CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40631
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Dat dus! FNV legt wel de lekker goed zichtbare sectoren plat, maar in minder zichtbare sectoren heb je helemaal niks aan ze en gaan ze veel sneller akkoord. (Of vragen ze om input voor de onderhandelingen en doen ze daar helemaal niks mee, nog niet eens navraag waarom je iets eigenlijk inbrengt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52104
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Suus »

Uhhh, herinneren jullie je de schoonmakersstaking niet meer? Op een gegeven moment lag op Amsterdam Centraal het afval in de tunnels op kniehoogte.

Verder: als je wil dat de vakbonden in jouw bedrijf of sector actiever worden dan moet je lid worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICNG
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door ICNG »

TomSteyl schreef: do 05 jun 2025, 07:06 Het minimale aanbod in België was ook totaal random, waar reizigers niks aan hebben.
De reiziger (n=1) heeft liever af en toe een trein dan geen trein.
TomSteyl
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door TomSteyl »

Suus schreef: do 05 jun 2025, 08:05 Uhhh, herinneren jullie je de schoonmakersstaking niet meer? Op een gegeven moment lag op Amsterdam Centraal het afval in de tunnels op kniehoogte.

Verder: als je wil dat de vakbonden in jouw bedrijf of sector actiever worden dan moet je lid worden.
Sorry Suus, maar een schoonmakersstaking op Amsterdam CS is maar een marginaal dingetje op die hele sector. Spreek maar eens met een schoonmaker op het werk, dan weet je hoe hard die mensen pezen voor een hongerloontje (en ondertussen ook niet volwaardig meedoen in het bedrijf en vaak schandalig wordt behandeld door de rest van het personeel).

En lid worden zodat de vakbond meer gaat doen is echt een leuke gedachte maar staat haaks op de werkelijkheid. Dan nog richt men zich op (te) populaire sectoren.
ICNG schreef: do 05 jun 2025, 08:12
TomSteyl schreef: do 05 jun 2025, 07:06 Het minimale aanbod in België was ook totaal random, waar reizigers niks aan hebben.
De reiziger (n=1) heeft liever af en toe een trein dan geen trein.
Ik heb laatst kennis mogen maken met zo'n interval van 4 uur. Alles en iedereen reist dan met een treintje via Gent, die ipv 3 treinstellen ineens met 1 treinstel gereden wordt. Haringen in een ton was echt een understatement. Een staking zorgt er dan zelfs voor dat de veiligheid in het geding komt, want het personeel dat niet deelneemt aan de staking en wel rijdt durft een trein niet op te heffen vanwege een grote kans op vlam in de pan bij reizigers.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52104
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Suus »

Er is vorig jaar nog een schoonmakersstaking geweest? Niet zo lang als een paar jaar geleden, waarbij Amsterdam Centraal een voorbeeld was…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40631
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Suus schreef: do 05 jun 2025, 08:05 Uhhh, herinneren jullie je de schoonmakersstaking niet meer? Op een gegeven moment lag op Amsterdam Centraal het afval in de tunnels op kniehoogte.
Dat versta ik dus ook onder "zichtbare sectoren".
Verder: als je wil dat de vakbonden in jouw bedrijf of sector actiever worden dan moet je lid worden.
Ik was lid, maar dat lidmaatschap heb ik opgezegd gezien ik vooral een hoop aan ze mocht betalen en het werkelijk 0,0 opleverde. Meermaals input geleverd voor de CAO onderhandelingen, maar als je daar dan niets van terug hoort/ziet...
Sowieso opvallend hoeveel meer ze bij NS eisen dan wat ze ooit in de CAO waar ik onder val hebben binnengehaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 4154
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Nitein-Repart »

TomSteyl schreef: do 05 jun 2025, 07:23 Als het FNV zich nou eens in meer sectoren zou laten zien, waar wel degelijk er misstanden zijn en de mensen door hun werkgever een oor aangenaait worden (bij arbeidsmigranten, in de schoonmaak, mensen zonder degelijke CAO of arbeidsvoorwaarden enz.), dan heb ik meer begrip hebben. Maar dit is puur om de kachel wat hoger te kunnen zetten, waarbij een hoop reizigers benadeeld worden, waarom niet solidair allemaal wat minder warmpjes erbij?? Ik neem het FNV absoluut kwalijk dat ze zich uitsluitend richten op makkelijk scoorbare sectoren.
Organisatiegraad is in bepaalde sectoren echt bedroevend laag. Bijvoorbeeld in de advocatuur, accountancy, IT-sector en overige financiële dienstverlening is haast niemand lid van een vakbond, er zijn ook haast nooit stakingen in die sectoren. Dat terwijl in die sectoren veel werknemers zonder CAO werken.

Overigens rijdt NS morgen wel 4x per uur tussen Amsterdam en Schiphol *O* , zie hier: https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... oorstaking
-
Re.tep
Berichten: 73
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

Bij NS spelen natuurlijk ook andere zaken, een onverwacht groot verloop onder jong personeel, om bijvoorbeeld V&S te noemen, waar het werven van nieuw personeel bijna onmogelijk is en een zeer groot verloop is. De gemiddelde werknemer is daar nog geen 3 jaar in dienst.
Bij het rijdende personeel is de werkdruk met flinke stappen de laatste paar jaar enorm toegenomen, waarbij personeel na uren rijden vaak een keuze moet maken tussen even koffie drinken of naar de WC gaan. Hun diensten worden soms wel meer dan 10x op de dag gewijzigd wat veel onrust geeft.
De reizigers hebben sinds Corona een ultra kort lontje, zelf in 3-delig pak zijn ze compleet losgeslagen richting medewerkers. Eén keer is "leuk", elke werkdag, 40 jaar lang is vaak niet vol te houden.
En dan niet te vergeten de andere mentaliteit tegenwoordig, waarbij werken in het weekend, in de nacht, op feestdagen zeer bezwaarlijk is en men eigenlijk niet meer wil doen.
Jong personeel ziet hun vrienden dan feesten en drinken, terwijl ze zelf om 04.00 uur mogen opstaan op zondagochtend. En dat niet één keer, maar 40 jaar lang.

Dan hou je werknemers alleen binnen een bedrijf als het salaris goed is, en liever iets meer dan hun vrienden met een 9 tot 16 baan. Dus de actiebereidheid snap ik wel, ook al ben ik ook geen voorstander van staken als gedupeerde reiziger........
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Bemined »

Als de agressie of werkdruk het probleem is moet men daarvoor gaan staken, en als de onregelmatigheid het probleem is moet men voor een betere onregelmatigheidstoeslag gaan staken. Nu staakt men vooral voor een hoger basisloon en die eventuele verhoging gaat men echt niet meer inleveren als de agressie of werkdruk over een paar jaar minder wordt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Z2N »

Indirect zal dat ook wel meespelen, ik kan mij niet aan de illusie ontrekken dat NS opgegeven heeft om beter gedrag van de reizigers te verwachten (anders zouden de treinen niet volgehangen zijn met het alarm-whatsappnummer). En de werkdruk hangt weer samen met het personeelstekort, waar een betere CAO weer een oplossing voor kan zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Bemined »

Als er onvoldoende personeel was had men de dienstregeling niet moeten opschalen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Z2N »

De dienstregeling is juist opgeschaald doordat de CAO eerder al verbeterd is. Als je echter met een flink verloop zit onder je nieuw en jonger personeel moet je meegaan met de rest van de arbeidsmarkt, omdat je anders het risico gaat lopen dat je opnieuw moet afschalen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Bemined schreef: do 05 jun 2025, 10:38 Als de agressie of werkdruk het probleem is moet men daarvoor gaan staken, en als de onregelmatigheid het probleem is moet men voor een betere onregelmatigheidstoeslag gaan staken. Nu staakt men vooral voor een hoger basisloon en die eventuele verhoging gaat men echt niet meer inleveren als de agressie of werkdruk over een paar jaar minder wordt.
Er wordt gestaakt op het loonbod, en daarnaast op het feit dat NS tegen vrijwel alle voorstellen die vanuit de bonden zijn gekomen om de CAO te verbeteren nee heeft gezegd zonder daar echt inhoudelijk op terug te koppelen waarom niet of een compromis daarin te zoeken. Daarnaast is de zwaarwerkregeling nog een punt waarop gestaakt wordt. Een machinist zou onder zwaar werk vallen, maar een servicemonteur op een opstelterrein zou niet onder die regeling komen te vallen omdat dat volgens NS geen zwaar werk is :s

En daarnaast kun je geen beroep maken op die regeling als je na bijvoorbeeld 30 jaar zwaar werk naar kantoor gaat voor een paar jaar op een functie die niet als zwaar werk gezien wordt en ook dat is een punt waar de bonden (in mijn ogen) het terecht niet mee eens zijn.

Er was bij het opschalen van de dienstregeling uitgebreid onderzocht of dit opschalen ook mogelijk was. Niet doen zou overigens ook voor boetes zorgen want dit opschalen is afgesproken in de nieuwe concessie. Tot nu toe kan men alles nog draaien met de personele bezetting, maar het kan echt net. De prognose voor deze dienstregeling was zeker o.a. ook door uitstroom dat het zeker na de zomer moeilijker kon gaan worden met het stellen van personeel op alle ritten. Dat is ook een van de redenen waarom NS de bakkennorm voor HC's wil ophogen en een reorganisatie wil doorvoeren binnen Service & Operatie, waarbij NS de vakbonden buitenspel gezet heeft door direct een advies te vragen bij de Ondernemersraad waar ze normaal eerst langs de vakbonden gaan.

Doordat de bonden niet verder in gesprek willen met NS omdat NS zegt dat het huidige bod geen eindbod is, maar tegelijkertijd ook zegt geen beter bod neer te kunnen leggen. Hebben de bonden daarop besloten hebben de leden te raadplegen en NS een ultimatum gestuurd. Daarop heeft NS alle lopende zaken en gesprekken waarbij de vakbonden ook betrokken waren opgeschort voor onbepaalde tijd, waardoor lopende zaken waarbij bijvoorbeeld NS de fout in is gegaan (financieel, waar medewerkers last van hebben) ligt dit nu in de ijskast en lijkt een oplossing ver weg.

En zoals al gezegd de grootste tekorten liggen op dit moment bij V&S, zo is er op Den Haag HS door personeelstekorten niet standaard meer V&S aanwezig op het station.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Matt
Berichten: 398
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Matt »

Suus schreef: do 05 jun 2025, 08:50 Er is vorig jaar nog een schoonmakersstaking geweest? Niet zo lang als een paar jaar geleden, waarbij Amsterdam Centraal een voorbeeld was…
Deze week is er een staking van de vuilnisophaaldienst in Den Haag. Dat is meestal ook wel een zichtbare staking. Bij mij in de straat kunnen de meeuwen hun hart op ... en overigens ook mensen die statiegeldflessen verzamelen :Y
Re.tep
Berichten: 73
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

cassie127 schreef: do 05 jun 2025, 11:39 Een machinist zou onder zwaar werk vallen, maar een servicemonteur op een opstelterrein zou niet onder die regeling komen te vallen omdat dat volgens NS geen zwaar werk is.
Daar kan ik het nog wel mee eens zijn. Het zijn twee totaal verschillende functies qua werk, lijkt mij.
Een servicemonteur doet zijn werk in onregelmatige dienst, een machinist in dubbele onregelmatigheid. Dat is een stuk zwaarder qua verstoord bioritme. Een machinist moet zijn/haar hele werkdag zeer geconcentreerd zijn, een monteur kan redelijk relaxte zijn werk doen, en afleiding zoeken. Niet voor niets moet een machinist zeer regelmatig medische en psychologische keuringen ondergaan, een monteur niet.
Een monteur heeft geen klantcontact, zeker tegenwoordig vaak niet het prettigste contact meer.
Een monteur maakt (zo lang hij goed uitkijkt op de emplacementen....) geen traumatische gebeurtenissen mee. Machinisten maken vroeg of later ernstige incidenten mee tot wel van 1 tot 15 (!) keer in hun carrière.
Dus een groot verschil in werk, waarbij volgens mij de machinist een zwaar beroep heeft.
Vele houden door allerlei oorzaken dat dus ook niet vol tot hun pensioen, waarna het extra verdiende geld door onregelmatigheid snel verdampt door een groot te ontstaan pensioengat.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Z2N »

Monteurwerk is vooral fysiek zwaar werk, met veel bukken, tillen en constant treinen in en uit klimmen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door cassie127 »

Maar een monteur werkt ook onregelmatig
Een monteur werkt aan praktisch elke plek aan de trein zowel binnen als buiten, in soms erg krappe ruimtes.
Een monteur moet relatief veel zware onderdelen tillen
Een monteur werkt tijdens weer en wind hele nachten in de regen of terwijl het vriest of sneeuwt zijn ze gewoon aan het werk op het opstelterrein om te zorgen dat die machinist morgen zonder klachten droog en warm in zijn cabine kan zitten.
Een monteur moet presteren onder een bepaalde tijdsdruk, maar zijn werk daarin ook veilig opleveren zodat er geen ongelukken gebeuren.
Naast dat het gewoon heel zwaar werk is met veel klimmen, niet altijd ergonomische werkhoudingen om ergens bij te komen of onderdelen te vervangen en ook heel vaak de trein in en uitklimmen vanuit de ballast (omdat er lang niet overal trappen zijn of bijna gelijkvloerse instappen).

En ja er zit zeker een verschil tussen het werk van een monteur in een werkplaats of een monteur op een opstelterrein. Die laatste hebben veel hulpmiddelen die ze in een onderhoudsbedrijf hebben simpelweg niet tot hun beschikking.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door waldo79 »

Hulpmiddelen moeten tot op een bepaald niveau georganiseerd worden, ook bij een opstelterrein. Maar over hoe het werk en met welke hulpmiddelen uitgevoerd wordt bestaan bij NS voldoende experts.
Thriller
Berichten: 43
Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Thriller »

Het jaarlijkse staakfestijn is moeilijk serieus te nemen, weten jullie nog toen dezelfde FNV beweerde dat de spoorsector essentieel was? -0-

Maar dat een lokale staking door NS zelf wordt opgeschaald tot een landelijke situatie is echt een bedroevend niveau van onwil. Men kan beter zo snel mogelijk de concessie kwijt zijn, in het algemeen belang. Op de lange termijn, dat wel.
MdJ
Berichten: 4615
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door MdJ »

FNV organiseert ook een onderwijsstaking van het Hoger Onderwijs, met als locatie de Dam in Amsterdam op 10 juni.

Veel succes om daar te komen. :')
Bij twijfel: gebruik beton.
Bemined
Berichten: 6952
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Bemined »

FNV zet daarvoor bussen in vanaf Leiden, Den Haag, Delft en Rotterdam. Volgens de website van het FNV worden die bussen ook toegankelijk voor niet-leden, dus in zekere zin zijn ze hun eigen staking aan het breken. Goed, je moet je aanmelden via de FNV website voor de onderwijsstaking, maar bij het aanmelden kan je ook kiezen voor dat je student bent...
RobertT
Berichten: 667
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door RobertT »

Thriller schreef: do 05 jun 2025, 21:25 Het jaarlijkse staakfestijn is moeilijk serieus te nemen, weten jullie nog toen dezelfde FNV beweerde dat de spoorsector essentieel was? -0-

Maar dat een lokale staking door NS zelf wordt opgeschaald tot een landelijke situatie is echt een bedroevend niveau van onwil. Men kan beter zo snel mogelijk de concessie kwijt zijn, in het algemeen belang. Op de lange termijn, dat wel.
En als NS die concessie kwijtraakt,wat dan?
Verwacht jij nou echt dat een andere vervoerder dat alles veel beter doet?
Die moeten dan veel personeel aannemen,en waar komen die vandaan?Grotendeels van NS waarschijnlijk,dus ook veel leden van een bond.Die andere vervoerder moet geld verdienen,dus efficiency is een must.Centraliseren kost het minste geld,dus krijg je uiteindelijk een soortgelijke situatie als nu bij NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40631
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Daniel »

Op nu.nl overigens wel een komisch kaartje welke treinen morgen rijden. Tussen Hoorn en Medemblik vallen ze gelukkig niet uit :mrgreen:
De reizigerstreinen op de Betuweroute vallen wel uit... eh wat. En verder staan er nog wat rode streepjes waar NS helemaal niet rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tjekken
Donateur
Berichten: 187
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Tjekken »

Jeetje ja ik zag het kaartje ook.
Ik heb in totaal 18 fouten gespot. *O*
Er staan zelfs 2 lijnen op waar helemaal geen spoor meer ligt. Weet niet wie dit gemaakt heeft maar die heeft het duidelijk niet begrepen...
Re.tep
Berichten: 73
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

RobertT schreef: do 05 jun 2025, 22:21En als NS die concessie kwijtraakt,wat dan?
Jammer dat de nieuwe consessie winnaar dan het NS-personeel moet overnemen, anders zouden ze ze mooi opnieuw kunnen laten solliciteren, maar dan heel commercieel € 500,- pm minder bieden.
Even kijken wat er dan gebeurt met het treinverkeer.
Daar zal waarschijnlijk een staking van een paar dagen bij in het niet verdwijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten