Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MaartenD

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Het kan nog, een trein die op een vertraagde trein wacht. Gisteren met de RE18 uit Aken, +10, werd +4 in Heerlen en dan heb je 1 minuut om de trap op, door de hal naar spoor 2 te rennen.
Niet alleen wachtte de machinist, hij maakte dat ook nog duidelijk door de deuren te openen voor ons reizigers die aan kwamen rennen.
_O_ Een machinist die begrijpt dat hij reizigers vervoert en geen treintjes rijdt.
Matt

Bericht door Matt »

En dat bij een aansluiting van een internationale stoptrein! Ik had dat laatst ook toen de IC naar Schiphol wachtte op mijn vertraagde RE19 :D
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Milco schreef: ma 16 jun 2025, 08:06 Door de eerder aangekondigde staking die vandaag niet doorgaat, stopt de 4900 vandaag niet in Almere Muziekwijk en Poort… waarom zijn dan alsnog deze twee stops vervallen? Is het toevoegen ervan dan zo lastig?
In Hvs werd juist omgeroepen dat deze serie niet stopt te Media Park en Bussum Zuid. Dat doet de 4900 toch al nooit, maar kennelijk moet dat voor de s104900 apart omgeroepen worden.

----

OH in de trein (met Brabantse tongval): "Oh die Noord/Zuidlijn is echt perfect! Die moeten ze overal neerleggen!"
Negen

Bericht door Negen »

Ging vanmorgen niet helemaal goed tussen Utrecht en Den Dolder blijkbaar. Ik zou trein 5522 nemen, maar omdat de 5523 een halfuur vertraagd was werd deze vervallen. (5523 reed overigens met SNG ipv SLT)
Vervolgens maar besloten om de bus te pakken, maar die had er blijkbaar net zo weinig zin als de trein want die was nooit op komen dagen en de rit daarvoor was ook uitgevallen.
Toen maar de vertraagde 5523 gepakt en in Baarn overgestapt op de 5824 die met 10 bakken SLT reed ipv 9 bakken SNG. (stellen 2429 en 2642) In Hilversum vervolgens overgestapt op de sprinter naar Utrecht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

5523 was gestrand achter een defecte IC tussen Blauwkapel en Bilthoven.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
VIRM

Bericht door VIRM »

Daar had ik vanochtend ook last van. Mijn 520 werd ineens in Amersfoort opgeheven. De volgende IC naar Den Haag zou een treinstel achterlaten in Utrecht, vervolgens alleen maar naar Utrecht rijden en werd daarna helemaal opgeheven. Toen ik zag dat de 622 met een solo DDZ4 reed, ben ik maar weer omgekeerd.
Beul van de blindegeleidelijn
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Vanmiddag werd een seinstoring omgeroepen tussen Breda en Tilburg, terwijl ik net in 's-Hertogenbosch op de 6649 stond te wachten. Evenwel mocht deze in Tilburg gelukkig verder rijden, maar de beide Flirts waren wel wat krap bemeten omdat de 6647 en 1148 niet hadden gereden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De seinstoring is later teruggedrongen tot Tilburg - Tilburg Universiteit, de 1152 heeft Eindhoven - Rotterdam zo goed als probleemloos gedaan :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc

Bericht door Marc »

In verband met Pinkpop in Landgraaf zijn er twee stellen van de Vechtdallijn naar het zuiden gekomen als versterking. Deze twee stellen rijden vandaag tussen Maastricht Randwyck en Roermond. Ook dit jaar staan de aanpassingen tussen Heerlen, Landgraaf en Aachen Hbf wel op de pagina met werkzaamheden, maar er wordt niets gezegd over de aanpassingen tussen Maastricht en Heerlen (4x per uur een stoptrein die niet doorrijdt naar Randwyck).

Afbeelding
MaartenD

Bericht door MaartenD »

En vanwege de knip zal de trein Maastricht - Luik wel een ander treinnummer hebben, volgens Arriva rijdt die wel, maar die info is niet (op tijd) doorgegeven of doorgekomen in MERITS, volgens de internationale planners van de verschillende landen rijdt die trein niet en word je met de vervangbus via Aachen gestuurd.

Weer een mooi staaltje onkunde.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Ik heb Maastricht-Luik de afgelopen dagen wat in de gaten gehouden.
Al een week geleden meldden Arriva, NS-app en NMBS-app dat Maastricht-Luik normaal zou rijden, als aparte dienst. Maar alle planners die zich op MERITS baseerden, hadden nog geen treinen.
Woensdag begonnen de treinen voor vandaag te voorschijn te komen, telkens precies 72 uur van tevoren. Ze waren boekbaar van Maastricht naar Luik, maar niet omgekeerd. NSI stelde dat je daarvoor moest bellen. NMBS Int liet de treinen van Luik naar Maastricht niet zien, want zij laten alleen verbindingen zien met een prijs.
Donderdagavond waren ook de treinen van zondag 22 juni zichtbaar, en in 1 richting boekbaar. In de loop van donderdag had ik via Facebook chat zowel NSI als NMBS Int gevraagd wanneer Luik naar Maastricht boekbaar zou zijn, maar geen van beide konden ze dat zeggen. NSI had de verwachting dat ze "later" nog wel boekbaar zouden worden. De NMBS gaf het door aan de verantwoordelijke afdeling en beide verwezen ze naar automaat, loket of telefonische verkoop (overigens allemaal met meerprijs).
Gisteren, vrijdag, waren alle treinen weer verdwenen. Vermoedelijk gerelateerd aan de update vanuit MERITS die op vrijdag plaatsvindt.
Vandaag, zaterdag, zijn de treinen van vandaag weer terug, vermoedelijk doordat het dagplan wordt geladen (of zoiets), weer boekbaar in 1 richting bij zowel NSI als NMBS Int. Morgen verwacht ik hetzelfde.

Een bende prutsers. En helaas past het onder dit topic, want het is bepaald niet voor het eerst dat tickets Maastricht-Luik online niet te koop zijn terwijl de treinen gewoon rijden.
Hainje

Bericht door Hainje »

Misschien moet je dit eens doorsturen naar de betreffende gedeputeerde in Limburg. Of ze op de hoogte zijn van dit geklooi.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Die kunnen er alleen niet zoveel mee aangezien Maastricht - Eijsden/Vise Grens onder het HRN valt (en het rijden door NS International en NMBS uitbesteed wordt aan Arriva)
Laatst gewijzigd door cassie127 op za 21 jun 2025, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hainje

Bericht door Hainje »

Oh ja, kak.
diederickx

Bericht door diederickx »

Vanmiddag stonden er zo te zien twee kapotte (of gestrande) treinstellen ten noorden van Wolvega, en was ook de spoorbrug bij Akkrum stuk. Intercity's en stoptreinen reden vanuit Zwolle tot Wolvega en keerden daar weer (ik meen gezien te hebben dat er ook een stoptrein keerde te Meppel maar ik kan me vergissen). Rond kwart voor vier zag ik de twee kapotte/gestrande treinen achtereenvolgens op eigen kracht wegrijden (een naar het noorden en een naar het zuiden), waarna er omgeroepen werd dat alle problemen waren opgelost en dat de vertragingen afnamen. Maar de eerste trein die vanaf Wolvega zou vertrekken zou pas om 16:59 zijn. Vreemd, dacht ik, en ik ging mij geestelijk voorbereiden op nog een uur rondhangen in de schaduw van het station. Even na 16:15 zag ik ineens het vertreksein richting Leeuwarden knipperen en het sein op groen gaan. Dat was aanleiding om een blik te werpen op het spoor uit Zwolle en daar kwam warempel een trein aanstormen. Als de wiedeweerga naar het perron gerend en pas daar drong tot mij door dat dit de intercity moest zijn die natuurlijk normaliter niet stopt te Wolvega. Maar dat deed deze wel, een beetje geïmproviseerd was mijn indruk, en de machinist probeerde daarna uit zijn voertuig te halen wat er in zat, en dat was te ruiken (ozon). Het spaarde mij een extra uur vertraging (ik moest in Leeuwarden verder met een bus die om het uur reed). Ik heb de machinist in Leeuwarden nog bedankt voor het weer goed maken van mijn dag. "Geen probleem", zei hij.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ow die storing heb ik mooi omzeild dan... Had de IC van 17.16 uit Leeuwarden namelijk. En dat was onmiskenbaar een NS trein natuurlijk, want waar anders tref je nog voor de eerste stop een treintoilet zonder WC papier :p

Op de heenweg moest en zou de IC naar Groningen voor in Zwolle ondanks dat die zo laat was dat hij al na de geplande vertrektijd van de IC naar Leeuwarden vertrok, waardoor de aansluiting naar Harlingen verloren ging en naar Stavoren krap werd gezien die van spoor 4 vertrok wat nu alleen via een tijdelijke gang boven het spoor te bereiken is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM

Bericht door VIRM »

Gisteren werd het geen bromance op spoor 5 van station Zwolle: de binnenkomende DDZ4 uit Leeuwarden (treinrit 634) moest koppelen met de gereedstaande DDZ6. Dat ging mis. Uiteindelijk ging het zesje alleen verder met +7 en werd de eerste klas opengesteld voor 'mindervaliden'. Voor Amersfoort werd door de HC omgeroepen dat de machinist vijf minuten vertraging er uit had gereden, maar door langzaam rijden voor Amersfoort was de vertraging opgelopen tot +10. In de praktijk kun je tussen AMersfoort en Zwolle drie minuten vertraging er uit rijden, maar vijf is wel erg enthousiast. Gelukkig moest ik in Utrecht zijn, want de trein reed door technisch onderzoek niet verder dan Utrecht.

Aan het begin van de avond met de 673 van Den Haag Centraal naar Zwolle gereisd. Deze liep bij Gouda Goverwelle en Woerden +2 op, doordat de 4068 met +10 in de weg zat. Na Den Haag werd ik gecontroleerd, en na Gouda ben ik boven in de dubbeldekker gaan zitten waar de temperatuur ietsje aangenamer was. De HC herkende mij nog net op tijd vlak voor Utrecht Centraal, anders was ik voor een tweede keer gecontroleerd. :mrgreen: De inzet van een solo DDZ4 leverde vanaf Utrecht overigens staanplaatsen op.
Beul van de blindegeleidelijn
Negen

Bericht door Negen »

Trein 9527 stopte vandaag zoals gebruikelijk op station Almere Centrum. Echter gingen de deuren maar niet open en met verbazing zagen we dat de trein wegreed van het station zonder alle reizigers in- of uit te laten stappen...
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Een stroomstoring (door brand in kabels) legt het treinverkeer van/naar Schiphol volledig plat: https://www.nu.nl/binnenland/6360114/ge ... duren.html

NS en ProRail verwachtte na 8 uur te kunnen opstarten, maar dat is inmiddels bijgesteld naar 12 uur.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

In elk geval 18.00 uur, maar kan ook einde reizigersdienst worden op Schiphol. Er zijn bussen besteld, maar kunnen helaas niet allemaal geleverd worden.

Verder is er een wisselstoring op Den Haag C.
Laatst gewijzigd door Re.tep op di 24 jun 2025, 08:50, 2 keer totaal gewijzigd.
MomoS

Bericht door MomoS »

Het treinverkeer vanuit Schiphol richting Leiden en Rotterdam (HSL) wordt vanaf ongeveer het moment van schrijven weer opgestart.
De andere kant op is de prognose nu al ‘ten minste 18:00’, moet flinke schade zijn geweest die is ontstaan.

Er wordt ondertussen lekker omgereisd, de 2327 is na Leiden een stuk drukker dan normaal.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Inmiddels is duidelijk dat er vanuit Utrecht en Amsterdam de rest van de dag geen treinen meer rijden van/naar Schiphol.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als ik de foto op AT5 goed lokaliseer is de brand nabij/boven het viaduct boven het Adam Smithplein/Oeverlandenweg geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Er is één melding voor de brandweer te vinden, dus inderdaad daar;

04:45:08 24-06-25 GROUP04 P 2 BAD-02 BR buiten Adam Smithplein Amsterdam 13-2631
0100911 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Pieter) (Bezetting TS)
0100991 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Pieter) (Lichtkrant)

Bron: https://monitor.p2kflex.nl
Gr BasG
en-es

Bericht door en-es »

Wel toevallig dat het tijdens de NAVO-top gebeurt 8-)
Plaats reactie