OV Pay

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dionysusnu

Re: OV Pay

Bericht door Dionysusnu »

Transdev heeft ook zoiets met Transdev Voordeel, net als GVB alleen voor OV-pay. Het is beschikbaar in NHN, HIJ, AML, en G&V, en telt per concessie, dus onafhankelijk van je reizen in de andere concessie's.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

ITF schreef: di 18 feb 2025, 15:30
Welke dingen zijn er met OVpay verslechterd?
Met een digitale pas kun je niet van alle voordelen gebruiken zoals het voorbeeld van E10 per dag met GVB of kortingsproducten Transdev. Deze producten koppel je aan een digitale pas en als die net in de 'spaar'periode vervangen wordt, heb je niet het voordeel wat je wel zou hebben. Alternatief is een fysieke bankpas te gebruiken.

https://help.ovpay.nl/kb/ovpay/home

Een digitale pas wordt regelmatig vervangen door de bank zonder dat je dit merkt. Je ziet de reizen die je met je nieuwe digitale betaalpas hebt gemaakt dan niet meer in je reisoverzicht. Voeg de nieuwe betaalpas toe aan de app om je reizen weer te zien.
Gr BasG
Dionysusnu

Dat is een beperking van het nieuwe systeem, maar niet een verslechtering.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

hauptbahnhof schreef: di 18 feb 2025, 14:20 Terwijl ik denk... Alleen inchecken was prima geweest. Kom met een vast tarief per rit en iedereen blij.
Dus inchecken in Maastricht, en of je meereist tot Sittard of Alkmaar maakt in prijs geen verschil? Dat wordt dan een flink hogere minimumprijs - of een enorme bak subsidie.
diederickx

Bericht door diederickx »

Tenzij je er een tijdslimiet aan koppelt zoals bij De Lijn. Maar goed al die nostalgische dromen zullen in Nederland niet uitkomen vrees ik.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: di 18 feb 2025, 15:49
rvdborgt schreef: di 18 feb 2025, 15:31
IIVQ schreef: di 18 feb 2025, 15:24 Londen heeft wat zaken die wij niet hebben (zoals automatisch cappen op het dagtarief) [...]
Dit is overigens voorafgaand aan de invoering van de OV-chipkaart wel beloofd maar nooit geïmplementeerd.
Kennelijk is dat iets wat vervoerdergebonden ingevoerd kan worden met OVpay:
Zoals deze. Zijn er al andere bedrijven die dit doen?
Transdev in G&V (en ik geloof.inmiddels al andere concessies) heeft Transdev voordeel: https://www.transdev.nl/nl/shop/flex/transdev-voordeel
Als je meer reist eerst 10, dan 20, dan 30 en dan (als je héél veel reist) 90% of zelfs 100 % korting. Automatisch (eenmalig activeren) Per kalendermaand.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Tenzij in de tussentijd je digitale pas is ververst. Dan heb je 0 voordeel en dat wordt verder nergens gemeld.
Gr BasG
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

BasGeluk schreef: di 18 feb 2025, 22:47 Tenzij in de tussentijd je digitale pas is ververst. Dan heb je 0 voordeel en dat wordt verder nergens gemeld.
Als dat niet in de voorwaarden staat, dan heb je gewoon recht op je korting.
cassie127

Bericht door cassie127 »

BasGeluk schreef: di 18 feb 2025, 22:47 Tenzij in de tussentijd je digitale pas is ververst. Dan heb je 0 voordeel en dat wordt verder nergens gemeld.
Dat is inprincipe heel simpel te zien aan de hand van je digitale pasnummer. Als die anders is, is je digitale pas ververst. Dat gebeurt naar mijn ervaring overigens niet zo snel aangezien deze (iig bij Google Pay) gekoppeld is aan je fysieke pas.

Begin deze maand was mijn fysieke pas verlopen en ik had mijn nieuwe nog niet geactiveerd. Toen werkte mijn digitale pas in Google Pay ook niet. Nadat ik mijn nieuwe fysieke pas geactiveerd had werdt deze vervest (met een nieuw pasnummer) in Google Pay.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Wacht wat? Luddiet hier, ik heb nog nooit met OV-Pay gereisd (Ondanks dat er een foto van iemand die héél erg op mij lijkt als 750000e OV-Pay-reiziger in de krant staat :D ) , maar is er een digitale pas die losstaat van je fysieke pas en apart kan verlopen?
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Als je bij een bank digitaal betalen hebt geactiveerd op een smartphone en smartwatch dan kan je daar ook mee betalen via OV-pay. De digitale pas verloopt 1x per 1 of 2 jaar oid. Je kunt gewoon blijven betalen maar bijvoorbeeld een kortingsproduct moet je opnieuw koppelen. Als tijdens het sparen van reizen je digitale pas verloopt, begin je opnieuw met sparen. Want een nieuwe pas. Op die manier kan je dus voordeel mis lopen.
Voor een fysieke bankpas die je gebruikt als OV-pay geldt dit niet.
Gr BasG
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

rvdborgt schreef: wo 19 feb 2025, 00:06
Heb je weleens met de klantenservice van Connexxion/ Transdev geprobeerd te communiceren? Succes *O*
Gr BasG
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

BasGeluk schreef: wo 19 feb 2025, 08:53
rvdborgt schreef: wo 19 feb 2025, 00:06
Heb je weleens met de klantenservice van Connexxion/ Transdev geprobeerd te communiceren? Succes *O*
Nee maar zij hebben gelukkig niet het laatste woord.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

BasGeluk schreef: wo 19 feb 2025, 08:51 Als je bij een bank digitaal betalen hebt geactiveerd op een smartphone en smartwatch
Oh, bedankt. Luddiet hier, ik heb een dumbwatch, en een telefoon zonder NFC, en nog gewoon een (nouja, 17) plastic pasje én authentieke flappen in m'n portemonnaie en vind dat prima zo.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Wubbo schreef: di 18 feb 2025, 16:43
hauptbahnhof schreef: di 18 feb 2025, 14:20 Terwijl ik denk... Alleen inchecken was prima geweest. Kom met een vast tarief per rit en iedereen blij.
Dus inchecken in Maastricht, en of je meereist tot Sittard of Alkmaar maakt in prijs geen verschil? Dat wordt dan een flink hogere minimumprijs - of een enorme bak subsidie.
Ik heb het uiteraard over ritten met tram en bus (naar Londens model), waar dus geen poortjes staan (staat ook in de zin voor die ene die je getagd hebt).
Daar is het heel makkelijk om helemaal te vergeten om uit te checken of te laat eraan te denken waardoor je of niet uitcheckt, of de hele tram/bus op je laat wachten totdat je je pas/device te voorschijn hebt gehaald om uit te checken.

Uitchecken zelf is geen probleem, zolang het voor de reiziger vanzelfsprekend is. En dat is eigenlijk alleen bij poortjes. Paaltjes op stations zou nog kunnen werken, mits die paaltjes in zo'n opstelling staan dat je er letterlijk langs loopt en het dus opvalt. M.a.w. de huidige overstapmeubels voldoen ook niet. Ik heb bijvoorbeeld vaker gehad dat ik van metro op trein overstap op Dvd en ik helemaal vergeet om te checken. Kom ik pas achter in de trein. Dan is het de vraag... ga ik dan uitchecken en dan achteraf regelen of loop ik maar achter iemand aan?
Dionysusnu

In de bus kom je ook vlak langs een kaartlezer bij het uitstappen. Voor de eenduidigheid wil je juist, zolang je nog paaltjesstations hebt, dat het bij trein en bus hetzelfde is.

Bij lange lijnen speelt overigens nog steeds het kort-lang probleem.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

En toch vergeet men op de een of andere manier sneller in een voertuig die snel door moet dan op een station. Rechtpraten wat eigenlijk behoorlijk onklantvriendelijk is maakt het echt niet beter op.

Nogmaals, in een stad als Londen check ik:
☻in de bus: alleen in en kost £1,75 (€2,11) voor 1 uur reizen met tram en bus (onbeperkt overstappen). Er is ook maar 1 kaartlezer, voorin bij de chauffeur.
☻op de tramhaltes: alleen in en kost £1,75 (€2,11) voor 1 uur reizen met tram en bus (onbeperkt overstappen)
☻op de DLRstations: in en uit (welliswaar behoorlijk onduidelijk want het zijn alleen maar paaltjes en die staan niet persé pal naast de perronopgang dus hier kan zeker wat verbeterd worden) en de ritprijs is afhankelijk van door welke zones er gereisd is (zone 1 is duurder dan de rest).
☻op de Underground/Overground/National Railstations: in en uit langs poortjes en de ritprijs is afhankelijk van door welke zones er gereisd is (zone 1 is duurder dan de rest).

Dus kortom: als de regel komt: op stations checkt u in en uit en in tram en bus checkt u alleen in (alleen Utrechtse tram is een uitzondering hierop, waar de lezers op het perron staan), dan moet het appeltje eitje zijn.

Lang-kort-probleem los je op door een gemiddeld tarief te hanteren. Dat was vrijwel net zo met de strippenkaart. Je kon onbeperkt reizen binnen het aantal zones. Het is best doorslaan om de reiziger per afgelegde 100 meter te laten betalen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Tsja. Ik woonde in de Bijlmer en de zonegrenzen lagen hier heel naar. Ik heb bij de invoering van de OVC een tabel gemaakt met alle onderlinge reisrelaties tussen metrostations. Vrijwel héél Amsterdam en vooral Amstelveen zou er flink op achteruit gaan, maar de Bijlmer juist vooruit.

Hier lag de zonegrens ook op één halte vóór station Duivendrecht i.p.v. er onder, gewoon om mensen op extra kosten te jagen.

Elk systeem heeft voor- en nadelen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Op de schermen in GVB-metrostations staat dat je alléén kan in- en uitchecken met OV-chipkaart. Er staan geen poortjes open. Hoe dat dan voor OV-payers zonder OVC moet, géén idee. GVB.nl is zó traag dat mijn telefoon al uit is voor de verstoringen geladen zijn.
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 06 apr 2025, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd

Bericht door dennistd »

Er was gisteravond een landelijke OV Pay-storing.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Twee statenmededelingen in Noord-Brabant spreken over de invoer van de OVpas en aansluitend de afschaffing van de OV-chipkaart in Noord-Brabant:
Statenmededeling Gedeelde mobiliteit - Noord-Brabant schreef:Naar verwachting komt in het laatste kwartaal van 2025 de OVpas beschikbaar. Dit is de vervanger van de OV-chipkaart. Vanaf dat moment kunnen nog meer groepen reizigers overstappen naar OVpay. (...) Begin 2027 verdwijnt de OV-chipkaart als betaalmiddel in het openbaar vervoer.
Statenmededeling Innovatie - Noord-Brabant schreef:De verwachting is dat op 01-03-2027 iedereen over is naar OVpay en de OV-chipkaart niet langer te gebruiken is.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Het lijkt me dat over het uitschakelen van de OV chipkaart landelijk overeenstemming moet zijn :?:
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Het zit al veel langer in de pijplijn, die overeenstemming is er dan ook al eventjes.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ach, misschien moet ik aan het idee wennen. Hopelijk kunnen abonnementen straks ook met OV Pay gecombineerd worden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Is er dan eindelijk een nieuwe partner voor de OVpas gevonden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie