Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ
Berichten: 1922
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door IIVQ »

LMFTFY:
Michael schreef: wo 30 apr 2025, 10:59 Ebusco zit opnieuw nog steeds dichtbij een faillissement:
Selivio
Berichten: 558
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door Selivio »

Begint een beetje trekken aan een dood paard te worden... :s
Grt. Stefan
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13773
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door Wubbo »

Ebusco is voorlopig weer gered.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Durashift
Berichten: 6088
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door Durashift »

Die composiettechniek dat ze gebruiken schijnt van Fokker Aerospace af te komen, hoorde ik vorige week.
Ik zie het er van de buitenkant niet aan af maar het zou toch mooi zijn als zo'n stukje Hollandse techniek door kan gaan.
Alessandro
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 30 mar 2025, 13:26

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door Alessandro »

Ben wel benieuwd hoelang dit dansje nog door gaat. Lijkt me nog stug dat het bedrijf er eerlijk gezegd nog bovenop kan komen. Vooral gezien de competitie niet stil staat.
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door The Greyhound »

5 miljoen is peanuts, met de salarissen en vakantiegeld van mei en andere vaste lasten is een groot deel daarvan alweer verdwenen. Zo zal het niet lang goedgaan.
JurgenH
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door JurgenH »

Wederom onrust bij Ebusco: Ebusco vertrekt uit Venray en concentreert de busactiviteiten na de zomer op de hoofdlocatie in Deurne.

Omdat het artikel achter een betaalmuur zit, de moraal van het verhaal:
Het plotselinge vertrek van topman Christian Schreyer op 11 juni zorgt naast het uitblijven van een goedgekeurde jaarrekening voor stijgende onrust onder medewerkers en aandeelhouders die zich opnieuw afvragen hoe het nu verder moet met het bedrijf.
Ebusco heeft wel een betalingsregeling weten te treffen met een schuldeiser, en in een poging de financiële problemen de baas te worden sluit Ebusco na de zomer de vestiging in Venray en verplaatst het resterende werk naar Deurne om kosten te besparen en overzicht te creëren.

De laatste zin van het artikel spreekt boekdelen: "Ebusco sleept zich voort."
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Gartlin9
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door Gartlin9 »

Als het ze zou lukken om er uit te komen mag dat denk ik wel een wonder mogen genoemd worden
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9538
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door ArrivaBas »

Het is vooral van belang dat Ebusco als de wiedeweerga aan stabiele onderdelenleveranciers komt om de bestelde bussen in rap tempo af te leveren. Dan komt er misschien weer wat geld binnen om de torenhoge schulden af te betalen. Bij de nieuwe VDL Citea heeft het ook jaren geduurd om de productielijn draaiende te krijgen, maar die lijkt inmiddels wel aardig opgestart, gezien de hoeveelheid geleverde bussen in 2024 en 2025.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 897
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door The Greyhound »

Dat probleem met leveranciers hadden alle busbouwers. Probleem bij Ebusco is dat men geen idee had hoe je het bouwen van een bus moet organiseren. Dat werd pijnlijk duidelijk bij de introductie van de 3.0. Daarvoor waren 2 enorme bedrijfshallen beschikbaar in Geldrop en Rouen. De 2.2 die daarvoor geleverd werd kwam rijvaardig uit de fabriek in China.
Nu is blijkbaar de strategie om de 3.0 ook in China te laten assembleren. Dat betekend dat er bouwpakketten naar China verscheept moeten worden, wat weer de nodige kosten met zich meebrengt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3216
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Toekomst van bussenbouwer Ebusco onzeker na weer slechte cijfers

Bericht door nvdw »

In de oorspronkelijke opzet was Ebusco niet veel meer dan een dropshipper. Als je zelf gaat produceren (of assembleren) heb je veel meer vaste kosten: huur, gas/water/licht en salarissen die elke keer betaald moeten worden, ongeacht of je zes of zeshonderd bussen verkoopt.

De toeleveranciers vinden Ebusco willen hun spullen vooraf betaald hebben, vermoed ik, en zonder cash wordt dat lastig. Het aandeel is niks meer waard en al honderd keer verwaterd, dus die optie is ook al uitgemolken. Kortom, we zijn (niet onverwacht) weer terug bij af.
Feed the childrens
Selivio
Berichten: 558
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Donkere wolken boven bussenbouwer Ebusco

Bericht door Selivio »

https://www.sustainable-bus.com/news/st ... 8EZpwyfGGg

Volgende die de order bij Ebusco gecancelled heeft (of was deze al bekend?).
Grt. Stefan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Stadsbus en 29 gasten