Kort buitenlands nieuws
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Met onmiddellijke ingang krijg je in de restauratie in ÖBB-treinen (voor zover geëxploiteerd door DONs) 5% korting als je met pinpas of creditcard betaald: https://www.puls24.at/news/wirtschaft/5 ... bar/419673
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: Kort buitenlands nieuws
Prettig dat het in Oostenrijk ook eindelijk 2025 geworden is.
-
- Berichten: 7311
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Mag ook wel, ik merkte toch vaak dat het DoN's personeel heel erg de voorkeur had naar contante betalingen. Sommigen zelfs zo dat ze deden alsof hun pinapparaat niet werkte en dat je contant moest betalen. Waarop er vervolgens niets op het apparaat ingevoerd werd en er ook geen bon kwam... Dan krijg ij weer het gevoel dat je je klant en je baas aan het oplichten bent 

Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- ICE11
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
-
- Donateur
- Berichten: 6020
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
In het Tsjechische restaurant waar ik net in zat, werd ook erg gepusht naar contante betaling. Maar daar had het pinapparaat ook serieus problemen (het blijft wel DuitslandDaniel schreef: ↑wo 25 jun 2025, 20:24 Met onmiddellijke ingang krijg je in de restauratie in ÖBB-treinen (voor zover geëxploiteerd door DONs) 5% korting als je met pinpas of creditcard betaald: https://www.puls24.at/news/wirtschaft/5 ... bar/419673


- ICE11
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Het Duitse magazine Der Spiegel heeft het over plannen van DB Fernverkehr tot 2036 fors te bezuinigen. Het artikel is verstopt achter een paywall, maar bij DSO en het (met Spiegel concurrerende) magazine Focus zijn enkele details te lezen:
- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen)
- Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2
- Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T
- Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo
- Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 71cf50f901
https://www.focus.de/finanzen/news/21-0 ... 9c911.html
- 21.000 zitplaatsen minder (daarvan 42% minder op IC-verbindingen)
- Buitendienststelling en verkoop van alle ICE-3 en 27 IC-2
- Buitendienststelling en sloop of verkoop van alle ICE-T
- Vertraging van de indienststelling van 32 ICE-3neo
- Vermindering van de bestelling van ICE-L met 19 stellen
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 71cf50f901
https://www.focus.de/finanzen/news/21-0 ... 9c911.html
-
- Donateur
- Berichten: 8520
- Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
KLIK zonder paywall. 

Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50
Re: Kort buitenlands nieuws
Met het D-ticket hebben de meeste IC's hun langste tijd natuurlijk wel gehad. Wat mij meer opviel uit het artikel: een haka om het personeel te motiveren op tijd te rijden. Serieus?!
-
- Berichten: 672
- Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
- Locatie: Tilburg
Re: Kort buitenlands nieuws
Een hele slechte zaak,volgens mij is er niks meer over van de strategie om het langeafstandsverkeer uit te bouwen naar meer steden in Duitsland.
De Intercity is op sterven na dood,en de ICE straks alleen op de drukste lijnen?
De Intercity is op sterven na dood,en de ICE straks alleen op de drukste lijnen?
- ICE11
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Voor de duidelijkheid: Deze onzin heeft plaatsgevonden op een workshop of conferentie van DB-bewindslieden. En die leven van oudsheer in hun eigen wereld, ver weg van wat er daarbuiten dagelijks gebeurt.....

