Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hmmm, trein 1122 met maar één eerste klas rijtuig (ICRm-stam) is niet zo'n succes. Vanaf Tilburg staanplaatsen.
-
Ik weet niet of ik daar om moet lachen of huilen. 

- Suus
- Contacteer:
Vanwege een defecte trein ergens die niet de NS-app heeft gehaald is het al minstens anderhalf uur bal met vertragingen tussen Roosendaal en Dordrecht.
Ik werd in Lage Zwaluwe uit de trein gegooid hierdoor en mocht het met een andere trein proberen. Daar was de conducteur bezig een man met Altijd Vrij op de bon te slingeren voor niet ingecheckt te zijn. Sorry, maar dat is ook wel een wat bedenkelijke manier om met je trouwste klanten om te gaan.
Ik werd in Lage Zwaluwe uit de trein gegooid hierdoor en mocht het met een andere trein proberen. Daar was de conducteur bezig een man met Altijd Vrij op de bon te slingeren voor niet ingecheckt te zijn. Sorry, maar dat is ook wel een wat bedenkelijke manier om met je trouwste klanten om te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Kan die reiziger gewoon terugvragen bij klantenservice,want hij reist vrij(en ja,ik weet inchecken moet ook)
-
Zolang er geen uitbreiding van de capaciteit komt zou ik daar maar van uitgaan. Op de IC-Berlijn komt nu ICE3-neo met duidelijk minder capaciteit, en zelfs als ICE-L doorgaat (DB onderhandelt nu over een vermindering van de bestelling) is het een achteruitgang in capaciteit. Als daar niet meer treinen gaan rijden dan wordt die zomerperiode waar het druk is alleen nog maar groter.
En de ICE naar Frankfurt zal ook niet minder populair worden, ik zeg al langer dat je daar best ICNG-D voor kunt gaan gebruiken om bijvoorbeeld de uurdienst tot Keulen voor te maken.
- trolly
Onder de streep geeft dat dus een resultaat van precies € 0,00, maar wel een hoop gedoe en irritatie voor de desbetreffende reiziger (die kennelijk toch niet echt een moedwillige zwartrijder is) en overbodig werk voor HC en klantenservice. Vraag me af wie je een plezier doet met zo'n actie.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Roeland waardeert die laatste zin van Trolly (zeker vandaag!!!)
- isadora
Ons, het laat maar weer eens zien, wat NS van klanten vindt, lastig.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
Vind het überhaupt bijzonder dat NS nog niks heeft laten horen over de inzet van ICNG-D in het buitenland. Zijn alle Duitse stellen al in dienst? Ik hoop zelf dat ze IC Heerlen doortrekken naar Aachen, IC Maastricht moet eigenlijk ook doorgetrokken worden naar Luik. (Ja ik weet dat dat België is) En Arnhem kan je doortrekken naar Oberhausen ofzo. Wie weet kan de IC Groningen ooit door reiden naar Bremen. Maar ja NS heb ik het gevoel dat visie soms nog wel eens ontbreekt.MaartenD schreef: ↑do 05 jun 2025, 23:03Zolang er geen uitbreiding van de capaciteit komt zou ik daar maar van uitgaan. Op de IC-Berlijn komt nu ICE3-neo met duidelijk minder capaciteit, en zelfs als ICE-L doorgaat (DB onderhandelt nu over een vermindering van de bestelling) is het een achteruitgang in capaciteit. Als daar niet meer treinen gaan rijden dan wordt die zomerperiode waar het druk is alleen nog maar groter.
En de ICE naar Frankfurt zal ook niet minder populair worden, ik zeg al langer dat je daar best ICNG-D voor kunt gaan gebruiken om bijvoorbeeld de uurdienst tot Keulen voor te maken.
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
-
Alsof dat allemaal zo makkelijk is.
-
Er is nog geen ICNG-D in dienst, er zijn er 2 die aan het testen zijn. Luik zou ik belangrijker vinden dan Aken (want ik herhaal mezelf nog een keer: Aken is geen bestemming voor doorgaande reizigers), maar helaas is ICNG-B uitdrukkelijk niet toegelaten op de overgang naar ETCS-LS wat op Luik-Visé ligt.Alessandro schreef: ↑vr 06 jun 2025, 08:45Vind het überhaupt bijzonder dat NS nog niks heeft laten horen over de inzet van ICNG-D in het buitenland. Zijn alle Duitse stellen al in dienst? Ik hoop zelf dat ze IC Heerlen doortrekken naar Aachen, IC Maastricht moet eigenlijk ook doorgetrokken worden naar Luik. (Ja ik weet dat dat België is) En Arnhem kan je doortrekken naar Oberhausen ofzo. Wie weet kan de IC Groningen ooit door reiden naar Bremen. Maar ja NS heb ik het gevoel dat visie soms nog wel eens ontbreekt.MaartenD schreef: ↑do 05 jun 2025, 23:03Zolang er geen uitbreiding van de capaciteit komt zou ik daar maar van uitgaan. Op de IC-Berlijn komt nu ICE3-neo met duidelijk minder capaciteit, en zelfs als ICE-L doorgaat (DB onderhandelt nu over een vermindering van de bestelling) is het een achteruitgang in capaciteit. Als daar niet meer treinen gaan rijden dan wordt die zomerperiode waar het druk is alleen nog maar groter.
Dus of daar moet meer getest worden, of dat gaat ook nooit gebereuren.
-
En waarom ligt er ETCS-LS op Luik-Maastricht? Is dat vanwége dat er Nederlandse treinen kunnen rijden?
-
Infrabel heeft om snel overal ETCS aan te kunnen leggen besloten op minder gefrequenteerde lijnen (misschien ook lijnen die nog geen TBL hadden?) slechts ETCS-LS aan te leggen. Op termijn moet dat overal wel weer omgebouwd worden naar L1 of L2.
Dat er geen Nederlandse treinen kunnen rijden is niet waar. Arriva rijdt van Maastricht naar Luik en komt daarmee in ETCS-LS en ETCS-L1-FS.
Het is gewoon niet getest met ICNG, misschien omdat de functionaliteit er niet in zit, misschien omdat het niet in het huidige inzetgebied voorkomt. Maar het heeft er echt niet mee te maken om bepaalde lijnvoeringen wel of niet mogelijk te maken.
Dat er geen Nederlandse treinen kunnen rijden is niet waar. Arriva rijdt van Maastricht naar Luik en komt daarmee in ETCS-LS en ETCS-L1-FS.
Het is gewoon niet getest met ICNG, misschien omdat de functionaliteit er niet in zit, misschien omdat het niet in het huidige inzetgebied voorkomt. Maar het heeft er echt niet mee te maken om bepaalde lijnvoeringen wel of niet mogelijk te maken.
-
Ik denk niet dat doorrijden van een NS Intercity naar Liège of Aachen zoveel meerwaarde heeft. Belangrijker zijn goede aansluitingen en met name de RS12 uit Roermond mist de aansluiting op de trein naar Liège op een haar na. Besteed daar wat meer aandacht aan. In mijn ogen belangrijker dan verlenging van de NS Intercity naar Liège. Bovendien biedt 2x per uur rijden tussen Maastricht en Liège ook een enorme kwaliteitsimpuls. Daarnaast liggen de tijden op Maastricht-Liège vast door de aansluitingen in Liège en dus houdt je zelfs bij doortrekking van de NS Intercity een kwartier stilstand in Maastricht in stand.
Naar Aachen reed vroeger de RB20 vanuit Heerlen en deze RB20 reed door naar Aachen Rothe Erde (aansluiting op de bus naar Monschau) en Stolberg en deze RB20 bood een attractievere verbinding dan de huidige treinen van Arriva. Weliswaar 1x per uur, maar de huidige halfuursdienst van Arriva is ontzettend onbetrouwbaar, terwijl de RB20 destijds wel betrouwbaar was. Een NS Intercity is niet de oplossing. Wat MaartenD al zegt. Aachen is voor reizigers geen eindbestemming en bovendien gelden voor een NS Intercity in Duitsland duurdere tarieven wat reizigers afschrikt. Bovendien komt daarmee nog steeds de directe verbinding met Rothe Erde, Stolberg en Düren niet mee terug.
De enige manier om de ICNG-D op een zinvolle manier in te zetten is een tweeuurlijkse IC tussen Amsterdam en Düsseldorf die stopt in Utrecht, Arnhem, Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen. Het gat tussen de RE19 en de ICE is in mijn ogen behoorlijk groot en zodoende worden de middelgrote plaatsen ook door een snellere trein bedient.
Wat er qua aanbod bij Oldenzaal de grens over gaat is in mijn ogen voldoende. Reizigers naar Hamburg en Berlin kunnen met de IC(E) Amsterdam-Berlin die iedere twee uur rijdt en regionale Reizigers naar bijvoorbeeld Osnabrück met de RB61. Een NS Intercity is noch vlees noch vis, want die is niet snel genoeg ten opzichte van de IC(E) Amsterdam-Berlin, maar de ticketprijzen zijn wel een stuk hoger vergeleken met de RB61. De meeste reizigers gaan niet reizen in een dure trein met als eindbestemming Osnabrück of Münster.
Naar Aachen reed vroeger de RB20 vanuit Heerlen en deze RB20 reed door naar Aachen Rothe Erde (aansluiting op de bus naar Monschau) en Stolberg en deze RB20 bood een attractievere verbinding dan de huidige treinen van Arriva. Weliswaar 1x per uur, maar de huidige halfuursdienst van Arriva is ontzettend onbetrouwbaar, terwijl de RB20 destijds wel betrouwbaar was. Een NS Intercity is niet de oplossing. Wat MaartenD al zegt. Aachen is voor reizigers geen eindbestemming en bovendien gelden voor een NS Intercity in Duitsland duurdere tarieven wat reizigers afschrikt. Bovendien komt daarmee nog steeds de directe verbinding met Rothe Erde, Stolberg en Düren niet mee terug.
De enige manier om de ICNG-D op een zinvolle manier in te zetten is een tweeuurlijkse IC tussen Amsterdam en Düsseldorf die stopt in Utrecht, Arnhem, Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen. Het gat tussen de RE19 en de ICE is in mijn ogen behoorlijk groot en zodoende worden de middelgrote plaatsen ook door een snellere trein bedient.
Wat er qua aanbod bij Oldenzaal de grens over gaat is in mijn ogen voldoende. Reizigers naar Hamburg en Berlin kunnen met de IC(E) Amsterdam-Berlin die iedere twee uur rijdt en regionale Reizigers naar bijvoorbeeld Osnabrück met de RB61. Een NS Intercity is noch vlees noch vis, want die is niet snel genoeg ten opzichte van de IC(E) Amsterdam-Berlin, maar de ticketprijzen zijn wel een stuk hoger vergeleken met de RB61. De meeste reizigers gaan niet reizen in een dure trein met als eindbestemming Osnabrück of Münster.
-
-
Nu net op Asdz: trein 816 7:21+3 is vanaf 7:14 (minstens) 2x gespoorwijzigd naar spoor 3 en staat op Shl op spoor 5-6, de trein 3116 7:24 maar aankomend om 7:15 is ook gespoorwijzigd naar spoor 4 en komt (volgens de Mcn) aan op Shl spoor 4 om dan leeg naar Hfdo te gaan. Deze treinen moeten elkaar dus kruisen.
Vlak voor Shl in de noordbuis staat die 816 op het linkerspoor stil en worden we rechts ingehaald door de 3116 die dus op spoor 6 terecht is geken en onze +1 bij vertrek op Asdz inmiddels +6 bij vertrek op Shl is geworden.
Gelukkig mogen wij eerst weg en gaan dan gelijk naar het noordelijkste spoor, zodat die 3116 met minstens +8 kan vertrekken naar Hfdo. Lekker voor het personeel.
Die 3116 is trouwens wel een lange treinrit met 6 minuten rijtijd! Nog korter dan Es->Hgl destijds. Het nut ervan ontgaat me lichtelijk.
Trouwens ook irritant dat de 816 planmatig om 7:45 aankomt te Ldn, terwijl de 2216 om 7:45 vertrekt en je dus een achterlichtaansluiting naar NOI (en verder naar Gvc, Dt en uiteindelijk Vs) hebt, terwijl dat volgens mij juist de drgl zo is bedoeld dat dit een aansluiting is. Een half uur later gebeurt hetzelfde.
Vlak voor Shl in de noordbuis staat die 816 op het linkerspoor stil en worden we rechts ingehaald door de 3116 die dus op spoor 6 terecht is geken en onze +1 bij vertrek op Asdz inmiddels +6 bij vertrek op Shl is geworden.
Gelukkig mogen wij eerst weg en gaan dan gelijk naar het noordelijkste spoor, zodat die 3116 met minstens +8 kan vertrekken naar Hfdo. Lekker voor het personeel.
Die 3116 is trouwens wel een lange treinrit met 6 minuten rijtijd! Nog korter dan Es->Hgl destijds. Het nut ervan ontgaat me lichtelijk.
Trouwens ook irritant dat de 816 planmatig om 7:45 aankomt te Ldn, terwijl de 2216 om 7:45 vertrekt en je dus een achterlichtaansluiting naar NOI (en verder naar Gvc, Dt en uiteindelijk Vs) hebt, terwijl dat volgens mij juist de drgl zo is bedoeld dat dit een aansluiting is. Een half uur later gebeurt hetzelfde.
-
Verkeerde afkortingen voor Leiden Centraal en Den Haag HS?
Beul van de blindegeleidelijn
- Meltrain
- Donateur
Als de 3100 rijdt in plaats van de 800 is die aansluiting (op vrijdag t/m zondag) net zo slecht.IIVQ schreef: ↑za 07 jun 2025, 07:38 Trouwens ook irritant dat de 816 planmatig om 7:45 aankomt te Ldn, terwijl de 2216 om 7:45 vertrekt en je dus een achterlichtaansluiting naar NOI (en verder naar Gvc, Dt en uiteindelijk Vs) hebt, terwijl dat volgens mij juist de drgl zo is bedoeld dat dit een aansluiting is. Een half uur later gebeurt hetzelfde.

En trouwens:
Leiden Centraal = Ledn
Den Haag HS = Gv
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Contacteer:
Door de werkzaamheden tussen Rotterdam en Gouda rijdt de 2000 vandaag vanaf Gouda via de Binckhorstboog non-stop langs Den Haag HS en Delft; stopt wel op Schiedam Centrum (metro Alexander) en eindigt dan op Rotterdam Centraal.
In Schiedam staat deze 5 minuten stil richting Deventer, zodat de 1100 voorbij kan. Maar in Delft wordt die dan weer ingehaald door onze trein. Dat de hele treinserie met Sprintermaterieel rijdt is daarentegen weer niet erg praktisch.
In Schiedam staat deze 5 minuten stil richting Deventer, zodat de 1100 voorbij kan. Maar in Delft wordt die dan weer ingehaald door onze trein. Dat de hele treinserie met Sprintermaterieel rijdt is daarentegen weer niet erg praktisch.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Suus
- Contacteer:
Onze grote vrienden van ProRail hebben weer toegeslagen in de West-Brabantse Bermudadriehoek, dit keer waarschijnlijk met voor bijna anderhalve week eenrichtingsverkeer op station Zevenbergen en Oudenbosch 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Alweer dat traject? 

- ArrivaBas
- Contacteer:
Het eenrichtingsverkeer komt waarschijnlijk door het gebrek aan buffer in de rijtijd van de 2200/2300 richting Amsterdam om drie stops over te nemen. Richting Vlissingen is die buffer er in zekere mate wel, omdat het spoor in Zeeland een stuk minder vol is. Maar na al die eerdere ellende die Zevenbergen en Oudenbosch al met het spoor hebben gehad kan dit er ook nog wel bij, inderdaad... 

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
-
Je sarcasmemeter is stuk 

- Z2N
- Donateur
Nu kan ik mij best voorstellen dat Suus, als regelmatig gebruiker van de treindienst in dat deel van het land, best cynisch wordt over de manier waarop ProRail (en diens onderaannemers) daar het spoor onderhouden. Het zou ProRail sieren als ze proactief naar buiten zouden komen, om te vertellen waarom het nu alweer op zo'n manier mis gaat op specifiek dit traject.
-
waldo79 waardeert dit bericht. De spoorproblemen in West-Brabant lijken een meer structureel probleem te zijn.