Ik heb Maastricht-
Luik de afgelopen dagen wat in de gaten gehouden.
Al een week geleden meldden Arriva, NS-app en NMBS-app dat Maastricht-
Luik normaal zou rijden, als aparte dienst. Maar alle planners die zich op MERITS baseerden, hadden nog geen treinen.
Woensdag begonnen de treinen voor vandaag te voorschijn te komen, telkens precies 72 uur van tevoren. Ze waren boekbaar van Maastricht naar
Luik, maar niet omgekeerd. NSI stelde dat je daarvoor moest bellen. NMBS Int liet de treinen van
Luik naar Maastricht niet zien, want zij laten alleen verbindingen zien met een prijs.
Donderdagavond waren ook de treinen van zondag 22 juni zichtbaar, en in 1 richting boekbaar. In de loop van donderdag had ik via Facebook chat zowel NSI als NMBS Int gevraagd wanneer
Luik naar Maastricht boekbaar zou zijn, maar geen van beide konden ze dat zeggen. NSI had de verwachting dat ze "later" nog wel boekbaar zouden worden. De NMBS gaf het door aan de verantwoordelijke afdeling en beide verwezen ze naar automaat, loket of telefonische verkoop (overigens allemaal met meerprijs).
Gisteren, vrijdag, waren alle treinen weer verdwenen. Vermoedelijk gerelateerd aan de update vanuit MERITS die op vrijdag plaatsvindt.
Vandaag, zaterdag, zijn de treinen van vandaag weer terug, vermoedelijk doordat het dagplan wordt geladen (of zoiets), weer boekbaar in 1 richting bij zowel NSI als NMBS Int. Morgen verwacht ik hetzelfde.
Een bende prutsers. En helaas past het onder dit topic, want het is bepaald niet voor het eerst dat tickets Maastricht-
Luik online niet te koop zijn terwijl de treinen gewoon rijden.