Hebben conducteurs ooit een standaard horloge gehad?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Rubster19

Hebben conducteurs ooit een standaard horloge gehad?

Bericht door Rubster19 »

Ik vroeg me laatst af: hebben conducteurs in Nederland eigenlijk een standaardhorloge gekregen?

Het lijkt mij dat OV-bedrijven best eisen stellen aan het horloge dat hun werknemers dragen, maar hebben ze daarmee ook een horloge dat deel uitmaakt van het uniform?
Lijkt mij namelijk wel een logische oplossing, maar ik kan er niks over vinden. Het enige wat ik tegenkom, zijn artikelen dat conducteurs sinds 2019 een smartwatch van de NS en ProRail krijgen...

Weet iemand hier meer van?
Hainje

Re: Hebben conducteurs ooit een standaard horloge gehad?

Bericht door Hainje »

Oplossing voor welk probleem precies?
Rubster19

Bericht door Rubster19 »

Hainje schreef: wo 25 jun 2025, 15:22 Oplossing voor welk probleem precies?

Oplossing om te garanderen dat conducteurs een goed horloge hebben: Geef ze een goedgekeurd horloge van de zaak
Hainje

Bericht door Hainje »

Maar dat hebben conducteurs nu toch?
waldo79

Bericht door waldo79 »

Probleem opgelost :Y
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik geloof dat de meerderheid van de conducteurs tegenwoordig een smartwatch van de zaak hebben, die perfect gelijk loopt en ook nog helpt bij het op tijd vertrekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rubster19

Bericht door Rubster19 »

Excuus, ik bedoelde eigenlijk of iemand weet hoe dit zat voor de komst van de smartwatch. Hadden ze daarvoor een quartz of zelfs automatisch horloge?
trolly

Bericht door trolly »

In 1837 beginnen ze met een staand horloge :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Rubster19 schreef: wo 25 jun 2025, 16:11 Excuus, ik bedoelde eigenlijk of iemand weet hoe dit zat voor de komst van de smartwatch. Hadden ze daarvoor een quartz of zelfs automatisch horloge?
Ik zou als ik jou was gewoon eens even een pb'tje sturen naar ome Mikos (hij bijt niet). Die is immers al conducteur sinds het volk massaal naar d'Eenhonderd Roe uitliep, dus die zou dat toch moeten weten.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Horloges waren eigenlijk overbodig; er hing op ieder station wel een zichtbare klok die de juiste tijd aangaf. Daar zijn we van afgestapt toen die klokken zo onbetrouwbaar werden als ze tegenwoordig helaas zijn; 'vroeger' ging men naar het station om de correcte tijd te weten, dat hoef je tegenwoordig jammer genoeg niet meer te doen. Bovendien vertrokken we op de hele minuut, dus als de klok op .44 sprong, vertrokken we als dat de geplande vertrektijd was. We hebben ooit wel standaard, simpele horloges gehad, voor wie dat wilde.

Maar tegenwoordig draait alle apparatuur eigenlijk op een systeemklok, dus alles loopt zo goed als gelijk waar het aankomt op digitale apparatuur, zoals onze handhelds. Geen horloge voor nodig.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
dennistd

Bericht door dennistd »

Rubster19 schreef: wo 25 jun 2025, 14:04 Het lijkt mij dat OV-bedrijven best eisen stellen aan het horloge dat hun werknemers dragen, maar hebben ze daarmee ook een horloge dat deel uitmaakt van het uniform?
Ik heb nog nooit gehoord dat buschauffeurs verplicht een goed horloge moeten dragen. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de klok in de kantine op tijd loopt ipv 3 minuten achter :')
Hainje

Bericht door Hainje »

Wordt er bij jou niet een euro ingehouden op je loon wanneer je op tijd je rit aanvangt?
dennistd

Bericht door dennistd »

Pssst (A)

Het gaat erom dat je op tijd aankomt, op tijd vertrekken is van ondergeschikt belang (zolang je maar niet te vroeg vertrekt)
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef: wo 25 jun 2025, 17:10 Wordt er bij jou niet een euro ingehouden op je loon wanneer je op tijd je rit aanvangt?
Ik rij altijd te vroeg weg voor die euro bonus.
Plaats reactie