Korte vragen
-
Re: Korte vragen
Een busvervangende trein kennen ze in Schotland in ieder geval wel:
-
Dan moeten we toch ook weer even de treinvervangende helicopter in Zwitserland noemen:
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Het schijnt nogal verschil te maken of je je voorwiel wel of niet op de mat bij het in-/uitcheckapparaat zet. Als dat verkeerd gaat, word je wel naar binnen/buiten gelaten, maar dan zonder je fiets in of uit te checken, en zonder dat het verschil duidelijk wordt aangegeven (zeker als je haast hebt en niet op het scherm let).
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Zijn reserveringen c.q. kaartjes voor de dagtrein van Subotica naar Bar (via Belgrado) meestal nog wel op de dag zelf te regelen, of zit die trein regelmatig vol? Het gaat om een woensdag of donderdag eind juni, en mijn reisplan houdt in dat ik de avond ervoor vrij laat in Subotica aankom. Van tevoren boeken lijkt niet op een praktische manier mogelijk, of zie ik dat verkeerd?
-
Volgens Seat61 zijn er vaak wel plaatsen beschikbaar, maar kan het in de zomermaanden uitverkocht zijn op de dag zelf. Ik verwacht voor deze dagen niet echt een probleem.
Wel zou ik nog checken of er wel echt treinen rijden tussen Subotica en Novi Sad. Dit stuk zou al geopend moeten zijn, maar door de ingestorte stationsoverkapping in Novi Sad is dit helaas uitgesteld. Volgens mij rijden er tot nader order nog steeds geen treinen en is de enige mogelijkheid per trein een lange omweg via Zrenjanin or Sombor.
Wel zou ik nog checken of er wel echt treinen rijden tussen Subotica en Novi Sad. Dit stuk zou al geopend moeten zijn, maar door de ingestorte stationsoverkapping in Novi Sad is dit helaas uitgesteld. Volgens mij rijden er tot nader order nog steeds geen treinen en is de enige mogelijkheid per trein een lange omweg via Zrenjanin or Sombor.
-
Thx...gpvos schreef: ↑di 27 mei 2025, 17:44Het schijnt nogal verschil te maken of je je voorwiel wel of niet op de mat bij het in-/uitcheckapparaat zet. Als dat verkeerd gaat, word je wel naar binnen/buiten gelaten, maar dan zonder je fiets in of uit te checken, en zonder dat het verschil duidelijk wordt aangegeven (zeker als je haast hebt en niet op het scherm let).
-
Ik bedenk me net dat het zou kunnen uitmaken of je ook OV-Fiets op je kaart hebt staan, want dan weet het apparaat helemaal niet welk van de twee je wilt doen.
-
Volgens bahn.de en de "station timetable" op https://w3.srbvoz.rs/redvoznje/en/ zou die trein vanaf 13 juni weer moeten gaan rijden. Maar bij "direct trains" op die laatste site vind ik dan weer niks tussen Subotica en Novi Sad...Matt schreef: ↑di 27 mei 2025, 17:54Wel zou ik nog checken of er wel echt treinen rijden tussen Subotica en Novi Sad. Dit stuk zou al geopend moeten zijn, maar door de ingestorte stationsoverkapping in Novi Sad is dit helaas uitgesteld. Volgens mij rijden er tot nader order nog steeds geen treinen en is de enige mogelijkheid per trein een lange omweg via Zrenjanin or Sombor.
-
Klopt, maar dat staat dus alleen bij station Subotica. Als je de vertrekstaten van Novi Sad en Beograd Centar opzoekt, dan zie je geen treinen naar Subotica. Volgens Seat61 rijden er ook nog geen treinen op deze route: https://www.seat61.com/trains-and-route ... -train.htm
Het kan natuurlijk verouderde informatie zijn, al heb ik nog geen nieuwsberichten kunnen vinden over een officiële opening
Het kan natuurlijk verouderde informatie zijn, al heb ik nog geen nieuwsberichten kunnen vinden over een officiële opening

-
Daarvoor is er een aparte scanner voor OV-fiets en een aparte scanner voor je eigen fiets. Ik zie wel vaak dat mensen dat verwarrend vinden ...
-
Toevallig vorige week die trein genomen. Je kan niet online boeken naar Bar. In de nachttrein waren zelfs nog couchetteplekken beschikbaar op dezelfde en volgende dag, dus de dagtrein lijkt me ook geen probleem.gpvos schreef: ↑di 27 mei 2025, 17:48 Zijn reserveringen c.q. kaartjes voor de dagtrein van Subotica naar Bar (via Belgrado) meestal nog wel op de dag zelf te regelen, of zit die trein regelmatig vol? Het gaat om een woensdag of donderdag eind juni, en mijn reisplan houdt in dat ik de avond ervoor vrij laat in Subotica aankom. Van tevoren boeken lijkt niet op een praktische manier mogelijk, of zie ik dat verkeerd?
-
Ik pak altijd die voor eigen fiets. En er is een duidelijk verschil tussen mijn privé-pas gebruiken (dan krijg je achteraf een automatisch afgeschreven rekening) en op NS Business Card, dan moet ik namelijk direct per pinpas betalen (kennelijk heeft mijn werkgever stallen van de privé-fiets niet aangezet)
-
Dat was dat zeker de nachttrein, aangezien de dagtrein nog niet rijdt?
Ik zie inmiddels op DSO dat er aangekondigd is dat vanaf 7 juli treinen tussen Subotica en Novi Sad gaan rijden, maar men is skeptisch of dat gehaald wordt. Ik heb het thread nog niet helemaal gelezen. Dat is te laat voor mijn tripje, dus ik neem aan dat ik de omrijdroute moet nemen en wellicht de nachttrein, die overigens ook mooi uitzicht schijnt te bieden in de ochtend c.q. avond.
-
Volgens mij rijdt de dagtrein al wel. In Bar stond een trein naar Belgrade en nog verder klaar, en die vertrek rond een uur of 8:30 met reizigers.
Wat de nachttrein betreft: Niet naar bed gaan na de grenscontrole (richting Montenegro) voor het beste uitzicht. Rechts is het het mooiste.
Wat de nachttrein betreft: Niet naar bed gaan na de grenscontrole (richting Montenegro) voor het beste uitzicht. Rechts is het het mooiste.
-
Als straks de rechtstreekse Orbán-Vučić-Express gaat rijden tussen Budapest en Beograd, dan wordt treinen naar Servië een serieuze optie. Maar ja, waarschijnlijk duurt het tot ten minste 2027 voordat de Orbán-Vučić-Express gaat rijden en met de huidige dienstregeling naar Servië reizen betekent toch een serieuze kans dat je strand in het Hongaarse Szeged of je moet met Flixbus gaan reizen tussen Budapest en Beograd.gpvos schreef: ↑vr 30 mei 2025, 11:08Dat was dat zeker de nachttrein, aangezien de dagtrein nog niet rijdt?Weet je vanaf waar de trein rijdt? Belgrado, Novi Sad, Subotica? Enig idee hoe de situatie in Novi Sad is, bijv. zijn er treinvervangende bussen?Edit: okee, ik vind op de website van de Servische spoorwegen dat de treinen van/naar Subotica op Novi Sad Ranzirna beginnen en eindigen, wat te lopen is van Novi Sad zelf, waar bijna alle treinen van/naar Belgrado te vinden zijn. Een enkele trein, zoals de dagtrein naar Bar, begint op Petrovaradin. (De nachttrein begint in Zemun bij Belgrado.) Er zijn dagelijks twee volledige verbindingen Subotica-Sombor-Novi Sad Ranzirna, plus wat treinen op deeltrajecten. In principe is er zelfs een 6-minutenoverstap vanuit Szeged op een trein om 19.30 naar Sombor.
Ik zie inmiddels op DSO dat er aangekondigd is dat vanaf 7 juli treinen tussen Subotica en Novi Sad gaan rijden, maar men is skeptisch of dat gehaald wordt. Ik heb het thread nog niet helemaal gelezen. Dat is te laat voor mijn tripje, dus ik neem aan dat ik de omrijdroute moet nemen en wellicht de nachttrein, die overigens ook mooi uitzicht schijnt te bieden in de ochtend c.q. avond.
-
-
Zijn er moderne bustypes in Nederland die niet kunnen knielen (vering laten zakken), of is dat tegenwoordig helemaal standaard?
- ThatPCDude
- Donateur
Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat iedere nieuwe bus in ons land kan knielen. Of dat ook snel is of automatisch gebeurt kan ik niets over zeggen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Bij de Setra’s van Syntus Utrecht is het knielen uitgeschakeld. Er zijn vaak problemen geweest met deuren die op haltes vastliepen.Dionysusnu schreef: ↑zo 01 jun 2025, 17:53 Zijn er moderne bustypes in Nederland die niet kunnen knielen (vering laten zakken), of is dat tegenwoordig helemaal standaard?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- dylanwild94
- Donateur
Ook bij alle bussen van de RET is het knielen standaard uitgeschakeld.
Kan wel (eenmalig) ingeschakeld worden.
Kan wel (eenmalig) ingeschakeld worden.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
@Stefan: Nou hebben die Setra's ook wel een heel ongelukkige stang als onderdeel van het deurmechanisme. Ik heb er weleens eentje gehad die die complete stang eraf sloeg op een halte zonder dat de bus knielde. Dan kan ik me wel voorstellen dat knielen problemen geeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Onze Roseros kunnen het volgens mij niet, want dan komen ze op de halte klem te zitten.Dionysusnu schreef: ↑zo 01 jun 2025, 17:53 Zijn er moderne bustypes in Nederland die niet kunnen knielen (vering laten zakken), of is dat tegenwoordig helemaal standaard?

- Z2N
- Donateur
In Nederland mogen we van geluk spreken met heel veel verhoogde haltes, dus is het knielen eigenlijk niet zo heel vaak nodig.
-
Het valt mij altijd op als in een de Citea van het Schipholnet zit, dat deze standaard knielen bij de bushaltes en dat ik in de bussen van U-OV waar ik het vaakst in zit, dit nooit zie gebeuren. Of de R-Net Citea's van dezelfde concessie (AML) dat ook hebben durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Vziw verschillen de Schipholnet en R•NET-cirea's van AML alleen van batterijkoeling, kopvorm en kleur/inrichting, en zijn ze verder technisch identiek.
-
Interessant, dank allen voor de antwoorden!
Dit merk ik ook bij de R-net Lions City L's van AllGo.ITF schreef: ↑zo 01 jun 2025, 21:12 Het valt mij altijd op als in een de Citea van het Schipholnet zit, dat deze standaard knielen bij de bushaltes en dat ik in de bussen van U-OV waar ik het vaakst in zit, dit nooit zie gebeuren. Of de R-Net Citea's van dezelfde concessie (AML) dat ook hebben durf ik niet met zekerheid te zeggen.