CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door TomSteyl »

Sowieso is de FNV-vertegenwoordiger mbt NS ook niet altijd constructief in de wedstrijd bezig. Staat erom bekend op sociale media continue ruzie te maken met anderen als men kritisch is over de rol van FNV in salarisonderhandelingen bij NS (heeft inmiddels zijn 06-nummer laten verwijderen op de website van FNV, juist vanwege de vele ruzies).
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Matt
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Matt »

Een collega stuurde mij deze link door: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... -te-worden

Afbeelding
Bron: FNV Spoor

In deze grafiek is de loonstijging afgezet tegen de inflatie. Iemand enig idee of dit een realistische weergave is of dat dit spelen met cijfers is? Als je dit aan de gemiddelde NS'er laat zien, dan ziet het er wel heel dramatisch uit.

Overigens houd ik de ontwikkelingen rondom de cao van NS de laatste tijd een beetje in de gaten vanwege ongewenste veranderingen op mijn afdeling. Op hun website is FNV Spoor erg politiek correct, terwijl ze intern mijn werkgever als een soort boeman afschilderen. Ik vind het erg jammer en het draagt ook bij aan hoe collega's naar hun eigen werkgever kijken. -0-
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door waldo79 »

Voor statistische data over inflatie kun je zelf CBS Statline raadplegen.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Bemined »

Helemaal accuraat kan dit sowieso niet zijn, want niet alle loonstijgingen van de laatste CAO akkoorden waren in procenten. Lage loonschalen zijn procentueel dus harder gestegen dan hoge loonschalen, wat je hier dus niet terug ziet.
Matt
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Matt »

Het ligt er ook maar net aan welk nulpunt kiest. Als je begint bij 2015 of 2022 dan krijg je waarschijnlijk een heel ander beeld.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Bemined »

Inderdaad, op https://vvmc.nl/caos/ kun je alle CAO's sinds 2009 terugvinden. Als ik als voorbeeld trede 25 van loonschaal 56 pak dan zie je het volgende:
  • mei 2015: €2728
  • oktober 2017: €2904
  • oktober 2019: €3006
  • april 2021: €3091
  • januari 2023: €3427
Dat is een groei van ruim 25%, terwijl de consumentenprijsindex in dezelfde periode slechts 22% steeg.
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Als ik mij niet vergis zijn de volgende loonschalen bij de volgende functies (weet het lang niet van alles):
56 is de eind loonschaal voor conducteurs
57 is de eind loonschaal voor machinisten, bijsturing op knooppunt niveau, en knooppuntplanning
58 is de eind looschaal voor de personele bijsturing en een heleboel andere landelijke NS functies die zich in het OCCR bevinden. Daarnaast valt een groot deel van de planning onder schaal 58.

Echter gaan de vakbonden uit van een gemiddelde loonstijging op basis van het CAO akkoord, welke gebaseerd is op alle lonen en schalen. Voor de CAO van 2026 was dat percentage 6,6% met een bodem van €240,-. Daardoor klopt het dat lager gewaardeerde functies zoals schaal 56 in percentages een grotere loonstijging in procent hebben gehad, waar dat percentage bij schaal 58 al een stuk lager is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13754
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Wubbo »

Hebben die functies altijd in die schalen gezeten? Ik meen dat dat eerst lager was, maar dat kan ook aan mijn geheugen liggen.
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Volgens mij begint een HC in 54 stroom door naar 55 en komt na heel wat jaren (en goed presteren) in 56.
Bij machinisten beginnen ze op 55 dacht ik om vervolgens ook naar 56 door te strömen en bij goed presteren door te groeten naar 57
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Education
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Education »

Als je de voorstellenbrief leest dan is er niet alleen een looneis, maar de brief behelst zoveel extra wensen. Niet normaal. We gaan het weer beleven.
hauptbahnhof
Berichten: 4281
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door hauptbahnhof »

Is dat slecht dan?
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door tjoektjoek »

Education schreef: di 20 mei 2025, 19:11 Als je de voorstellenbrief leest dan is er niet alleen een looneis, maar de brief behelst zoveel extra wensen. Niet normaal. We gaan het weer beleven.
Bij onderhandelen is het toch altijd hoog inzetten?
Matt
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Matt »

1 mei en 31 december als officiële feestdag benoemen is geen realistische eis, om maar even een voorbeeld te noemen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Z2N »

Dat is een kwestie van persoonlijk perspectief. Zelf zou ik het idee van drie christelijke feestdagen inruilen voor drie niet-christelijke feestdagen (zoals 1 mei) prima begrijpelijk vinden: veel andere CAO's bieden die optie al.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Die optie zit al in de CAO. FNV vraagt bij alle sectoren in de onderhandelingen 1 mei als vrije dag, omdat het in een groot deel van Europa wel een feestdag is. 31 december is vooral een wens vanuit de leden van FNV aangezien we daar ook een afwijkende dienstregeling rijden en er zeker op kantoor nauwelijks gewerkt wordt op deze dag (bijna iedereen neemt nu vrij). De wens komt ook voort uit het aantrekkelijker maken voor mensen in de onregelmatigheid om deze dag wel te werken i.v.m. andere toeslagen en feestdagentoelage.

Maar ook daarin vragen de vakbonden om verbetering. Nu is het zo dat als een feestdag op een doordeweekse dag valt je deze dag een F dag geniet als je niet hoeft te werken. Werk je wel? Dan bouw je een CF dag op (van 8 uur) die je later een keer zelf mag inplannen om op te nemen. In het weekend krijg je deze echter niet. Voor kantoorcollega's niet echt een probleem maar voor collega's in de onregelmatigheid zijn deze feestdagen minder interessant om te werken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Nitein-Repart »

Er zijn werknemers die wel op 1 mei en 31 december willen werken, dus het zou een keuze moeten zijn. Dus niet gaan eisen als vakbond dat iedereen maar op 1 mei en 31 december vrij moet zijn, want sommige werknemers hebben niets met deze dagen. Zeker als je waardevollere dagen als Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag of Tweede Pinksterdag gaat inruilen voor iets als 1 mei of 31 december is dat in mijn ogen een flinke verslechtering van de arbeidsvoorwaarden.
-
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6225
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door AppleMoose »

Jouw argument om van 31 december en 1 mei geen officiële feestdagen te maken, gelden net zo goed voor de christelijke feestdagen. En wie bepaalt dat die christelijke feestdagen 'waardevoller' zijn?
En blandning av sött och salt.
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Nitein-Repart »

Dan moet je aan de werknemer de keuze laten en niet collectief bepalen dat iedereen (in ieder geval het personeel dat gemist kan worden) vrij heeft op 1 mei en 31 december.
-
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Nitein-Repart schreef: do 22 mei 2025, 07:26 Dan moet je aan de werknemer de keuze laten en niet collectief bepalen dat iedereen (in ieder geval het personeel dat gemist kan worden) vrij heeft op 1 mei en 31 december.
Hiervoor zijn er per standplaats/afdeling al feestdagenregelingen die precies aangeven wie wanneer moet werken en hoeveel mensen er nodig zijn op deze dag. Als je in de reguliere treindienst 1 mei en 31 december een officiële vrije dag maakt heeft dit in de uitvoering geen effect op de personeelsinzet. Deze blijft namelijk gelijk. Collega's die werken bouwen hier een vrije dag op. Die ze op een later moment kunnen genieten.


Daarnaast nog een van de andere punten bij sommige vakbonden:
Bij NS krijgen alle collega's een NS Businesscard met trein vrij 2e klas (inclusief ICd toeslag) tegen een kleine eigen bijdrage per maand kun je ervoor kiezen om hiervan een 1e klas variant te krijgen. Vanuit de leden is er de wens om dit uit te breiden en BTM ook inclusief te maken.

De inzet is hierbij hoog maar de vakbonden willen hierbij ook akkoord gaan met de variant je kunt kiezen voor OV Vrij en zelf het prijsverschil (excl. BTW) van OV Vrij 2e klas - Trein vrij 2e klas gqat betalen. Momenteel kun je geen reiskosten vergoed krijgen als je een deel van je reis naar werk met een combinatie van bus en trein aflegt. Daarnaast zijn reguliere OV abonnementen voor de meeste collega's vaak duurder als het prijsverschil tussen Trein Vrij en OV Vrij.
Laatst gewijzigd door cassie127 op do 22 mei 2025, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door trolly »

Nitein-Repart schreef: do 22 mei 2025, 07:09 Er zijn werknemers die wel op 1 mei en 31 december willen werken, dus het zou een keuze moeten zijn. Dus niet gaan eisen als vakbond dat iedereen maar op 1 mei en 31 december vrij moet zijn, want sommige werknemers hebben niets met deze dagen. Zeker als je waardevollere dagen als Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag of Tweede Pinksterdag gaat inruilen voor iets als 1 mei of 31 december is dat in mijn ogen een flinke verslechtering van de arbeidsvoorwaarden.
Altijd fijn om eens lekker leeg te lopen met wat non-argumenten in reactie op een goed onderbouwd verhaal :pos:

Zoals cassie127 al schrijft zijn feestdagen in een bedrijf als NS niet hetzelfde als dagen waarop iedereen vrij moet hebben. Mijn eigen ervaring is ook dat de treinen dan vaak doorrijden.

Of een derderangs Christelijke feestdag per definitie "waardervoller" is lijkt me vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Zoals je zelf al schrijft: sommige werknemers hebben niks met deze dagen, maar om een paar verstokte socialistenhaters een plezier te doen ruil ik graag mijn tweede hemelvaartsdag in tegen een verplichte feestdag op 1 mei. Zo heel vaak hoef ik toch geen bankstel uit te zoeken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 1896
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door IIVQ »

Er zit een verschil tussen officiële feestdag (dat is bepaald door de overheid) en wat van een CAO uit feestdagen zijn en wat dat betekent.

Zo is 5 mei vanuit de overheid een officiële feestdag, maar in de CAO OV (Streekvervoer) niet (ook niet in jubileumjaren, behalve voor chauffeur personenauto en een deel van het hogere kantoorpersoneel (HAY)) en derhalve heeft "normaal" kantoorpersoneel die dag geen vrij.

Chauffeurs krijgen standaard jaarlijks 3 compensatiedagen voor het feit dat ze op feestdagen moeten werken en kunnen die ik geloof naaar believen inzetten, maar misschien doet de planning dat wel voor ze.
hauptbahnhof
Berichten: 4281
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door hauptbahnhof »

3 compensatiedagen maar? Is wel erg weinig?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door ArrivaBas »

In principe betekent het begrip officiële feestdag van overheidswege al niet automatisch dat het een collectieve vrije dag is. Goede Vrijdag is immers een officiële feestdag, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Duitsland zijn in de praktijk alleen basisscholen vrij op die dag. Dag van de Arbeid valt in Nederland overigens niet onder de erkende nationale feestdagen.

Welke dagen er wel of niet vrij zijn, bepaalt de CAO of de eigen regeling van bedrijven. Overigens is de rode draad onder de meeste CAO's dat behalve voor Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag en Oudjaarsdag de officiële feestdagen worden overgenomen als vrije dagen, maar daar zitten ook verschillen in. Rijksambtenaren krijgen van hun CAO wel elk jaar vrij op Bevrijdingsdag.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Michael »

IIVQ schreef: do 22 mei 2025, 08:08Chauffeurs krijgen standaard jaarlijks 3 compensatiedagen voor het feit dat ze op feestdagen moeten werken en kunnen die ik geloof naaar believen inzetten, maar misschien doet de planning dat wel voor ze.
Ik heb 6 compensatiedagen per jaar waarvan ik er max 2 mee mag nemen naar het volgende jaar maar die moeten dan voor 1 juli opgenomen zijn anders vervallen ze. Verschilt blijkbaar per werkgever dan
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3206
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door nvdw »

Details verschillen ongetwijfeld per cao, maar de basis is dat je compensatieverlof krijgt voor de aangewezen feestdagen die op maandag t/m vrijdag vallen, omdat het niet-rijdend personeel dat onder diezelfde cao valt, die dagen sowieso vrij krijgt. Dat zijn er voor kalenderjaar 2025 in de ov-cao inderdaad zes (Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en beide kerstdagen).
Feed the childrens
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten