Dan zul je wel tot de volgende werkdag moeten wachten, ProRail plaats volgens mij zelden nieuwsberichten op de website buiten kantooruren.
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 6951
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het Zuid-Westen van Nederland staat er al een vrij grote periode slecht bij... Is het niet Roosendaal - Dordrecht dan is het wel weer een probleem op de Zeeuwse Lijn.
Al is het wel weer een paar maanden geleden
Al is het wel weer een paar maanden geleden

- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Aan het begin van de zomer van 2023 zijn werkzaamheden uitgevoerd die mislukt waren doordat de aannemer een verschil van visie had over hoe de werkzaamheden uitgevoerd moest worden. Na wekenlang overwegwachters gehad te hebben besloot ProRail in 2023 een verbod uit te vaardigen voor waardoor treinen zes weken niet mochten stoppen op Zevenbergen en Oudenbosch, dit vanwege potentiële gevaarlijke situaties. Daardoor zijn er in de herfst van 2023 nogmaals werkzaamheden geweest, die meer dan twee dagen zijn uitgelopen door een seinstoring die niet onder controle kwam.
Echter, dat tijdvak voor de werkzaamheden in de herfst van 2023 was eigenlijk gepland voor iets anders, dus na afloop van de zomervakantie van 2024 hebben er weer wekenlang geen treinen gereden om de spoorbedding in Zevenbergen volledig te vervangen (iets wat tussen Zevenbergen en Lage Zwaluwe in 2021 gedaan is).
Daar komt nog bij dat de sprinter Roosendaal - Dordrecht graag tot een uurdienst wordt uitgedund bij werkzaamheden op de HSL, of dat de treindienst wordt ingekort tot Lage Zwaluwe - Roosendaal, waarbij je dan een overstap van 25 minuten in Lage Zwaluwe cadeau krijgen.
Maar ik laat mij graag verrassen, misschien is er dit keer wel iets in Dordrecht kapot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22806
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hoe kun je als aannemer een verschil van visie hebben over hoe werkzaamheden uitgevoerd moeten worden?
Dat is van tevoren toch uitgebreid besproken en vastgelegd?

Dat is van tevoren toch uitgebreid besproken en vastgelegd?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik kan me vaag herinneren dat er al vaker dit jaar een defecte wissel was te Roosendaal.
De eerste was bijvoorbeeld dat de trein vanuit Amsterdam naar Vlissingen moest wachten tot dat de trein richting Amsterdam was vertrokken.
En bij de tweede moest de intercity richting Zwolle elke keer op spoor 1b staan.
De eerste was bijvoorbeeld dat de trein vanuit Amsterdam naar Vlissingen moest wachten tot dat de trein richting Amsterdam was vertrokken.
En bij de tweede moest de intercity richting Zwolle elke keer op spoor 1b staan.
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Je zou bijna willen dat de sprinters uit Dordrecht nog konden keren op spoor 2 of 3 in Oudenbosch. Helaas is dat vorig jaar gesneuveldDionysusnu schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:30Het gaat dit keer om een defect wissel in Roosendaal (Engels wissel 79B/81A), waardoor daar alleen spoor 4 bereikbaar is van/naar Oudenbosch.

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 8290
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gisteren moest mijn 871 tussen Lelystad en Zwolle regelmatig in de ankers. Voor ons reed de 571 die op tijd uit Almere was vertrokken, maar toch met vertraging Zwolle binnenreed.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De prognose is nu dat de storing morgen voorbij is. Wat fijn dat de sprinters dan weer rijden, oh wacht... 

-
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De Kiosk op Hvs spoor 4/5 is vandaag de hele dag bemand geweest, deels zelfs door 2 personeelsleden. Ik heb 1 klant gezien. Ik heb geen enkele Berlijntrein gezien, maar biet de hele dag aan het raam gezeten.
Het is echt drukker dan normaal in de 49 Weesp->Amsterdam Zuidoost, maar grappig genoeg pas vanaf de haltes in Weesp ná het station. (Ik ben komende vanaf Hilversum al vóór het station overgestapt op de 49 ri Weesp om te blijven zitten, ik wilde graag een zitplekje.)
Het is echt drukker dan normaal in de 49 Weesp->Amsterdam Zuidoost, maar grappig genoeg pas vanaf de haltes in Weesp ná het station. (Ik ben komende vanaf Hilversum al vóór het station overgestapt op de 49 ri Weesp om te blijven zitten, ik wilde graag een zitplekje.)
- Suus
- Berichten: 52103
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik heb vandaag in een NS-trein gezeten, tussen twee Qbuzzen in 
Vind van 14:35 tot 18:11 van de Amsterdamse Zuidas tot mijn plaatselijke supermarkt in Delfshaven eigenlijk niet eens heel slecht

Vind van 14:35 tot 18:11 van de Amsterdamse Zuidas tot mijn plaatselijke supermarkt in Delfshaven eigenlijk niet eens heel slecht

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22806
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 1829 kwam net na vertrek vanaf Rotterdam Centraal tot stilstand wegens een technische storing, die een complete reset vereiste.
Na ongeveer 10 minuten gingen we weer verder.
Na ongeveer 10 minuten gingen we weer verder.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zat vandaag in trein 5520 en werd nog voor station Soest gecontroleerd. Op Den Dolder stapten 3 NS'ers in die vervolgens ook de hele trein controleerden waardoor ik 2x binnen 20 minuten ben gecontroleerd.
En de 5700 was uitgevallen en dat was te merken want op Utrecht Overvecht stroomden de gangpaden in de eerste drie bakken goed vol.

En de 5700 was uitgevallen en dat was te merken want op Utrecht Overvecht stroomden de gangpaden in de eerste drie bakken goed vol.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Fijn en goed te lezen dat er bij NS goed gecontroleerd wordt op vervoerbewijzen, dat is bij regionale vervoerders vaak anders.
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Verschilt in mijn beleving erg per traject. Tussen Maarn en Veenendaal West word je heel vaak gecontroleerd. Ik heb eens aan een conducteur gevraagd waarom. Zijn antwoord: 'Prettig publiek op deze lijn'.
-
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als vaste forens tussen Utrecht en Amsterdam valt het mij op dat ik niet erg vaak gecontroleerd ben, tijdens 9,4% van al mijn ritten dit jaar (waarvan ruim 85% tussen Utrecht en Amsterdam waren). Minder dan 1 op de 10 ritten dus, bij regionale vervoerders zal dat waarschijnlijk lager liggen doordat die niet standaard een conducteur op de trein laten meegaan.
Het feit dat er tussen 020 en 030 voornamelijk VIRM’s rijden, zal daar niet erg aan meehelpen, het is immers eenvoudiger om 8 bakken SLT te controleren tijdens zo’n kort ritje, dan 4 bakken VIRM.
Het feit dat er tussen 020 en 030 voornamelijk VIRM’s rijden, zal daar niet erg aan meehelpen, het is immers eenvoudiger om 8 bakken SLT te controleren tijdens zo’n kort ritje, dan 4 bakken VIRM.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Voor mij is zichtbaarheid belangrijker dan controle.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bij NS ook vaak anders, ik zit op een schamele 22% dit jaar. En dat is nog opgekrikt door wat internationale ritten met 100% controle en regionale ritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 8290
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op mijn vaste forenstraject schommelt het echt alle kanten op qua controlekans. Ik zie er geen consistentie in.
Wat is 'zichtbaarheid'? Sommige conducteurs groeten reizigers en lijken zich dan open te stellen voor vragen. Anderen sprinten voorbij.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 311
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Bij NS tref ik zelden een conducteur en als ik die al zie sluit die zich snel op in de afgesloten cabine. Dat mensen op de forum benoemen dat ze een conducteur zien geeft wel aan dat dit juist uitzonderlijk is.
Gr BasG
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Naar Aken ben ik het daarmee eens, want er zijn maar heel weinig reizigers die via Aken verder reizen. Naar Luik ben ik het daar niet mee eens want dat is voor veel meer mensen een route om verder mee te reizen, naar Brussel/Frankrijk of naar Luxemburg. En dan haal je iig een overstap eruit.Nitein-Repart schreef: ↑za 07 jun 2025, 07:19 Ik denk niet dat doorrijden van een NS Intercity naar Liège of Aachen zoveel meerwaarde heeft.
Een verbinding Nijmegen - Luik bijvoorbeeld. We mogen blijven dromen he?
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Misschien ligt het aan het traject, aan de samenstelling van het materieel (Bijvoorbeeld een losse SNG heb je meer kans om een conducteur te zien dan bij 3 stellen SNG), tijdstip, etc.
Op de 5500 zie ik 7/10 keer een conducteur waarvan ook regelmatig tot vaak gecontroleerd wordt.
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik weet niet of het hieraan ligt, maar sinds vanochtend is de 3600 dan weer uitgedund tot 1x/uur vanaf Bd, tot en met vrijdag.Dionysusnu schreef: ↑ma 09 jun 2025, 11:30Het gaat dit keer om een defect wissel in Roosendaal (Engels wissel 79B/81A), waardoor daar alleen spoor 4 bereikbaar is van/naar Oudenbosch.
-
- Berichten: 4154
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op Maastricht-Liège ben je afhankelijk van de 00/30-knoop in Liège, dus een stoptrein (32 minuten) zou uiterlijk om 22/52 uit Maastricht moeten vertrekken en een sneltrein (24 minuten) om 30/00. Aangezien de IC uit de Randstad om 33/03 in Maastricht arriveert wordt het heel lastig om deze door te laten rijden naar Liège, omdat je dan minimaal 15 minuten in Maastricht moet stilstaan.MaartenD schreef: ↑wo 11 jun 2025, 17:40Naar Aken ben ik het daarmee eens, want er zijn maar heel weinig reizigers die via Aken verder reizen. Naar Luik ben ik het daar niet mee eens want dat is voor veel meer mensen een route om verder mee te reizen, naar Brussel/Frankrijk of naar Luxemburg. En dan haal je iig een overstap eruit.Nitein-Repart schreef: ↑za 07 jun 2025, 07:19 Ik denk niet dat doorrijden van een NS Intercity naar Liège of Aachen zoveel meerwaarde heeft.
Een verbinding Nijmegen - Luik bijvoorbeeld. We mogen blijven dromen he?
-
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1232
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er gebeuren vreemde dingen in de dienstregeling. De 2300 is opgeknipt in de 102300 tussen Asd en Ledn en de 2300 tussen Ledn en Vs. Dit wordt echter wel met hetzelfde treinstel gereden. Effectje van de staking?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten