Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Bemined
Berichten: 6976
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ook de wel 120 meter lange stations zijn lang niet allemaal voor geoptimaliseerd om die ruimte efficiënt te benutten met als risico dat je ongelijkmatige spreiding krijgt waardoor 9x per uur met 120 meter effectief vollere metro's kan opleveren dan 12x per uur met 90 meter.

Aan de andere kant, op de A- en B-lijn is nu geen enkele uitbreiding voorzien en op de C-lijn is het nog onzeker of men de optie af gaat nemen. Ook is het niet ondenkbaar dat het werven van personeel over 5 jaar nog steeds moeizaam verloopt, zeker als het aantal gebroken diensten toeneemt doordat de frequentie alleen in de spits verhoogd wordt. Investeren in langere voertuigen, eventueel in combinatie met perronverlengingen en/of routewijzigingen (Binnenhof - De Akkers is waarschijnlijk makkelijker te verlengen tot 120 meter dan De Terp - De Akkers) zou er dus tot kunnen leiden dat frequentieverhoging uitgesteld kan worden wat kosten bespaard en waardoor er minder extra personeel nodig is.

Een tussenvorm, voertuigen van zo'n 100 meter, zou mogelijk zelfs zonder perronverlengingen kunnen als de voertuigen voorzien worden van selectieve deurbediening waarbij op de kortere haltes de voorste en/of achterste deur gesloten kunnen blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten