Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
cassie127

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef: zo 01 jun 2025, 00:40
cassie127 schreef: za 31 mei 2025, 22:57 Oorzaak: suïcidaal persoon die in de sporen liep bij Utrecht Centraal. Op last van de politie is daarop het treinverkeer gestaakt.
Hierdoor(?) is trein 1788 vanuit Enschede volgens de reisplanner zonder vervanging opgeheven. Best lullig aangezien dat de laatste IC is.... Tot Dv is de 7990 + 7090 nog een alternatief, maar verder kom je niet meer.
Vanuit Enschede/Hengelo (en Almelo gezien):
Voor de richting Mariënberg -> Emmen had je nog een alternatief over Zwolle alleen voor Vriezenveen, Daalerveen en Vroomshoop dat je dan een probleem

Voor de richting Deventer Apeldoorn inderdaad de optie zoals jij had aangegeven
Voor de richting Amersfoort en Utrecht was het wat lastiger maar niet onmogelijk. Daarvoor moest je met de 7990 naar Zwolle en vanuit daar met de 790 naar Amsterdam Centraal om vanuit daar met de 1406 naar Utrecht te gaan (en vanuit Utrecht weer met de 21446 naar Amersfoort te gaan). Niet echt bepaald ideaal nee.

Vanuit Deventer had je nog de optie om met de 3693 naar Arnhem te gaan en vanuit daar met de 21432 naar Utrecht te gaan (en de 21442 naar Amersfoort te nemen)

En vanuit Apeldoorn moest je dan ruim 10 minuten eerder weg, maar ik kan begrijpen dat dat ook niet voor elke reiziger een oplossing is
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Cora

Bericht door Cora »

Groeten uit IC 564 die te laat was vertrokken door idioten die fietsen op het spoor hadden gedumpt op de voorgaande trein van dit treinstel... (aldus een Prorail ICB medewerker op insta) en daarom +9 in Gerp en met +2 weg en optijd in Assen. Knap gereden van de machinist *O*

Edit: Dikke pluim naar zowel het op als afstappende personeel. Afstappende machinist heeft m vliegensvlug uitgezet en de opstapper heel snel opgebouwd. Het duurde maar 2 min voor we alweer reden :pos:

Edit 2: SNG in de 2000 :') ik moet naar de spa ;)
Fout 404: Tekst niet gevonden
Negen

Bericht door Negen »

Helaas zitten er al een aantal weken (of zelfs maanden) SNG op de 2000...
Bemined

Bericht door Bemined »

Doordeweeks zit er standaard één setje in de 2000, in de weekenden is de laatste tijd integraal SNG. Normaal gelukkig slechts een ritje van drie kwartier, maar volgend weekend wordt de 2000 omgeleid via de Binckhorstboog en is het een rit van een uur, die nog verder verlengd wordt omdat de 2000 naar Deventer gaat doorrijden (zonder stop te Apeldoorn!).
Gamma

Bericht door Gamma »

Waarom zonder stop in Apeldoorn?
MCN-2021
Contacteer:

Bericht door MCN-2021 »

Negen schreef: zo 01 jun 2025, 20:36 Helaas zitten er al een aantal weken (of zelfs maanden) SNG op de 2000...
Tja dit is al een tijdje, maar er zijn middere sprinters of intercity’s die vaak op een traject rijden waar je het niet verwacht
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

Bemined schreef: zo 01 jun 2025, 20:43 Doordeweeks zit er standaard één setje in de 2000, in de weekenden is de laatste tijd integraal SNG. Normaal gelukkig slechts een ritje van drie kwartier, maar volgend weekend wordt de 2000 omgeleid via de Binckhorstboog en is het een rit van een uur, die nog verder verlengd wordt omdat de 2000 naar Deventer gaat doorrijden (zonder stop te Apeldoorn!).
Met de halvering van het aantal eerste klas plaatsen in SNG kan je inzet in de intercity dienst toch eigenlijk niet meer maken los van het “comfort” van de eerste klas in deze stellen.
ITF

Bericht door ITF »

Gamma schreef: zo 01 jun 2025, 21:18 Waarom zonder stop in Apeldoorn?
Ik denk dat de 2000 verlengd wordt naar Deventer, zodat reizigers tussen Amersfoort/Utrecht en Zwolle kunnen omreizen via Deventer. De 3600 vertrekt om .16/.46 uit Deventer richting Zwolle en de 2000 komt volgend weekend aan om .09/.39. Met een stop in Apeldoorn zou de 2000 rond .12/.42 aankomen, dan gaat de overstap op de 3600 al gauw de mist in bij een kleine vertraging.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Cora

Bericht door Cora »

The Greyhound schreef: zo 01 jun 2025, 21:54
Bemined schreef: zo 01 jun 2025, 20:43 Doordeweeks zit er standaard één setje in de 2000, in de weekenden is de laatste tijd integraal SNG. Normaal gelukkig slechts een ritje van drie kwartier, maar volgend weekend wordt de 2000 omgeleid via de Binckhorstboog en is het een rit van een uur, die nog verder verlengd wordt omdat de 2000 naar Deventer gaat doorrijden (zonder stop te Apeldoorn!).
Met de halvering van het aantal eerste klas plaatsen in SNG kan je inzet in de intercity dienst toch eigenlijk niet meer maken los van het “comfort” van de eerste klas in deze stellen.
SNG blijft ongewijzigd voor zover ik weet qua 1e klas.
Fout 404: Tekst niet gevonden
RobertT

Bericht door RobertT »

Nee,SNG wordt ook aangepast:Alleen de viertjes,aangezien de drietjes al de 1e klas aan 1 zijde hebben
Negen

Bericht door Negen »

In totaal heeft straks elke SNG zowel drietje als viertje aan één kant eerste klas. SLT heeft bij de viertjes straks ook aan één kant eerste klas en FLIRT-3 ook.
FLIRT-4 en SLT-6 blijven de enige die aan beide kanten eerste klas hebben.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

In de ICNG waar ik nu in zit zijn de jashaakjes boven de ramen niet vastgezet en rammelen ze heerlijk :evil: :cry:
Laatst gewijzigd door IIVQ op ma 02 jun 2025, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Zitten die jashaken niet altijd los?
Ik meen mij te herinneren dat je ze kunt verplaatsen.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Jultar

Bericht door Jultar »

De jashaken van de ICNG zijn inderdaad verplaatsbaar. En ja, dat is een feature, geen bug :mrgreen:
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dat ze rammelen lijkt mij wel een bug.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan.
Inmiddels heb ik begrepen dat dit inderdaad niet correct is en dat binnenlandse reizigers wel degelijk nog steeds ICE en IC Berlijn mogen gebruiken, zonder reservering. Eventuele (omroep)berichten op CTA en in de trein bv. over het niet stoppen tot Bad Bentheim zijn dus ook niet correct.
cassie127

Bericht door cassie127 »

De omroepberichten en het niet verschijnen in de reisplanner en alle stops in Nederland die op alleen instappen staan (richting Duitsland) zijn wel terecht (is toegestaan onder open toegang) en zijn onderdeel van het ontmoedigingsbeleid wat in de zomer geldt voor binnenlands medegebruik.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Het bewust verstrekken van incorrecte informatie kan bij mij niet echt op enthousiasme rekenen. Helemaal als het om regelrechte leugens gaat, zoals "Stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Dat gaat behoorlijk wat verder dan ontmoedigen.
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 03 jun 2025, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten aub
jjasloot
Donateur
Contacteer:

Bericht door jjasloot »

cassie127 schreef: di 03 jun 2025, 14:30 De omroepberichten en het niet verschijnen in de reisplanner en alle stops in Nederland die op alleen instappen staan (richting Duitsland) zijn wel terecht (is toegestaan onder open toegang) en zijn onderdeel van het ontmoedigingsbeleid wat in de zomer geldt voor binnenlands medegebruik.
Maar is het ontmoediging of mag het gewoon niet?
Jultar

Bericht door Jultar »

Binnenlandse reizigers mogen gewoon mee met zowel de ICE als IC Berlijn, ook deze zomer. Wel wordt er dus een ontmoedigingsbeleid toegepast door de uitgaande treinen uit de reisinformatie te houden.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

En trainmanagers die ronduit onbeschoft doen tegen reizigers die een binnenlandse reis maken, hoort dat ook tot het verleden?
Philip

Bericht door Philip »

rvdborgt schreef: di 03 jun 2025, 14:19
cassie127 schreef: wo 28 mei 2025, 20:11 Vanaf vandaag is de zomerperiode op ICE en IC Berlijn weer ingegaan, dit jaar net iets anders als voorgaande jaren:
Reizen binnen Nederland is niet toegestaan.
Inmiddels heb ik begrepen dat dit inderdaad niet correct is en dat binnenlandse reizigers wel degelijk nog steeds ICE en IC Berlijn mogen gebruiken, zonder reservering. Eventuele (omroep)berichten op CTA en in de trein bv. over het niet stoppen tot Bad Bentheim zijn dus ook niet correct.
Ik geloof je zeker, maar zou je aan kunnen geven waarom dat zo is? Dan weet ik wat ik moet zeggen tegen het personeel.
Als ik ChatGPT vraag, komt die met een link naar https://www.ns.nl/reisinformatie/bijzon ... einen.html. Maar het kan ook zijn dat die pagina gewoon niet is aangepast.
Matt

Bericht door Matt »

Vandaag zat ik in de 1164 toen we langzamer reden voor Tilburg. Er waren spoorlopers op station Tilburg. Nette communicatie door de conductrice en in 5 minuten opgelost door V&S of de politie. Door de vertraging moesten we na Breda nog even de Eurocity Direct op de HSL voorlaten, maar uiteindelijk kwamen we op tijd aan op Den Haag Centraal. Top geregeld!
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Philip schreef: wo 04 jun 2025, 11:45
rvdborgt schreef: di 03 jun 2025, 14:19 Inmiddels heb ik begrepen dat dit inderdaad niet correct is en dat binnenlandse reizigers wel degelijk nog steeds ICE en IC Berlijn mogen gebruiken, zonder reservering. Eventuele (omroep)berichten op CTA en in de trein bv. over het niet stoppen tot Bad Bentheim zijn dus ook niet correct.
Ik geloof je zeker, maar zou je aan kunnen geven waarom dat zo is? Dan weet ik wat ik moet zeggen tegen het personeel.
Als ik ChatGPT vraag, komt die met een link naar https://www.ns.nl/reisinformatie/bijzon ... einen.html. Maar het kan ook zijn dat die pagina gewoon niet is aangepast.
Dat is inderdaad de pagina die van toepassing is. Mijn info komt uit NSI-bron. Hopelijk wordt de website explicieter gemaakt en houden ook de conducteurs zich daaraan.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik stap in de trein, binnen 20s na vertrek komt de HC aangelopen, ik pak mijn portemonnaie, HC zegt "Hoeft niet, ik heb u al gehad" en controleert 2 bankjes verder iemand die tegelijk met mij ingestapt is.

Kennelijk heb ik een lookalike.

Nouja, geen risico op compensattietarief dit keer :-p
Plaats reactie