Diverse materieelprojecten bij NS
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De eerste klas in een SNG beschikt over 3 ramen en 20 stoelen per coupé, eventjes uit mijn hoofd gezegd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ja ik vergat de andere kant van het gangpad in m'n vorige post. FLIRT heeft er dan dus 16 per kant van de trein, da's niet gek veel kleiner.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4155
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik vraag mij wel af wat het nut is van een grote eerste klasse in Spinters. In diverse Europese landen hebben regionale treinen überhaupt geen eerste klasse. Het verkleinen van de eerste klasse in Sprinters vind ik daarom ook een uitstekend idee.
-
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
NS verkoopt niet tickets voor de helft eerste, voor de andere helft tweede klas. Dus ook als je van Vleuten naar Arnhem reist met een duurder eerste klas vervoersbewijs, heb je recht in het sprinterdeel van de reis op eerste klas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40633
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daarnaast, de 1e klasse is helemaal niet zo groot. Net als dat er voorbeelden zijn van buitenlandse regionale treinen zonder 1e klas zijn er ook genoeg buitenlandse treinen waar de 1e klas nog iets groter is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Vanmorgen op Radio 1 een itempje hierover. NS merkt dat sinds Corona het 1eklasgebruik in sprinters gehalveerd is, terwijl dat in IC's nauwelijks gedaals was.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13756
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SNG en SLT worden ook regelmatig in IC's ingezet. NS gaat daar dan dus te weinig 1e klas aanbieden.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
SLT heeft gelukkig ook 6jes. Daar blijft wel de eerste klas aan beide kanten bestaan. 

-
- Berichten: 834
- Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
- Locatie: Roffa
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Hoe gaat de NS dat regelen met S5G die ook op intercity lijnen zal komen te rijden?
PSA: Links gaan, rechts staan
-
- Berichten: 7249
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daar kun je natuurlijk ook nog in het midden van de trein (zoals bij de SLT) een afgesloten coupé maken en deze voorzien van kleine beeldschermen bovenaan de deuren van die coupé die zowel 1e klas als 2e klas kunnen aangeven. Dan kun je bijvoorbeeld die coupé bij IC ritten als 1e klas laten gelden en bij SPR ritten als 2e klas.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ja, dat zal vast nooit tot verwarring leiden
Thameslink doet dat ook in Londen, en daar is het niet zo'n succes voor de duidelijkheid.

Thameslink doet dat ook in Londen, en daar is het niet zo'n succes voor de duidelijkheid.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Misschien daar een stiltecoupé van maken?
-
- Donateur
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Zo werd mij ook ooit in een Deense IC3 door de conducteur verteld dat alleen de voorste 1e klas een 1e klas was, en de achterste (waar ik met mijn 1e klas Interrail in zat) dat op deze rit als "regionale" trein niet was. Dat was ook volstrekt onduidelijk. Ik zat daar dus alsnog in mijn eentje in, dus zag ik er ook het nut niet van in om nog te gaan verhuizen. 

-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Niet alleen dan. Gemiddeld mag de eerste klasse in sprinters dan misschien wel vrij leeg zijn, maar er zijn ook lijnen waar dat helemaal niet zo is en dan heb je daar nu een (nog groter) probleem.
-
- Berichten: 1765
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik maak ook zat mee dat je bij mekaar op schoot zit in de 2e klasse en een kanon kunt afschieten in de 1e. 

-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik vraag mij af wat voor financiële analyse de NS heeft gemaakt. Het ombouwen kost geld, terwijl het niets extra's oplevert. Mogelijk kost het zelfs geld: als 1e klas reizigers moeten staan, loop je (terecht) het risico dat zij voortaan 2e klas reizen. Of de auto nemen. Of zijn de boetes zo hoog als de zitplaats-KPI niet wordt gehaald dat dit loont?
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Of de klanttevredenheid neemt toe omdat er meer kans is op een zitplaats, mensen minder vaak hoeven te staan, etc.
Gr BasG
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Tenzij je een vervoersbewijs voor de eerste klasse hebt. 

- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
En de capaciteit neemt dus toe. Dat kan weer treinen schelen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 8291
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Mjah, het gaat toch om een handjevol stoelen? Geen capaciteitsknaller dus.
Als de eeste klas aan één kant van de Sprinter er uit wordt gehaald, worden de glazen deurtjes dan ook weggehaald?
Als de eeste klas aan één kant van de Sprinter er uit wordt gehaald, worden de glazen deurtjes dan ook weggehaald?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Donateur
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Liever niet. Mensen zijn namelijk bang van glazen deurtjes, wat betekent dat een 2de klas achter glazen deurtjes vaak nog zitplaatsen overheeft, ook in drukke treinen.
Dat is althans zo bij de Arriva Flirts, in mijn ervaring.

-
- Berichten: 534
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Volgens een item van NS op YouTube worden de glazen deurtjes inderdaad ook verwijderd.
F.k.a. Bollenstad
-
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ja maar dat valt allemaal best mee, ze hoeven alleen de stoelen in geheel of de beklede elementen te vervangen. En zoals ik lees de glazen wand eruit te halen.
Blauwe banken zullen er vast gedeeltelijk op voorraad zijn, en rode stoelen kunnen weer hergebruikt worden, met de deurtjes kunnen ze ook vast nog iets.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ook zonder glazen deuren lopen mensen vaak standaard de andere kant op. Bij de driedelige SNG's merk ik dat in het 2e klas koprijtuig, zelfs als de trein vol zit, vaak nog veel ruimte over is.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten