
CAO onderhandelingen NS
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: CAO onderhandelingen NS
No problemo Thriller, aan je eerdere berichtgeving te zien stelde dat respect toch al weinig voor 

-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53
Re: CAO onderhandelingen NS
Die vakbonden maken zichzelf wel elke keer nog belachelijker. Maar omdat er uiteindelijk altijd een beter loonbod komt blijven ze macht houden. Ieder ander bedrijf dat jaren verlies maakt en dan alsnog de lonen laat stijgen, zou dit zonder te staken accepteren. Het begint steeds meer op staken om het staken te gaan, laat Nederland maar merken dat de treinen stilstaan het land ontregelt. Je gehandicapte cliënt 2 dagen niet bezoeken als zorgpersoneel is natuurlijk uit den boze dus die zullen nooit staken hoe bedroevend de lonen en werkdruk daar ook is.Dennenboom schreef: ↑vr 13 jun 2025, 11:57 Henri weet het wel:https://nos.nl/artikel/2571004-ns-komt- ... -aan-tafelHenri Janssen van FNV Spoor zegt het bod niet serieus te nemen. "Zoek het maar uit," zegt hij.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3834
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: CAO onderhandelingen NS
Groet van een van de vele OV'ers die geregeld een extra dienst rijden op hun vrije dag, of hun vrije dagen verschuiven, zodat de boel blijft rijden. Te zien dat het zo gewaardeerd wordt voelt echt goed.Thriller schreef: ↑vr 13 jun 2025, 10:24 Voor de stakers geld alleen het stakingsrecht, de rest is allemaal bijkomende schade, en dat is veelal juist gewenst.
Het spijt me maar het vragen van begrip voor stakingen terwijl begrip voor reizigers gewoon niet bestaat, is hypocriet. Als personeel het weer zwaarder krijgt met rotzooi van reizigers als dit allemaal voorbij is, hoe triest ook, is een kwestie van oogsten wat je zaait.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: CAO onderhandelingen NS
Trek het je niet aan Tom, aan zijn reactie te zien praat ie feitelijk geweld tegen OV-medewerkers al goed. Want immers 'je oogst wat je zaait' 

-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: CAO onderhandelingen NS
Het stakingsrecht beperken op basis van hoe niet-zielig de stakers zijn (boven 2x minimumloon mag je niet staken) is natuurlijk een gotspe.
Het verschil tussen spoor en zorg is dat als de zorg niet staakt, er letterlijk doden vallen, terwijl als het spoor staakt, mensen veel hindernis hebben, extra kosten moeten maken en niet op hun festival (of erger: hun werk) kunnen komen. Maar doden vallen: nee.
Ook is stakingsrecht beperken een groot risico op het uitlokken van langdurige stakingen. Je kan ze wel verbieden, maar ook als mensen besluiten niet naar hun werk te gaan maar ervoor met een rode vlag, fluitje en vuurton te gaan staan dan kan je weinig, tenzij je op z'n 19e eeuws de cavalerie op laat draven en met scherp schiet, en zelfs dat hielp meestal niet. Het enige wat toen echt hielp om ontevreden stakers te doen stoppen was honger, maar onze definitie van armoede is zó anders dan toen dat stakers dat niet snel zullen hebben, zelfs met een maandenlange staking.
Vraag is meer of mensen nog wel principes genoeg hebben, maar dat is een heel andere discussie.
Het verschil tussen spoor en zorg is dat als de zorg niet staakt, er letterlijk doden vallen, terwijl als het spoor staakt, mensen veel hindernis hebben, extra kosten moeten maken en niet op hun festival (of erger: hun werk) kunnen komen. Maar doden vallen: nee.
Ook is stakingsrecht beperken een groot risico op het uitlokken van langdurige stakingen. Je kan ze wel verbieden, maar ook als mensen besluiten niet naar hun werk te gaan maar ervoor met een rode vlag, fluitje en vuurton te gaan staan dan kan je weinig, tenzij je op z'n 19e eeuws de cavalerie op laat draven en met scherp schiet, en zelfs dat hielp meestal niet. Het enige wat toen echt hielp om ontevreden stakers te doen stoppen was honger, maar onze definitie van armoede is zó anders dan toen dat stakers dat niet snel zullen hebben, zelfs met een maandenlange staking.
Vraag is meer of mensen nog wel principes genoeg hebben, maar dat is een heel andere discussie.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Dat is niet wat ik hier doe. In de logica zoals je het nu opschrijft noem je staken geweldadig, daar kan ik me ondanks m'n sterke onvrede niet in vinden.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: CAO onderhandelingen NS
Ik snap niet hoe je tot die conclusie komt, indirect zeg jij wel met 'je oogst wat je zaait' dat een staking meer geweld oplevert en dat jij dat in dit geval terecht vindt.
Het verschil zit 'm in "een staking is gewelddadig" en "een staking zorgt voor meer geweld". Als je zegt dat een staking gewelddadig is, dan noem je de stakers gewelddadig. West heeft dat op geen enkele manier benoemd.
Het verschil zit 'm in "een staking is gewelddadig" en "een staking zorgt voor meer geweld". Als je zegt dat een staking gewelddadig is, dan noem je de stakers gewelddadig. West heeft dat op geen enkele manier benoemd.
Laatst gewijzigd door Gorott op vr 13 jun 2025, 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- dylanwild94
- Donateur
- Berichten: 6584
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: CAO onderhandelingen NS
Jij schrijft wel dat door staken de NS medewerkers maar het geweld door reizigers (hetzij onterecht) maar gewoon moeten slikken. "je oogst wat je zaait".
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Nee, geweld hoeft niet geslikt te worden. Onbegrip met bijbehorende onprettige gesprekken en dergelijke wel, dat hoort gewoon bij je reizigers laten vallen.
Ik hoop dat dit een duidelijke nuance is
Ik hoop dat dit een duidelijke nuance is

-
- Berichten: 558
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: CAO onderhandelingen NS
Dit is in heel veel sectoren de realiteit. De Trouw had een staatje over inflatie en loonsverhoging. De gemiddelde Nederlander is er de afgelopen tijd 2% op achteruit gegaan; de gemiddelde NS'er 2% op vooruit. De economische groei is +/- 10-15% geweest. Dat betekent dat de gemiddelde kapitalist - degene die de productiemiddelen bezit - fors rijker is geworden en de gewone burger - de arbeider - niet. Ik vind de staking van het NS-personeel dus in wezen terecht.West schreef: ↑vr 13 jun 2025, 11:33Eigenlijk wel, want in de zorg is men onderbetaald en overwerkt. Met het stigma dat ze 'de client duperen met een staking' zorgen ze er deels ook zelf voor dat hun omstandigheden niet beter worden. Óók daar is de client uiteindelijk de dupe van, want de personeelstekorten en wachtlijsten lopen steeds verder op en steeds minder jongeren kiezen voor werken in de zorg.
Maar hierbij moet je wel bedenken dat de reiziger in deze strijd een bondgenoot is. Ook de reiziger wordt onderbetaald, zijn pensioen staat onder druk etc. De meeste NS'ers en andere werknemers in de OV-sector zullen dat beseffen, in ieder geval iedereen die hier actief is. Er is echter ook een minderheid die de reiziger als hindernis beschouwt bij het werk. Er zijn genoeg voorbeelden van agressie van OV-personeel tegen reizigers, of de gewoonte om een 1e-klascoupe in de ICR-rijtuigen af te sluiten als privé-zitplaats voor de conducteur. OV-personeel dat regels overtreedt is aan de orde van de dag. Met een internationaal fietsticket durf ik niet in de spits te reizen, al is dat gewoon toegestaan. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat fietsers de trein uitgeschreeuwd werden in de spits, zonder dat de betreffende medewerker de kans heeft gehad om naar een internationaal fietsticket te vragen.
Ook bij de FNV zie je nu dat de belangen van de reiziger geheel worden genegeerd. Op geen enkele wijze wordt een poging gedaan om reizigers enigszins te ontwijken bij pogingen om de NS te treffen. De FNV verklaart diensten van stakende NS-medewerkers zonder pardon tot besmet werk, terwijl de NS wèl diensten in de stakingsregio's schrapt, ook als die niet door stakende NS-medewerkers worden gereden. Het is volstrekt niet nodig om op het hogere NS-bod te reageren dat het niet serieus is. 'Zoek het maar uit' zegt de FNV letterlijk. Bizar genoeg overlegt de FNV volgens de NOS wel over een reactie op het bod. Blijkbaar is het bod dus wel serieus, maar wil de FNV vooral agressief overkomen.
De FNV houdt totaal geen rekening met de gevoelens van reizigers. 'We willen zoveel mogelijk chaos veroorzaken'. Oké, maar de gemiddelde reiziger is wel klaar met de stakingen en wellicht binnenkort ook met de stakers. Je krijgt dan een sfeer waarbij handhavers als bedreiging worden gezien. Niet 'meer blauw op straat' maar 'defund the police'. Dat is een levensgevaarlijke positie voor het NS-personeel, dat er vaak alleen voor staat. Je ziet het hier op dit forum nu al gebeuren. Vanzelfsprekend keur ik dit af. Maar het NS-personeel heeft wel de verantwoordelijkheid om in conflicten met reizigers de-escalerend op te treden. Schijt aan de reiziger wordt namelijk heel snel schijt aan de conducteur. Dat rechtvaardigt agressie natuurlijk niet. Ook beseft de gemiddelde reiziger niet dat het een minderheid van het personeel is dat zich zo opstelt, terwijl anderen juist extra diensten draaien uit loyaliteit naar de reiziger.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
"Maar hierbij moet je wel bedenken dat de reiziger in deze strijd een bondgenoot is."
Zou moeten zijn. Verder eens met bovenstaand bericht :-)
Zou moeten zijn. Verder eens met bovenstaand bericht :-)
-
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: CAO onderhandelingen NS
Als je extra diensten rijdt voor de reiziger zelf dan heb je een roze bril die je eens af moet doen. En pas maar op, als de FNV kaderleden horen dat je extra werkt komen ze je nog bedreigen ook, hoop voor je dat je niet in noord/midden Limburg rijdt.Tom024 schreef: ↑vr 13 jun 2025, 12:40Groet van een van de vele OV'ers die geregeld een extra dienst rijden op hun vrije dag, of hun vrije dagen verschuiven, zodat de boel blijft rijden. Te zien dat het zo gewaardeerd wordt voelt echt goed.Thriller schreef: ↑vr 13 jun 2025, 10:24 Voor de stakers geld alleen het stakingsrecht, de rest is allemaal bijkomende schade, en dat is veelal juist gewenst.
Het spijt me maar het vragen van begrip voor stakingen terwijl begrip voor reizigers gewoon niet bestaat, is hypocriet. Als personeel het weer zwaarder krijgt met rotzooi van reizigers als dit allemaal voorbij is, hoe triest ook, is een kwestie van oogsten wat je zaait.
Sowieso is het dweilen met de kraan open, voor elke dienst of rit wat je extra rijdt, of een rit die je toch nog doet ondanks vertraging zijn er een paar leuke FNV kaderleden chauffeurs die de boel lopen te saboteren en er dus alsnog wat uitvalt. En dat zitten ze trots te vertellen in de kantine... je zou er haast een boek over kunnen schrijven.
Extra werken doe je voor jezelf omdat je het leuk vind, in mijn geval 250 uur in 2 jaartjes. Leuke spaarpot voor later.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 09:52
Re: CAO onderhandelingen NS
Waar haal je dit soort uitspraken vandaan? Vind het nogal wat dat je zegt dat de FNV je zal bedreigen als je te veel werkt.
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: CAO onderhandelingen NS
Dat "gemiddeld 2% er op achter/vooruit" is als je de situatie vanuit de loonschalen bekijkt. Maar, zolang je er niet al te lang werkt, krijg je ook nog elk jaar je jaarlijkse trede.
In de CAO OV (streekvervoer)* staat een nieuw binnenkomend chauffeur pas na 16 jaar stil, en dan zit je zonder OTGD al net bovenmodaal. In het 10e, 11e, 13e en 15e jaar sta je stil in loon, maar alle andere jaren gaat de individuele chauffeur er zo'n 3% op vooruit - los van de CAO-loonontwikkeling.
Als voorbeeld, een chauffeur Anton die op 1 jan 2013 (de oudste CAO die ik hier in de kast heb staan) begonnen is verdiende toen 1948.45.
Een vergelijkbare chauffeur Bernard die op 1 jan 2025 (12 jaar later) instroomt verdient 2697.09.
Bernard verdient dus 38% meer dan Anton toen hij begon, maar er was ook 35% inflatie.
Je zou kunnen zeggen dat een buschauffeur er 3% op vooruit is gegaan.
Maar Anton zelf verdient inmiddels 3514.91 en is er 80% op vooruit gegaan, minus 35% inflatie is 45% loonstijging, en dan gaat Anton er de komende 3 jaar nog eens 5% op vooruit door tredestijgingen. Pas daarna staat hij "stil" los van wat de bonden onderhandelen bovenop inflatiecompensatie, maar dan heb je het wel over een best redelijk salaris.
En dan is het OV best een stuk beter dan veel andere sectoren, waar helemaal niet zo'n mooie stijging in treden is, of erger nog, helemaal geen CAO is en je zelf maar moet onderhandelen. Als je dat niet kan (of geen blanke man bent en/of diep decolleté hebt) dan kan je zomaar jaren op je beginloon blijven.
Daarnaast is er heel veel uitstroom van pensioengerechtigd personeel en (hopelijk) aanname van jong personeel. De totale loomson voor een bedrijf als NS zou, bij stilstaand CAO-loon en gelijkblijvend aantal FTE's, zo maar eens omlaag kunnen gaan. Dat is maar een tijdelijk effect, maar wel iets wat de komende 10 jaar behoorlijke (positieve) wissel op de bedrijfsvoering zou kunnen trekken, en de bonden weten dat ook!
* Ik heb die CAO's hier in de kast staan, vandaar dit voorbeeld, bij NS zal de opbouw niet heel anders zijn, en ik verwacht dat daar nog wat meer mogelijkheid tot ontwikkeling is van bijv HC tot Mcn
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: CAO onderhandelingen NS
De situatie van de loonschalen is wel wat hier belangrijk is. Het bepaalt de loonkosten voor de NS (gemiddeld gezien compenseert het vervangen van ervaren personeel met nieuw personeel het stijgen in de treden), en het startsalaris voor nieuw personeel. Want het is heel leuk als je over 15 jaar een goed salaris hebt, maar daar kan je op dit moment geen huis van huren. Daarom kijken veel starters op de arbeidsmarkt naar het startsalaris en moet dat competitief genoeg zijn dat de NS voldoende nieuw personeel kan werven.
-
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35
Re: CAO onderhandelingen NS
Ik heb het over de kaderleden van de FNV, niet over de FNV zelf. Hoewel er natuurlijk onrust is op de FNV apenrots over de hoge posities intern.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02
Re: CAO onderhandelingen NS
Zie dit bericht:
https://nieuws.ns.nl/staking-op-maandag ... tregeling/
Hie kan dat al zeker. Stakingen kunnen toch 36 uur vantevoren pas worden aangekondigd?
https://nieuws.ns.nl/staking-op-maandag ... tregeling/
Hie kan dat al zeker. Stakingen kunnen toch 36 uur vantevoren pas worden aangekondigd?
- dylanwild94
- Donateur
- Berichten: 6584
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: CAO onderhandelingen NS
Maar als zulke dingen werkelijk gebeuren zou ik daar wel op zo'n minst een melding van maken bij de FNV. Het lijkt mij logischerwijs dat de FNV dat geen toelaatbaar gedrag vindt.
Laatst gewijzigd door dylanwild94 op vr 13 jun 2025, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 09 jul 2024, 14:23
Re: CAO onderhandelingen NS
Wat ben je toch altijd negatief joh... Als mensen extra diensten willen draaien voor de reizigers dan kan dat gewoon. Deze negatieve toon altijd. Het is ook nooit goed man. Kom op.htm_tram schreef: ↑vr 13 jun 2025, 16:11Als je extra diensten rijdt voor de reiziger zelf dan heb je een roze bril die je eens af moet doen. En pas maar op, als de FNV kaderleden horen dat je extra werkt komen ze je nog bedreigen ook, hoop voor je dat je niet in noord/midden Limburg rijdt.Tom024 schreef: ↑vr 13 jun 2025, 12:40Groet van een van de vele OV'ers die geregeld een extra dienst rijden op hun vrije dag, of hun vrije dagen verschuiven, zodat de boel blijft rijden. Te zien dat het zo gewaardeerd wordt voelt echt goed.Thriller schreef: ↑vr 13 jun 2025, 10:24 Voor de stakers geld alleen het stakingsrecht, de rest is allemaal bijkomende schade, en dat is veelal juist gewenst.
Het spijt me maar het vragen van begrip voor stakingen terwijl begrip voor reizigers gewoon niet bestaat, is hypocriet. Als personeel het weer zwaarder krijgt met rotzooi van reizigers als dit allemaal voorbij is, hoe triest ook, is een kwestie van oogsten wat je zaait.
Sowieso is het dweilen met de kraan open, voor elke dienst of rit wat je extra rijdt, of een rit die je toch nog doet ondanks vertraging zijn er een paar leuke FNV kaderleden chauffeurs die de boel lopen te saboteren en er dus alsnog wat uitvalt. En dat zitten ze trots te vertellen in de kantine... je zou er haast een boek over kunnen schrijven.
Extra werken doe je voor jezelf omdat je het leuk vind, in mijn geval 250 uur in 2 jaartjes. Leuke spaarpot voor later.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: di 09 jul 2024, 14:23
Re: CAO onderhandelingen NS
Waarschijnlijk zijn de stakingen afgemeldUtrechtOV schreef: ↑vr 13 jun 2025, 18:14 Zie dit bericht:
https://nieuws.ns.nl/staking-op-maandag ... tregeling/
Hie kan dat al zeker. Stakingen kunnen toch 36 uur vantevoren pas worden aangekondigd?
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02
Re: CAO onderhandelingen NS
Gezien dit bericht dan toch op ander moment
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... odiging-ns
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... odiging-ns
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: CAO onderhandelingen NS
Mooie foto van wat wissels in een ver buitenland :-p
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53
Re: CAO onderhandelingen NS
Tja, FNV staat er zelf ook niet florissant bij dus nu een beetje goodwill tonen door toch in gesprek te gaan (om dan te kunnen zeggen dat ze het geprobeerd hebben). Ik las dat de NS een beroep heeft gedaan rust te bewaren richting de Navo top. Geen idee of dat waar is. En leuk dat personeel in de trein ook een Vierdaagse werkweek wil vanaf 50 jaar. Bij de gemiddelde werkgever mag je pas vanaf 65 jaar een beetje afbouwen. 50 jaar is gewoon erg vroeg. Mag hopen dat daar voorwaarden aan zitten hoe lang je daadwerkelijk gewerkt hebt bij NS anders komen er straks 45+ers in dienst die dan weer minder inzetbaar zijn tegen de tijd dat ze het een beetje onder de knie hebben..UtrechtOV schreef: ↑vr 13 jun 2025, 18:44 Gezien dit bericht dan toch op ander moment
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... odiging-ns
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: CAO onderhandelingen NS
Een vierdaagse werkweek vanaf 50 jaar. Krijgen ze dan ook vier dagen betaald?
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Mikos en 42 gasten