Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- trolly
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die naam is minder exotisch dan ie klinkt, maar de bedenker had waarschijnlijk ook niet enkel mulo.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
De 50 zit normaal inderdaad ruim in de rijtijd, maar is daarmee ook betrouwbaar. Die betrouwbaarheid wordt op de Van der Madeweg wel op de proef gesteld als die rijtijd wordt ingekort. Met name de 51 zit een stuk minder ruim in de rijtijd en daarvan leidt de geringste verstoring al tot grote gevolgen. Op die lijn is de afgelopen dagen dan ook de grootste puinhoop geweest, wat ook zijn weerslag heeft gehad op andere lijnen. Maar ook de 53 zit niet zo ruim in de rijtijd, vooral op het noordelijke deel en vooral die lijn lijkt het succes van de overstap op de Van der Madeweg te bepalen. Daarom kan een versnelling van de dienstregeling tot problemen leiden.IIVQ schreef: ↑vr 23 mei 2025, 17:34 De normale drgl waar 2 minuten stilgestaan wordt op Sloterdijk, 2 op Zuid, 2 op RAI, 1 op Overamstel en 1 op Van der Madeweg?
De rit van lijn 50 ri Gein die nu (17:33) vertrekt doet er volgens drgl 34 mn over, op 6 juni dezelfde tijd (17:28) 38mn. Prima dat je wat reserve inbouwt, maar doe dat dan niet op 4 achtereenvolgende stations. En ja ik snap dat dat met gelijkmatige verdeling van de lijnen van doen heeft, maar het is wat vervelend.
-
Ik heb het natuurlijk vaker gezien. Minste en geringste was een van de twee lijnen 1 minuut vertraagd en dat betekende meteen gemiste overstap en dus een vertraging van een kwartier. Helemaal als je in een M4 met zijn megalange remcurves zat, kon je er gif op innemen dat je de aansluiting ging missen.IIVQ schreef: ↑vr 23 mei 2025, 17:34 De normale drgl waar 2 minuten stilgestaan wordt op Sloterdijk, 2 op Zuid, 2 op RAI, 1 op Overamstel en 1 op Van der Madeweg?
De rit van lijn 50 ri Gein die nu (17:33) vertrekt doet er volgens drgl 34 mn over, op 6 juni dezelfde tijd (17:28) 38mn. Prima dat je wat reserve inbouwt, maar doe dat dan niet op 4 achtereenvolgende stations. En ja ik snap dat dat met gelijkmatige verdeling van de lijnen van doen heeft, maar het is wat vervelend.
Dan maar liever die extra tijd een "vervelend" lange rijtijd maar wel grote kans op een aansluiting. Waar hebben we het over.
En overigens, het zijn geen twee hele minuten. De dienstregeling in bijv OVinfo (tenzij je de secondes in de Androidversie aanzet) toont hele minuten. Bijvoorbeeld aankomt 15:05; vertrek 15:07. Dat kan net zoiets zijn als 15:05:59 en vertrek om 15:07:00. Ik heb geen idee wat de exacte tijden zijn. Dus zo erg is het allemaal niet. Zelfde geld bij Van der Madeweg. 15:15 aankomen, kan net zo goed 15:15:30 zijn. Dus die wachttijd is een stuk korter dan wat je nu schetst. En dat blijkt ook wel als jij zegt 8 minuten wachttijd te zijn maar de totale rijtijd maar met 4 minuten is verruimd.
Jij bent wellicht de CXX-manier gewend. Lekker strakke dienstregeling en dan aan het eind even 10 minuten extra. Gevolg is wel dat de dienstregeling niet betrouwbaar is. En chauffeurs rijden, met name op lijnen als 300 standaard met de turbostand aan.
-
- Donateur
Nostalgie:
-
6½ minuut (okee, 389 seconden) extra reistijd over de hele lijn!hauptbahnhof schreef: ↑vr 23 mei 2025, 21:16 Dan maar liever die extra tijd een "vervelend" lange rijtijd maar wel grote kans op een aansluiting. Waar hebben we het over.
Klopt, het zijn volgens planning 1m33s op Sloterdijk, 2m04s op Zuid, 1m11s op RAI, 1m12s op Overamstel en 1m00s op Van der Madeweg.En overigens, het zijn geen twee hele minuten. De dienstregeling in bijv OVinfo (tenzij je de secondes in de Androidversie aanzet) toont hele minuten. Bijvoorbeeld aankomt 15:05; vertrek 15:07. Dat kan net zoiets zijn als 15:05:59 en vertrek om 15:07:00. Ik heb geen idee wat de exacte tijden zijn. Dus zo erg is het allemaal niet. Zelfde geld bij Van der Madeweg. 15:15 aankomen, kan net zo goed 15:15:30 zijn. Dus die wachttijd is een stuk korter dan wat je nu schetst. En dat blijkt ook wel als jij zegt 8 minuten wachttijd te zijn maar de totale rijtijd maar met 4 minuten is verruimd.
Ik heb de geplande drgl uit OVinfo even in een sheetje gezet:

Dit zijn 2 ritten op lijn 50 op vergelijkbare tijdstippen, op vrijdagmiddag, gister en 6 juni (geen test), tijden van de OVinfo-app overgenomen.
De geplande rijtijd is bij de test 96 seconden minder, en de geplande stilstand 293 s minder.
De rit van gisteren vertrok overigens met +10m21s, en kwam aan met +13m27s, dus je zou kunnen zeggen dat er eigenlijk 186 s te weinig tijd in zat, dat is haalbaar.
Om er dan nog maar eens 203s (3m 23 s) extra tijd in te stoppen (reguliere drgl) vind ik wat overdreven.
Ik snap dat een beetje buffertijd wenselijk is. Maar ik zou dan liever op Zuid en Van der Madeweg (in beide richtingen) wat meer stilstand toevoegen, zeker de 1 minuut op Van der Madeweg vind ik weer rijkelijk krap. Het probleem is namelijk dat vertragingen in de aansluitingen aan de "ander" doorgegeven worden (Als de 53 om bijv 17:55:45 aankomt op Van der Madeweg, dan staan alle passagiers vanuit de 50 al voor de deuren te wachten en kunnen, nadat iedereen uitgestapt is aankomen en de 53 kan om 17:56 wel vertrekken). Alle mensen uit de 53 moeten echter nog het perron oversteken, (in de winter) wachten tot de deuren van de 50 weer open zijn, en dan pas instappen, dat kost zeker 15s extra, waardoor de nota bene op tijd aangekomene 50 te laat vertrekt.
Op Sloterdijk is een buffer van ruim 1½ minuut na een totale rijtijd van minder dan 1½m dan weer belachelijk, tenzij deze er in zit om een overkruising van een aankomende 50/51 te kunnen compenseren, maar dan moet je dat gewoon in de rijtijd zetten of de vertrekkende rit voorrang geven.
Deze rijtijden tijdens de test zijn trouwens sowieso deels onrealistisch: van RAI naar Overamstel meet ik op 2,27 km, met 70 km/h is dat 116 seconden (1m56), dus ruim 2 minuten met optrekken en afremmen. In de rit van gisteren stond deze met 1m36s gepland, dat geeft gemiddeld 85 km/h en je moet ook nog optrekken en afremmen.
Van Isolatorweg naar Zuid is zonder test 17m26s incl 1m33s wachten op Sloterdijk, en maar 14m30s op de testdag, dus gepland 1m23s minder rijtijd.
Dus dat de rijtijden tijdens deze test niet gehaald worden vind ik niet gek, hoe meer ik er naar kijk lijkt dit op sabotage van de test te lijken.
Die rijtijden worden volgens een percentielwaarde bepaald: meestal 50% voor alle tussenhaltes, 85% voor de aankomsthaltes (en grote knooppunten). Die waarden bepalen wij niet zelf maar staan netjes in de concessievoorwaarden. Die zijn er ook voor de reiziger: de bus vertrekt in principe niet te vroeg, maar komt ook bij een normale vertraging op tijd aan zodat overstappen haalbaar zijn.Jij bent wellicht de CXX-manier gewend. Lekker strakke dienstregeling en dan aan het eind even 10 minuten extra. Gevolg is wel dat de dienstregeling niet betrouwbaar is. En chauffeurs rijden, met name op lijnen als 300 standaard met de turbostand aan.
Je ziet dat bussen op Almere bijvoorbeeld veel constantere rijtijden hebben (want busbanen, nagenoeg geen ander verkeer en dankzij KAR staan alle verkeerslichten op groen/wit) dan in een
Bij spoor incl metro zal het nog constanter zijn, terwijl een tram juist meer last heeft van verkeer.
-
Wordt die 50% percentiel voor tussenhaltes berekend ten opzichte van de vorige halte, of ten opzichte van de beginhalte van de lijn?IIVQ schreef: ↑za 24 mei 2025, 15:53 Die rijtijden worden volgens een percentielwaarde bepaald: meestal 50% voor alle tussenhaltes, 85% voor de aankomsthaltes (en grote knooppunten). Die waarden bepalen wij niet zelf maar staan netjes in de concessievoorwaarden. Die zijn er ook voor de reiziger: de bus vertrekt in principe niet te vroeg, maar komt ook bij een normale vertraging op tijd aan zodat overstappen haalbaar zijn.
Dat het in een concessie staat heb ik overigens nog niet eerder gehoord, weet je toevallig waar/welke eis dat is?
-
Ik geloof dat dat niet uitmaakt. We meten (per tijdsblok, aan te geven door degene die de rijtijdmeting uitvoert, bijv op doordeweekse dagen in eendrukke lijn kunnen er wel 15 blokken zijn, maar op zondag maar 1) de rijtijd vanaf de beginhalte (van de lijn, of als je de lijn in secties mat, de sectie - bijv. de toenmalige lijn 50 mat ik in secties Wageningen-Rhenen-Doorn-Driebergen=Zeist-Utrecht).
Het gaat dan niet om de afwijking t.o.v. de geplande doorkomsttijd, maar echt de rijtijd vanaf de beginhalte. Dus als een rit 5 minuten te laat vertrekt en dan de tijd inhaalt en op tijd bij een tussenhalte langskomt, wordt die 5 minuut "kortere" rijtijd meegerekend door ons.
Ik ben te lui om nu een PvE op te zoeken, maar ik weet dat het door de opdrachtgever bepaald is.
Het gaat dan niet om de afwijking t.o.v. de geplande doorkomsttijd, maar echt de rijtijd vanaf de beginhalte. Dus als een rit 5 minuten te laat vertrekt en dan de tijd inhaalt en op tijd bij een tussenhalte langskomt, wordt die 5 minuut "kortere" rijtijd meegerekend door ons.
Ik ben te lui om nu een PvE op te zoeken, maar ik weet dat het door de opdrachtgever bepaald is.
-
Maar welke opdrachtgever? Transdev rijdt een hoop concessie's
Als je vanaf de beginhalte rekent, betekent een percentiel van 50% dat de helft van de ritten te vroeg bij de halte langskomt.
De manier van meten kan wel uitmaken: Stel, tussen elke halte zit precies 1 verkeerslicht met 10% kans om je 3 minuten te laten wachten (en de andere 90% rijdt meteen door), dan komt je 50% percentiel tussen elke halte uit op de doorrijtijd. Als je meet vanaf de beginhalte, kom je na 10 haltes uit op de totale doorrijtijd + ongeveer 3 minuten.
Voor beide opties valt iets te zeggen, denk ik.

Als je vanaf de beginhalte rekent, betekent een percentiel van 50% dat de helft van de ritten te vroeg bij de halte langskomt.
De manier van meten kan wel uitmaken: Stel, tussen elke halte zit precies 1 verkeerslicht met 10% kans om je 3 minuten te laten wachten (en de andere 90% rijdt meteen door), dan komt je 50% percentiel tussen elke halte uit op de doorrijtijd. Als je meet vanaf de beginhalte, kom je na 10 haltes uit op de totale doorrijtijd + ongeveer 3 minuten.
Voor beide opties valt iets te zeggen, denk ik.
-
- Donateur
-
De 15G heeft naast 3 soorten belgeluid ook een functionerende toeter (of toetergeluid) dus zou kunnen. 

-
edit: Bericht verplaatst naar verbouwingstopic Amsterdam CS.
Laatst gewijzigd door Station Luchtbal op di 10 jun 2025, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Is het verbouwingstopic niet geschikter voor dat bericht?
Beul van de blindegeleidelijn
-
Kop-staartbotsing tussen trams 1 en 17 op het Surinameplein, aldus AT5.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Toeval bestaat niet, GVB? Was er niet ergens wat gogme om het zekere voor het onzekere te nemen.. of was dat juist niet de bedoeling?
https://nos.nl/artikel/2571238-ov-beeld ... s-gestaakt(..)Het Openbaar Ministerie heeft meerdere aangiften van wangedrag door Maccabi Tel Aviv-supporters in Amsterdam geseponeerd. Beeldmateriaal dat mogelijk als bewijs kon dienen, bleek al gewist, zeggen het OM en het GVB.
Het gaat om beelden uit de metro, waar twee verschillende incidenten zouden hebben plaatsgevonden toen november vorig jaar groepen voor- en tegenstanders elkaar belaagden rond een wedstrijd tegen Ajax.
Door het vervangen van opnameapparatuur bij vervoersbedrijf GVB zijn bewakingsbeelden eerder dan gebruikelijk gewist. De politie heeft het materiaal daardoor niet kunnen opvragen. (..)
Het GVB bevestigt dat op 12 november, vijf dagen na de ongeregeldheden in de stad, de opnamerecorders zijn vervangen. Dit stond al langer gepland. "Helaas heeft deze noodzakelijke ingreep, in combinatie met de beperkte bewaartermijn, ertoe geleid dat de betreffende beelden niet meer beschikbaar waren", aldus een woordvoerder. Het GVB zegt overigens dat beelden soms ook korter dan een week worden opgeslagen. (..)
(..) opmerkelijk dat het GVB camerabeelden van supporters heeft gewist op een moment "dat de hele stad in rep en roer was". De afgelopen maanden heeft Çatbas het OM meerdere keren gevraagd hoe het onderzoek er voor stond en of echt alle beelden op tijd waren veiliggesteld. Een antwoord daarop bleef uit, tot irritatie van de gedupeerden.
Hij vindt het identificeren van verdachten sowieso erg lang duren en vraagt zich af of het OM wel genoeg prioriteit heeft gegeven aan misdragingen van de Israëlische voetbalsupporters. Zeker omdat er inmiddels al wel straffen opgelegd wegens het aanvallen van Maccabi-fans. "Dat een dader die haarscherp op beeld staat is herkend, maar na acht maanden nog steeds niet kan worden vervolgd is bijzonder."
Morgen verschijnen twee onderzoeken naar het handelen van de politie, het Openbaar Ministerie en de gemeente tijdens de Maccabi-rellen. Daarbij gaat het onder andere over de vraag of zij goed genoeg waren voorbereid.