Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat is/wordt eigenlijk de ingangsdatum van de nieuwe GVB-concessie, is dat nu al bekend? Op de wiki staat nog steeds "iig. 01-04-2025", maar die datum is inmiddels verstreken...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
-
- Donateur
"Er was meer tijd nodig":
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347201/n ... tijd-nodig
Het artikel heeft het over 'mei' voor het uitbrengen van een concessievoorstel vanuit GVB. Die zou dan 'in juli' gegund moeten worden.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/347201/n ... tijd-nodig
Het artikel heeft het over 'mei' voor het uitbrengen van een concessievoorstel vanuit GVB. Die zou dan 'in juli' gegund moeten worden.
-
Herstelbieding is 29 april (eerder dan verwacht) ingeleverd. Eind juni komt de VRA met een oordeel en als die positief is begint de nieuwe concessie op 1 juli.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
-
Even voor de metro reizigers: vanaf morgen t/m 28 mei wordt een nieuwe "snelle" dienstregeling getest met andere rijtijden en minder halteertijd en dus minder omlopen.
Vertrektijden zijn zo'n beetje compleet ondersteboven gegooid (behalve de 52), dus check even voor vertrek de reisplanner en houd rekening met vertraging.
Vertrektijden zijn zo'n beetje compleet ondersteboven gegooid (behalve de 52), dus check even voor vertrek de reisplanner en houd rekening met vertraging.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Gelukkig communiceert GVB hier zelf ook iets over...
Oh nee, jammer
Oh nee, jammer

Updates:
Updates:
- Hainje
Op een a4'tje ergens in een vitrine.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
Zal dit te maken met semi-automatisch rijden (GoA2)?
-
Het heeft wel met CBTC te maken. Dat rijdt eigenlijk langzamer dan ZUB, vooral toen het net nieuw was. Destijds waren meer metro's in de omloop gegooid. 3 jaar later vonden ze het een goed idee om het nog eens uit te proberen. GoA2 wordt volgende week voor 2 dagen getest.
Spoiler alert: het gaat niet goed. De 51 reed net met 10-20 minuten vertraging en is nu ingekort tot Spaklerweg.
Spoiler alert: het gaat niet goed. De 51 reed net met 10-20 minuten vertraging en is nu ingekort tot Spaklerweg.
- Lijn 45
- Contacteer:
Weet iemand hoe het zit met de concessie van de IJveren voor dit jaar (en hierna)?
-
Was de metrodrgl gisteren (zondag) ook al aangepast? Het viel mij op dat de metro's precies voor mijn huis (tussen GZH en KEN) elkaar kruisten, dat is normaal alleen als 50 (ITW-GPP) hier rijdt (of bij vertraging).
Ook reed zaterdag volgens mij wel 4 omlopen oude CAF op 53/54, dat is veel tegenwoordig.
Vrijdagavond ging ik iemand van de trein halen op Dvd, ik ben met bus 41 gekomen en beneden bij de metropoortjes ingecheckt, maar toen ze er was bleek de trein naar Dmnz de handigste optie. Ik kon boven niet meer bij de GVB-paaltjes uitchecken, "U bent al in/uitgecheckt". Had dat nog niet eerder meegemaakt van poortje naar paaltje, alleen tussen paaltjes onderling binnen 2 minuten.
Ook reed zaterdag volgens mij wel 4 omlopen oude CAF op 53/54, dat is veel tegenwoordig.
Vrijdagavond ging ik iemand van de trein halen op Dvd, ik ben met bus 41 gekomen en beneden bij de metropoortjes ingecheckt, maar toen ze er was bleek de trein naar Dmnz de handigste optie. Ik kon boven niet meer bij de GVB-paaltjes uitchecken, "U bent al in/uitgecheckt". Had dat nog niet eerder meegemaakt van poortje naar paaltje, alleen tussen paaltjes onderling binnen 2 minuten.
-
Nee, zondag was de normale dienstregeling, waar de vertrektijd van de 2 metro's op KEN maar enkele seconden verschilt. Wel zie ik via OVinfo dat de ritten richting GPP tussen 17:00 en 19:00 allemaal 1 tot 4 minuten vertraagd waren, wat dus veroorzaakt dat ze tussen de stations kruisen.
Volgens de dienstregeling rijden op zaterdag 3 omlopen S3/M4 op de 53/54. 2 achterelkaar, een M5 tussen en dan nog eentje. Na half 7 (wanneer de frequentie omlaag gaat) gaat de M5 buiten dienst, dus dan heb je gewoon 3 CAFjes achterelkaar.
-
Waar zit dat langzame eigenlijk in? Zijn de remcurves strakker (te strak) dan onder ZUB? Aan de andere kant, niet elk station kent een remcurve dus zou wel moeten compenseren.Styyx schreef: ↑ma 19 mei 2025, 13:23 Het heeft wel met CBTC te maken. Dat rijdt eigenlijk langzamer dan ZUB, vooral toen het net nieuw was. Destijds waren meer metro's in de omloop gegooid. 3 jaar later vonden ze het een goed idee om het nog eens uit te proberen. GoA2 wordt volgende week voor 2 dagen getest.
Of is het iets anders?
Ik kan me wel herinneren inderdaad dat voor de uitbreiding van de omlopen, de aansluiting op Van der Madeweg, met name richting Gein/Gaasperplas heel vaak de mist in ging. Helemaal omdat metro's geen vertrekverboden meer kregen ook al kwam de aansluitinde metro er bijna aan.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De nieuwe elektrische geledes rijden/reden vanochtend ook op lijn 15 en 22!
Updates:
Updates:
-
Uit het Jaarverslag GVB Veren BV 2024, pagina 4:
Jaarverslag Veren 2024 en Jaarverslag GVB Holding 2024 zijn via deze pagina te raadplegen.Het huidige contract voor instandhouding van de (veer)verbindingen tussen afdeling Verkeer en Openbare Ruimte van gemeente Amsterdam en GVB Veren BV verloopt op 7 juli 2025. Het college van B en W van gemeente Amsterdam heeft op 27 februari 2024 besloten om door te gaan met de inbesteding van het Veren-contract. De verwachting is dat partijen de komende maanden tot overeenstemming komen over de voorwaarden voor een nieuw contract. De definitieve goedkeuring vindt plaats door besluitvormende organen binnen GVB Holding NV en gemeente Amsterdam. Het is mogelijk dat gemeente Amsterdam besluit het huidige contract nog eenmaal met 6 maanden te verlengen tot 7 januari 2026. Het nieuwe contract gaat dan in per 7 januari 2026.
- Lijn 45
- Contacteer:
-
Daarnet een metro 53 richting Gaasperplas gehad waarvan de bestuurder liet zien wat ervoor nodig is om in deze dienstregeling op tijd te rijden: met slippende wielen naar de baanvaksnelheid, die zo lang mogelijk vasthouden, en dan met slippende wielen weer tot stilstand komen. Zo kun je geen dienstregeling rijden.
De overstap op Van der Madeweg was op de achteropkomende 54 omdat het op de Ringlijn een bende was. Hopelijk trekt GVB duidelijke conclusies na dit proefbedrijf.
-
Goed nieuws voor iedereen: de snelle dienstregeling bleek zo slecht te lopen dat we vanaf volgende week maandag weer de reguliere dienstregeling rijden. Daardoor is de GoA2 test verschoven naar vandaag en morgen.
En daarmee ook het grootste probleem van GoA2:
Vooral de S3/M4 wagens worden bestraft met extra lange remcurves. Als je morgen in eentje instapt bij GoA2 merk je vanzelf welk station wel of niet een remcurve heeft: de wagen volgt eerst heel rustig de remcurve, wanneer die net voor het station een volle rijstraat wordt (wanneer de metro ~45km/u rijdt) wordt keihard tractie gegeven, om dan 3 seconden later vol in de remmen te gaan.
Ook heeft Alstom wat dingen zelf gedaan dat tijd kan kosten. Baanvaksnelheid is eigenlijk overal 70 (even de Noord/Zuidlijn aan de kant gezet), maar toch gaat het systeem op sommige locaties piepen als je 68 rijdt. Het wissel bij CS (oosttunnel) kan eigenlijk met volle snelheid bereden worden, alleen omdat het wat duurder is en veel metro's op rijden, is ooit besloten om 40km/u te handhaven. Nu heeft Alstom daar een marge op gezet: 35. Voor de S3/M4 zelfs 32. Het lijkt weinig en dat is het eigenlijk ook, maar we hebben nu wel stiekem een marge van een marge van een marge.
En daarmee ook het grootste probleem van GoA2:
GoA2 geeft helaas meteen 90%-95% tractie en reageert niet op slippen. Ook bestaat het concept van uitrollen niet: op lange stukken wordt steeds pompend tractie gegeven om snelheid te behouden.TLP schreef: ↑do 22 mei 2025, 19:43 Daarnet een metro 53 richting Gaasperplas gehad waarvan de bestuurder liet zien wat ervoor nodig is om in deze dienstregeling op tijd te rijden: met slippende wielen naar de baanvaksnelheid, die zo lang mogelijk vasthouden, en dan met slippende wielen weer tot stilstand komen.
Ik moest het even navragen want ik heb zelf nooit op de ZUB gereden, maar dat is het inderdaad. In het begin van CBTC had elk station een remcurve. Langzamerhand zijn meeste weggehaald, laatst nog van station Bijlmer ri. Gein een maandje terug (alleen voor de M5/M7). Sommige blijven bestaan en die kunnen dan helemaal niets tot wel 15 seconden kosten. Als je ze eenmaal in een rijtje zet dan kan je wel op minuten per rit uitkomen. Als je bijv. de 51 pakt: Weesperplein, Amstel, Spaklerweg (tot 60), Overamstel, RAI, Zuid, Amstelveenseweg, Henk Sneevlietweg, Heemstedestraat (S3/M4), Lelylaan en Postjesweg....hauptbahnhof schreef: ↑ma 19 mei 2025, 23:43 Waar zit dat langzame eigenlijk in? Zijn de remcurves strakker (te strak) dan onder ZUB? Aan de andere kant, niet elk station kent een remcurve dus zou wel moeten compenseren.
Vooral de S3/M4 wagens worden bestraft met extra lange remcurves. Als je morgen in eentje instapt bij GoA2 merk je vanzelf welk station wel of niet een remcurve heeft: de wagen volgt eerst heel rustig de remcurve, wanneer die net voor het station een volle rijstraat wordt (wanneer de metro ~45km/u rijdt) wordt keihard tractie gegeven, om dan 3 seconden later vol in de remmen te gaan.
Ook heeft Alstom wat dingen zelf gedaan dat tijd kan kosten. Baanvaksnelheid is eigenlijk overal 70 (even de Noord/Zuidlijn aan de kant gezet), maar toch gaat het systeem op sommige locaties piepen als je 68 rijdt. Het wissel bij CS (oosttunnel) kan eigenlijk met volle snelheid bereden worden, alleen omdat het wat duurder is en veel metro's op rijden, is ooit besloten om 40km/u te handhaven. Nu heeft Alstom daar een marge op gezet: 35. Voor de S3/M4 zelfs 32. Het lijkt weinig en dat is het eigenlijk ook, maar we hebben nu wel stiekem een marge van een marge van een marge.
Ik heb genoeg keren gehad dat ik de opdracht om te vertrekken kreeg, wat je officieel zonder na te denken moet opvolgen want "het systeem heeft bepaald dat de overstap niet meer haalbaar is". Alleen toen ik mijn kop even uit het raam stak was de andere al halverwege het perron. Vaak krijg je gewoon een vertrekverbod maar toch gebeurt dit soms nog steeds.Ik kan me wel herinneren inderdaad dat voor de uitbreiding van de omlopen, de aansluiting op Van der Madeweg, met name richting Gein/Gaasperplas heel vaak de mist in ging. Helemaal omdat metro's geen vertrekverboden meer kregen ook al kwam de aansluitinde metro er bijna aan.
-
Het wrange is dat zonder deze kamikaze-instellingen gewoon niet op tijd gereden had kunnen worden. Je zou ongetwijfeld wat tijd kunnen besparen als je zonder remcurves kunt werken, maar je gaat geen 5 minuten per rit kunnen winnen ten opzichte van de normale dienstregeling, zoals de afgelopen dagen is geprobeerd.GoA2 geeft helaas meteen 90%-95% tractie en reageert niet op slippen. Ook bestaat het concept van uitrollen niet: op lange stukken wordt steeds pompend tractie gegeven om snelheid te behouden.
-
Toen in het begin elke week wel het systeem vastliep en helemaal geen metroverkeer mogelijk was (soms alleen M52 en soms ook niet), hebben ze veel extra's uitgeschakeld. Zo'n extra is idd dat de metro wordt vastgehouden voor de aansluiting als ie binnen 2 min er kan zijn. Het schijnt dat hij af en toe wel ingeschakeld kan worden door de verkeersleiding maar dat is niet elke dag/elk moment zo, helaas.
Ik denk sowieso dat GoA2 vast wel prima kan, maar gewoon binnen de normale dienstregeling.
In Londen hebben ze op de SubSurfacelijnen ook CBTC en daar hebben ze de tractie van de metro's ook verhoogd waardoor de metro's ook echt snel kunnen rijden onder GoA2.
Ik denk sowieso dat GoA2 vast wel prima kan, maar gewoon binnen de normale dienstregeling.
In Londen hebben ze op de SubSurfacelijnen ook CBTC en daar hebben ze de tractie van de metro's ook verhoogd waardoor de metro's ook echt snel kunnen rijden onder GoA2.
-
De normale drgl waar 2 minuten stilgestaan wordt op Sloterdijk, 2 op Zuid, 2 op RAI, 1 op Overamstel en 1 op Van der Madeweg?
De rit van lijn 50 ri Gein die nu (17:33) vertrekt doet er volgens drgl 34 mn over, op 6 juni dezelfde tijd (17:28) 38mn. Prima dat je wat reserve inbouwt, maar doe dat dan niet op 4 achtereenvolgende stations. En ja ik snap dat dat met gelijkmatige verdeling van de lijnen van doen heeft, maar het is wat vervelend.
- Meltrain
- Donateur
Een lange wachttijd te RAI heb ik (op lijn 51) nog niet meegemaakt.
De langere wachttijd te Zuid heb je overigens wel nodig, aangezien daar een enorme vervoersbreuk is en er dus veel uit- en instappers zijn.
De langere wachttijd te Zuid heb je overigens wel nodig, aangezien daar een enorme vervoersbreuk is en er dus veel uit- en instappers zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
Aha:
Hij stond al bijna in Ndm!(O:mm-fks)...Frans Mensonides schreef:Een vervoersbreuk is geen door overmatig reizen per bus veroorzaakte botziekte die recht geeft op vijf maanden ziekteverlof en op door de rijksoverheid gesubsidieerde rijlessen. Nee, het is het verschijnsel dat bij een bepaalde halte of binnen een bepaald gebied heel erg veel mensen in- en uitstappen, naar verhouding tot het aantal mensen dat in de bus blijft zitten. Is het aantal in- en uitstappers groter dan het aantal doorgaande reizigers, dan spreekt men van een absolute vervoersbreuk.
-
- trolly
Zal wel uit het Buitenlands vertaald zijn?TffpaA schreef: ↑vr 23 mei 2025, 18:21Aha:
Hij stond al bijna in Ndm!(O:mm-fks)...Frans Mensonides schreef:Een vervoersbreuk is geen door overmatig reizen per bus veroorzaakte botziekte die recht geeft op vijf maanden ziekteverlof en op door de rijksoverheid gesubsidieerde rijlessen. Nee, het is het verschijnsel dat bij een bepaalde halte of binnen een bepaald gebied heel erg veel mensen in- en uitstappen, naar verhouding tot het aantal mensen dat in de bus blijft zitten. Is het aantal in- en uitstappers groter dan het aantal doorgaande reizigers, dan spreekt men van een absolute vervoersbreuk.
De Italianen hebben het over een rottura di carico, wat je inderdaad met vervoersbreuk zou kunnen vertalen. Ik zou het eerder over een onderbreking hebben, maar ach...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
Frans Mensonides klinkt eerder Frans/Latijn (of Grieks? Ik heb slechts atheneum gedaan...). Maar goed, uiteindelijk is dat natuurlijk allemaal één pot natte olijvenolievretende en wijndrinkende bende, daarzo beneden de Rijn.