CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door huibf »

Re.tep schreef: za 14 jun 2025, 07:16
BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 00:33 zeker voor machinisten en conducteurs wat feitelijk ongeschoold werk is.
Dus eerst een keuring, waarbij maar één op de 25 sollicitanten er door heen komt, en dan een opleiding van 12 tot 14 maanden, waarbij ook nog eens 20 procent zakt, vind jij ongeschoold werk.
En dan het grote risico op afkeuring in de rest van je carrière met continue dubbel onregelmatig werken waarbij je nul fouten kan en mag maken vind je ongeschoold werk ?
Je weet echt niet waar je het over hebt !
Dat het ongeschoold werk is behoorlijk denigrerend. En ook onjuist. Juist MBO-ers hebben we heel hard nodig. Dat werknemers met een HBO (ik) of Universitaire opleiding 'beter' en meer betaald moeten krijgen is echt onzin. Als ik ergens respect voor heb zijn het zorgmedewerkers die dag in dag uit ouderen helpen of in ziekenhuizen (en dan heb ik het niet over chirurgen etc). Die zouden m.ibest 100% meer betaald mogen worden terwijl er tal van functies het met 50% minder kunnen doen. Maar zo zit de wereld niet in elkaar.
West

Bericht door West »

regenmaker schreef: za 14 jun 2025, 05:35 NS had al veel meer moeten inzetten op automatisatie van het treinnet. Over een jaar of 10-20 heb je geen machinist meer nodig, laten we dat niet vergeten.
Beetje een zijstapje, maar ik denk dat tegen die tijd voor heel veel beroepen geen mensen meer nodig zijn, oa door de komst van AI. Gezien we allemaal juist steeds meer geacht worden zelf de broek op te houden en sociale vangnetten aan het verdwijnen zijn vind ik het een angstige ontwikkeling. Want als veel werk verdwijnt, hoe komen we dan nog aan geld?
West

Bericht door West »

Gorott schreef: za 14 jun 2025, 09:42 Maar goed misschien ben ik ook wel van plan om een machinist te worden, niet omdat jij de suggestie maakt en ook niet omdat het betaald, maar om dat het me leuk lijkt. :p
En mocht je dat gaan doen en er doorheen komen, ben je tegen die tijd ongetwijfeld erg blij met de door de vakbonden afgedwongen hogere lonen :p
Thriller

Bericht door Thriller »

West schreef: za 14 jun 2025, 10:20
regenmaker schreef: za 14 jun 2025, 05:35 NS had al veel meer moeten inzetten op automatisatie van het treinnet. Over een jaar of 10-20 heb je geen machinist meer nodig, laten we dat niet vergeten.
Beetje een zijstapje, maar ik denk dat tegen die tijd voor heel veel beroepen geen mensen meer nodig zijn, oa door de komst van AI. Gezien we allemaal juist steeds meer geacht worden zelf de broek op te houden en sociale vangnetten aan het verdwijnen zijn vind ik het een angstige ontwikkeling. Want als veel werk verdwijnt, hoe komen we dan nog aan geld?
Dat wordt nog een interessante inderdaad...
Bemined

Bericht door Bemined »

huibf schreef: za 14 jun 2025, 10:16Dat werknemers met een HBO (ik) of Universitaire opleiding 'beter' en meer betaald moeten krijgen is echt onzin.
Geheel onzin is het niet, hoe hoger de opleiding hoe hoger de gemiddelde studieschuld en daarnaast heb je door de langere studietijd ook minder tijd om te sparen voor je pensioen. Maar dat zal geen vele honderden euro's per maand kosten om die financiële achterstand in te lopen lijkt mij. De belangrijkste factor om een marktcomfort salaris te bepalen is vraag en aanbod, of wat botter gezegd hoe makkelijk iemand vervangbaar is.
Gorott

Bericht door Gorott »

West schreef: za 14 jun 2025, 10:23
Gorott schreef: za 14 jun 2025, 09:42 Maar goed misschien ben ik ook wel van plan om een machinist te worden, niet omdat jij de suggestie maakt en ook niet omdat het betaald, maar om dat het me leuk lijkt. :p
En mocht je dat gaan doen en er doorheen komen, ben je tegen die tijd ongetwijfeld erg blij met de door de vakbonden afgedwongen hogere lonen :p
Tegen hogere lonen zeg ik nooit nee, máár dat betekent nog niet dat ik de staking nodig vind. :p

Afijn, er is 0,5% boven op gekomen. Het zal me benieuwen wat er uit de gesprekken komt.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

dylanwild94 schreef: za 14 jun 2025, 07:19 Nu vraag ik mij wel af wat basgeluk onder geschoold werk verstaat?
Er is geen mbo of hbo opleiding nodig om te solliciteren voor machinist of conducteur. Dat is bij andere functies wel anders.
Gr BasG
Selivio

Bericht door Selivio »

Re.tep schreef: za 14 jun 2025, 07:16
BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 00:33 zeker voor machinisten en conducteurs wat feitelijk ongeschoold werk is.
Dus eerst een keuring, waarbij maar één op de 25 sollicitanten er door heen komt, en dan een opleiding van 12 tot 14 maanden, waarbij ook nog eens 20 procent zakt, vind jij ongeschoold werk.
En dan het grote risico op afkeuring in de rest van je carrière met continue dubbel onregelmatig werken waarbij je nul fouten kan en mag maken vind je ongeschoold werk ?
Je weet echt niet waar je het over hebt !
Niet overdrijven. Bij de keuring "slaagt" er 1 op de 10, niet 1 op de 25 (en heeft ook weinig met geschool of ongeschoold te maken). En de opleiding die 12 tot 15 mnd duurt, is echt een NS ding. Als je je opleiding bij de regionale vervoerders of de goederenvervoers doet, ben je een heel stuk sneller klaar dan een jaar (mnd of 8).

En daarbij, ja, dubbele onregelmatigheid is zwaar, maar weinig fysiek zwaar. En die zwaarwerk regelingen die er zijn, zijn vooral bedacht voor de fysiek zware beroepen (je weet wel, beroepen waarmee je je rug of gewrichten sloopt op den duur), en je kan zeggen wat je wil, maar een reizigersmachinist heeft het niet fysiek zwaar (hebben goederen- of inframachinisten het een stuk zwaarder, maar die hebben geen zwaarwerkregeling omdat de bond in die sectoren er niet aan denkt om te staken vanwege te weinig zichtbaarheid/chaos).
Grt. Stefan
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

West schreef: za 14 jun 2025, 10:20
Als ik zie hoe moeizaam de ombouw van ATB naar ERTMS gaat denk ik niet dat NS binnen 20 jaar van de machinisten af is (A)

Servicepersoneel zoals de conducteur zal volgens mij veel langer een belangrijke rol houden. Behalve een select groepje in mijn kennis-/vriendenkring zitten de meeste mensen toch niet te wachten op een robot die door de gangpaden van de trein rolt om je OV te scannen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Hoe snel zal die robot dan gevandaliseerd worden? :mrgreen:
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Er wordt weldegelijk gestaakt in de zorg. Zelfs dit jaar nog: https://nos.nl/artikel/2465847-medewerk ... sende-zorg
Volgens de wet mag niet de hele zorg platgelegd worden en dat is ook logisch, want dan gaan er doden vallen. Het ingewikkelde met de zorg is dat het qua financiën niet alleen een werkgever-werknemerkwestie is, maar dat de financiële ruimte vooral wordt bepaald door verzekeraars en overheden. En die laatste twee tref je niet met stakingen, want die houden zodoende geld over.

En in corona-tijd is het OV niet door de bonden, maar door de overheid als cruciaal bestempeld. Dus die grijze plaat kan nu ook eindelijk de kast weer in.
En blandning av sött och salt.
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Hoewel het CNV niet de grootste vakbond is, willen zij in ieder geval wel weer overleggen
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... -bij-ns-te

Mochten die andere twee wel gaan staken zou het me niks verbazen als het dinsdag een regionale staking wordt. Oost en Noord-West (FNV) hebben zich nog niet uitgeleefd. Daarnaast weer goede chaos omdat er aanvankelijk een landelijke staking was gepland. Komende maandag was wel eerst een regionale waarop was voorbereid en die is nu weer terug getrokken.
Thriller

Bericht door Thriller »

AppleMoose schreef: za 14 jun 2025, 12:19 En in corona-tijd is het OV niet door de bonden, maar door de overheid als cruciaal bestempeld. Dus die grijze plaat kan nu ook eindelijk de kast weer in.
Ik heb een duidelijk herinnering van een statement in die richting vanuit een van de vakbonden. Helaas kan ik het niet terugvinden.
Maargoed de overheid is dus (ook?) debet aan hypocritie, dat ze die crucialiteit niet redelijk ingebed hebben. Als je de manier van denken van overheid en vakbonden op dit moment terug zou leggen op de pandemie, dan zou de OV sector nu niet meer bestaan en hadden de meesten ergens anders gewerkt.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

AppleMoose schreef: za 14 jun 2025, 12:19 Er wordt weldegelijk gestaakt in de zorg. Zelfs dit jaar nog: https://nos.nl/artikel/2465847-medewerk ... sende-zorg
Volgens de wet mag niet de hele zorg platgelegd worden en dat is ook logisch, want dan gaan er doden vallen. Het ingewikkelde met de zorg is dat het qua financiën niet alleen een werkgever-werknemerkwestie is, maar dat de financiële ruimte vooral wordt bepaald door verzekeraars en overheden. En die laatste twee tref je niet met stakingen, want die houden zodoende geld over.

En in corona-tijd is het OV niet door de bonden, maar door de overheid als cruciaal bestempeld. Dus die grijze plaat kan nu ook eindelijk de kast weer in.
De zorg die tijdens de “staking” niet is geleverd moet later ingehaald worden. De reizigers die tijdens de staking niet zijn vervoerd hoeven later niet alsnog vervoer te worden.
Gr BasG
teun

Bericht door teun »

Als jij je werkdag uitstelt naar zondag dan willen ze dat denk ik prima faciliteren. :Y
AppleMoose

Thriller schreef: za 14 jun 2025, 14:44
AppleMoose schreef: za 14 jun 2025, 12:19 En in corona-tijd is het OV niet door de bonden, maar door de overheid als cruciaal bestempeld. Dus die grijze plaat kan nu ook eindelijk de kast weer in.
Ik heb een duidelijk herinnering van een statement in die richting vanuit een van de vakbonden. Helaas kan ik het niet terugvinden.
Maargoed de overheid is dus (ook?) debet aan hypocritie, dat ze die crucialiteit niet redelijk ingebed hebben. Als je de manier van denken van overheid en vakbonden op dit moment terug zou leggen op de pandemie, dan zou de OV sector nu niet meer bestaan en hadden de meesten ergens anders gewerkt.
De bonden zullen vast ermee ingestemd hebben, maar de overheid is de initiator geweest. En zo hypocriet is het niet zoals jij nu stelt. De situaties zijn onvergelijkbaar. Een staking is zeer beperkt qua duur waarbij verreweg de meeste mensen, ook die met een ander cruciaal beroep, meestal in staat zijn om voor een alternatief te zorgen om toch te komen waar ze moeten komen. Bij corona was het vanaf het begin al duidelijk dat het niet binnen twee dagen opgelost zou zijn. Het ov (of andere cruciale diensten) weken dan wel maanden platleggen was en is ondenkbaar om voorstelbare redenen. Dat vind ik echt wel een belangrijk nuanceverschil. Ik ga ervanuit dat wanneer de bonden nu een wekenlange staking aankondigen, de politiek en/of de rechterlijke macht zullen ingrijpen om dat onmogelijk te maken, mede om dezelfde redenen waarom het ov zoveel mogelijk door is blijven rijden tijdens corona.

Dat het ov het niet zou hebben overleefd als ze niet als cruciaal waren bestempeld in de coronacrisis kun je ook niet zo stellig beweren. De meeste bedrijven die dicht moesten zijn de crisis goed doorgekomen, mede door de financiële steun van de overheid. Het ov heeft ook beperkte financiële steun gehad, maar ze kampen nog altijd met de (financiële) gevolgen van die periode, waar veel andere bedrijven dat al lang achter zich hebben kunnen laten.
BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 15:00 De zorg die tijdens de “staking” niet is geleverd moet later ingehaald worden. De reizigers die tijdens de staking niet zijn vervoerd hoeven later niet alsnog vervoer te worden.
En wat is precies je punt?
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

BasGeluk schreef: za 14 jun 2025, 15:00
AppleMoose schreef: za 14 jun 2025, 12:19 Er wordt weldegelijk gestaakt in de zorg. Zelfs dit jaar nog: https://nos.nl/artikel/2465847-medewerk ... sende-zorg

De zorg die tijdens de “staking” niet is geleverd moet later ingehaald worden. De reizigers die tijdens de staking niet zijn vervoerd hoeven later niet alsnog vervoer te worden.
Hoezo niet? die beste reizigers moeten na de staking ook gewoon naar werk/school/situationschip of whatever hij naar toe moet en dus alsnog vervoert worden. :Y
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Thriller

Bericht door Thriller »

Als mensen voor enkele dagen alternatieven kunnen vinden, kan dat ook wel voor enkele maanden of voor altijd. Ik zie het verschil niet zo.
Maargoed, ik heb duidelijk een ander idee van beschaving dan een deel van de mensen hier en in het land. Het zij zo.
AppleMoose

Collega's gaan niet weken/maanden voor jou omrijden. Voor al die tijd een auto huren of er een kopen is ook niet haalbaar voor veel mensen. En hoewel thuiswerken heel normaal is geworden, is dat lang niet altijd mogelijk en ook niet wenselijk.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Zeker niet.
Ik vind het prima om af en toe thuis te werken, maar ik zou gillend gek worden als ik altijd thuis zou moeten werken. :X
(En constant met de auto gaan is ook geen optie voor mij, dus ik blijf voorlopig wel met de trein reizen. :Y )
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

0.5 procent erbij lees ik hier. Wat is dat netto in Euro's erbij voor een NSer. Kan je daar 1x voor naar de supermarkt een redelijk vol karretje naar buiten ?
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dat is 265 euro. Dat besteed ik per maand aan boodschappen.
Gr BasG
cassie127

Bericht door cassie127 »

Jij ja, maar jij kunt niet naar de uitgaves en levensbehoeften van anderen kijken. De een geeft wellicht 100 euro per maand uit aan boodschappen de ander 500 euro...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hainje

Bericht door Hainje »

Het zijn toch weer 265 euro's die ze anders niet hadden gehad.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

0,5 procent er bij zou € 265,- zijn
Dan is 1,0 procent € 530,-
Dan is is het salaris van een machinist dus volgens jou E 53000,- netto. Dat is een net bedrag.
Alleen, dat wil ik niet geloven.
Laatst gewijzigd door Re.tep op za 14 jun 2025, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie