[Project] ZuidasDok

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
sirvinniei
Berichten: 3779
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door sirvinniei »

Stilstaan is de effectiefste manier om roltrappen te gebruiken, omdat je de capaciteit optimaal benut.
https://www.google.com/amp/s/www.nytime ... g.amp.html
They found that walking up the escalator took 26 seconds compared with standing, which took 40 seconds. However, the “time in system” — or how long it took to stand in line to reach an escalator then ride it — dropped sharply when everyone stood, according to a blog post by the researchers.
[...] "Those who stand on the right-hand side tend to use every second step, whilst those who walk are likely to take three steps per person, which wastes space,"
Ik denk dat trappen vooral het voordeel hebben dat ze over het algemeen breder zijn en dus voor minder opstopping zorgen.
Ik heb geen onderschrift
IIVQ
Berichten: 1920
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door IIVQ »

umbusko schreef: do 30 jun 2022, 22:43 Wat ik een stuk onbegrijpelijker vind is dat mensen op rolbanden stil gaan staan, zeker als het die horizontale dingen op slakkentempo zijn. Daar vergt het haast meer inspanning om te blijven staan dan om door te lopen.
Ik vind die schuine rolbanen op Amsterdam CS [metro] heel onprettig lopen. Omhoog loopt het zwaar, heb het gevoel dat het meer energie kost dan gewoon de 35 treden op te lopen.
Omlaag voelt het moeilijk om mijn snelheid te controleren en alsof je onderaan gelanceerd wordt de stationshal in.
umbusko
Donateur
Berichten: 6017
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door umbusko »

Ja, als ze schuin zijn willen ze nog wel eens vervelend zijn en ben ik er eigenlijk ook bijna nooit blij mee (tenzij ik een fiets bij me heb of zo). Maar als ze puur horizontaal lopen, zoals op de meeste vliegvelden, dan zijn ze ideaal. Toch heb ik op vliegvelden wel vaker maar gewoon naast de band over de gewone vloer gelopen, omdat de band helemaal vol stond met niet-bewegende mensen. :')
VIRM
Berichten: 8310
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door VIRM »

Lange_Dre schreef: do 30 jun 2022, 08:07 Start lachband, trein stations en liften die betrouwbaar blijven functioneren... Daar hebben ze door het hele land al jaren lang veel moeite en problemen mee. Dus ondanks dat ik de keuze snap, ben ik grote tegenstander, totdat ze op de stations die veel/vaak langdurige problemen hebben hebben bewezen dat ze de liften wel betrouwbaar kunnen onderhouden en indienst kunnen houden...
Oh, over een poos krijgen we vast de eerste berichten op AT5 over defecte liften op Zuid. Ik snap het eigenlijk niet: is elke lift zo wezenlijk anders dat je niet een voorraadje standaardonderdelen ergens in Nederland kunt opslaan?
IIVQ schreef: vr 01 jul 2022, 10:08
umbusko schreef: do 30 jun 2022, 22:43 Wat ik een stuk onbegrijpelijker vind is dat mensen op rolbanden stil gaan staan, zeker als het die horizontale dingen op slakkentempo zijn. Daar vergt het haast meer inspanning om te blijven staan dan om door te lopen.
Ik vind die schuine rolbanen op Amsterdam CS [metro] heel onprettig lopen. Omhoog loopt het zwaar, heb het gevoel dat het meer energie kost dan gewoon de 35 treden op te lopen.
Omlaag voelt het moeilijk om mijn snelheid te controleren en alsof je onderaan gelanceerd wordt de stationshal in.
Ligt die plaat onderaan die rolbaan eigenlijk wel horizontaal? Of lijkt het gewoon scheef te liggen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13287
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Ardan »

Onderin eindigt de band scheef in plaats van dat-ie horizontaal draait. Dát vind ik wel een ontwerpfout :')
Gediplomeerd ongeluksmagneet
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: do 30 jun 2022, 11:31
SuperGhost schreef: ma 30 mar 2020, 23:24en de Eurostar en Thalys iets langzamer inlegt?
Nog langzamer kan haast niet, de Thalys is nu al met 60km/u ingelegd op de westtak.
Je weet dat je een post van me quote van meer dan 2 jaar geleden? ;)
Bemined
Berichten: 6987
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Bemined »

Als je goed leest zie je dat niet ik dat bericht aanhaal maar degene boven mij ;)
Hensepens
Berichten: 133
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hensepens »

Ik zag eerder de voorbereidingen om op Station Zuid de nieuwe perronkappen te plaatsen.

Ligt het aan mij of is de ruimte tussen dak en perron en stuk groter en geen windbrekers aan de uiteinden?

Dat wordt een tochtgat waar je gewoon nat wordt als het regent zelfs als je onder de perronkap staat.
Selivio
Berichten: 558
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

Ja, oude perronkap is 3.5 meter hoog, en de nieuwe (ik geloof) 6 meter hoog. Dat is mooi volgens de bedenker, maar of het enorm praktisch is, is idd de vraag.
Grt. Stefan
omaylie
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Nu vraag ik me toch wel af waarom er destijds niet voor nog een 'kattenkop' gekozen werd toen station Amsterdam RAI een extra perron kreeg. Nu krijg je ongelijke behandeling tussen reizigers richting station Amsterdam Zuid en reizigers richting stations Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11476
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Dat vraag ik me ook af. Maar de vraag die me nog meer bezighoudt is, wat ik me bij zo'n kattenkop zou voor moeten stellen.

Dat reizigers in verschillende richtingen niet precies hetzelfde (gebrek aan) comfort wordt geboden lijkt me bepaald niet uniek en eigenlijk ook niet zo boeiend.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Donateur
Berichten: 5086
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: ma 30 jun 2025, 16:39 Maar de vraag die me nog meer bezighoudt is, wat ik me bij zo'n kattenkop zou voor moeten stellen.
Ik denk het kattenkopachtige profiel van de overkapping.

Dat die reizigers een voorkeursbehandeling krijgen is logisch: daar stappen ze in op weg naar het Grote Geld - of dat nu in de vorm van snelle aandelenkoersen met een vleugje coke of snelle vliegtuigen met een vleugel is. De andere kant gaan ze... tja, waarheen, eigenlijk? In ieder geval niet Amsterdam.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13840
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Vinny »

Dat reizigers in verschillende richtingen niet precies hetzelfde (gebrek aan) comfort wordt geboden lijkt me bepaald niet uniek
Over het algemeen wordt het grootste comfort geboden aan instappende reizigers. Dat zie je heel goed in Sneek: treinen richting Leeuwarden vertrekken vanaf het belangrijkste spoor. De meeste reizigers stappen hier ook in, en hebben plezier van een overkapping en veel entreemogelijkheden. Richting Stavoren is het een stuk kariger, maar ik denk dat 80% van de reizigers in die richting alleen uitstapt, en dan is zo'n overkapping veel minder nodig. Best slim uitgedacht wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11476
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

Zeker.

Maar dat lijkt op RAI niet echt aan de hand te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13772
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat een tweede grote kap bouwen bij de spoorverdubbeling simpelweg te duur was.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11476
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: [Project] ZuidasDok

Bericht door trolly »

Daar zal ook wel vanwege de nodige bouwkundige problemen van afgezien zijn. En mooier lijkt het me ook niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], omaylie en 12 gasten