Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ArrivaBas
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

DPDelft schreef: di 24 jun 2025, 08:17 In 2024 zijn de prijzen van in het ov toch niet omhoog gegaan? Daar was een extra tegemoetkoming vanuit het Rijk voor. Scheelt toch weer 12%.

Overigens zit de auto in veel gevallen op minimaal 50 cent per kilometer als je alle kosten meeneemt. Dan valt het ov qua kosten mee.
Daar zit ik dan wel heel ruim onder volgens dit rekensommetje:
  • Afschrijving: Mijn auto is van bouwjaar 2008 en schrijft nauwelijks meer af, dus nagenoeg 0,00 cent per kilometer.
  • Belasting: circa 95 euro per kwartaal, want licht autootje - 1 cent per kilometer
  • Verzekering: Ik betaal ongeveer 90 euro per maand aan verzekering vanwege mijn leeftijd, maar mijn jaarkilometrage van 25.000 per jaar haalt de hoge premie per kilometer gezien weer omlaag - 4 cent per kilometer
  • Onderhoud: Vanwege de oude, maar degelijke techniek zijn er nauwelijks grote reparaties nodig, gemiddeld zit ik nu inclusief reguliere beurten op circa 800 euro per jaar - 3 cent per kilometer.
  • Brandstof: Mijn auto verstookt in de praktijk ongeveer 30 liter benzine op 425 kilometer (1:14,2). Bij een literprijs van twee euro (even achterkant bierviltje) is dat 14 cent per kilometer. Echter tank ik tegenwoordig regelmatig in een van onze buurlanden, waarmee ik soms tot wel 40 cent per liter bespaar.
Samengevat liggen mijn autokosten bij ongeveer 22 cent per kilometer, en daarmee zelfs iets lager dan wat ik aan OV-kosten kwijt zou zijn voor een woon-werkreis over hetzelfde traject. Veel gevallen lijkt mij dus erg kort door de bocht geredeneerd. Voor 50 cent per kilometer aan autokosten moet iemand wel heel weinig rijden met een hagelnieuwe auto die hard afschrijft in de eerste jaren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dan iets anders:
Met een ruime aankondigingstijd van 1 week (!) heft NS de Jongeren Dagkaart Dal op, die nu geldig is voor vrij reizen van 12 t/m 18 jaar voor €8,50. In plaats daarvan kunnen jongeren van 12 t/m 17 een Dal Voordeel abonnement aanvragen, zonder kosten.
De dagkaart zou voor NS te duur zijn in diens huidige financiële situatie.

https://nieuws.ns.nl/ns-vervangt-jonger ... n-het-dal/
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

ArrivaBas schreef: di 24 jun 2025, 13:52
Samengevat liggen mijn autokosten bij ongeveer 22 cent per kilometer, en daarmee zelfs iets lager dan wat ik aan OV-kosten kwijt zou zijn voor een woon-werkreis over hetzelfde traject. Veel gevallen lijkt mij dus erg kort door de bocht geredeneerd. Voor 50 cent per kilometer aan autokosten moet iemand wel heel weinig rijden met een hagelnieuwe auto die hard afschrijft in de eerste jaren.
Jort Kelder heeft dit getal op tv genoemd en later hoorde ik het voorbij komen in een factcheck rubriek op Radio 1. Natuurlijk kan het voor jou situatie voordeliger zijn. https://wnl.tv/2025/06/17/jort-kelder-z ... -niet-duur
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Dionysusnu schreef: di 24 jun 2025, 14:33 Dan iets anders:
Met een ruime aankondigingstijd van 1 week (!) heft NS de Jongeren Dagkaart Dal op, die nu geldig is voor vrij reizen van 12 t/m 18 jaar voor €8,50. In plaats daarvan kunnen jongeren van 12 t/m 17 een Dal Voordeel abonnement aanvragen, zonder kosten.
De dagkaart zou voor NS te duur zijn in diens huidige financiële situatie.

https://nieuws.ns.nl/ns-vervangt-jonger ... n-het-dal/
Scheelt in ieder geval weer een hoop jongeren die met die dagkaart met de bus mee proberen te komen. Uiteraard wel vervelend voor degene die wel op een eerlijke manier ermee reizen.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Je kunt de jongerendagkaart kopen tot en met 30 juni, met als laatste reisdatum 31 juli.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Michael schreef: di 24 jun 2025, 15:59 Scheelt in ieder geval weer een hoop jongeren die met die dagkaart met de bus mee proberen te komen. Uiteraard wel vervelend voor degene die wel op een eerlijke manier ermee reizen.
Met streekvervoer bedoel je denk ik? Dat zal NS verder een worst wezen gok ik.

De reden is voornamelijk dat NS ziet dat jongeren met een dagkaart het hele land doorreizen, en dat dus niet (meer) uit kan voor de lage prijs.
Al was de jongerendagkaart toch juist grotendeels daarvoor bedoeld?
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
en-es

Bericht door en-es »

Die dagkaart was ook belachelijk goedkoop.
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

JurgenH schreef: di 24 jun 2025, 20:56
Michael schreef: di 24 jun 2025, 15:59 Scheelt in ieder geval weer een hoop jongeren die met die dagkaart met de bus mee proberen te komen. Uiteraard wel vervelend voor degene die wel op een eerlijke manier ermee reizen.
Met streekvervoer bedoel je denk ik? Dat zal NS verder een worst wezen gok ik.
Dat bedoel ik inderdaad.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

en-es schreef: di 24 jun 2025, 21:57 Die dagkaart was ook belachelijk goedkoop.
In verhouding met andere vervoersbewijzen/abonnementen inderdaad zeker goedkoop, maar tegelijkertijd wel een mooie manier om jongeren relatief eenvoudig (en betaalbaar) kennis te laten maken met de trein (jong geleerd is oud gedaan).

Met een (gratis) abonnement wordt het reizen ook voor die groep weer duur, en de vraag is of die mensen dan überhaupt met de trein gaan reizen. De keuze om het nu zo vlak voor de zomervakantie af te schaffen vind ik helemaal bijzonder...
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De afgelopen jaren gaf het ticket juist in de zomermaanden relatief veel overlast, met jongerengroepen die met vervalste of van elkaar geleende tickets grote afstanden door het land reisden. Ik kan mij voorstellen dat de conducteurs er dolgraag vanaf wilden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Suus schreef: wo 25 jun 2025, 12:45 De afgelopen jaren gaf het ticket juist in de zomermaanden relatief veel overlast, met jongerengroepen die met vervalste of van elkaar geleende tickets grote afstanden door het land reisden. Ik kan mij voorstellen dat de conducteurs er dolgraag vanaf wilden.
Dit dan in combinatie met de keuze van NS om niet te controleren waar gescande barcodes al eerder gebruikt zijn. Je kunt het fraudeurs ook te gemakkelijk maken. Voor internationale PDF-tickets doet ze dat bij mijn weten wel (en die zijn daarom ook annuleerbaar).
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

NS heeft daar een simpele oplossing voor bedacht: alleen de tickets die in de App geladen worden zijn geldig. Dan kan je een ticket maar op 1 apparaat inladen, en telefoons leen je niet zo snel uit op een dag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Z2N schreef: wo 25 jun 2025, 13:47 NS heeft daar een simpele oplossing voor bedacht: alleen de tickets die in de App geladen worden zijn geldig. Dan kan je een ticket maar op 1 apparaat inladen
Is dat zo? De bevestigingsmail is eenvoudig te verspreiden en iedere ontvanger kan op de link in die mail tikken.
cassie127

Bericht door cassie127 »

rvdborgt schreef: wo 25 jun 2025, 13:39
Suus schreef: wo 25 jun 2025, 12:45 De afgelopen jaren gaf het ticket juist in de zomermaanden relatief veel overlast, met jongerengroepen die met vervalste of van elkaar geleende tickets grote afstanden door het land reisden. Ik kan mij voorstellen dat de conducteurs er dolgraag vanaf wilden.
Dit dan in combinatie met de keuze van NS om niet te controleren waar gescande barcodes al eerder gebruikt zijn. Je kunt het fraudeurs ook te gemakkelijk maken. Voor internationale PDF-tickets doet ze dat bij mijn weten wel (en die zijn daarom ook annuleerbaar).
Als het ticket binnen 15 minuten gekocht is of in de 15 voorgaande minuten al gecontroleerd is ziet het personeel een melding. Daarnaast kan men tickets tegenwoordig blokkeren, zelfs als men ze op sociale media aantreft mag men ze blokkeren.

Bij ov-chipkaarten kan men tegenwoordig waarschuwingen registreren, bijvoorbeeld zit 1e klas zonder 1e klas vervoersbewijs of foto op chipkaart beschadigd. Bij de volgende controle popt deze melding weer op. Hierdoor is wegkomen met bepaalde dingen ook moeilijker geworden.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: wo 25 jun 2025, 15:08 Als het ticket binnen 15 minuten gekocht is of in de 15 voorgaande minuten al gecontroleerd is ziet het personeel een melding. Daarnaast kan men tickets tegenwoordig blokkeren, zelfs als men ze op sociale media aantreft mag men ze blokkeren.
Dank je voor de info. Er is dan toch vooruitgang. Op de NS-community stelden de moderators tot het laatst toe dat NS niet kon controleren of een gedownload ticket al was gebruikt en dat annuleren daarom niet mogelijk was. Dat blijkt dus op zijn best een halve waarheid te zijn.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Je bent toch bekend met het kennisniveau van de moderators op het NS forum?
en-es

Bericht door en-es »

Ik wel :Y _O-
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

MaartenD schreef: wo 25 jun 2025, 15:28 Je bent toch bekend met het kennisniveau van de moderators op het NS forum?
Jawel, maar dit thema ging daar al jarenlang mee, van ruim voordat ik daar actief werd, en het is waarschijnlijk dat ze in die tijd meer info van binnen NS hebben gevraagd en gekregen. Niemand stelde dit echt ter discussie, maar ik stelde wel altijd dat het een keuze van NS was om het zo te doen. Verder is het goed mogelijk dat de door cassie127 genoemde checks pas later zijn ingevoerd en mogelijk relatief nieuw zijn.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Ze zijn er nu ongeveer een jaar zover ik weet. Eerst testfase onder kleien club HC's, toen alleen NS flex abonnementen en sinds een paar maanden voor alles (dus ook bankpassen)
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Mogelijk dat ik wat mis, maar wat heeft een controleerbaar ticket met NS Flex of een bankpas te maken?
cassie127

Bericht door cassie127 »

Ik het systeem zat wat onderscheid tussen hoe deze meldingen in de backlog verwerkt konden worden, daardoor was dit aan het begin alleen mogelijk met Flex Abonnementen omdat die klantgegevens als voorkomen in de backlog. Daar is nu omheen gebouwd dat het op kaartnummer wordt opgeslagen en bij controle de backlog op eventuele registraties gecontroleerd wordt.
Captian_Sparkle

Bericht door Captian_Sparkle »

Arriva vs NS in een nieuwe aflevering van Stand van Nederland: Generatie Next op NPO 2.
ITF

Bericht door ITF »

Treinreiziger.nl biedt tijdens de zomer een alternatief aan voor de jongerendagkaart die per 1 juli opgeheven wordt. Het tijdelijke ticket is alleen in de daluren geldig en kost 12,54: Treinreiziger.nl.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Vreemde en opvallende zaak dat deze kaartjes toch nog via een soort van commerciële "achterdeur" verkocht gaan worden, waardoor in de zomerperiode de jongerenoverlast blijft in de NS treinen.
en-es

Bericht door en-es »

Eens. Weet NS daar van? En in hoeverre verdient de aanbieder hieraan?
Plaats reactie