Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stan_Bronstring
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Ik vraag me af of de prestaties in de voorgaande concessie überhaupt mogen worden meegewogen bij de gunning. Ik denk eigenlijk van niet, anders heeft de zittende vervoerder bij een goede prestatie wel veel voordeel. Wat mij betreft is een andere vervoerder zeker welkom na 2028. Qbuzz zie ik echt wel zitten. Maar goed, we weten nu ook niet of die interesse hebben om hier te gaan rijden.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

TheAgedGamerYt schreef: za 12 apr 2025, 15:05 Vandaag zat lijn 73 richting Schalkwijk Centrum al bij Haarlem Noord bomvol, de haltes Winkelcentrum Marsmanplein, Minahassastraat en Julianapark blijven op elke dag van de week drukke haltes.

En toch zal er waarschijnlijk tot 2028 niet opgeschaald worden.
Op dit moment wordt er voor 88% gereden, het is de bedoeling na September(Einde hoogzomer dienstregeling) om naar de 94% te gaan.
Pin mij er nog niet op vast dat het gaat gebeuren, er moet nog wel meer personeel voor komen.
Buschauffeur 🚌
BusOV40
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Dat zou een nooit vooruitzicht zijn. En waar zou die uitbreiding van 6% dan gerealiseerd worden?

Ik heb me altijd afgevraagd waarom lijn 385 niet tijdelijk extra stopt bij Marsmanplein. Dat zou die halte al kunnen ontlasten. Ik heb dat wel eens voorgelegd aan Connexxion, dat was niet mogelijk want dat paste niet in de R-net formule. Wat vreemd is want tijdens COVID kon alles.
TheAgedGamerYt
Berichten: 272
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Stan_Bronstring schreef: za 12 apr 2025, 22:32 Ik hoop echt dat er vanaf 2028 grotere bussen voor lijn 73 komen, dan is opschalen ook iets minder dringend maar kan het capaciteitsprobleem wel deels worden ondervangen.
Ik heb nooit begrepen waarom ze Solaris 9374 niet hebben gehouden en die 2 18M Ebusco's niet vaker gebruiken dan alleen korte spitsritten.

Overigens komt het nu vaker voor dat er kleine VDL Citea LLE-99 bussen ingezet worden op de lijnen 3 en 73, zelfs in de spits.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

TheAgedGamerYt schreef: ma 14 apr 2025, 21:51
Stan_Bronstring schreef: za 12 apr 2025, 22:32 Ik hoop echt dat er vanaf 2028 grotere bussen voor lijn 73 komen, dan is opschalen ook iets minder dringend maar kan het capaciteitsprobleem wel deels worden ondervangen.
Ik heb nooit begrepen waarom ze Solaris 9374 niet hebben gehouden en die 2 18M Ebusco's niet vaker gebruiken dan alleen korte spitsritten.

Overigens komt het nu vaker voor dat er kleine VDL Citea LLE-99 bussen ingezet worden op de lijnen 3 en 73, zelfs in de spits.
Omdat de Solarissen Uit AML zouden verdwijnen, zou de werkplaats in Haarlem nog maar 1 Solaris hebben, het bedrijf vond dat niet handig. Dus er is van materieel gewisseld omdat een Citaro handiger was. Aangezien AML toendertijd ook nog allemaal Citaro's had

Dat komt omdat er een Hoog materieel te kort is, en ja het is vervelend maar liever een bus die wel rijdt dan een die niet rijdt.
Buschauffeur 🚌
omaylie
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door omaylie »

Ligt het aan mij of hebben de 2018 BYDs dezelfde lijnfilm update gehad als bij alle Arriva bussen?
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Dionysusnu »

Interessante ontdekking in het PvE van de toekomstige concessie NWNH: Er zijn plannen om in 2025 lijn 244 weer in te voeren, al dan niet verlengd naar IJmuiden/Beverwijk.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Als men hem naar Beverwijk laat rijden en het een competitieve reistijd biedt ten opzichte van trein+346 kan het echt wel eens een goudmijn worden, kijkende naar de hoeveelheid studenten en forenzen die dagelijks vanuit Beverwijk e.o. naar de Zuidas willen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
BusOV40
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Dionysusnu schreef: zo 01 jun 2025, 01:48 Interessante ontdekking in het PvE van de toekomstige concessie NWNH: Er zijn plannen om in 2025 lijn 244 weer in te voeren, al dan niet verlengd naar IJmuiden/Beverwijk.

Nu rijdt Connexxion nog steeds verschraalde en uitgeklede dienstregelingen in Haarlem-IJmond. Ook zijn er consessies gestart in bijvoorbeeld Waterland en Noord Holland waarin in meer beloofd dan men kon waarmaken.
Is het van invloed op de gunning dat Connexxion nog steeds met uitgeklede dienstregelingen rijdt of mag dat niet?
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Dionysusnu »

BusOV40 schreef: zo 01 jun 2025, 14:41 Is het van invloed op de gunning dat Connexxion nog steeds met uitgeklede dienstregelingen rijdt of mag dat niet?
Dat weten we nog niet; De gunningscriteria voor NWNH worden pas later bekend. Maar over het algemeen zijn prestaties in het verleden daar niet deel van, dus nee: Dat heeft waarschijnlijk geen invloed.
Citea
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Citea »

Wordt lijn 244 voorzien als een directe lijn van Beverwijk/Heemskerk via de A9 naar de zuidas of ook door Velserbroek en delen van Haarlem?
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Dat is aan de inschrijvers ;)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Dionysusnu »

Als we het hebben over de lijn van 2025 dan zijn de inschrijvers niet zo relevant ;) . Maar het wordt in ieder geval Haarlem Delftplein - Haarlem Nieuw-Zuid – A9 – Amsterdam Amstelveenseweg – Amsterdam Zuid. Het wordt (net als voorheen) een spitslijn. In een ander deel van het PvE wordt specifiek Beverwijk genoemd als beginpunt, maar ik vind het niet helemaal duidelijk of dat ook bij de introductie dit jaar al het geval is. Velserbroek wordt niet genoemd, maar ook niet uitgesloten.
BusOV40
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Ik begreep dat er mogelijk aan het einde van de zomer weer verder wordt opgeschaald. Is er al meer duidelijk wat dit gaat worden?
Roeland
Berichten: 2448
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Het Rocov heeft geadviseerd op het vervoerplan 2026:
https://rocov-nh.nl/wp-content/uploads/ ... versie.pdf
BusOV40
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Jammer dat het Vervoerplan zelf nog niet te vinden is. Spijtig dat lijn 2 verder wordt uitgekleed. En aan de andere kant fijn dat lijn 244 terug keert. Ik ben benieuwd naar de overige wijzigingen c.q. verbeteringen.
Daan!
Berichten: 295
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daan! »

De vorige lijn 244 behoorde tot AML. Gaat de lijn over naar H-IJ?
CamilleKreemers
Berichten: 4586
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door CamilleKreemers »

ThatPCDude schreef: zo 01 jun 2025, 06:09 Als men hem naar Beverwijk laat rijden en het een competitieve reistijd biedt ten opzichte van trein+346 kan het echt wel eens een goudmijn worden, kijkende naar de hoeveelheid studenten en forenzen die dagelijks vanuit Beverwijk e.o. naar de Zuidas willen.
Denk jijj dan aan Heemskerk - Beverwijk - A9 - Amsterdam Zuid?
Roeland
Berichten: 2448
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Een buslijn vanaf Beverwijk/Heemskerk via Haarlem-noord kan qua reistijd toch niet concurreren met de treinreis Beverwijk / Heemskerk - Sloterdijk, en vandaar met de metro naar de Zuidas? Vanaf station Heemskerk duurt die reis naar de Zuidas nu ca. 55 minuten.
Behalve wanneer zo'n buslijn vanaf Beverwijk meteen de A9 op gaat en dan non-stop naar Amsterdam zou rijden...
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

CamilleKreemers schreef: wo 04 jun 2025, 14:48
ThatPCDude schreef: zo 01 jun 2025, 06:09 Als men hem naar Beverwijk laat rijden en het een competitieve reistijd biedt ten opzichte van trein+346 kan het echt wel eens een goudmijn worden, kijkende naar de hoeveelheid studenten en forenzen die dagelijks vanuit Beverwijk e.o. naar de Zuidas willen.
Denk jijj dan aan Heemskerk - Beverwijk - A9 - Amsterdam Zuid?
Soort van. Maad als we dan toch bezig zijn van Hkerk Centrum over de Jan Ligthartstraat en Duitslandlaan naar station Hkerk, over een busbaan naar de Spoorsingel naar Bwijk station en dan de A22 en A9 op richting Haarlem of A'dam.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
CSA2
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door CSA2 »

Heemskerk-Amsterdam Zuid duurt met de trein ongeveer een uur. De bus gaat echt niet sneller zijn....Zeker niet als je via Nieuw-Zuid (oftewel Schalkwijk maar de slechte naam verzinnen we iets nieuws voor zodat mensen er wel willen wonen) zou moeten rijden.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1267
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Mocht je het niet doorhebben: ik was niet serieus. _O_
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Dionysusnu
Berichten: 2088
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Dionysusnu »

Daan! schreef: wo 04 jun 2025, 13:13 De vorige lijn 244 behoorde tot AML. Gaat de lijn over naar H-IJ?
In de nieuwe concessie in ieder geval wel. Ik verwacht dat de implementatie dit jaar ook onder H-IJ zal vallen.

In de reactie van het Rocov wordt overigens genoemd dat lijn 244 via de Friese Varkenmarkt gaat rijden.
BusOV40
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Ik hoop dat N30 en N97 ook weer hun oorspronkelijke frequenties gaan rijden.
Citea
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Citea »

Beetje off topic maar ik vind de naam Nieuw Zuid ook maar niks. Had het dan simpelweg Haarlem Zuid genoemd, of Europaweg/Schipholweg zoals het nu heet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten