Voor jou misschien niet, maar voor anderen wel. De 3100 bied vanuit Utrecht juist de overstap op de 7600 richting Zutphen.
Dienstregeling 2026
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44
Re: Dienstregeling 2026
1) Voor de reizigers tussen Schiphol, Utrecht, Ede-Wageningen, Arnhem en Nijmegen is dit een welkome kwartierdienst.JothamvW schreef: ↑ma 02 jun 2025, 19:11 Om nog maar te zwijgen over busdienstregelingen. Heel leuk dat de 3100 nu weer rijdt in het weekend maar op zondag biedt die geen voor mij relevante aansluitingen in Arnhem die de 3000 niet biedt. Sta je uiteindelijk bijna een half uur te wachten op de 7600...
2) Voor reizigers tussen Nijmegen/Arnhem - Schiphol een rechtstreekse verbinding
3) Aansluitingen in Arnhem (bijvoorbeeld tussen 3100 en 7600)
4) Aansluitingen in Utrecht Centraal
4) Aansluitingen in Nijmegen (3100 en 32200)
Oftewel: je post is onzin.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Dienstregeling 2026
Oeps, haha. Ik bedoelde natuurlijk ten zuiden van Eindhoven.
En inderdaad, de problemen ontstaan buiten de tienminutendiensten, maar wel dóór de tienminutendiensten. Voor die tijd was het allemaal behoorlijk robuust.
En inderdaad, de problemen ontstaan buiten de tienminutendiensten, maar wel dóór de tienminutendiensten. Voor die tijd was het allemaal behoorlijk robuust.
-
- Berichten: 4159
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2026
De 3100 is doorgaans wel een stuk rustiger als de 3000, zeker in het weekend. Als ik naar Utrecht moet vanuit de Achterhoek dan pak ik meestal de 3100, omdat deze gewoon een stuk minder druk zeker. Zeker als er nog een fiets mee moet is de overstap tussen de 30900 en de 3000 eigenlijk gewoon te krap. Dan maar een kleine 20 minuten wachten in Arnhem.JothamvW schreef: ↑ma 02 jun 2025, 19:11 Om nog maar te zwijgen over busdienstregelingen. Heel leuk dat de 3100 nu weer rijdt in het weekend maar op zondag biedt die geen voor mij relevante aansluitingen in Arnhem die de 3000 niet biedt. Sta je uiteindelijk bijna een half uur te wachten op de 7600...
En van en naar Zutphen sluit de 7600 juist aan op de 3100 en niet op de 3000. Alleen van en naar Elst sluit de 7600 aan op de 3000.
-
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10
Re: Dienstregeling 2026
En laat ik nu net in een deel van Arnhem wonen waarbij 7600+fiets ongeveer net zo snel was als de 331.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 8479
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Dienstregeling 2026
Alleen de dienstregeling wordt ontworpen op de groep die in aantallen het meeste baat heeft.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Dienstregeling 2026
Dat heb ik altijd een hele rare gedachte gevonden. Het is veel logischer te optimaliseren naar reistijd. Dus bij een keuze iemand 30 minuten laten wachten 6 keer zwaarder tellen dan iemand die 5 minuten wint. Sterker nog, 30 minuten extra wachten zou qua beleving nog weleens zwaarder kunnen wegen dan 5 minuten reistijdwinst. Maar op die manier wordt duidelijk niet gedacht, inderdaad.
-
- Berichten: 8479
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Dienstregeling 2026
Ik zou de onderbouwingen van de reacties die NS geeft op verzoeken van de Locov over de dienstregeling eens goed lezen. Dan zie je de dilemma's waar vervoerders voor staan. Er zullen altijd reizigers gedupeerd raken door keuzes. Het is nu eenmaal openbaar vervoer en geen privé vervoer.
- Cora
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13
Re: Dienstregeling 2026
Vind t nog steeds raar dat er geen directe intercity Rotterdam - Groningen is voorzien...
Hoeveel mensen ik uit de 500/600 welniet in de 2000 zie stappen elke keer

Hoeveel mensen ik uit de 500/600 welniet in de 2000 zie stappen elke keer

Fout 404: Tekst niet gevonden
-
- Berichten: 958
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Dienstregeling 2026
Komt die volgend jaar niet terug als de intercity direct wordt doorgetrokken?
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Dienstregeling 2026
Als er genoeg ICNG is.
Maar zijn dat reizigers vanuit Amersfoort, of nog verder?
Maar zijn dat reizigers vanuit Amersfoort, of nog verder?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: Dienstregeling 2026
Staat daar een argumentatie in waarom de methode die ik beschreef niet beter is?waldo79 schreef: ↑di 03 jun 2025, 13:12 Ik zou de onderbouwingen van de reacties die NS geeft op verzoeken van de Locov over de dienstregeling eens goed lezen. Dan zie je de dilemma's waar vervoerders voor staan. Er zullen altijd reizigers gedupeerd raken door keuzes. Het is nu eenmaal openbaar vervoer en geen privé vervoer.
- Cora
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13
Re: Dienstregeling 2026
Mag het hopen ja. Maar die overstap in Gouda zou eigenlijk niet moeten bestaan... Waarom de 500 naar Den Haag sturen en reizigers uit Rotterdam een overstap opzadelen.
Vanuit Rotterdam moet je voor alles voorbij Utrecht nu overstappen in Gouda qua de Noord Oost. In plaats daarvan rijdt er nu een intercity Rotterdam-Utrecht in dat slot. De overstap in Gouda is er gewoon een die niet zou mogen bestaanMaar zijn dat reizigers vanuit Amersfoort, of nog verder?

Even een voorbeeldje, In DRGL2024 ging ik van Rotterdam naar Harderwijk op familiebezoek die op vakantie waren. Dat was 1 overstap in Amersfoort. Nu in DRGL2025 en wat NS voorstelt voor 2026 zou ik voor die verbinding een extra keer moeten overstappen

En reizigers Rotterdam->Amersfoort (je zou het argument ICD kunnen maken maar wie betaalt er meer om langer onderweg te zijn?) en verder mogen ook overstappen omdat de 700 nog niet naar Rotterdam rijdt. Ik hoop echt dat er gauw voldoende ICNG instroomt om de 700 in ieder geval naar Rotterdam door te trekken. En ik vind ook dat in ieder geval de 500 of 600 nog naar Rotterdam had gestuurd moeten worden ipv Den Haag Centraal. Heb echt een broertje dood eraan (tezamen met nog wel meer reizigers) om over te moeten stappen als ik de lange reis van Rotterdam naar Groningen maak om naar mijn beste vriend te reizen. Ik kan mijn hoofd er ook niet om wikkelen wie bedacht heeft dat Rotterdam-Groningen met overstap mocht


Fout 404: Tekst niet gevonden
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13757
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2026
In die argumentatie gaat het altijd over reizigersaantallen en reistijdminuten, dus de extra (of verminderde) reistijd wordt ook meegewogen. Blijft staan dat elke wijziging in vertrek- en aankomsttijden en lijnvoering altijd ook reizigers zal benadelen.Thriller schreef: ↑di 03 jun 2025, 15:59Staat daar een argumentatie in waarom de methode die ik beschreef niet beter is?waldo79 schreef: ↑di 03 jun 2025, 13:12 Ik zou de onderbouwingen van de reacties die NS geeft op verzoeken van de Locov over de dienstregeling eens goed lezen. Dan zie je de dilemma's waar vervoerders voor staan. Er zullen altijd reizigers gedupeerd raken door keuzes. Het is nu eenmaal openbaar vervoer en geen privé vervoer.
Dit is nog steeds 1 overstap, maar nu op Utrecht Centraal. De reistijd is exact hetzelfde.
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Dienstregeling 2026
De 500 en 600 zijn verlegd naar Den Haag, zodat in theorie route vanuit Zwolle (en verder) naar Den Haag via Utrecht verloopt en naar Rotterdam via Schiphol. Helaas was het bij het ingaan van de dienstregeling 2025 niet mogelijk om de 700 en 800 door te trekken naar Rotterdam, vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en de krapte in het ICNG-wagenpark. En die problemen houden helaas ook nog even aan, waardoor de verlening van de 700 (en 800) pas in 2027 op de lijst staat.Cora schreef: ↑di 03 jun 2025, 16:00[...]
En reizigers Rotterdam->Amersfoort (je zou het argument ICD kunnen maken maar wie betaalt er meer om langer onderweg te zijn?) en verder mogen ook overstappen omdat de 700 nog niet naar Rotterdam rijdt. Ik hoop echt dat er gauw voldoende ICNG instroomt om de 700 in ieder geval naar Rotterdam door te trekken. En ik vind ook dat in ieder geval de 500 of 600 nog naar Rotterdam had gestuurd moeten worden ipv Den Haag Centraal. Heb echt een broertje dood eraan (tezamen met nog wel meer reizigers) om over te moeten stappen als ik de lange reis van Rotterdam naar Groningen maak om naar mijn beste vriend te reizen. Ik kan mijn hoofd er ook niet om wikkelen wie bedacht heeft dat Rotterdam-Groningen met overstap mocht(echt leuk met 2 koffers joh
)
Waarom de NS dan niet als nog tijdelijk de 500 en 600 naar Rotterdam laat rijden ipv Den Haag, daar kun je een mening over hebben.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Dienstregeling 2026
Dan zou Den Haag vervolgens klagen dat ze hun rechtstreekse treinen naar Groningen en Leeuwarden verliezen.
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Dienstregeling 2026
Kan één van de treinseries tussen Rotterdam en Utrecht niet worden doorgetrokken naar Amersfoort?
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 4159
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2026
Wellicht was het ook beter geweest dat de 700/800 door bleef rijden tussen Schiphol en Den Haag, in plaats van de 3100 totdat er genoeg ICNG geleverd is. Bovendien heeft Leiden nu ook de directe verbinding met Noord-Nederland verloren, terwijl er best wel vraag was naar een directe verbinding vanuit Leiden naar Noord Nederland, in ieder geval een directe verbinding Leiden-Groningen, de twee belangrijkste studentensteden van Nederland. Nu heeft Leiden een directe verbinding met Gelderland erbij gekregen, maar ik denk dat de relatie Leiden-Gelderland minder sterk is dan Leiden-Noord Nederland.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op wo 04 jun 2025, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2026
Er is voor gekozen om Utrecht Centraal - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal als één doorgaande corridor met uniform materieel te exploiteren, en daar passen de 700 en 800 niet in, dus afgekapt op Hfdo.
Politiek is het belangrijk om de doorgaande treinen Zwolle - Den Haag te behouden, dus die treinen zijn afgebogen van Rotterdam naar Den Haag.
De flexibiliteit om het patroon grootschalig om te gooien op basis van last-minute inzichten was er niet, de dagrandtreinen Rotterdam - Enschede zijn door het Locov voor de poorten van de hel weggesleept.
Politiek is het belangrijk om de doorgaande treinen Zwolle - Den Haag te behouden, dus die treinen zijn afgebogen van Rotterdam naar Den Haag.
De flexibiliteit om het patroon grootschalig om te gooien op basis van last-minute inzichten was er niet, de dagrandtreinen Rotterdam - Enschede zijn door het Locov voor de poorten van de hel weggesleept.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4159
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2026
Wou de NS in de dagranden enkel de 2800 Rotterdam-Utrecht en de 1700 Utrecht-Enschede laten rijden, zonder de 2800 en de 1700 aan elkaar te koppelen in Utrecht, maar dat de NS onder druk van het Locov de 2800 Rotterdam-Utrecht en de 1700 Utrecht-Enschede te Utrecht toch aan elkaar gekoppeld heeft?
-
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22807
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Dienstregeling 2026
De 3100 rijdt met VIRM, waardoor de capaciteit tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Zuid verhoogd is. Dat is positief.Nitein-Repart schreef: ↑wo 04 jun 2025, 08:21 Wellicht was het ook beter geweest dat de 700/800 door bleef rijden tussen Schiphol en Den Haag, in plaats van de 3100 totdat er genoeg ICNG geleverd is. Bovendien heeft Leiden nu ook de directe verbinding met Noord-Nederland verloren, terwijl er best wel vraag was naar een directe verbinding vanuit Leiden naar Noord Nederland, in ieder geval een directe verbinding Leiden-Groningen, de twee belangrijkste studentensteden van Nederland. Nu heeft Leiden een directe verbinding met Gelderland erbij gekregen, maar ik denk dat de relatie Leiden-Gelderland minder sterk is dan Leiden-Noord Nederland.
Een nadeel is dat de overstap in Leiden op/van de 2200/2300 nu vaak niet meer bestaat.

Waarom is dat belangrijk?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 8292
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Dienstregeling 2026
Gokje: ambtenaren en politici uit het noorden/oosten van het land.
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten