Ontwikkelingen reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Dionysusnu

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

TffpaA schreef: ma 19 mei 2025, 14:12 NS vertrekt van X (beter laat dan nooit) - maar het échte nieuws is natuurlijk dat ze dat forum vol betweters ook opdoeken:
Naast X stopt de NS ook met de NS Community, een forum op de eigen website waar medewerkers en mede-reizigers vragen van reizigers beantwoorden. Vanaf 1 juni beantwoordt de NS daar geen vragen meer, eind dit jaar verdwijnt het forum volledig. De NS zal de informatie uit het forum gebruiken om zijn chatbot te trainen.
Dat wordt een betweterige chatbot.
Mag dat dan? Zo te zien is in het privacystatement van NS nergens voorbehouden dat berichten op NS community gebruikt mogen worden voor andere doeleinden. (Voor de gesprekken met de chatbot zelf staat dat er wel)
Bemined

Bericht door Bemined »

Gaat die chatbot dan ook vragen van simpele treinreizigers beantwoorden door treinserienummers en wijzigingsbladen op te sommen? Want anders is het wel een achteruitgang ten opzichte van de NS community.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik hoop dat Eva 2.0 geen LLM-chatbot wordt, want dan gaat ze op alle vragen de antwoorden uit de dienstregeling van 2019 hallucineren ;-)

Ik heb Eva, de vorige chatbot van NS al eens (in 2014) aan het huilen gekregen:
Afbeelding

Dus ik ga de uitdaging graag aan om dat bij de nieuwe ook te proberen (Nee, ik heb geen medelijden met bots)!
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Ik ga wel lachen als de chatbot van NS dan gaat melden waar NS allemaal niet aan de wettelijke regels voldoet en waar hun voorwaarden allemaal niet kloppen... _O-
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

TffpaA schreef: ma 19 mei 2025, 14:12 NS vertrekt van X (beter laat dan nooit) - maar het échte nieuws is natuurlijk dat ze dat forum vol betweters ook opdoeken:
Naast X stopt de NS ook met de NS Community, een forum op de eigen website waar medewerkers en mede-reizigers vragen van reizigers beantwoorden. Vanaf 1 juni beantwoordt de NS daar geen vragen meer, eind dit jaar verdwijnt het forum volledig.
Nou, het is zover, sinds vannacht kan je niet meer posten. Maar grappig genoeg is de pagina van de klantenservice niet bijgewerkt, dus die vermeldt nog vrolijk:
Vraag het de NS Community
Voor en door klanten, jouw vragen snel beantwoord door experts
Bemined

Bericht door Bemined »

Op de RET site momenteel:
Vervallen rit. Bus 35. Extra reistijd tot 30 min.
Vervallen rit. Bus 96, bus 97 en bus 98. Extra reistijd tot 30 min.
Vervallen rit. Bus 96, bus 97 en bus 98. Extra reistijd.
Verkeersongeval. Bus 35, bus 97 en bus 98. Extra reistijd tot 30 min.
Verkeersongeval. Bus 35, bus 36, bus 97 en bus 98. Extra reistijd.
Wordt er niet overzichtelijker op dat er meerdere berichten over dezelfde lijnen gaan die eigenlijk allemaal hetzelfde zeggen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zag net in de schermen in de trein, als de kaart voorbii komt, het traject Hilversum-Utrecht in het rood staan (wegens een aanrijding). Ik zit in 1800 die daar niet langs komt. Ik had dit nog niet eerder gezien.
Matt

Bericht door Matt »

Afbeelding

Het is voor het eerst dat ik een QR-code op een vertrekscherm zie. Ik heb hem gescand en werd toen doorverwezen naar de actuele reisinformatie op de website van European Sleeper.

Ook interessant: de stations in Nederland zijn weggelaten omdat deze trein niet voor binnenlandse reizen mag worden gebruikt.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

QR-codes voordat we vertragingsinformatie op de minuut nauwkeurig hebben. Schiet mij maar lek. _O- _O-
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Matt

Bericht door Matt »

Overigens de informatie in het Engels is altijd in cursief en dan is het net te lang voor het scherm; de QR-code valt dan weg van het scherm ... :')
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De QR-code zit er al een aantal maanden in voor de European Sleeper.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Contacteer:

Bericht door tsov »

ThatPCDude schreef: wo 04 jun 2025, 21:38 QR-codes voordat we vertragingsinformatie op de minuut nauwkeurig hebben. Schiet mij maar lek. _O- _O-
Volgens mij is vertragingsinfo afgerond op 5 minuten gewoon een bewuste keuze? Ik vind het zelf niet heel storend, en denk dat het voor de gemiddelde reiziger ook niet heel veel toevoegt. Bovendien krijg je dan wisselingen tussen +2, +3, +4, weer naar +3 etc.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Nu heb je dat ook met wisselingen tussen +2 en +3 voor 0/+5, tussen +7 en +8 voor +5/+10, etc.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Jultar

Bericht door Jultar »

De reden is dat de borden via het GSM-R netwerk de reisinformatie door kregen. Door de beperkte capaciteit van dat netwerk is besloten om het aantal updates te verminderen, vandaar dat is gekozen voor afronding van het aantal vertragingsminuten.
Inmiddels is men druk bezig met het ombouwen van de borden naar het reguliere mobiele netwerk. Als dat afgerond is, is het de bedoeling (als dat inmiddels niet gewijzigd is) dat de borden de vertraging op de minuut gaan tonen, net zoals in de reisplanner al het geval is.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Volgens mij wordt er niet regulier afgerond, ik heb wel eens een +5 gezien terwijl volgens OVinfo het +1 betrof.
Jultar

Bericht door Jultar »

Er wordt gewoon regulier afgerond. 0-2 minuten is geen vertraging, 3-7 is +5, etc.
Het kan prima zijn dat in dat geval de trein bij een eerder meetpunt +3 had, en uiteindelijk met +1 binnenkwam, maar die meetdata nog niet geüpdatet was op het bord. Door de netwerkbeperkingen duurt dat meestal iets langer dan in de apps.
Sebbo

Bericht door Sebbo »

Vertraging op de borden kan ook handmatig worden aangepast vanuit het OCCR
cassie127

Bericht door cassie127 »

Dat is gekoppeld aan wat de treindienstleider doet. Als de treindienstleider handmatig de vertraging aanpast in zijn systeem zal dit automatisch doorgegeven worden aan de reisinformatie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie