Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
ICE11

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Bericht door ICE11 »

TffpaA schreef: vr 02 mei 2025, 20:20 Maar ja, Duitse automobilisten...die rijden ook gewoon fietsenstallingen in:
Ik denk dat was iemand van die soort die ook aan de wal het water inrijdt omdat zijn navi hem niet expliciet verteld dat hij moet wachten tot het veerboot heeft aangemeerd..... _O-
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Het viel mij gisteren op dat de helling aan de Dordtse kant van de Stadsbrug ondersteund lijkt te worden met een metalen steun voor de muurschildering van de dubbeldekkers. Moeten we ons zorgen gaan maken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Nee, de constructie is vorig jaar verstevigd.
Hainje

Bericht door Hainje »

nvdw schreef: za 03 mei 2025, 10:40 Na twee Citroëns sinds drie jaar terug op het oude nest: Volvo. Het is een V50 van de laatste lichting met alle toeters en bellen erop en de saaiste auto die ik ooit heb gehad, maar hij DOET het tenminste.
Nu nog een vrouw, twee kinderen en een labrador en het plaatje is compleet.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
erjeebee

Bericht door erjeebee »

En waar moet dat hele zwikje wonen?
Doorzonwoninkje met tuintje? Vinexwoninkje? Vinexdoorzonwoninkje?
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik was vandaag met de auto onderweg op een Belgische snelweg en het viel me op dat bij werkzaamheden vrijwel iedereen ook echt de verlaagde maximumsnelheid aanhield (50 of 70 km/h). Kennelijk wordt daar in België behoorlijk op gecontroleerd? Zouden ze bij ons ook best mogen doen.

Ook opmerkelijk was de staat van de vluchtstrook waar het verkeer bij diezelfde werkzaamheden overheen werd geleid: slecht asfalt en vol met kuilen. Zelfs de gemiddelde stoep in een klein Waals dorp is in betere staat, gewoon gevaarlijk op deze manier. Only in Belgium *O*
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Alleen kunnen Belgen niet goed omgaan met de gesplitste rijbaan als er een 3+1-systeem is opgebouwd. Daar willen ze nogal eens stil gaan staan op het splitsingspunt, omdat ze toch de linkerbaan willen hebben, ook al komen beide banen uiteindelijk op hetzelfde punt uit na het werkvak. Het enige verschil is dat de rechterstrook nog de afritten bedient.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ICE11

Bericht door ICE11 »

Tom024 schreef: za 24 mei 2025, 17:58 Ik was vandaag met de auto onderweg op een Belgische snelweg en het viel me op dat bij werkzaamheden vrijwel iedereen ook echt de verlaagde maximumsnelheid aanhield (50 of 70 km/h). Kennelijk wordt daar in België behoorlijk op gecontroleerd? Zouden ze bij ons ook best mogen doen.
Inderdaad heb ik al vaak bij belgische werken een vaste flitspaal zien staan. Als ik me niet vergis is er bij voorbeeld nog steeds ene op de Antwerpse ring ter hoogte van het Sportpaleis.
ITF

Bericht door ITF »

Vandaag op de A1 tussen Naarden en Eemnes viel het mij weer enorm veel op dat er genoeg weggebruikers het begrip 'spitsstrook open' (nog steeds) niet begrijpen, ze rijden allemaal onnodig links op de middelste baan, terwijl wij ze rechts aan het inhalen waren _O-
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Rechts houden is lava :Y
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Zelfde ergernis op de A50 tussen Beekbergen en Waterberg. Ook leuk: de A1 vanaf Beekbergen oostwaarts, waar de hoofdrijbaan en de parallelstructuur bij elkaar komen. Want denk maar niet dat er naar rechts opgeschoven wordt door wie van de hoofdrijbaan af komt, nee, we blijven lekker op de derde strook plakken. Je kunt rechts inhalen, richting aangeven of er per ongeluk expres iets te krap omheen manoeuvreren, ze hebben oogkleppen op.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Durashift

Bericht door Durashift »

Tom024 schreef: za 24 mei 2025, 17:58 Ik was vandaag met de auto onderweg op een Belgische snelweg en het viel me op dat bij werkzaamheden vrijwel iedereen ook echt de verlaagde maximumsnelheid aanhield (50 of 70 km/h). Kennelijk wordt daar in België behoorlijk op gecontroleerd? Zouden ze bij ons ook best mogen doen.

(..)
Ja, áls er daadwerkelijk aan de weg gewerkt wordt. In NL wordt er al een snelheidsverlaging ingesteld bij een in/uitrit voor bouwverkeer.
Ik zag er laatst toevallig eentje waarbij een onderbord was toegepast dat de snelheidsverlaging alleen ma-vrij tussen 7.00 en 16.00 uur geldt. :pos:

Maar goed, in België heb je natuurlijk ook veel trajectcontroles. Het is volgens mij daar niet leuk meer rijden als lokaal onbekende en het risico om snel op de bon te staan als je abusievelijk iets te hard rijdt en de controlepunten niet kent. :(
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nou, daar heb ik echt niets van gemerkt toen ik eind december op de achterbank van een auto lag die over de in renovatie zijnde grote Brusselse ring reed. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben in het buitenland inderdaad wat meer op mijn quivive als het gaat om snelheid en afwijkende verkeersregels, maar ik ben al een aantal keer behoorlijk goed weggekomen. In België zijn er vrijwel overal trajectcontroles. Duitsland zet regelmatig flitsaanhangers (ook wel flitsbunkers genoemd) neer langs de snelwegen en heeft de steden en dorpen ook vol gezet met flitspalen.

Maar het beste weggekomen ben ik nog wel met de regels voor beginnend bestuurders in Frankrijk. Die moeten een rode A op de achterkant van hun auto hebben en mogen minder hard rijden op de snelweg (110 in plaats van 130 geloof ik) en die had ik uiteraard niet. In Nederland ben je tot vijf jaar na het halen van je rijbewijs beginnend bestuurder, en ik had hem toen ik voor het eerst in Frankrijk reed bijna vier jaar. Maar gelukkig ben je voor de Franse wegenverkeerswet al na drie jaar een ervaren bestuurder en gold die regel dus al niet meer voor mij.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ik geloof niet dat ook maar 1 buitenlandse bestuurder die regels volgt.

Het feit dat ik nog een rijbewijs heb betekent ook dat ik altijd goed weg kom volgens mij. :')
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Ah, Frankrijk.

Bij elke motorhelm krijg je een velletje van vier ovale reflectiestickers geleverd. Waarom? Omdat je in stokbroodland verplicht bent die stickers op je helm te hebben, en alleen daar.

De enige motorrijders in Frankrijk die ik die stickers heb zien dragen, reden op de Périph met een motorscooter. Zullen wel ambtenaren zijn geweest.

Wat ook niet mag is tussen de files doorrijden met de motor. Desondanks gaat iedere automobilist ongevraagd ruim voor je opzij. Dat doen ze ook op andere wegen: rijd je al 90 op een route départementale, gaan ze nog zowat de berm in. Je rijdt motor, dus je zal er wel voorbij willen, is waarschijnlijk de gedachte. Niet helemaal onterecht, natuurlijk (A)

Iemand nog alcoholtesters in de auto? Moet dat daar eigenlijk nog? :D
Feed the childrens
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Oh ja, en je moet je reflecterende vestje daar binnen handbereik hebben in plaats van gewoon bij je (in de achterbak). Daar had ik op een tussenstop maar wel even voor gezorgd. Die regel van 110 rijden wist ik zogenaamd dan weer niet toen ik net drie maanden mijn rijbewijs had.. (A)
Gediplomeerd ongeluksmagneet
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Tussen de files doorrijden met de motor mag ook niet in Duitsland. Op de plek waar motorrijders in Nederland tussen de files doorrijden (wat overigens niet meer dan gedoogd wordt), moet in de Duitstalige Alpenlanden de Rettungsgasse voor de hulpdiensten gevormd worden en er staan zeker in Duitsland hogere boetes op rijden door de Rettungsgasse dan op rijden over de vluchtstrook.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Chrysa schreef: zo 25 mei 2025, 09:43 Het feit dat ik nog een rijbewijs heb betekent ook dat ik altijd goed weg kom volgens mij. :')
Jij bent toch buschauffeur (geweest)? :shock:
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ja, maar zo rij ik geen auto.
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Ardan schreef: zo 25 mei 2025, 10:37 Oh ja, en je moet je reflecterende vestje daar binnen handbereik hebben in plaats van gewoon bij je (in de achterbak). Daar had ik op een tussenstop maar wel even voor gezorgd. Die regel van 110 rijden wist ik zogenaamd dan weer niet toen ik net drie maanden mijn rijbewijs had.. (A)
Ik heb vorig jaar een auto ongeluk gehad op de snelweg en als je dan je auto uit moet, wil je echt wel dat hesje in het vak in het portier hebben en niet in de kofferbak.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: za 24 mei 2025, 20:14 Alleen kunnen Belgen niet goed omgaan met de gesplitste rijbaan als er een 3+1-systeem is opgebouwd.
Wat bedoel je hiermee?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Bij een 3+1-systeem zijn er nog steeds twee rijstroken per richting, maar is een van de twee rijstroken in de ene richting verschoven naar de rijbaan in de andere richting (gescheiden met een tijdelijke barrier). Dit komt heel vaak voor bij langdurige werkzaamheden in Duitsland en België als de overgebleven rijbaan te smal is om vier rijstroken (twee per richting) op in te richten. Alleen heeft dat dus als nadeel dat je alleen voor en na het werkvak van rijstrook kan wisselen.
ICE11

Bericht door ICE11 »

In november heeft de DB een spoorbrug in Hamburg vervangen door een nieuwe (tijdelijke) constructie en sindsdien botsten regelmatig vrachtwagens tegen de brug, ondanks borden waarop de doorrijhoogte staat aangegeven. Nu is men eindelijk erachter gekomen waarom: De nieuwe brug is 10 cm lager dan de oude, maar men had simpelweg vergeten het op de borden te corrigeren.....

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... ke134.html
waldo79

Bericht door waldo79 »

Knullig :x
Plaats reactie