Dagkaart ov Praag

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Youri
Contacteer:

Dagkaart ov Praag

Bericht door Youri »

Ik ga over een aantal weken een weekend naar Praag, en ik wil hier gebruik gaan maken van het openbaar vervoer in de stad om te reizen tussen activiteiten die we gaan bijwonen. Mijn vraag is; waar en hoe kan ik het beste (dag)kaartjes kopen, of is er een andere, goedkopere optie?
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
en-es

Re: Dagkaart ov Praag

Bericht door en-es »

Bij mijn laatste bezoek kon ik op de luchthaven een dagkaart uit de automaat krijgen. Heb je al op website dpp.cz gekeken?
Ivan

Bericht door Ivan »

De app PID Lítačka is voor zowel tickets als reisinformatie een aanrader!
Gorott

Bericht door Gorott »

Je zou eventueel ook nog een dagkaart kunnen kopen op een station. een kaart van 72 uur is nog (iets) goedkoper (€13), maar dat is net iets langer dan een weekend. 2x 24 uur zou dan €9,67 kosten.

Je kunt ze inderdaad ook op de luchthaven kopen. Dat lijkt mij het handigst, omdat je daarna nog met de bus naar de metro moet reizen om in de stad te komen.
Let er wel op dat je de papieren tickets eerst moet stempelen bij een gele/oranje paaltje voordat je ze kunt gebruiken. Die paaltjes staan op alle stations en bushaltes. Vanaf het moment dat je het ticket stempelt, gaat de tijd lopen. Stempel dus niet gelijk alle tickets die je koopt, maar doe dat pas wanneer je het ticket gaat gebruiken.

Goedkoper dan dit hoeft het niet te worden, want het OV in Praag is al absurd goedkoop (en goed geregeld).

Veel plezier in deze prachtige stad. *O*
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Praag! *O*

Op deze pagina vind je alle info die je nodig hebt.

Je kunt met losse kaartjes werken (30 kronen voor 30 minuten, 40 kronen voor 90 minuten), maar een dagkaart of 3-dagenkaart loont zich al vrij snel (120 kronen voor 24 uur, 330 kronen voor 72 uur). Voor een weekend zijn twee 24-uurskaarten plus eventueel nog 1 extra los kaartje wellicht het handigst, afhankelijk van aankomst- en vertrektijd.

PID Lítačka is inderdaad een erg handige app om je reis te plannen; je vindt er ook een kaart met actuele posities van voertuigen en je kunt kaarten van knooppunten raadplegen. Ook kun je er kaartjes kopen, maar ik koop zelf liever een papieren kaartje. Dat stempel je 1 keer, steek je bij je, klaar. In trams vind je vaak ook één oranje automaat, meestal in het midden, waar je met je bankpas een kaartje kunt pinnen dat dan al direct geldig is.

(Voor de meelezers: van 60-65 jaar reis je met korting en boven de 65 jaar gratis; mits je geen treinen gebruikt volstaat daarvoor een ID of paspoort.) (Ook voor de meelezers: blijf je een week, dan loont zich een maandpas voor slechts 550 kronen. Als je die fysiek wilt kopen, moet je één keer een foto meenemen en bij een van de weinige infopunten voor 60 kronen een gelamineerd pasje aanschaffen. Als je dat eenmaal hebt, kun je bij ieder bemenst verkooppunt door je pasje te geven zo'n maandkaart kopen; dat is dan een los papieren kaartje dat je samen met je pasje toont. Het kan ook in de app geloof ik, maar zoals gezegd, ik hou van kaartjes die je bij je steekt en klaar.)

Mijn tips qua OV zijn verder:
  • De metro natuurlijk, vooral lijn A en B met de gemoderniseerde Sovjet-metro's.
  • Tram 23 rijdt met oude trams en is volledig in het normale tarief inbegrepen. :trein:
  • De echt oude houten trams op lijn 41 en 42 zijn erg leuk om een keer mee te reizen, maar daar betaal je apart voor. Je kunt op iedere halte opstappen en een kaartje kopen bij de conducteur, maar als je pech hebt en een drukke dag uitkiest zit je dan te zweten tussen een tram vol Amerikanen die hem als hop-on hop-off gebruiken of er met een gids in terechtkomen.
  • Doe geen moeite om een reis te plannen met de funiculaire naar Petřín: die is voor renovatie buiten gebruik en sowieso overrated. (A)
  • Je kunt met je kaartje gebruik maken van een paar schattige veerbootjes. P5 is het meest toegankelijk vanuit het centrum (let op: er is daar ook een ander bootje waar je wel voor moet betalen), maar mijn favoriet zijn P1 en P2. Je kunt bijvoorbeeld met de tram of trein naar station Podbaba, een paar haltes met de bus, boot P2 de rivier over, een kleine wandeling in Troja al dan niet gecombineerd met de fantastische botanische tuin (of met de dierentuin, als dat je ding is) en dan terug via Holešovice.
  • Een ritje over de Pražský Semmering is altijd leuk, al zie je niet zo ontzettend veel van het viaduct als je zelf in de trein zit. :p Doordeweeks en sommige ritten in het weekend kun je vanaf Praha-Smíchov met de S65 met een RegioMouse (door de verbouwing daar maakt hij twee keer kop om de goede lijn op te komen); in het weekend ook vanaf Praha hl.n. (en Praha-Smíchov) met de Pražský motoráček met een M 262. Vanaf Praha-Zličín = Sídliště Řepy kun je dan een tram of bus nemen, of je koopt een kaartje bij voor de regio en maakt een rondje via Hostivice terug richting Praha-Dejvice.
  • Treinen zijn inbegrepen (m.u.v. de meeste sneltreinen, IC's etc.) net als al het andere vervoer in zone P, 0 en B. Voor treinen is het makkelijk: alle stations die beginnen met "Praha" zijn inbegrepen.
  • Mijn favoriete tramtrajecten zijn lijn 17 vanaf Holešovice de brug over en de heuvel op richting Kobylisy (te combineren met Troja) en het traject van Smíchov richting Barrandov (dan zie je het viaduct veel beter).
  • En in het algemeen: een van mijn favoriete plekken is Vyšehrad. Er is daar niet zoveel (een mooie basiliek, waar je denk ik voor betaalt, en een park, en uitzicht), maar ik kom er altijd graag.
Dat is allicht veel te veel voor een weekend, zeker als je ook nog toeristische dingen wilt bezoeken, maar hopelijk heb je er iets aan. _O_
Youri
Contacteer:

Bericht door Youri »

Erg vriendelijk bedankt voor deze flinke reacties met veel nuttigs, daar zal ik zeker wat aan hebben! *O*
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
MdJ

Bericht door MdJ »

En eet/drink even wat in restaurant Vytopna in het 'nieuwe' centrum :)
Bij twijfel: gebruik beton.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Gorott

Bericht door Gorott »

MdJ schreef: wo 18 jun 2025, 14:02 En eet/drink even wat in restaurant Vytopna in het 'nieuwe' centrum :)
Waarom weet ik dit nu pas... ik had hier 6 maanden geleden gewoon kunnen zitten :x
trolly

Bericht door trolly »

Waarschijnlijk omdat je hier pas sinds 22 mei rondhangt (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gorott

Bericht door Gorott »

Maar de opmerking werd op 18 juni 2025 gemaakt... :geek:
trolly

Bericht door trolly »

Zeker. Maar dat was bepaald niet de eerste keer dat die tent hier genoemd werd. Zoals tien jaartjes terug bijvoorbeeld:
Aking schreef: vr 30 jan 2015, 23:50 Www.vytopna.cz

Daar wordt je bier per trein bezorgd :p

________________________________________________________________________________________________
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Dan weet je ook waarom je het nu pas weet :Y (A)
En blandning av sött och salt.
trolly

Bericht door trolly »

:Y

Dat zeg ik.

ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Vytopna heeft bij mij de indruk achtergelaten dat het een toeristenval begint te worden. In het hoogseizoen zit het overvol, en het restaurant is merkbaar duurder dan sommige andere plekken in de stad. Ik was twee jaar geleden samen met één reisgenoot in Praag en had een persoon extra gezelschap aan tafel, maar ik was inclusief een kleine fooi dubbel zoveel geld kwijt ten opzichte van de andere avondmaaltijden die we gewoon met zijn tweeën waren.

Maar als je voor de experience gaat, is het op zich wel leuk om er een keertje te eten. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ivan

Bericht door Ivan »

Exact dat hadden wij afgelopen carnavalsvakantie ook. Zeker 2x duurder dan een plaatselijk restaurant, en qua eten was het ook niet bijzonder of overdreven veel.
Het concept is uiteraard wel tof, dus toen ik in Praag was heb ik het toch maar meegepakt.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Inderdaad, de eerste keer toen het pas nieuw was, was het aanmerkelijk minder een toeristenval dan toen ik er later was, en dat was al jaren geleden, nog vóórdat het echt “cool” werd. 8-) Samen met de ervaringen dat het eten niet heel bijzonder is, zou ik dus ook vooral voor een drankje gaan. Borden met voedsel komen toch niet per trein. ;)

Mocht je geïnteresseerd zijn in modelbanen, dan is Království železnic de place to be, al is het niet heel erg groot. Daarom vind ik het persoonlijk wat prijzig.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Het ligt er dan waarschijnlijk aan wat je bestelt. Burgers en friet werden toen ik er was ook met de treintjes geserveerd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ivan

Bericht door Ivan »

Bij ons ook
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Oh, dat is dan wellicht gewijzigd, of ik herinner het me niet goed.
en-es

Bericht door en-es »

Hoe leuk ook, toeristische restaurants in toeristische plaatsen zijn over het algemeen een no go voor mij. :)
Plaats reactie