CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
gpvos

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door gpvos »

cassie127 schreef: wo 04 jun 2025, 14:13Nee, maar omdat landelijke personele bijsturing, de procesbeheersing besturing operatie, reisinformatie, MBN (storingstak) en dergelijke allemaal in Utrecht zitten en ook onder de staking vallen kan de treindienst niet gegarandeerd worden. Dit zijn een paar essentiële takken die je nodig hebt voor het uitvoeren van de treindienst. Functies die NS de laatste jaren ook steeds meer heeft gecentraliseerd in Utrecht.
Nou ja, dat vind ik dus allemaal een slechte zaak, het maakt de dienstverlening minder robuust. Reisinformatie is inderdaad erg tricky, apps en website zijn van nature centraal geregeld (maar draait die niet voor een groot deel op informatie van ProRail, dat wel werkt?). Personele bijsturing vermijd je door een dagje rondjes om de kerk (eigenlijk zelfs alleen heen en weer) te rijden. Ik ben benieuwd wat "procesbeheersing besturing operatie" concreet inhoudt. Storingen oplossen kan inderdaad tricky zijn, maar zolang je echt alleen maar heen en weer rijdt, desnoods alleen met stoptreinen, lijkt het me toch dat je ook dan de bijsturing zelfs nog op papier moet kunnen doen. Desnoods vallen er maar grotere gaten tussen treinen, of vallen deeltrajecten uit zonder verbussing, dat kan je best aan de reizigers verkopen, zolang ze maar een wat betere kans hebben om thuis te komen dan met helemaal geen treinen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Geen treinen is natuurlijk altijd veel duidelijker richting reiziger dan er zou heel misschien wel, niet, wel, niet een trein kunnen rijden. Juist dan gaan reizigers toch op weg en stranden voor uren of de rest van de dag.

Ook voor een pendeldienst is er natuurlijk bijsturing materieel en bijsturing personeel nodig, want wie maakt dan de diensten en geeft ondersteuning ?

Rijden zonder storingsorganisatie is natuurlijk vragen om problemen en brengt ook nog een fors veiligheidsrisico met zich mee.
Bemined

Bericht door Bemined »

Re.tep schreef: wo 04 jun 2025, 14:31En bij besmet werk doen ben je een stakingsbreker, daar brand een werknemer in de regel zijn hadden niet aan.
Met stakingsbrekers wordt normaal gesproken extern personeel bedoelt welk ingezet wordt om werk van stakers over te nemen. Personeel dat al ingeroosterd was maar een aangepast dienstrooster krijgt valt daar niet onder.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Vreemd dst er nu weer gestaakr moet worden.
Inflatiecorrectie los je niet opet hogere lonen.
Hogere lonen wakkeren alleen masr een inflatie aan.

De FNV zou zich moeten inspannen om de belastingen op werken omlaag te te krijgen zodat het brutoloon gelijk blijft.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: wo 04 jun 2025, 15:12
cassie127 schreef: wo 04 jun 2025, 14:13
Re.tep schreef: wo 04 jun 2025, 11:18
cassie127 schreef: wo 04 jun 2025, 10:15 Er wordt niet in regio West gestaakt, dus die treinen zullen gewoon rijden. Volgende week donderdag rijdt de Airportsprinter ook.
Dat zou ik niet zo stellig verkondigen, immers treinen in regio West worden ook door personeel uit regio Midden volop gereden. Denk niet dat rijdend personeel in andere gebieden besmet werk gaat doen.
Kijk eens in de vertrekstaten op treinposities.nl op de dagen dat er volgende weej gestaakt wordt... https://treinposities.nl/vertrekstaat/d ... 2025-06-06 [Edit Meltrain: link aangepast naar vrijdag a.s.]
Alle treinen zijn in de planning opgeheven in de stakingsregio's, daardoor zijn de dienstkaarten van het personeel op standplaatsen die staken leeg. Daardoor bestaat er geen besmet werk en worden de andere ritten vanuit andere standplaatsen opgevangen. Zorgt voor geknipte ritten zoals de 3600 op de 12e, maar ook bijvoorbeeld voor slechts 1× per uur een IC tussen Utrecht en Schiphol.
Maar voor komende vrijdag lijken alle treinen gewoon te rijden, terwijl NS communiceert dat in (vrijwel) het hele land geen NS-treinen rijden.
Wat is nu juist?
De vrijdag is simpelweg niet in de dienstregeling verwerkt omdat er daarvoor niet meer voldoende tijd was om dit te verwerken als je kijkt dar het ultimatum van VVMC sprak over maandag en die van FNV vanaf Dinsdga kon je pas na het aangegeven tijdstip de bevestiging krijgen dat er gestaakt gaat worden. En die van FNV was al na levering van de dienstregeling vanuit de planning naar de bijsturingsfase (verkeersleiding). Daarnaast waren de diensten voor het rijdend personeel al bekend gemaakt waardoor je inprincipe planmatig niet meer kon schuiven. Uiteindelijk zullen er aanstaande vrijdag geen treinen van NSR rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es

Bericht door en-es »

Tussen Amsterdam Centraal en Schiphol rijden wel treinen op vrijdag.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Volgende week donderdag wordt gestaakt in de regio's "Noord-West en Oost". Wie weet ongeveer waar die regio's zijn? Ik heb woensdagavond iets waar ik bij wil zijn thuis in 020, en moet donderdagochtend in 010 zijn, ik vraag me af of er nog kans is dat ik bij die lezing woensdag kan zijn of dat ik een logeeradres in Roffa moet zoeken.
Bemined

Bericht door Bemined »

In de aangepaste dienstregelingen voor volgende week donderdag is vrijwel heel Noord-Holland en Flevoland eruit gehaald, treinseries zijn ingekort tot Leiden, Utrecht, Naarden-Bussum en Zwolle. Alleen de internationale treinen staan er nog in plus de Airportsprinter. Aan de oostkant eindigen de treinen zo te zien in Ede-Wageningen, Amersfoort, Zwolle en Oss. De 600, 1100, 2000 en 2800 zullen de enige intercity's zijn die hun volledige route kunnen rijden (en de 500 als je de werkzaamheden in Groningen negeert), de rest is aan een of zelfs beide kanten van Utrecht ingekort.

ECD s9500 staat vooralsnog wel in de reisinformatie, maar of je daar op kunt vertrouwen weet ik niet, zal als die rijdt ook wel eens heel erg druk kunnen worden.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Grofweg overzicht van wat in de gevraagde regio's valt
Noord-West:
Hoofddorp,
Almere,
Amsterdam,
Haarlem,
Alkmaar,
Hoorn,
Enkhuizen,
Den Helder.

Onder oost valt:
Deventer,
Enschede,
Apeldoorn,
Hengelo,
Zutphen,
Arnhem,
Nijmegen.

Onder West valt:
Leiden,
Den Haag,
Rotterdam,
Dordrecht,
Breda,
Roosendaal,
Vlissingen.

Van en naar deze regio's rijden tijdens de stakingen geen treinen. NS International rijdt waarschijnlijk niet op de dag dat Noord-West staakt omdat hij standplaats ook onder die stakingsregio valt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Matt

Bericht door Matt »

Is dat laatste omdat de standplaats van internationale treinen Amsterdam Centraal is? Vrijdag rijden de ICE en IC Berlijn namelijk wel, ondanks dat er verder geen treinen van NS rijden.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Lekker dan, als reiziger tussen Delft en Amsterdam heb ik dus drie dagen last van stakingen. :s
Kunnen ze niet gewoon één landelijke stakingsdag houden (zoals aanstaande vrijdag de facto ook is)?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Drie landelijke stakingsdag had ook gekund, alleen dan zijn de bonden snel door hun stakingskas heen, zeker als er nog meer stakingsdagen komen in de rest van juni/juli.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Wat kost het eigenlijk een werkwillige werknemer die vrijdag ingeroosterd zou zijn en nu door NS niet kan werken? Kost't hem /haar een vrije dag of dient er ergens anders een keer deze dienst ingehaald te worden?

Re.tep schreef: wo 04 jun 2025, 16:01 (..)

Rijden zonder storingsorganisatie is natuurlijk vragen om problemen en brengt ook nog een fors veiligheidsrisico met zich mee.
Als er een trein stilvalt en geëvacueerd moet worden , komen de incidenten bestrijders van ProRail toch in actie?

Ja, ik snap dat er dan achter de schermen ook met een NS afdeling bijsturing/incidenten gewerkt moet worden.. maar misschien is daar een gezamenlijk draaiboekje voor te maken om zaken van elkaar over te kunnen nemen bij een incident?

Kan misschien ook handig zijn als ProRail weer eens gaat staken :(

~~~~~

Ik hoorde vanavond een zegsman van FNVSpoor op radio 1: die vond het allemaal niet zo'n bezwaar.. want de NS doet niks, neemt geen contact op. NS trekt de treindienst op vrijdag terug, hij van FNVSpoor roept alleen een staking uit voor midden NL. :neg:
Speelt ff .mooi de vermoorde onschuld, alsof zo'n spoor medewerker niet weet dat als zij met midden NL.beginnen er feitelijk.een.landelijke uitval van treinen plaatsvindt. :twisted:

Ongehoord weer, deze inzet van het 'machtswapen'. Moesten ze eens in het ziekenhuis doen..de wereld zou te klein zijn.

Schoonmakers hebben weleens gestaakt (of op z'n minst een werkonderbreking gehouden) maar ik heb nooit gehoord dat daardoor een heel ziekenhuis 'op zwart' ging voor een dag.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Durashift schreef: wo 04 jun 2025, 22:00 ^^ Wat kost het eigenlijk een werkwillige werknemer die vrijdag ingeroosterd zou zijn en nu door NS niet kan werken? Kost't hem /haar een vrije dag of dient er ergens anders een keer deze dienst ingehaald te worden?
Dat kost hem/haar niets. Her is de werkgever die beslist dat diegene niet kan werken. Ik weet niet hoe dat zit bij NS, maar bij Transdev houdt je gewoon je OT/GD (toeslagen rare uren/gebroken dienst) en plus/minuren van je ingeroosterde dienst.

I.h.a. moet je als werkwillige ook wel op je werk verschijnen.
Dat moet trouwens óók als je staakt, tenminste als je stakingsgeld van je vakbond wil hebben moet je je net buiten de poort registreren bij het piket (bij langdurige stakingen tegenwoordig digitaal)
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Durashift schreef: wo 04 jun 2025, 22:00 Speelt ff .mooi de vermoorde onschuld, alsof zo'n spoor medewerker niet weet dat als zij met midden NL.beginnen er feitelijk.een.landelijke uitval van treinen plaatsvindt.
Tja, het is een beetje dubbel. Aan de ene kant is het niet de schuld van FNV dat NS niet wil doen aan pendeldiensten, maar tegelijkertijd zullen ze inderdaad best weten dat dat het praktische effect is.
Durashift schreef: wo 04 jun 2025, 22:00 Ongehoord weer, deze inzet van het 'machtswapen'. Moesten ze eens in het ziekenhuis doen..de wereld zou te klein zijn.

Schoonmakers hebben weleens gestaakt (of op z'n minst een werkonderbreking gehouden) maar ik heb nooit gehoord dat daardoor een heel ziekenhuis 'op zwart' ging voor een dag.
Een ziekenhuis is ook wel íéts crucialer dan het spoornetwerk. (Hoe veel crucialer zal afhangen van aan wie je de vraag stelt)
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Ja, precies. Dus neem je een verlofdag op, want dan hoef je niet om 4 uur je bed uit of om 3 uur in de nacht thuis te komen, 'voor niets' of althans..beetje koffie drinken en socializen.
Bemined

Bericht door Bemined »

Dionysusnu schreef: wo 04 jun 2025, 22:23 Tja, het is een beetje dubbel. Aan de ene kant is het niet de schuld van FNV dat NS niet wil doen aan pendeldiensten, maar tegelijkertijd zullen ze inderdaad best weten dat dat het praktische effect is.
In de CAO is ooit, ongetwijfeld op aandringen van de bonden, de passage opgenomen dat werknemer niet kunnen worden verplicht werkzaamheden van
stakers over te nemen. Het is wat vaag gedefinieerd, mogelijk dat de NS een extra conflict hierover wil vermijden met de bonden door maar alles stil te leggen. Zelf zou ik zeggen dat bijsturen van diensten gewoon zou moeten kunnen, zolang je maar geen mensen verschuift tussen verschillende functies of extra mensen oproept die niet ingeroosterd waren die dag, maar misschien dat de bonden het anders uitleggen.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Durashift schreef: wo 04 jun 2025, 22:00Ongehoord weer, deze inzet van het 'machtswapen
Ach, valt eigenlijk wel mee. Het wordt de eerste stakingsdag bij NS dit jaar, kijk je even iets verder, bij de Belgische NMBS zijn er dit jaar al 24 (!) stakingsdagen geweest.
ICNG

Bericht door ICNG »

Stakingen in België zijn onvergelijkbaar met Nederland door de minimale dienstverlening. Ik kan vrijdag niet komen waar ik zijn moet, in België had ik alleen meer tijd moeten uittrekken.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Het minimale aanbod in België was ook totaal random, waar reizigers niks aan hebben. Tussen Zottegem en Kortrijk kunnen bijvoorbeeld op zo'n dag soms 4 uur lang geen treinen, terwijl een dag later in hetzelfde tijdvak er 2 treinen per uur wel kunnen rijden (met hier en daar een rituitval).

Bij NS heb ik wel de indruk dat de publieke opinie zich verder tegen de vakbonden aan het keren is. En het is een agressief pressiemiddel om het OV plat te leggen, als je je zin niet krijgt.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

De FNV draaft door. Waarom een loonsverhoging? Een loonsverhoging zorgt voor een nog hogere inflatie.

Ze moeten zich inzetten voor een lagere inkomstenbelasting. Dát heet zin. Maar dat is een moeilijke weg.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Aan de andere kant hebben de werkgevers er samen met onze rechtelijke macht voor gezorgd dat het ook het einge pressiemiddel is dat gebruikt kan worden.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
MichOV

Bericht door MichOV »

Ofcourse, laat mij raden de treinkaartjes over een tijdje nog verder omhoog dan ze al absurd hoog qua prijzen zijn. Er komt een tijd dat mensen denken doei ik pak de auto wel weer. :N
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Er zijn publieksvriendelijkere opties dan gelijk een hele dag staken. Bijvoorbeeld korte werkonderbrekingen in de daluren (eventueel in estafettevorm), stiptheidsacties, etc. Natuurlijk geven die acties ook overlast, maar ze hebben minder impact op de reizigers en geven toch een duidelijk signaal af aan de directie. Daarna had je eventueel over kunnen gaan op de acties zoals die nu gepland zijn, mochten de eerdere acties niets hebben uitgehaald.
En blandning av sött och salt.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Als het FNV zich nou eens in meer sectoren zou laten zien, waar wel degelijk er misstanden zijn en de mensen door hun werkgever een oor aangenaait worden (bij arbeidsmigranten, in de schoonmaak, mensen zonder degelijke CAO of arbeidsvoorwaarden enz.), dan heb ik meer begrip hebben. Maar dit is puur om de kachel wat hoger te kunnen zetten, waarbij een hoop reizigers benadeeld worden, waarom niet solidair allemaal wat minder warmpjes erbij?? Ik neem het FNV absoluut kwalijk dat ze zich uitsluitend richten op makkelijk scoorbare sectoren.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Plaats reactie