreerde gebruikers zul je een mededeling met argumentatie moeten plaatsen als je zoiets doet.
-
- Donateur
In dat opzicht is het wel grappig te zien dat het forum nog nooit zo'n grote ledenaanwas heeft gekend als in de laatste dagen. Allemaal meelezers natuurlijk, die zich nu opeens gedwongen zagen een account aan te maken. Nu het forum weer zonder account toegankelijk is, zullen die zich ook wel in de maling genomen voelen.
Toch lijkt enige afscherming in het kader van een beperking van de performanceteruggang in het geval van gebruikerspieken zoals een paar dagen geleden me geen gek idee. Ik weet niet wat er softwaretechnisch mogelijk is, maar zou het niet een idee zijn alleen de voorpagina en eventueel de forumoverzichten met topics zichtbaar te maken voor gebruikers zonder account, en de topicinhoud alleen zichtbaar voor gebruikers met een account?
Dat zou als extra voordeel hebben dat niet-leden wel zien dát er wat gebeurt, maar dat ze om te zien wát er gebeurt een account moeten maken. Dat zou als prikkel voor het aanmaken van een account kunnen werken - en hopelijk verlaagt dat ook de drempel om zelf te gaan posten.
Want wat nieuw bloed kan dit forum wel gebruiken.
-
Je hebt inderdaad gelijk, de lijst met nieuwe leden van de afgelopen dagen is zo'n 4,5 pagina lang en kent op de voorgaande pagina's veel grotere gaten. Daarmee is jouw idee om alleen het forumoverzicht toegankelijk te maken helemaal niet slecht.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Vindt ik ook geen slecht idee, zie je trouwens ook wel bij buitenlandse collega-fora en dat zal vast een reden hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Kunnen we het inderdaad over hebben. We kunnen het lidmaatschap op een of ander manier ook aantrekkelijker maken, bijvoorbeeld door bepaalde onderdelen alleen leesbaar te maken met account
- Lijn 45
- Contacteer:
Het deel over de wiki zou bijvoorbeeld makkelijk verborgen kunnen worden, gebruikers zonder account hebben niets aan wat daar besproken wordt.
-
- Donateur
Ik weet niet of er statistieken worden bijgehouden, maar ik zou juist die forumonderdelen afschermen die de hoogste bezoekersaantallen halen. Iets zegt me dat dat niet het wikigedeelte is, maar eerder de regionale ov-subfora.
-
Hier zo'n nieuwe aanmelding.
Ik lees als OV-professional al jaren mee op OVinNL om op de hoogte te blijven en af en toe ideeën op te doen.
Ik heb geen plannen om actief mee te praten. Daarom zou ik het ook jammer vinden als het forum achter een inlog verdwijnt. Ik denk dat je daarmee veel geïnteresseerde lezers kwijtraakt.
Voor onderdelen kan ik het me wel voorstellen, zoals dit deel, het deel over de Wiki en het kroeggedeelte van dit forum. En wellicht dat een anti-robotvraag nog iets kan betekenen.
Tot zover mijn eerste, en wat mij betreft, laatste bericht hier. Doe er je voordeel mee.

Ik heb geen plannen om actief mee te praten. Daarom zou ik het ook jammer vinden als het forum achter een inlog verdwijnt. Ik denk dat je daarmee veel geïnteresseerde lezers kwijtraakt.
Voor onderdelen kan ik het me wel voorstellen, zoals dit deel, het deel over de Wiki en het kroeggedeelte van dit forum. En wellicht dat een anti-robotvraag nog iets kan betekenen.
Tot zover mijn eerste, en wat mij betreft, laatste bericht hier. Doe er je voordeel mee.
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Bedankt voor de feedback, gaan we bespreken!
Om dit iets meer te voorkomen hebben we Cloudflare vandaag geïnstalleerd om ons iets meer opties te geven. Technisch verhaal waar ik jullie niet mee zal bemoeien, maar mocht je vanaf nu nog gek gedrag zien, niet kunnen inloggen, nieuwe foutmeldingen krijgen, etc - laat het dan even weten!
Om dit iets meer te voorkomen hebben we Cloudflare vandaag geïnstalleerd om ons iets meer opties te geven. Technisch verhaal waar ik jullie niet mee zal bemoeien, maar mocht je vanaf nu nog gek gedrag zien, niet kunnen inloggen, nieuwe foutmeldingen krijgen, etc - laat het dan even weten!
- ODRAIL
Vandaag kon ik tot ongeveer 22:00 uur niet inloggen op deze site.