Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Nette oplossing inderdaad. Ook boekbaar, wat je over de vervangende dienstregeling van Rotterdam naar België helaas niet kunt zeggen: "Sorry, helaas kunnen wij deze specifieke reisoptie niet verkopen (ook niet telefonisch). Kies a.u.b. een andere verbinding."
Verder ook jammer dat NS kennelijk alle reizigers die voor dit weekend via NS de ECD hadden geboekt een e-mail heeft gestuurd dat hun ticket dit weekend niet geldig is, wat uiteraard onzin is.
Verder ook jammer dat NS kennelijk alle reizigers die voor dit weekend via NS de ECD hadden geboekt een e-mail heeft gestuurd dat hun ticket dit weekend niet geldig is, wat uiteraard onzin is.
-
Het ticket met de ECD is dit weekend nog steeds geldig, maar je kunt het beter wijzigen naar een ticket met de EC. Je krijgt dan namelijk het prijsverschil terug. 

-
Dat kan natuurlijk, maar zouden alle van tevoren verkochte ECD-tickets dan duurder zijn geweest dan de EC-tickets die daarna nog beschikbaar waren?
-
Op het moment dat de mail werd verstuurd waren de EC tickets voor alle vertrekken goedkoper dan de ECD tickets. Mits je met dezelfde voorwaarden boekt, uiteraard.
-
Maar NS vermeldde dat niet in zijn mails en dat ruikt dan sterk naar het negeren van de geldende wetgeving. Ook vraag ik me af hoe die vergelijking uitvalt als je de compensatie bij vertraging in aanmerking neemt. Die is in veel gevallen 50%, als reizigers op basis van de normale dienstregeling hebben geboekt.
Verder kun je vanaf Rotterdam niks boeken, dus dat schiet al helemaal niet op.
Ik vermoed dat de klantenservice het er druk mee heeft.
-
Ik heb eens voor ECD naar Antwerpen geboekt tot ik het bericht dat de ECD's niet zouden rijden. Ik mocht in de EC plaatsnemen maar er werd door NSI niks vermeldt over terugkrijgen van prijsverschil. Heb toen de tickets terug laten betalen want dat voelde niet goed.
-
- OVNL-beheerder
Ik zit met aardig wat andere reizigers in de European Sleeper richting Nederland. Helaas staan we voorlopig nog in Praag door problemen met de bovenleiding verderop. Voorlopige prognose is dat we om 21:00 weer verder kunnen.
Je zal maar in Berlijn willen opstappen. Dat gaat een latertje worden.
Je zal maar in Berlijn willen opstappen. Dat gaat een latertje worden.
-
Zo te zien 2u 45m vertraging. Lekker dan.
- Suus
- Contacteer:
Ik moet mijn complimenten geven, als je de afgelopen week op Rotterdam Centraal bent geweest dan moet je wel echt een blinde vink zijn om niet meegekregen te hebben dat er aankomend weekend geen treinen rijden. De hoeveelheid spandoeken en posters is echt overdonderend. Ik hoop dat ze makkelijk aan te passen zijn, er volgen het komende anderhalf jaar nog drie van deze weekenden.
Aankomend weekend rijdt vanwege de ontkoppeling van Rotterdam van het spoorwegnet de tienminutentrein tussen Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Ook heel netjes.
Aankomend weekend rijdt vanwege de ontkoppeling van Rotterdam van het spoorwegnet de tienminutentrein tussen Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Ook heel netjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Alleen heeft men de omgeleide intercity Vlissingen - Amsterdam dan weer niet netjes in de reisinformatie weten te krijgen, je krijgt nu de 3 minuten overstap op hetzelfde perron in Roosendaal. De doorkoppeling naar Enkhuizen zit er dan weer wel in.
-
- OVNL-beheerder
-
Gistermiddag in de avondspits was er een verstoring tussen Ede-Wageningen en Arnhem.
Daardoor verviel de 3200. De verkeersleiding had (nog) geen vervangende stops voor Klp geregeld, waardoor er in de reisplanner anderhalf uur lang geen enkele trein van/naar Klp stond. Complimenten voor de conducteur en machinist op de 3100 die desondanks een stop op Klp wilden regelen!
Daardoor verviel de 3200. De verkeersleiding had (nog) geen vervangende stops voor Klp geregeld, waardoor er in de reisplanner anderhalf uur lang geen enkele trein van/naar Klp stond. Complimenten voor de conducteur en machinist op de 3100 die desondanks een stop op Klp wilden regelen!
-
- Donateur
- Contacteer:
Is er iets aan de hand met de wissels bij spoor 14/15 op Rotterdam Centraal?
Gisterenochtend binnengenomen op spoor 4 en vanochtend op spoor 12 en 's middags beide dagen vertrokken van spoor 13.
Gisterenochtend binnengenomen op spoor 4 en vanochtend op spoor 12 en 's middags beide dagen vertrokken van spoor 13.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Contacteer:
Ik zat gisteren in de trein die een aanrijding kreeg op die plek. Toen de noodremming ingezet werd wist ik direct hoe laat het was. Vervolgens duurde het 2,5 uur ongeveer tot een trein uit Arnhem kwam om ons op te halen en naar Arnhem te brengen. Ze hadden zelfs netjes de aansluitingen in Arnhem laten wachten zodat we direct konden overstappen. Top geregeld. Communicatie op het moment zelf was ook goed door machinist en conducteur, ondanks hun zware taak om als eerste te gaan kijken hebben ze ons goed en professioneel op de hoogte gehouden. Respect.Roeland schreef: ↑wo 21 mei 2025, 08:09 Gistermiddag in de avondspits was er een verstoring tussen Ede-Wageningen en Arnhem.
-
- Contacteer:
Ja bijna elke dag zijn er spoorlopers of mensen die even snel door de gesloten slagbomen lopen.
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal
-
Helaas zijn er nog altijd scenario's waarbij het extra stoppen van andere treinseries in de Klomp niet goed omschreven is, of wordt er bij het toepassen van scenario's te vaak overheen gelezen. De Klomp blijft bij versperringen vaak een aandachtspunt die snel vergeten wordt.Roeland schreef: ↑wo 21 mei 2025, 08:09 Gistermiddag in de avondspits was er een verstoring tussen Ede-Wageningen en Arnhem.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Het probleem was er nooit toen de 3000 nog op Klp stopte. Toen dat veranderd werd naar stoppen van de 3100/3200 is de ellende begonnen....
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Doet wel afvragen: ging dat dan ook steeds fout toen de 3100 nog de serie was die Driebergen-Zeist bediende? Want het lijkt wel een beproefd recept voor vergissingen als je een station uitsluitend met een IC bedient die in verstoringsscenario's kan worden opgeheven.
Waarbij Veenendaal-De Klomp wel extra complex is omdat er ook storingen zijn waarbij de serie die in eerste instantie vervangend zou moeten stoppen ook vervalt. En dan moet je een stop vervangen die er normaalgesproken niet is, dat lijkt me daarmee iets wat je sneller vergeet.
Waarbij Veenendaal-De Klomp wel extra complex is omdat er ook storingen zijn waarbij de serie die in eerste instantie vervangend zou moeten stoppen ook vervalt. En dan moet je een stop vervangen die er normaalgesproken niet is, dat lijkt me daarmee iets wat je sneller vergeet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Op Db heb je nog een alternatieve bediening in de vorm van de 7300.
Niet ideaal, maar dan stopt er sowieso tenminste nog iets.
Wat ik eigenlijk nog altijd niet begrepen hebt.
Het past voor de 3000 om zowel op Db als op Klp te stoppen, zie de paden in de avond en vroege ochtend.
Waarom is het niet mogelijk om dat altijd met de 3000 te doen en de 3100 en 3200 altijd non-stop Ut-Ed te laten rijden.
Dan heb je én een verbinding Db-Klp én op beide stations een vaste patroontijden voor een stoppende trein.
Niet ideaal, maar dan stopt er sowieso tenminste nog iets.
Wat ik eigenlijk nog altijd niet begrepen hebt.
Het past voor de 3000 om zowel op Db als op Klp te stoppen, zie de paden in de avond en vroege ochtend.
Waarom is het niet mogelijk om dat altijd met de 3000 te doen en de 3100 en 3200 altijd non-stop Ut-Ed te laten rijden.
Dan heb je én een verbinding Db-Klp én op beide stations een vaste patroontijden voor een stoppende trein.
-
Blijkbaar is het toch niet zo haalbaar als er gedacht wordt, want de NS gaat in de dienstregeling 2026 het stoppatroon op De Klomp aanpassen, waardoor de 3100 er altijd stopt en de 3000 nauwelijks meer. Alleen aan de dag randen zal de als de 3100 niet rijdt zal de 3000 er stoppen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Dat past in de vroege ochtend en avond ja, maar in de spits zou de stop te Utrecht te kort worden, terwijl ProRail juist extra aandacht aan het vestigen is op dat lange treinseries voldoende halteertijd moeten hebben op grote stations zoals Utrecht.
-
- Donateur
- Contacteer:
Vanochtend werd mijn 1127 in Breda opgeheven als gevolg van een wisselstoring bij Tilburg Universiteit; de blikken van de reizigers toen dat in de trein werd omgeroepen. De achteropkomende Sprinter mocht overigens wel door en die zat me toch een partij vol
.

Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Het zou wat dat betreft nog het ideaalst zijn als je de stops simpelweg zou kunnen omwisselen: de 3000 ligt qua kruising heel mooi om op Veenendaal-De Klomp in beide richtingen aan te sluiten en de 3200 ligt juist heel mooi daarvoor bij Driebergen-Zeist (beide richtingen zouden dan vlak bij die stop elkaar kruisen). Dan kan je beide series op één stop houden tussen Utrecht en Ede-Wageningen.
Maar op Driebergen-Zeist gaat dat in de spits niet lukken bij gebrek aan perrons aan de buitensporen, want de 3200 komt daar wel akelig dicht op de 7400 door.
Schapekop in de Keistad
-
De 3000 zit vast aan de stop in Driebergen, aangezien de 7300 er vlak voor zit, gezien vanuit Utrecht. Op het moment dat de 3000 Driebergen overslaat, dan kan de 7300 niet meer in Maarn, Driebergen of Bunnik stoppen
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Kan de 7300 dan niet iets eerder rijden?