Een museumtrein in dienst, allGo in Amersfoort en smalle straatjes in Soest (21 foto’s, 3 filmpjes)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Een museumtrein in dienst, allGo in Amersfoort en smalle straatjes in Soest (21 foto’s, 3 filmpjes)

Bericht door Milco »

Zoals inmiddels iedereen wel weet, heeft Keolis de Plan V 904 gehuurd van de Stichting 2454 CREW, zodat de treinen van de types Flirt en Protos die normaal tussen Amersfoort en Ede rijden een revisie kunnen krijgen. In de ochtendspits rijdt de 904 daarom twee slagen tussen Amersfoort en Barneveld, al wordt er ook geregeld op andere tijdstippen gereden met het oude beestje. :)

Om er zeker van te zijn dat ik de ritten met de uit 1973 stammende trein niet zou missen, ging mijn wekker gisteren om 4:15 uur al af. Een halfuurtje later ging ik de deur uit, lopend naar Almere Buiten en met een overstap in Weesp kwam ik mooi tegen half zeven aan in Amersfoort. Na zo’n twintig minuten wachten kwam het oude beestje dan enkele minuten voor vertrek aangereden op spoor 2:
Afbeelding

In deze trein is alleen het “hokjesgedeelte” van de eerste klas zo gebleven en doet de coupé eerste klas tijdelijk dienst als tweede klas, dus daar nam ik plaats voor een leuke rit naar Barneveld Centrum. Daar aangekomen kon ik de trein nog op de film zetten bij vertrek naar Barneveld Zuid:
Hierna besloot ik zo goed als mogelijk het spoor te volgen richting Barneveld Zuid. Bij de overweg tussen de Prins Hendrikweg en de Wilhelminastraat kon de 904 nogmaals op de film bij het passeren in de richting van Amersfoort:
Hierna was het niet gek ver meer naar Barneveld Zuid, alwaar ik al van tevoren een mooie fotolocatie had gevonden. De zon stond ook perfect, dus maakte ik eerst nog een foto van een Protos onderweg naar Ede:
Afbeelding

Ongeveer een kwartier later volgde dan weer de Plan V die hier zijn eindhalte bereikt:
Afbeelding

Hierna liep ik naar het station om in te stappen en weer terug te reizen naar Amersfoort, ditmaal in een echte tweede klas. Onderweg van Barneveld Centrum naar Barneveld Noord, alwaar de stationsborden ten onrechte een streepje tonen, maakte ik nog een film vanuit de trein:
Eenmaal in Amersfoort werd de Plan V weer weggerangeerd en haalde ik een ontbijtje. Hierna ging ik op jacht naar een serie MAN’s van Syntus die in 2017 nieuw in dienst kwamen bij allGo in Almere. Vrijwel direct trof ik op de Stationsstraat deze 1310 oftewel de ex-6207 aan:
Afbeelding

Al lopend besloot ik de busroutes te volgen en zo kwam ik uit op het Eemplein alwaar mij eerst nog deze Setra passeerde die hier onderweg is naar Utrecht:
Afbeelding

Hierna kon ik wederom de Syntus 1310 op de foto zetten die inmiddels is teruggekeerd uit Schothorst:
Afbeelding

Hierna liep ik door naar de Koppelpoort, alwaar weer wat treinen op de foto konden zoals deze sleep SNG’s onderweg als sprinter naar Zwolle:
Afbeelding

Nadat ik het hier wel weer had gezien ging de allGo-jacht weer verder. Nog maar net op de kewekersweg passeerde mij de Syntus 1301 die in Almere met het nummer 6203 over de busbanen reed:
Afbeelding

Ook de Setra’s rijden nog gewoon volop op de stadsdienst zoals deze die ik aantrof op de Brabantsestraat:
Afbeelding

Al lopend besloot ik richting Hoogland te gaan, wat een dorp is dat omgeven wordt door Amersfoort. Op de Hamzeweg kon ik de voormalige 6210 op de foto zetten:
Afbeelding

Aangezien er hierna vrij veel uitval was op lijn 4 en weinig op lijn 2 besloot ik door te lopen richting de Amersfoortse wijk Nieuwland. Aldaar kon ik de 1304 wederom op de foto zetten die hier vanaf de Sijsjespeergaarde de Gaardendreef op rijdt:
Afbeelding

De volgende rit van lijn 2 reed weer met een MAN en deze 1302, de ex-6208, trof ik dan weer aan op de Lage Boog:
Afbeelding

Hierna liep ik binnendoor verder en wel naar de wijk Kattenbroek omdat er weer wat bussen reden op lijn 4. Op de Aziëring trof ik weer de voormalige 6207 die hier afslaat naar de Laan der Hoven:
Afbeelding

Hierna zou ik de bus pakken terug naar het station, maar ik besloot toch nog een bus op de foto te zetten. Dat werd deze vertraagde Setra 1100 die hier op de Laan der Hoven rijdt:
Afbeelding

Hierna ging het met een MAN, zowaar op de openbare weg :mrgreen: , terug naar het station om daar over te stappen op lijn 70 naar Soest. Daar kom ik toch te weinig en dat is jammer, want die smalle straatjes zijn zo fotogeniek! Setra 1046 kon ik dan ook mooi op de foto zetten op de Wilaertstraat:
Afbeelding

Al lopend ging het langs de route van lijn 70 richting busstation Soestdijk Noord. Telkens als ik weer een mooie locatie aantrof voor een foto wachtte ik een bus af. Zo kon Setra 1003 op de foto worden gezet op de Di Lassostraat:
Afbeelding

Op de Laanstraat stond de zon perfect en kon ik rustig deze Morris uit 1971, toch nog twee jaar ouder dan de Plan V 904, op de foto zetten. Dat grote voertuig daarnaast is trouwens weer een Setra :mrgreen:
Afbeelding

Diezelfde Setra trof ik niet veel later nogmaals aan maar dan op de Nieuwstraat en onderweg naar Amersfoort:
Afbeelding

Hierna wilde ik weer verder reizen en wel naar Hilversum. Aangezien er eerst nog een rit uit Amersfoort kwam die bij busstation Soestdijk Noord keerde, zette ik deze aldaar nog op de foto:
Afbeelding

Hierna ging het met de volgende rit door naar station Hilversum Sportpark. Aldaar kon na een goede tien minuten wachten deze VDL op de foto die hier als lijn 100 onderweg is naar Bussum:
Afbeelding

Hierna liep ik door naar het centrum om wat te gaan eten. Daarna maakte ik nog enkele foto’s, waaronder een van de zeven witte Ebusco’s van Transdev die hier op de Naarderstraat rijdt:
Afbeelding

Hierna liep ik naar het station en reisde ik met de buslijnen 320, 326 en M2 weer naar huis na een lang maar leuk dagje en bijna 25 kilometer te hebben gelopen! :D

Wil je meer foto’s zien? Houd dan de komende tijd mijn website in de gaten! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Dionysusnu

Re: Een museumtrein in dienst, allGo in Amersfoort en smalle straatjes in Soest (21 foto’s, 3 filmpjes)

Bericht door Dionysusnu »

Mooie foto's weer!
Iets wat me opvalt: Op de foto van lijn 100 is het lijnnummer geel, maar op de foto die je op de wiki hebt gezet is het rood. Zijn het twee verschillende foto's, en is het een artifact, of is er iets anders aan de hand?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Re: Een museumtrein in dienst, allGo in Amersfoort en smalle straatjes in Soest (21 foto’s, 3 filmpjes)

Bericht door Milco »

Zijn twee verschillende foto’s; ik maak altijd meerdere foto’s en pik er dan de beste uit. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

En dat gekleurde lijnfilms soms rood op de foto komen is een mij zeer bekend probleem. Zal iets met verversing van het beeld, lichtomstandigheden en camera instellingen te maken hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan

Bericht door Stefan »

Leuke serie, heb vooral genoten van de video vanuit de Plan V, dat geluid kan ik toch altijd wel waarderen! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Mooie platen weer! Altijd leuk om treinstellen in Nederland te zien waar je in principe niet meer in komt (ga namelijk geen vrij nemen om enkel in een Plan V te kunnen reizen). Verder is de omgeving Amersfoort altijd een mooie omgeving met veel bosgebied, erg leuk om daar te fietsen.
-
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Je hoeft overigens geen vrij te nemen om met Plan V te kunnen reizen: ik had een paar weken geleden een slagje Amersfoort - Barneveld Noord gedaan, waarna ik alsnog naar mijn werk ging en slechts een uur later begon dan normaal. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie