Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
- OVNL-beheerder
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Sowieso, een RE13 die op tijd rijst is bijzonder zeldzaam.
-
Groetjes vanuit een MR08 in Luxemburg. Ik moet drie uur en zes minuten hier zitten om in Brussel-Noord te geraken.
De dubbeldekker op de heenweg was toch een stuk comfortabeler.

As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
-
Ik kan mij nog herinneren toen er heerlijk comfortabele i11 rijtuigen werden gebruikt.
-
De TERs in Picardie hebben omroep ook in het Nederlands. Het lijkt gewoon Tuffy te zijn.
-
Na een overnachting in een hotel langs het spoor tussen Wehrhahn en Zoo met vanuit mijn kamer uitzicht op het spoor was het weer tijd om naar huis te gaan. Ik besloot dat met de RE19 naar Arnhem te doen. Ik nam de trein van 12.26 die met een paar minuten vertraging vertrok. Een vertraagde RE13 naar Wuppertal met een rode 111 erachter was de oorzaak. Ook zag ik op een ander perron wat commotie. Mensen wilden in een RE naar Aken instappen maar de deuren gingen dicht en weg was de trein. De achtergebleven reizigers lieten even duidelijk blijken wat ze ervan vonden. De reis naar Arnhem verliep verder probleemloos en de aankomsttijd in Arnhem was stipt op tijd. In Duisburg stapte een enorme groep scholieren in waardoor het behoorlijk vol was in de trein. Ze stapten in Dinslaken uit waar aan het nieuwe perron werd gestopt.
-
[waarschuwing: lange post. @mods, is dit wel geschikt voor alledaags of moet ik dit ergens anders plaatsen?]AnderzamNL schreef: ↑ma 05 mei 2025, 11:06 Groetjes vanuit een MR08 in Luxemburg. Ik moet drie uur en zes minuten hier zitten om in Brussel-Noord te geraken.De dubbeldekker op de heenweg was toch een stuk comfortabeler.
De voortzetting van mijn terugreis naar Nederland verliep niet geheel vlekkeloos.
Mijn reisgenoot en ik willen nog goedkoop winkelen in Brussel. Bij het verlaten van het station werp ik nog snel een blik op de schermen, en dan voel ik de bui al hangen: een defect wissel tussen Antwerpen en Rotterdam. EC en ECD vallen uit, dus we zijn zeker een uur vertraagd. Dan winkelen we toch lekker een uur langer door?
Zo staan we op het perron van Brussel-Noord, waar de volgende EC staat aangekondigd met +5. Niet erg. Vervolgens komt-ie leeg aan uit het noorden (???) en stappen we in.
- Spoiler: show
Maar we rijden niet weg. En dan komt het bericht dat je niet wilt horen. Technisch mankement, de trein wordt afgeschaft. Iedereen er weer uit. Tussendoor valt er weer een ECD uit. De meesten besluiten om te wachten op de volgende volgende EC. Mijn reisgenoot en ik hebben geen zin in die drukte, dus willen we met de IC naar Essen. Die wordt gewijzigd naar spoor 21, dan spoor 24 en weer terug naar spoor 21. Leuke work-out zo, met de koffers. Vanuit de IC zien we de hele meute zich in de EC proppen. Ons vertrek naar Essen is met +5 (zie spoiler).
- Spoiler: show
Dat was me het reisje wel.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
- ArrivaBas
- Contacteer:
In Liège hebben ze koning Filip (uiteraard onder begeleiding) een ritje zelf laten besturen op de nieuwe tramlijn: https://www.nu.nl/316630/video/belgisch ... -luik.html
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Donateur
Groeten uit Bad Schandau, waar ze onze trein 15 minuten hebben stilgezet in verband met een “betriebliche Maßnahme”. Wat dat dan precies inhoudt? Grenscontroles natuurlijk. Twee man politie vallen “willekeurig” ongeveer 10 mensen per rijtuig lastig om hun paspoorten te zien. Dat dat nooit aan witte, blonde mannen wordt gevraagd is natuurlijk toeval. Ondertussen zijn we ingehaald door de S-Bahn en door een goederentrein. Wat een walgelijke poppenkast, ik heb hier echt geen goed woord voor over.
Edit: bij nader inzien lijken eerdere EC’s dit oponthoud niet gehad te hebben, dus wellicht doen ze die controles normaal toch rijdend. (Ik heb die twee niet zien uitstappen.) Maar wat de “technische Sachen” dan waren, is mij niet duidelijk. En de controles blijven een schertsvertoning.
Edit: bij nader inzien lijken eerdere EC’s dit oponthoud niet gehad te hebben, dus wellicht doen ze die controles normaal toch rijdend. (Ik heb die twee niet zien uitstappen.) Maar wat de “technische Sachen” dan waren, is mij niet duidelijk. En de controles blijven een schertsvertoning.
-
Laatst toen ik uit Polen kwam werden die controles op het station van Frankfurt(Oder) uitgevoerd. Daardoor vertrokken we ook met +10 richting Berlijn.
-
Op de RE13 vanuit Venlo vinden ook controles plaats tijdens de rit. Levert geen extra reistijd op.
- Ivan
Ook in de Europeanen Sleeper een tijdje terug gingen er vanaf Bad Schandau tot Dresden een paar agenten mee. Ze liepen enkel langs, en geen vertragingen daardoor.
Een poppenkast is het wel..
Een poppenkast is het wel..
-
In diverse ICE's naar Duitsland Bupo gezien vanaf Arnhem. En vorig jaar ook in de RE Salzburg-München.
-
Ik denk dat grenspolitie hun pappenheimers wel kent. Dan mag je het "toeval" vinden dat witte blonde mannen niet gecontroleerd worden, maar ervaring zal leren dat witte blonde mannen meestal niet het probleem zijn. De kans dat dat illegale immigranten zijn is klein.
Ik kwam zaterdag vanuit Italië naar Zwitserland, uiteraard controle in Chiasso door twee Zwitserse agenten, loopt er een donkere jongen net tussen de twee. Die werd alleen vriendelijk gevraagd even aan de kant te gaan zodat ze samen verder konden lopen, niets racistisch aan.
Het is maar wat je wil zien.
Ik kwam zaterdag vanuit Italië naar Zwitserland, uiteraard controle in Chiasso door twee Zwitserse agenten, loopt er een donkere jongen net tussen de twee. Die werd alleen vriendelijk gevraagd even aan de kant te gaan zodat ze samen verder konden lopen, niets racistisch aan.
Het is maar wat je wil zien.
-
Als je iemand van kleur bent die al jaren legaal in Europa woont of er bent geboren, kan ik me voorstellen dat het enorm frustrerend is als jij elke keer je paspoort moet laten zien en moeilijke vragen krijgt. Controleer dan gewoon iedereen en maak geen onderscheid. (Zegt ik als iemand die nooit gecontroleerd wordt bij steekproeven.)
- trolly
trolly doet

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Als je iedereen gaat controleren krijg je onhandelbare vertragingen. Geeft ook gelijk de zinloosheid van die controles aan. Zelfde langs de weg.
De lidstaten zijn zo met elkaar verweven dat er dagelijks honderdduizenden bewegingen over een grens zijn, die eigenlijk niet meer voorstellen dan willekeurige strepen op een kaart.
De lidstaten zijn zo met elkaar verweven dat er dagelijks honderdduizenden bewegingen over een grens zijn, die eigenlijk niet meer voorstellen dan willekeurige strepen op een kaart.
-
Maar dat is wat ik zeg: ze profileren omdat ze weten dat sommige profielen gewoon vaker raak zijn. En dat kleur dan in dat profiel zit, tja, helaas. Je bent gewoon niet effectief bezig als je iedereen (random) controleert.Reiziger Delft schreef: ↑ma 19 mei 2025, 09:15 Als je iemand van kleur bent die al jaren legaal in Europa woont of er bent geboren, kan ik me voorstellen dat het enorm frustrerend is als jij elke keer je paspoort moet laten zien en moeilijke vragen krijgt. Controleer dan gewoon iedereen en maak geen onderscheid. (Zegt ik als iemand die nooit gecontroleerd wordt bij steekproeven.)
Als je in Latijns-Amerika rondloopt als europeaan dan word je er ook vaker uitgepikt.
-
- Donateur
Als je een bepaalde doorsnede vaker controleert dan andere doorsneden, enkel op basis van een bepaald kenmerk (profileren), dan zal het aantal gevallen waarin het bij die doorsnede 'raak' is natuurlijk ook navenant groter worden dan bij andere doorsneden. Op die manier houd je een bias natuurlijk wel in stand.
-
Dan doe je eens in de zoveel tijd een 100% controle.
- trolly
Als doekje voor het bloeden?
Het zal aan mij liggen, maar het vanwege efficiëntie selecteren op raskenmerken geeft mij erg onaangename associaties.
Het zal aan mij liggen, maar het vanwege efficiëntie selecteren op raskenmerken geeft mij erg onaangename associaties.
Non oltrepassare la linea gialla
-
- Donateur
Ook nergens voor nodig. Je kunt het gewoon willekeurig doen, zonder aanziens des persoons. Man, vrouw, groot, klein, jong, oud, wit, zwart...
Maar goed. Dit probleem zit natuurlijk veel dieper in onze maatschappij verweven dan bij alleen de uitvoerende organen.
-
Dan nogmaals, jij gaat er van uit dat de interessante mensen gelijkelijk over die kenmerken verdeeld is en de ervaring zal zijn dat dat niet is. Als je dan als organisatie die tot doel heeft bepaalde zaken op te sporen dat soort tools bewust negeert ben je gewoon niet effectief bezig.
-
- Donateur
...wat dus precies in die bias zit. Als je mensen met een kleurtje vaker gaat controleren, zitten daar dus ook vaker positieven tussen. Met als gevolg dat het beeld ontstaat dat kleurlingen zich vaker aan afwijkend gedrag overgeven en om dat te voorkomen nóg vaker gecontroleerd moeten worden. Enfin, bij jou heb ik daar geen verwachtingen bij, maar bij de rest zal de vicieuze cirkel die daaruit voortkomt inmiddels wel duidelijk zijn.
En nog los daarvan heeft het natuurlijk ook morele consequenties. Als je iemand met een kleurtje ertussenuitpikt 'want kleurtje', geef je dus ook aan degenen die zich als prima burger gedragen het signaal af dat je ze toch niet vertrouwt 'want kleurtje'. Opnieuw maak ik me bij jou geen illusies, maar ik denk dat veel mensen zich wel iets kunnen voorstellen van de impact die dat op je zelfbeeld kan hebben.
En wie het idee heeft ondanks al zijn/haar goede bedoelingen bij voorbaat toch niet vertrouwd te worden, gaat zich daar op den duur misschien ook wel naar gedragen. Waarmee de bias uiteindelijk gewoon een self fulfilling prophecy wordt.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Op de RE19 valt het mij op dat ze vaak pas ná Emmerich komen controleren (ik zal wel niet het enige grensoverschrijdende verkeer zijn dat daar pas de trein in stapt, maar soit). De helft van de keren wordt iedereen om zijn legitimatie gevraagd, de andere helft lopen ze gewoon even door de trein te kijken.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
RE13 is heel gericht zoeken, kan ook zijn dat iemand gesignaleerd staat vanuit Nederland.