Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
katvis

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Ik neem aan dat deze op alle lijnen moeten kunnen rijden, dus dan kan je maar maximaal 90m doen. De vraag stellen waarom er niet gewoon consistent 120m perrons zijn aangelegd kan je beter stellen
PSA: Links gaan, rechts staan
HSG3

Bericht door HSG3 »

Wat mij het meest ideaal lijkt zijn vierdelige stellen van ~45 meter en aantal extra vijfdelige stellen van ~55 meter. Dat zou een stuk flexibeler zijn dan de huidige situatie. De vijfdelige stellen kunnen dan bijvoorbeeld op lijn C/D worden gebruikt (4+5 of 5+5) maar ook los, wat al veel meer capaciteit zou hebben dan 1x SG3.
Bemined

Bericht door Bemined »

In de plannen voor de nieuwe remise Waalhaven werd gesproken over een optie voor werkplaatssporen van 120 meter, dus men heeft dat blijkbaar nog wel degelijk in het achterhoofd voor op lijn D.

Maar ik ben dan vooral benieuwd waarom de Hoekse Lijn perrons van tegen de 100 meter gekregen heeft als er geen intentie is om hier gebruik van te maken. De perrons van lijn A en B in Rotterdam-Oost zijn te verlengen zonder al te forse ingrepen.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

De perrons van lijn C in Capelle zouden ook verlengd kunnen worden zonder problemen. Of wordt dat moeilijk daar?
Bemined

Bericht door Bemined »

Op een viaduct zal dat wel lastiger zijn, de pijlers zien er op het eerste oog wel even dik uit ter hoogte van de perrons maar hebben wel een extra steunpunt voor de extra liggers. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.google.nl/maps/@51.9284795, ... FQAw%3D%3D

Bij de sneltram is het makkelijker, daar is volgens mij bij alle haltes de onderheide baan gebaseerd op een perron van 120 meter. Dat zie je bijvoorbeeld hier: https://youtu.be/E_8wCV3BOnk?t=550 en https://youtu.be/E_8wCV3BOnk?t=1265 (bij Prinsenlaan gaat het alleen om de verhoogde rand aan weerszijden van de rails, bij Nieuw Verlaat om dat de baan überhaupt onderheid is waar het spoor buiten de stations in ballast ligt). Het is bij wijze van spreken een kwestie van perron aanleggen en hier en daar de beveiliging een beetje aanpassen zodat er geen stoptonend sein halverwege het perron kan voorkomen.
Bemined

Bericht door Bemined »

Wat anders, ik kreeg de indruk dat alle wagendiensten op lijn A vandaag weer eens op lengte reden. Er stond zelfs nog wat materieel reserve op de 's-Gravenweg, terwijl spoor 362 waar voorheen altijd het defecte materieel gedumpt werd bijna leeg was. Zal men het materieeltekort dan eindelijk opgelost hebben, of was dit toeval?
Cora

Bericht door Cora »

Het valt mij altijd op als er metro's te kort zijn dat lijn A altijd meteen het slachtoffer is. Vaak zie ik A en C te kort rijden terwijl D en B wel op volle sterkte rijden. Het is ook wel logisch omdat lijn A van zichzelf bijna niemand trekt omdat het een lijn is met maar 2 eigen stations en als je hier te kort rijdt dat in principe je minder mensen zou raken.
Fout 404: Tekst niet gevonden
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Ook over wat anders dit. Stellen 5703, 5704, 5707, 5710 en 5720 hebben stickers gekregen als ''Dringend" advies om meer ruimte te creeren (voornamelijk in de spits).
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Dat is een pilotcampagne "ruimte voor iedereen" een afstudeeronderzoek van een stagiair bij de afdeling metro.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Matt5154 schreef: ma 26 mei 2025, 22:34 Ook over wat anders dit. Stellen 5703, 5704, 5707, 5710 en 5720 hebben stickers gekregen als ''Dringend" advies om meer ruimte te creeren (voornamelijk in de spits).
Ik mis wat context denk ik. Wat is precies de bedoeling van die stickers?
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Cora schreef: ma 26 mei 2025, 22:31 Het valt mij altijd op als er metro's te kort zijn dat lijn A altijd meteen het slachtoffer is. Vaak zie ik A en C te kort rijden terwijl D en B wel op volle sterkte rijden. Het is ook wel logisch omdat lijn A van zichzelf bijna niemand trekt omdat het een lijn is met maar 2 eigen stations en als je hier te kort rijdt dat in principe je minder mensen zou raken.
Lijn A is het meest logisch idd om met korte metro’s te rijden. Met een beetje geluk rijden deze wagens vlak achter een gekoppeld stel aan. Hopelijk wat meer speelruimte zodra er nieuw materieel komt.
Cora

Bericht door Cora »

Lijn A zit altijd achter lijn C en voor lijn B, vaak is dat wel een metro op sterkte (volgorde beide kanten op is A->B->C).

Ik zie bijna nooit een metro op lijn D te kort rijden. Lijkt me dat als er op D een te kort is dat er dan 2x SG3 van de korte ritten van E op D gestuurd worden. Maar ik kom sinds begin Mei bijna niet meer op D dus geen idee hoe de situatie er aan toe is op D
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Voor mij is het afkloppen; de weinige keren dat er een twee-wagentrein op lijn D rijdt zijn op één hand te tellen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Cora

Bericht door Cora »

Naar mijn gevoel zodra er een 2 wagentrein op D beland dan word die heel snel uitgewisseld voor een metro die wel op sterkte is.
HSG3

Bericht door HSG3 »

010rdamm schreef: di 27 mei 2025, 19:26 Ik mis wat context denk ik. Wat is precies de bedoeling van die stickers?
Door de stickers zouden reizigers worden aangespoord om zich door de hele metro te verspreiden, wat mogelijk de drukte iets kan verminderen.
Stadsbus

Bericht door Stadsbus »

Maandag kwam ik de 5720 tegen, ziet er zo uit; https://busposities.nl/foto/264418
Cora

Bericht door Cora »

Etienne schreef: di 27 mei 2025, 20:23 Voor mij is het afkloppen; de weinige keren dat er een twee-wagentrein op lijn D rijdt zijn op één hand te tellen.
_O- ik zit nu in een tweewagentrein 5300 op lijn D midden in de spits :')

Edit: Dit is niet bepaald een succes. Achterblijvers zometeen :N
dylanwild94
Donateur

HSG3 schreef: di 27 mei 2025, 23:24
010rdamm schreef: di 27 mei 2025, 19:26 Ik mis wat context denk ik. Wat is precies de bedoeling van die stickers?
Door de stickers zouden reizigers worden aangespoord om zich door de hele metro te verspreiden, wat mogelijk de drukte iets kan verminderen.
ik vind het jammer dat deze campagne alleen bij de metro is. Tram en bus ondervinden namelijk dezelfde problematiek.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Stadsbus schreef: wo 28 mei 2025, 00:00 Maandag kwam ik de 5720 tegen, ziet er zo uit; https://busposities.nl/foto/264418
O ... fijn ... weer gladde stickers op de vloer :s .
Bemined

Bericht door Bemined »

Zoals inmiddels gebruikelijk met Hemelvaartsdag zal metrolijn B morgen tussen 11:00 en 22:00 8x per uur van en naar Hoek van Holland Strand rijden, waarvan de helft van de ritten op Blaak zal keren. Tussen 22:00 en 1:00 wordt 4x per uur gereden.

Verder krijgen we ook weer de aparte situatie dat er vrijdag minder metro's rijden dan op zaterdag: vrijdag 4x per uur en zaterdag 6x per uur.
atroffa010

Bericht door atroffa010 »

Er rijden al de hele dag geen trams over de Hillevliet. De RET geeft ook niet aan waardoor :')
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Jawel. Ze zeiden door een verstoring. (A)
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Prima toch? Er hoeft niet altijd een reden opgegeven te worden in mijn ogen, verstoring lijkt mij prima.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
dylanwild94
Donateur

Nou ja als je een alibi moet kunnen afgeven waardoor je te laat ben is het wel handig om ook te kunnen vertellen waarom je te laat ben.
Bemined

Bericht door Bemined »

Ze zeggen dat het door een eerdere verstoring is:
Door een eerdere verstoring rijdt tram lijn 2 in beide richtingen een gewijzigde route en heeft vervallen haltes. De volgende haltes zijn vervallen:
Als de verstoring reeds voorbij is zou je verwachten dat de tram geen omleiding meer rijdt.
Plaats reactie