Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9536
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Als je nieuw materieel geleidelijker wilt laten instromen, moet er wel iets stevig veranderen aan wie de eigenaar is van het wagenpark. Omdat er bij Nederlandse aanbestedingen nogal eens een andere winnaar dan de zittende vervoerder blijkt te zijn, zit je met de huidige situatie (concessiehouder bezit de voertuigen, eventueel via een leaseconstructie met een externe partij) quasi vast aan 100% nieuw materieel bij de start tenzij de zittende vervoerder wint (zoals in West-Brabant).

Al ben ik het met je eens dat de overgang in het vervolg soepeler kan als de concessieverlener zelf formeel eigenaar is van het materieel, zelf nieuw materieel koopt en dit aan de concessiehouder ter beschikking stelt. Wellicht dat een dergelijke constructie ook positieve invloed heeft op het onderhoud.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
buschauffeurDH
Berichten: 209
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door buschauffeurDH »

Roeland schreef: vr 23 mei 2025, 08:48 Een concessie intrekken lost inderdaad (bijna) niets op.
Wat wel veel oplost is om als provincie in de aanbesteding geen (bijna) onhaalbare eisen te stellen, zoals 100% nieuw materieel op één moment.
Wat ook zou helpen, is een ingroei van een DRU-stijging. Wanneer de nieuwe vervoerder bijv. 20% meer DRU's biedt, die stijging uit te smeren over de eerste 2 à 3 jaar van de concessie. Dan heb je niet zo'n groot probleem met personeelstekorten in het eerste concessiejaar.
Maar Qbuzz ging toch akkoord met die voorwaarden? Dan moeten ze reëel zijn en zeggen dat die eisen onuitvoerbaar zijn. Nu blijkt het achteraf in de praktijk en is de klant de dupe.
Dus alleen met heel hard straffen krijg je OV-bedrijven zover dat ze niet ingaan op wensen die niet haalbaar zijn. Doe je dat niet dan nemen ze een loopje met de opdrachtgever en krijg je situaties zoals hier in ZHN.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6608
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door dylanwild94 »

Als de eisen echt onuitvoerbaar zouden zijn had je waarschijnlijk eerder een situatie gehad zoals bij de aanbesteding van de concessie Zeeland waarbij niemand zich in eerste instantie had ingeschreven op de concessie.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Dionysusnu »

In de afgelopen GS-vergadering is wat over Qbuzz gesproken:
  • Eind maart waren 138 van de 140 IVECO's ingestroomd.
  • De rituitval was 4% in februari, 2% in begin maart, 3,24% t/m 19 april, en 1,57% na de afschaling van 20 april.
  • Er worden waarschijnlijk een aantal ontheffingen verleend:
    • Om de tweede serie Yutongs aan te schaffen, en dieselbussen in te zetten in Gouda tot de stalling Tielweg klaar is;
    • Om op lijn 20 en 21 R-Net materieel in te zetten, om minder buswissels op Leiden Centraal te hebben;
    • Om dieselbussen (waaronder 6 bussen E5) voor de keukenhof in te zetten. In de inschrijving was beloofd hiervoor de 23 overgenomen elektrische bussen uit Leiden voor te gebruiken;
    • Om Engelstalige chauffeurs in te zetten (deze is al verleend, t/m 2029, o.a. onder voorwaarde dat chauffeurs vanuit Qbuzz een taalcursus Nederlands krijgen)
    • Om de maximale leeftijd van 80 voor buurtbuschauffeurs te laten vervallen (is al verleend, voor onbepaalde tijd, omdat het geen doeltreffende eis was, en er vanaf 76 sowieso jaarlijks gekeurd wordt)
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

20 en 21 worden al met R-NET materiaal gereden, dus ze lopen een beetje achter de feiten aan... Gebruik van dieselbussen op de Keukenhof was per PvE toegestaan, mits ze €6 waren, dus zou je alleen voor de €5 bussen ontheffing moeten verlenen. Hoezo zou er voor de tweede tranche Yutongs ook ontheffing verleend moeten worden? Dit is toch gewoon om de vloot op sterkte te brengen?

Daarnaast is er nog altijd geen prognose voor wanneer de volvo's verbouwd gaan worden...
Laatst gewijzigd door ThatPCDude op zo 25 mei 2025, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Dionysusnu »

Eis in PvE was €6, maar inschrijving Qbuzz was ZE. Ik denk dat ze daarom alsnog ontheffing nodig hadden voor €6.

Achter de feiten aan lopen kan kloppen, de brief is van 24 maart.

Ontheffing voor de Yutongs is - neem ik aan - net als de eerste tranche: Niet zoals in de inschrijving beloofd. De ontheffing destijds was alleen voor de eerste bestelling.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22843
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

buschauffeurDH schreef: vr 23 mei 2025, 15:20 Maar Qbuzz ging toch akkoord met die voorwaarden? Dan moeten ze reëel zijn en zeggen dat die eisen onuitvoerbaar zijn. Nu blijkt het achteraf in de praktijk en is de klant de dupe.
Dus alleen met heel hard straffen krijg je OV-bedrijven zover dat ze niet ingaan op wensen die niet haalbaar zijn. Doe je dat niet dan nemen ze een loopje met de opdrachtgever en krijg je situaties zoals hier in ZHN.
De eisen en plannen waren gewoon realistisch, maar dan moet er niets tegen zitten.
Ik denk hierbij onder andere aan:
  1. Een bussenbouwer die failliet gaat.
  2. Netcongestie.
  3. Personeelstekort.
  4. Gemeenten die veel te lang doen over vergunningverlening.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13797
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Z2N »

En vergeet de bussenbouwer die op het allerlaatste moment veel te weinig bussen levert niet. De manier waarop Qbuzz behandeld is door Iveco is ongehoord.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door DPDelft »

Meltrain schreef: ma 26 mei 2025, 07:52 De eisen en plannen waren gewoon realistisch, maar dan moet er niets tegen zitten.
Ik denk hierbij onder andere aan:
  1. Een bussenbouwer die failliet gaat.
  2. Netcongestie.
  3. Personeelstekort.
  4. Gemeenten die veel te lang doen over vergunningverlening.
Qbuzz valt deels wel wat te verwijten. Zij hebben consequent volgehouden dat er voldoende personeel zou zijn bij de start. Vlak voor half december bleek dat toch niet zo te zijn....

Vergunningen hebben vaste doorlooptijden waarbij je, zeker bij grotere aanvragen, bezwaartermijn gewoon mee moet rekenen. Ook de netcongestie was vooraf al duidelijk.
Sleutelstad
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 23 okt 2024, 18:34

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Sleutelstad »

ThatPCDude schreef: zo 25 mei 2025, 23:47 20 en 21 worden al met R-NET materiaal gereden, dus ze lopen een beetje achter de feiten aan...

Daarnaast is er nog altijd geen prognose voor wanneer de volvo's verbouwd gaan worden...
Dat geciteerde stuk is ook uit maart zie ik.
Die Volvo's lijkt me alleen ruimte voor komende zomer en anders pas als de Snellbuzz Yutongs er zijn. In dat laatste geval kunnen we nog lang genieten van de Arriva huisstijl :o
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5847
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lijn 45 »

Of misschien is er genoeg ruimte in de vloot zodra alle Berlijnse Citea's aan het rijden zijn om de Volvo's aan te pakken?
Speedmaster
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Speedmaster »

Je kan niet bouwen op de Duitse en IJslandse VDL's Vandaag zijn er weer 2 afgesleept in Gouda. Voor de liefhebbers, de 8177 & de 8164.
Het is bijna dagelijkse kost dat er VDL's worden afgesleept. Er zijn dus nog steeds Ex-Arriva bussen nodig om de gaten te vullen, terwijl het eigenlijk de bedoeling is dat deze uitgefaseerd worden
Youri
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 04 okt 2023, 10:53
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Youri »

Van de 28 bussen uit IJsland, rijden er momenteel maar DERTIEN rond
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Daar moet ik wel aan toevoegen dat er een stuk of 4 IJslanders in Katwijk staan om voorzien te worden van reisinformatieschermen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
isaacp
Berichten: 97
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door isaacp »

Speedmaster schreef: ma 26 mei 2025, 10:13 Je kan niet bouwen op de Duitse en IJslandse VDL's Vandaag zijn er weer 2 afgesleept in Gouda. Voor de liefhebbers, de 8177 & de 8164.
Het is bijna dagelijkse kost dat er VDL's worden afgesleept. Er zijn dus nog steeds Ex-Arriva bussen nodig om de gaten te vullen, terwijl het eigenlijk de bedoeling is dat deze uitgefaseerd worden
Waarom haalt Qbuzz dan daar bussen vandaan i.p.v. dat ze betere bussen gaan uitzoeken in andere landen of dat ze de bussen van Connexxion/Keolis gaan lenen voor een 1 of 2 maanden?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Milco »

Niet elke bus kan zomaar gehuurd worden. Bedrijven hebben ze zelf hard nodig en als er al bussen uit dienst gaan, hebben ze er vaak al een andere bestemming voor. In dit geval Qbuzz heeft waarschijnlijk gekeken naar een partij waar bussen echt 'vrij' zouden komen en daar was IJsland er een van.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
isaacp
Berichten: 97
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door isaacp »

Milco schreef: ma 26 mei 2025, 16:41 Niet elke bus kan zomaar gehuurd worden. Bedrijven hebben ze zelf hard nodig en als er al bussen uit dienst gaan, hebben ze er vaak al een andere bestemming voor. In dit geval Qbuzz heeft waarschijnlijk gekeken naar een partij waar bussen echt 'vrij' zouden komen en daar was IJsland er een van.
Ik weet wel dat er een aantal Ambassadors ALE 10,6 van Arriva ZHN te koop staan het gaat om de 8851-8853 en 8855-8859 die volgens busposities bij een handelaar staat en misschien kan Qbuzz ze inzetten voor Gouda tijdelijk tot alle berlijners gefixt zijn en ze altijd kunnen bewaren als reserve bus als er later nog iets met de nieuwe bussen gebeurd maar ik denk het niet?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5847
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lijn 45 »

Dat zijn geen euro 6 wagens, dus Qbuzz mag daar niet mee rijden.
Durashift
Berichten: 6088
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Durashift »

^^ kopen ze die enige Euro6 diesel gebruikte Citaro erbij (passend groen kleurtje voor de inkoopbatch ;) ) om de Provincie gunstig te stemmen en dan krijgen ze er nog wel een ontheffingkje erbij voor Euro5 ;)

https://www.womy.com/used-buses/citaro- ... 014-airco/

Die Citaro kan dan na de zomer gewoon de vloot in Utrecht versterken.
daan1801
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 30 mar 2025, 14:08

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door daan1801 »

Sleutelstad schreef: wo 21 mei 2025, 15:45
Daniel schreef: wo 21 mei 2025, 12:50 Ik hoorde trouwens dat Qbuzz op 295 ook met langere bussen gaat rijden eind dit jaar, net als Keolis. Als dat dan die snelBuzzen zijn is de kleur ook nog soortgelijke aan de Uliners van Keolis.
Wel logisch gezien het hoge aantal Snelbuzzen dat er is besteld. Blijft nog altijd een raadsel waar die allemaal ingezet moeten worden.
Zou het niet mogelijk zijn dat lijn 292 en eventueel ook de 250 ook Snelbuzz lijnen worden? Het enige nummer dat dan nog overblijft in de 200 serie is lijn 275 die in Waddinxveen ook weer overloopt in Snelbuzz 382/386.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6671
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ZO6176 »

Iveco 8244 maakte een proefrit in Nuenen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22843
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

daan1801 schreef: ma 26 mei 2025, 22:44 Zou het niet mogelijk zijn dat lijn 292 en eventueel ook de 250 ook Snelbuzz lijnen worden? Het enige nummer dat dan nog overblijft in de 200 serie is lijn 275 die in Waddinxveen ook weer overloopt in Snelbuzz 382/386.
Lijn 250 zou m.i. inderdaad wel SnelBuzz mogen heten en het lijnnummer 275 vind ik sowieso onzinnig. (De lijn zelf niet, maar aangezien alle ritten gekoppeld zijn aan 382 of 386 kunnen ze beter onder dat lijnnummer rijden, zoals eerder betoogd.)
Lijn 292 is een spitslijn en daardoor wellicht minder geschikt als SnelBuzz.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
MetroRET
Berichten: 4095
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door MetroRET »

Lijn 292 is toch geen spitslijn?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Milco »

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
iamthedutchdude
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door iamthedutchdude »

Meltrain schreef: ma 26 mei 2025, 07:52 De eisen en plannen waren gewoon realistisch, maar dan moet er niets tegen zitten.
Ik denk hierbij onder andere aan:
  1. Een bussenbouwer die failliet gaat.
  2. Netcongestie.
  3. Personeelstekort.
  4. Gemeenten die veel te lang doen over vergunningverlening.
Dan waren ze dus niet geheel realistisch, want netcongestie en in iets mindere mate het personeelstekort waren te voorzien...
DPDelft schreef: ma 26 mei 2025, 08:33 Vergunningen hebben vaste doorlooptijden waarbij je, zeker bij grotere aanvragen, bezwaartermijn gewoon mee moet rekenen.
De aanvraag van de vergunning is op 29 december 2023 ingediend, waarbij erover het algemeen binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag een besluit volgt. Deze termijn kan eventueel ook één keer worden verlengd met zes weken, wat het totaal dan op 14 weken brengt. De termijn kan worden opgeschort als er aanvullende gegevens nodig blijken te zijn. Desondanks zou het geheel (incl. bezwaartermijn) dan normaliter nog altijd binnen 52 weken moeten kunnen lukken... Ik vraag me dus af of dit voor Qbuzz te voorzien is geweest...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], John2871, matje82, nvdw, Post, verfmeer en 10 gasten