-
- Berichten: 4181
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Die ene IC per dag die naar steden als Bremerhaven, Chemnitz of Tübingen rijdt zet echt geen zoden aan de dijk voor deze steden en ook de IC's die via Siegen rijden hebben echt niet voor een kwaliteitsimpuls gezorgt voor die regio, omdat de IC's niet veel sneller zijn dan het regionale vervoer.
Was trouwens ook eerder al het plan om de IC's via Siegen, de IC's tussen NRW en Thüringen en de IC's tussen Karlsruhe, Nürnberg en Leipzig volledig te schrappen, omdat deze lijnen niet rendabel genoeg zijn?
Ik vraag mij wel af of het wel zin heeft om iedere twee uur tussen NRW en Emden te rijden, het hele jaar door, boven Münster heb je geen enkele stad boven de 100.000 inwoners namelijk. Hetzelfde geldt voor de IC's vanuit Hannover naar Emden. Ik denk eerder dat in de toekomst een seizoensgebonden bediening komt van Emden waarbij er in het laagseizoen er geen of weinig IC's rijden naar Emden. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Oberstdorf, Berchtensgaden en de Oostzeekust.
-
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Het grote probleem met het schrappen van IC's is dat je dan op sommige verbindingen geen alternatief hebt behalve regionaal verkeer. En dan moet je weer overstappen, ofwel lange aansluitingen, ofwel aansluitingen die vanwege vertragingen niet werken.
Het ontbreekt in Duitsland echt aan lange afstandsvervoer op lijnen die geen ICE-lijnen zijn. En dat komt natuurlijk door het hele aanbestedingscircus per Bundesland.
Het ontbreekt in Duitsland echt aan lange afstandsvervoer op lijnen die geen ICE-lijnen zijn. En dat komt natuurlijk door het hele aanbestedingscircus per Bundesland.
-
- Berichten: 973
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Het probleem is dat de meeste reizigers met een Deutschlandticket het geld er niet voor over hebben om een of twee overstappen uit te sparen. Alleen zakenreizigers zullen dat makkelijk doen, maar daar zijn er op deze routes niet heel veel van.
-
- Berichten: 4181
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws

Deutsche Bahn had dit netwerk ooit in gedachten, maar door het enorme reizigersverlies ten tijde van Covid-19 en door introductie van het Deutschlandticket kun je een groot deel van de grijze lijnen wel schrappen. Alleen Köln-Hannover-Dresden en Rostock-Berlin-Dresden zijn succesvol als IC-verbinding. Zou mij niet verbazen als Deutsche Bahn behoudens deze twee lijnen af wil van vrijwel alle IC-verbindingen. Af en toe een keer een seizoensgebonden rit naar Sylt, Oberstdorf, Berchtensgaden of Rügen en dat is het. Een deel van de IC-verbindingen op bijvoorbeeld Stuttgart-Singen, Stuttgart-Karlsruhe en Norddeich-Bremen zou moeten opgevangen worden door de regio's
Overigens laat Deutsche Bahn vanaf 2026 slechts twee keer per dag een Intercity rijden tussen Leipzig en Nürnberg via Jena in plaats van vijf keer per dag en is het ook over voor lijn 51 van Gera naar NRW, of er nog vanuit Erfurt naar NRW wordt gereden is nog onbekend, zie hier:
https://www.mdr.de/nachrichten/thuering ... n-100.html
-
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13777
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Kort buitenlands nieuws
Alle kansen voor andere vervoerders dus! 

Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 475
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Kort buitenlands nieuws
Op de verbindingen naar Amsterdam nog steeds maar een tweeuurdienst, die over 5 jaar dus helemaal te krap zal zijn. Hoera enzo.
-
- Berichten: 4181
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Flixtrain wil net als Deutsche Bahn eigenlijk alleen op kernassen rijden tussen de tien grootste spoorwegknooppunten van Duitsland (Hamburg, Frankfurt, München, Berlin, Köln, Hannover, Stuttgart, Düsseldorf, Nürnberg en Essen) en het lijkt mij sterk dat Flixtrain interesse heeft om naar bijvoorbeeld Bremerhaven, Chemnitz, Trier of Tübingen te gaan rijden. Flixtrain wil vooral de krenten uit de pap vissen en Deutsche Bahn concurreren op kernassen en niet als een aanvulling dienen op het netwerk van Deutsche Bahn.
Overigens zie je ook in andere landen ook dat de dekking van open-access-veroverders een flink stuk minder is dan van de staatsvervoerder en dat open-accessvervoerders vooral op kernassen rijden om te concurreren met de staatsvervoerder.
Als het al bij de huidige tweeuursdiensten blijft. Zou mij niets verbazen dat een aantal ritten van de IC(E) Amsterdam-Berlin worden omgebogen naar Münster-Berlin om een aantal dure ICE3Neo-stellen uit te sparen. De tickets voor de overige ritten Amsterdam-Berlin flink verhogen en kassa voor Deutsche Bahn.
-
- ICE11
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
DB-actie voor iedereen t/m 26 jaar: Op de weekeinden in juli van vrijdag, 18 uur tot zondag, 14 uur, voor 44,- Euro 44 uur lang onbeperkt met IC of ICE in de 2e klas door heel Duitsland reizen: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... o-13427892
-
- Berichten: 672
- Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
- Locatie: Tilburg
Re: Kort buitenlands nieuws
@Nitein-Repart
Uiteindelijk houd je dus alsnog een rompnet over,waar het meeste verdiend wordt,de andere lijnen zijn gewoon niet interessant meer voor DB.
Zie eigenlijk hetzelfde in het streekvervoer,kleine kernen overslaan,of alleen aan de rand stoppen.
Maar het afstoten van veel DB materieel voor het fernverkehr getuigt al niet van een toekomstvisie vol uitbreidingsmogelijkheden
Uiteindelijk houd je dus alsnog een rompnet over,waar het meeste verdiend wordt,de andere lijnen zijn gewoon niet interessant meer voor DB.
Zie eigenlijk hetzelfde in het streekvervoer,kleine kernen overslaan,of alleen aan de rand stoppen.
Maar het afstoten van veel DB materieel voor het fernverkehr getuigt al niet van een toekomstvisie vol uitbreidingsmogelijkheden
-
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Ook DB zal niet in het geld zwemmen. En de Duitse overheid zal andere prioriteiten hebben.
-
- Berichten: 4181
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Verschil is natuurlijk wel dat als een streekvervoer niet meer in kleinere dorpen stopt dat er dan helemaal geen openbaar vervoer meer is en als Deutsche Bahn middelgrote steden links laat liggen, dat er dan nog wel redelijk snelle RE-treinen overblijven die wel blijven rijden.RobertT schreef: ↑vr 27 jun 2025, 23:45 @Nitein-Repart
Uiteindelijk houd je dus alsnog een rompnet over,waar het meeste verdiend wordt,de andere lijnen zijn gewoon niet interessant meer voor DB.
Zie eigenlijk hetzelfde in het streekvervoer,kleine kernen overslaan,of alleen aan de rand stoppen.
Maar het afstoten van veel DB materieel voor het fernverkehr getuigt al niet van een toekomstvisie vol uitbreidingsmogelijkheden
En daarnaast, het was al bekend dat de ICE1, ICE2, de originele ICE3 en de ICE-T tegen 2036 aan hun einde van de levensduur zitten en dus uit dienst. Als het goed is heeft Deutsche Bahn dan de beschikking over 137 ICE4-stellen, 17 ICE Velaro D-stellen, 58 van de 90 ICE3Neo-stellen en 60 ICE-L-treinstammen en als het goed is loopt er ook een aanbesteding voor de ICE5, die een groot deel van de originele ICE3-stellen gaat vervangen. Wat nieuw is dat 27 IC2-stammen vervroegd uit dienst gaan, maar mogelijk kunnen deze IC2-stammen verkocht worden aan het buitenland, weet niet hoe flexibel de IC2-stammen zijn met een locomotief die niet op 15 kV AC rijdt.
-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
De aanbesteding voor de ICE5 is zover ik weet stopgezet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37
Re: Kort buitenlands nieuws
In Servië is sinds gistermiddag alle treinverkeer stilgelegd vanwege een bommelding. Gek genoeg tegelijkertijd met een door de oppositie aangekondigde demonstratie. Iets soortgelijks was er een aantal maanden geleden ook al.
https://www.mavcsoport.hu/mavinform/ros ... l-forgalom
https://www.mavcsoport.hu/mavinform/ros ... l-forgalom
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Kort buitenlands nieuws
Fijn voor de regering, als er geen treinverkeer is dan komen er minder mensen naar de demonstratie. 

- trolly
- Berichten: 11479
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Kort buitenlands nieuws

En mocht er een luifel van een station donderen, dan staan daar wellicht ook minder mensen onder. Hoe moeilijk kan het zijn?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten