Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Volgens mij is het hier al eens genoemd als "verwacht", maar nu officieel: de RE1 Nürnberg - München via de NBS gaat vanaf eind 2028 gereden worden met Desiro HC met Vmax 190 km/h.
Er komen ook een paar extra Twindexx treinen bij in deze concessie, vermoedelijk zijn die afkomstig uit Schleswig-Holstein waar ze vervangen worden door de Coradia Max.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE11 schreef: ↑di 11 okt 2022, 07:40
De nieuwe CAF-treinstellen voor de Schönbuchbahn gaan niet eerder dan in het voorjaar 2024 in dienst. Met de nu ingebouwde remmen krijgen de stellen, welke al sinds 2020 geleverd zijn, geen toelating door het EBA en dus moet CAF alle remmen vervangen:
En nadat voorjaar 2024 niet haalbar was dachte men de treinstellen aanstaande weekeind in dienst te kunnen stellen. Maar nee, de toelating is opnieuw uitgesteld.....
cassie127 schreef: ↑wo 21 aug 2024, 23:02
De Talent2 stellen uit Hessen gaan uiteindelijk naar Niedersachsen om de Dosto stellen van de Expresskreuz te vervangen die elders nodig zijn. Eigenlijk had daar de Coradia Max inmiddels al haar intrede moeten maken.
Inmiddels werd bekend dat de Coradia in Niedersachsen niet eerder dan begin 2026 in dienst gaan.
En er is een nieuwe concept met vervangend materieel, omdat het huidige concept maar tot december van dit jaar was bevestigd en een deel van de DB-146 met dubbeldekkers vanaf dan elders nodig is (bij voorbeeld in Rostock en op de RSX). De Coradia Max moeten gedurende 2026 stapvoets instromen:
- RE1 Hannover-Norddeich: Tot december 2026 met de huidige DB-dubbeldekkers met DB-146
- RE8 Hannover-Bremerhaven: Tot zomer 2026 met uit Hessen afkomstige 442 (Talent II)
- RE9 Osnabrück-Bremerhaven: Tot zomer 2026 met minder capaciteit en een mix uit DB-dubbeldekkers met SRI-146 en WFL-dubbeldekkers met WFL-locs
Ik weet niet of wij het hier in het forum al hadden, maar zojuist kwam ik toevallig een foto van een gloednieuwe HLE-17 voor de NMBS tegen, welke enkele dagen geleden in Aachen-West stond tijdens overbrenging van Velim naar Belgie: https://www.eisenbahn-stolberg.de/wp-co ... 1618_F.jpg
Ik dacht dat het een 1-aprilgrap was, maar Flixtrain heeft onlangs 63 treinstammen van de Talgo230-serie besteld, naast dat Flixtrain nog eens 100 DB-Intercityrijtuigen overneemt.
Raad van State schorst keuze NMBS om honderden nieuwe treinstellen door CAF in Spanje te laten bouwen
De Raad van State schorst de beslissing van de NMBS om onderhandelingen op te starten met het Spaanse CAF over de aankoop van nieuwe treinen. CAF won de Europese aanbesteding nipt, hoewel de Franse treinbouwer Alstom (met een site in Brugge) een bijna even goed en bovendien goedkoper voorstel op tafel legde.
De Franstalige kamer van de Raad van State heeft de bestelling gepauzeerd. De Nederlandstalige kamer gaat ook nog een uitspraak doen (het is België, soms gebeuren er bijzondere dingen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De Hongaarse spoorwegen (MAV) hebben 15 diesellocomotieven van het type ME overgenomen van de Deense DSB, mogelijk worden nog 13 extra diesellocomotieven van het type ME ook nog overgenomen door de Hongaren, zie hier: https://www.railwaygazette.com/traction ... 56.article
Inzetgebied is met name het Balatongebied in Zuidwest-Hongarije.
Wordt het Amsterdam - Kopenhagen met de Flixtrain of met de Deense spoorwegen? Het wordt er in ieder geval beter op als de huidige staatsondernemingen niet frequenter of nieuwe verbindingen gaan rijden.
Ik zou gelukkiger worden als het aanbod meer werd geïntegreerd, in plaats van versnipperd. Tegen een normale prijs een kaartje kopen, en bij pech toch met “de concurrent” mee mogen, dat is het enige wat de reiziger nodig heeft. In het regionale vervoer werkt dat in feite al zo.
Niet nog meer kleine eilandjes, waar je 6 uur mag wachten op de volgende Flixtrain - oh nee, wacht, die zit vol, ga maar met de bus - als ze er weer eens eentje opheffen. Wie zit daar nou echt op te wachten?
tjoektjoek schreef: ↑di 27 mei 2025, 13:50
Het wordt er in ieder geval beter op als de huidige staatsondernemingen niet frequenter of nieuwe verbindingen gaan rijden.
Zolang tickets voor de ene maatschappij bij vertraging niet bij de andere maatschappij geldig zijn, heb ik liever 1 maatschappij per traject. Niets vervelender dan een trein naar je bestemming te moeten laten schieten omdat je ticket er niet geldig is.