Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 6951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dat klopt volgens mij wel, na het splitsen in Rotterdam zou het overgebleven stel de rest van de dag solo moeten rijden. Alleen had het een achtje moeten zijn i.p.v. een vijfje.
Marc
Berichten: 1062
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Marc »

Een beetje conditietraining in Eindhoven. Trein 2765 zou van spoor 3 vetrekken en alleen het voorste stel reed door richting het zuiden. Alvast naar voren gelopen, maar rond 18:50 kwam een spoorwijziging naar spoor 2. Weer terug naar achteren, trap af, trap op en op spoor 2 weer naar voren (net buiten de overkapping). NS denkt aan de lijn ;).
Durashift
Berichten: 6067
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: ma 26 mei 2025, 09:05 (..) Ik zit dus in ICD 2421 +20 naar Lelystad, niet in de IC 1829 naar Amfs...

Edit: bij het uitstappen zie ik dat deze trein helemaal geen reisinformatie had aan de buitenkant (en binnen ook niet).
^^ Ik stond tegen half twaalf in het Soesterkwartier, nabij de Bokkeduinen, voor de gesloten spoorwegovergang te wachten. Aldaar kwam er ook een ICNG zonder werkende bestemmingsdisplay's (linkerzijde) voorbij, eentje met een zwarte band rond de koppen. Nu is het niet weten wat de bestemming van de trein is op dat punt niet zo erg. ;)
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Los van storingen: de displays worden boven de 80 km/u automatisch uitgeschakeld.
verfmeer
Berichten: 957
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door verfmeer »

Waarom eigenlijk? Ik snap dat niemand ze kan lezen als je op volle snelheid voorbij raast, maar zo'n uit-functie creëert extra complexiteit waardoor de kans op storingen groter wordt. Is het stroomverbruik van die displays dan zo groot dat dit het waard is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52103
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Die displays zijn in het donker ook hinderlijke lichtflitsen voor de machinist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Gelukkig is 80 km/u nog een redelijke grens. DB zet de displays op de ICE 4 ook uit, wat bijzonder hinderlijk is als een vertraagde trein zonder werkende displays voor komt rijden; die gaan dan pas aan als de trein stilstaat. Soms is het namelijk niet duidelijk welke trein voor je neus staat, dan is het wel zo prettig als de displays het doen.
Negen
Berichten: 207
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Negen »

Ik zat in trein 5520 vandaag die met een losse SLT-4 reed ipv SLT-6 wat overigens geen succes was. Bij Den Dolder moesten we 5 minuten wachten op een vertraagde IC uit Amersfoort en vervolgens stroomde de trein al helemaal vol. (Er moesten al mensen staan vanaf Soest-Zuid) En op Bilthoven waren ook de gangpaden volledig gevuld dus hopelijk kon iedereen nog mee. Omdat we op Overvecht toch al een geplande stop van 3 minuten hadden kwamen we uiteindelijk met 'slechts' 3 minuten vertraging aan op Utrecht Centraal.
dennistd
Berichten: 5705
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Negen schreef: ma 26 mei 2025, 15:49 Mijn 555₍₃₎ [toetsenbord is half stuk waardoor ik niet meer soepel getallen kan typen] vertrok vandaag van spoor negen op Utrecht Centraal omdat de sprinter uit Zwolle defect was gegaan bij Utrecht Overvecht. Hierdoor konden wij ook niet op Overvecht stoppen. Er werd wel netjes omgeroepen in de trein voor de reizigers die naar Overvecht moesten dat ze beter de sprinter naar Leiden Centraal konden pakken die vanaf spoor één vertrok. Had eigenlijk verwacht dat de IC naar Enschede eerst mocht maar tot mijn verbazing lieten ze ons voor en zelfs na Bilthoven werden we niet het middenspoor richting Den Dolder opgestuurd. Hierdoor reden wij keurig op tijd, maar de IC naar Enschede liep 7 minuten vertraging op.
De sprinter naar Leiden Centraal vanaf spoor 1? Of is dat die die vroeger tot Hoofddorp reed?
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Matt
Berichten: 395
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

Vanmiddag op Rotterdam Centraal de Kameel gespot onderweg naar Dordrecht via Rotterdam Stadion voor de Spoorwensdagen 8-)
IIVQ
Berichten: 1894
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

"Ik" (mijn werkgever) heeft een boete van €45 ontvangen omdat ik met mijn NS Business Card gereisd heb zonder ingecheckt te zijn.

Wat blijkt: Ik ben door een controleur gecontroleerd en heb hem per ongeluk mijn NS Business Card gegeven, terwijl het een privé-reis betrof.
Die conducteur zei dat ik niet ingecheckt was, en toen gaf ik hem mijn goede, privé-OV-Chipkaart en toen was alles goed. Ik heb daar verder totaal niet bij nagedacht maar daar zit dus automatisch een boete aan vast. -0-
T-hijs
Berichten: 534
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Mailtje naar klantenservice lost dat soort dingen meestal op. Duurt overigens wel eventjes.
F.k.a. Bollenstad
IIVQ
Berichten: 1894
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Dit is idd opgelost na een belletje naar de klantenservice, maar ik vind het belachelijk dat na het bij een controle de foutieve pas omhoog houden je gelijk beboet wordt, zonder enige mededeling van de HC. Ik ga er nog wel een klacht naar NS achteraan doen, want dit kan echt niet.
T-hijs
Berichten: 534
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Dat ben ik met je eens.
F.k.a. Bollenstad
Etienne
Donateur
Berichten: 8482
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De 559 was in de middagspits kapot gegaan tussen Gouda en Gouda Goverwelle; dat leverde een enorme file op voor Gouda waar het filedoseren was voor alles wat richting Utrecht moest, omdat spoor 3 bezet gehouden werd door een DDZ10 van de 661. Met de 2063 uiteindelijk met +26 (en volgens mij als 6e trein in de file) aangekomen op spoor 5. Daarna werden vrijwel alle intercity's opgeheven en was op de borden verschenen dat reizigers voor Utrecht en Amersfoort het beste via Alphen a/d Rijn konden reizen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127
Berichten: 7241
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan. Alle stops uitgaand staan op alleen instappen. het binnenlandse traject vanaf Amsterdam tot het eerste station over de Duitse grens, of van de laatste stop in Duitsland tot aan de eerste stop in Nederland is een zitplaatsreservering verplicht tot eind augustus.
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 28 mei 2025, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

In tegenstelling tot vorige jaren werkt het maken van een losse reservering via DB (bijvoorbeeld bij een Interrail) trouwens dit jaar wel voor de treinen van/naar Nederland. Dat gaf eerder steeds een foutmelding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door tjoektjoek »

cassie127 schreef: wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan. Alle stops uitgaand staan op alleen instappen alle stops ingaand staan op alleen uitstappen. Op het binnenlandse traject vanaf Amsterdam tot het eerste station over de Duitse grens, of van de laatste stop in Duitsland tot aan Amsterdam is een zitplaatsreservering verplicht tot eind augustus.
Is dit een blijvertje elke zomer?
John Hill
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door John Hill »

Daniel schreef: wo 28 mei 2025, 20:20 In tegenstelling tot vorige jaren werkt het maken van een losse reservering via DB (bijvoorbeeld bij een Interrail) trouwens dit jaar wel voor de treinen van/naar Nederland. Dat gaf eerder steeds een foutmelding.
Ik heb vorig jaar met DB Navigator meerdere losse reserveringen geboekt voor de ICE vanaf Arnhem naar Duisburg (of verder).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ook in de periode met reserveringsplicht? In die periode kreeg ik in vorige jaren steeds een melding dat niet gereserveerd kon worden, maar nu werkt dat probleemloos
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rvdborgt
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: di 27 mei 2025, 18:09 Dit is idd opgelost na een belletje naar de klantenservice, maar ik vind het belachelijk dat na het bij een controle de foutieve pas omhoog houden je gelijk beboet wordt, zonder enige mededeling van de HC. Ik ga er nog wel een klacht naar NS achteraan doen, want dit kan echt niet.
In de NS-community wemelt het van dat soort meldingen. Overigens ook als je op een internationaal ticket reist en dus niet ingecheckt bent.
VIRM
Berichten: 8290
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

cassie127 schreef: wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan. Alle stops uitgaand staan op alleen instappen. het binnenlandse traject vanaf Amsterdam tot het eerste station over de Duitse grens, of van de laatste stop in Duitsland tot aan de eerste stop in Nederland is een zitplaatsreservering verplicht tot eind augustus.
Heel goed. :pos: Maar rijdt er ook een vervangende binnenlandse IC?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Vast niet :trein:
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »


rvdborgt schreef:
IIVQ schreef: di 27 mei 2025, 18:09 Dit is idd opgelost na een belletje naar de klantenservice, maar ik vind het belachelijk dat na het bij een controle de foutieve pas omhoog houden je gelijk beboet wordt, zonder enige mededeling van de HC. Ik ga er nog wel een klacht naar NS achteraan doen, want dit kan echt niet.
In de NS-community wemelt het van dat soort meldingen. Overigens ook als je op een internationaal ticket reist en dus niet ingecheckt bent.
Mijn vraag zou meer zijn: is als eerste de OV-Chipkaart gegeven aan de HC of als eerste het internationale vervoerbewijs?

Als je eerst de OVC geeft, dan geef je daarmee eigenlijk aan dat die kaart je primaire vervoerbewijs is, dus dan is het niet gek dat de HC een registratie invoert als je niet bent ingecheckt, want dat is simpelweg wat ze moeten doen in zo'n situatie.
Als je meteen je internationale vervoerbewijs geeft, dan wordt die gescand en zal daarna de HC om de OVC vragen voor het kortingsproduct.

In mijn eigen reizen over de grens is dat werkelijk nog nooit mis gegaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten