Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Matt

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Matt »

Tranzer schreef:De NS staat de verkoop voorlopig toe tot het bedrijf een nieuw reisproduct voor jongeren heeft ontwikkeld.
NS weet er blijkbaar al van. Ik ben vooral benieuwd of het rijdend personeel hiervan op de hoogte is ...
en-es

Bericht door en-es »

Ik blijf dit vreemd vinden. Je schaft een product af en verkoopt het daarna voor een aanzienlijk hogere prijs via een tussenverkoper.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Maar wat ik niet snap is dat ns zegt dat de jongere dagkaart niet rendabel is. Maar hoe zit dat met weekend vrij? Is dat het volgende slachtoffer? Wanneer je ieder weekend reist is de prijs per dag veel lager dan de jongerendagkaart
Laatst gewijzigd door ZO6176 op za 28 jun 2025, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es

Bericht door en-es »

Zolang NS financieel krap zit bestaat altijd de kans dat de goedkope formules eruit gaan.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Maar ik denk dat het toch reizigers en dus inkomsten kost. Voor gezinnen is het niet meer aantrekkelijk dus haken ze af. En zie maar dat je ze weer terug wint. Voor schoolreisjes was de jongerendagkaart geen optie. Veel scholen beginnen tussen 8.30 en 9.30. voor 9.00 mag je er niet mee reizen dus moest je wel een ander abonnement verkiezen.
Misschien dat via treinreiziger.nl een soortgelijke kaart wordt aangeboden dat ns kijkt wat de prijs voor invloed heeft op het gebruik. En dan dat er een jongerendagkaart van dezelfde prijs als die via treineeiger.nl wordt aangeboden. Al dan niet alleen in het weekend.
cassie127

Bericht door cassie127 »

ZO6176 schreef: za 28 jun 2025, 10:18 Maar wat ik niet snap is dat ns zegt dat de jongere dagkaart niet rendabel is. Maar hoe zit dat met weekend vrij? Is dat het volgende slachtoffer? Wanneer je ieder weekend reist is de prijs per dag veel lager dan de jongerendagkaart
Zonder weekend vrij zal het aantal reizigers in de trein een stuk lager zijn en de trein in het weekend een mindere bezetting kennen, wat ook weer geld kost. Daarnaast reist niet iedere weekend vrij reiziger op elke dag dat het abonnement geldig is. Er zijn ook reizigers met weekend vrij die maar 1 of 2 keer per maand in het weekend de trein pakken. NS kan wel de abonnementsprijs verhogen/de 1e klas toeslag duurder maken als ze er meer aan willen verdienen. Of bijvoorbeeld nog een nieuwe Add-On uitvinden waarmee je vrijdag na de ochtendspits al mag reizen voor een bepaalde meerprijs.

Maar uiteindelijk heb je ook de goedkope abonnementen nodig om reizigers in de trein te hebben en (waar mogelijk, winst te maken).

Dst de jongerendagkaart eruit gaat hebben de jongeren ook deels zelf veroorzaakt door het massale misbruik wat ermee gemaakt is door screenshots van tickets onderling te delen of de linkjes waarmee je het ticket in de app kon zetten, maar ook door mensen die niet meer in de doelgroep van de jongerendagkaart vielen. Dat is inmiddels allemaal zo goed als onmogelijk en conducteurs kunnen bij fraude de tickets blokkeren voor verder gebruik.

Maar ja dan hebben we ook nog een goedkoopticket wat het groepsretour blijft. Die blijft voorlopig wel.

Ik heb wel eens geroepen zorg dat je die jongerendagkaart juist niet exclusief via de app als e-ticket moet verkopen, maar dat men juist de optie voor een E ticket moet uitzetten. Als je de Jongerendagkaart alleen op een persoonlijke OV-Chipkaart beschikbaar heb je in de kaartgegevens een geboortedatum. Daardoor kun je bij aankoop makkelijk checken of de persoon nog gebruik mag maken van dit ticket.

Online moet je dan je OV-Chipkaartnummer invullen waarna die check kan plaatsvinden. Bij de automaat kun je het tackelen doordat je eerst je kaart moet aanbieden voordat je een product kunt opladen op je kaart.

Maar goed ook dat is niet waterdicht aangezien je bij het aanvragen van de ov-chipkaart ook een valse geboortedatum op kunt geven. Dat zou je alleen kunnen voorkomen door een geboortedatum check via bijvoorbeeld iDin.
Laatst gewijzigd door cassie127 op za 28 jun 2025, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re.tep

Bericht door Re.tep »

ZO6176 schreef: za 28 jun 2025, 10:47 Misschien dat via treinreiziger.nl een soortgelijke kaart wordt aangeboden dat ns kijkt wat de prijs voor invloed heeft op het gebruik. En dan dat er een jongerendagkaart van dezelfde prijs als die via treineeiger.nl wordt aangeboden. Al dan niet alleen in het weekend.
Droom rustig verder, de jongerendagkaart komt niet meer terug. Het zal veel fraude en overlast schelen voor de gewone (volwassen) reiziger.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Het zal misschien aan mij liggen maar in het weekend gaf het mij geen overlast. Ik reis in het weekend veel op de populaire trajecten Eindhoven - Utrecht en Eindhoven - Rotterdam. Weinig staande reizigers. Wanneer er staande reizigers zijn is het meer omdat ze zich niet verspreiden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef: za 28 jun 2025, 11:05 Daarnaast reist niet iedere weekend vrij reiziger op elke dag dat het abonnement geldig is. Er zijn ook reizigers met weekend vrij die maar 1 of 2 keer per maand in het weekend de trein pakken.
Het reisgedrag zal ook wel heel anders zijn: lang niet elke WeekendVrij reiziger reist elk weekend lange afstanden, maar als ik zo de reizen zag langskomen in de kritiek op het afschaffen van de jongerendagkaart...

Nou denk ik wel dat NS zich, qua inkomsten, enigszins in de eigen voet geschoten heeft met het doordrukken van NS Flex: voorheen had je bijvoorbeeld als forens al snel een jaarabonnement (met eventueel wat korting voor jaarbetaling). Tegenwoordig heb je echter een maandabonnement waar destijds die jaarbetaalkorting in verwerkt is, maar kunnen reizigers hun abonnement in de vakantie ook weer pauzeren (dus geen inkomsten voor NS).
Komt nog het vaker thuiswerken bij, waarmee een trajectkaart soms niet meer uit kan en een goedkoper kortingsabonnement gekocht wordt mogelijk. Want met een product voor parttime forensen is men nooit gekomen, terwijl dat juist mooi binnen Flex zou passen om het daadwerkelijk flexibel te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

Zo'n abonnement voor Parttimers was inderdaad iets waar men mee wilde komen, maar toch niet gebeurt is. Je had die natuurlijk ook zo weg kunnen zetten dat je per maand × aantal dagen hebt voor prijs × wat zich dan vertolkt in een prijs per dag. En als iemand daar overheen gaat dat dan de prijs per dag gerekend wordt tot het plafond (de prijs van trein vrij).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie