Een zonnig dagje langs de kust en door Zandvoort, Haarlem en IJmuiden (21 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Een zonnig dagje langs de kust en door Zandvoort, Haarlem en IJmuiden (21 foto’s)

Bericht door Milco »

Gisteren werd het weer eens zonnig en aardig warm, prima dag om te gaan reizen en wel naar de kust! Uiteraard ging het eerst lopend naar Almere Buiten om daarvandaan naar Amsterdam Centraal te reizen. Daarna volgde een wandeling door de binnenstad en de Jordaan, even langs het huisje waar mijn moeder is geboren in de Rozenstraat, naar busstation Elandsgracht die zich aan de Marnixstraat bevindt, zoals het busstation vroeger heette: busstation Marnixstraat. Bij de buschauffeuse kocht ik een dagkaart om daarna, met lijn 80, naar Zandvoort te reizen. Een halte voor het busstation, dat tegenwoordig “Centrum” heet, stapte ik uit en wachtte ik de bus die mij hiernaartoe had gebracht af, die eerder in deze concessie op het R-net reed. En ja, de lijnfilm toont inderdaad “Amsterdam” en “via Amsterdam, Rozengracht”. Niet echt een nuttige via-bestemming als je het mij vraagt, zeker niet gezien precies die halte momenteel is vervallen door een omleiding:
Afbeelding

Hierna bleek de volgende rit op lijn 80 te vervallen en besloot ik een stukje langs de route van lijn 81 te volgen. Een van de vanuit Amstelland-Meerlanden afkomstige Ebusco’s, met “voelsprieten”, kon ik op de foto zetten op de Thorbeckestraat:
Afbeelding

Inmiddels had ik gezien dat er een aantal interessante bussen onderweg waren op lijn 80. Een aantal Iveco’s, eveneens afkomstig vanuit de naburige concessie Amstelland-Meerlanden, heeft inmiddels de reguliere groen/witte kleuren gekregen. Een daarvan kon dan ook mooi op de foto op de Prinsesseweg:
Afbeelding

Zijn broertje met twee nummers lager vertegenwoordigde dan weer de volgende rit die ik op de Louis Davidsstraat op de foto kon zetten, met de eindhalte overigens op de achtergrond:
Afbeelding

Tijdens de zomer zijn de lijnen 80 en 81 niet de enige lijnen die Zandvoort aandoen. Lijn 81 krijgt in de zomerse weekenden versterking van lijn 84 die dezelfde route rijdt zonder de lusroute door Zandvoort. Tijdens drukke dagen worden zelfs gelede bussen uit Amstelland-Meerlanden geleend zoals hier te zien is met een lijn 84 die tussen de drukte door vanaf de Burgemeester Engelbertsstraat de Zeestraat indraait:
Afbeelding

Ik besloot hierna door te lopen naar de Boulevard Barnaart die tussen Zandvoort en Bloemendaal aan Zee loopt. Met twee buslijnen en dus ongeveer ieder kwartier een bus hoef je niet lang te wachten. Aan het einde van de vrij liggende busbaan, die overigens gedeeld moet worden met fietsers, kon ik de Connexxion 2016 mooi op de foto zetten:
Afbeelding

Een stuk noordelijker kon, na het laten gaan van lijn 84 die met een VDL reed, de 2018 op de foto die hier als lijn 81 onderweg is naar Zandvoort:
Afbeelding

Ongeveer halverwege heb je een hooggelegen uitkijkpunt waarvandaan je mooi uitzicht hebt op de duinen, de boulevard en de Noordzee. Gelukkig had ik de lens voor mijn camera meegenomen, dus die werd ter plekke even gemonteerd voor wat extra inzoomwerk. Na nog wat proefplaatjes, vanaf zulke afstanden fotograferen doe je immers niet dagelijks, kon de geleende 9838 weer op de foto als lijn 84:
Afbeelding

Hierna volgde dan weer lijn 81 die weer met de 2051 werd uitgevoerd:
Afbeelding

Nadat ik weer beneden stond besloot ik toch nog een bus af te wachten. Op lijn 84 had ook de VDL plaats gemaakt voor een gelede Ebusco die dan ook nog mooi op de foto kon met Bloemendaal aan Zee in de achtergrond:
Afbeelding

Hierna ging het met lijn 81 naar station Haarlem. Ik besloot de route van lijn 2 op te zoeken en dus ging het al lopend richting de Kleverparkweg alwaar ik weer een aantal leuke fotolocaties had gevonden. Na nog even wachten kon de enige BYD K9UB van Connexxion op de foto worden gezet:
Afbeelding

Nadat Connexxion vorig jaar de BYD K7U’s uit de regio Alkmaar aan de kant had gezet, zijn er inmiddels zes bij Qbuzz terecht gekomen en bleek Connexxion er zelf intussen ook weer vijf in dienst te hebben genomen. Of je er blij mee moet zijn weet ik niet, maar voor de afwisseling is het natuurlijk wel leuk. Een van deze vijf kleinere BYD’s kon op de Kleverparkweg dan ook mooi op de foto:
Afbeelding

Hierna liep ik door naar een frequentere busroute. Nadat de zon in de eerste instantie niet helemaal goed stond besloot ik nog even terug te lopen naar het station om een halfuurtje later terug te komen op de zeer smalle Kennemerstraat alwaar ik een van de Ebusco’s op de foto kon zetten die door de smalle straat wurmt:
Afbeelding

Hierna had ik het in Haarlem wel weer gezien en besloot ik verder te reizen. Aangezien ik geen zin had in een route over de voormalige spoorlijn naar IJmuiden die nu in gebruik is als busbaan, besloot ik met lijn 3 te reizen die een iets uitgebreidere maar leukere route rijdt. In IJmuiden stapte ik dus uit en aldaar bleek lijn 74 in aantocht. Na nog even doorlopen kon ik ‘m mooi op de foto zetten op de Kennemerlaan:
Afbeelding

Hierna liep ik terug om al lopend de route van het R-net te volgen. Op de Planetenweg, met op de achtergrond halte Zwaanstraat, kon de Connexxion 2043 op de foto:
Afbeelding

Een nummertje lager trof ik dan weer iets verderop aan:
Afbeelding

Hierna sneed ik de pas af en liep ik naar de Raafstraat. Aldaar kon ik lijn 382 op de foto zetten, waarvan ik dezelfde bus enkele minuten eerder op de Planetenweg had gefotografeerd. Soms is lopend sneller :mrgreen: :
Afbeelding

Op dezelfde locatie kon ook nog een elektrische VDL op de foto die hier onderweg is naar Beverwijk en Heemskerk:
Afbeelding

Al lopend ging het hierna richting het strand zodat ik nog wat foto’s kon maken van lijn 382 in de duinen. Na nog even twijfelen over de locatie vond ik deze uiteindelijk op de rotonde tussen de Badweg, het Kennemerstrand en de Kennemerboulevard alwaar ik de Connexxion 2047 kon spotten:
Afbeelding

Nadat de volgende rit kwam te vervallen besloot ik eerst wat te gaan eten. Daarna liep ik naar de eindhalte aan de Kennemerboulevard alwaar deze Ebusco nog mooi op de foto kon:
Afbeelding

Ik besloot echter nog even hier te blijven en na een halfuurtje aan het strand kon de Connexxion 2050 nog op de foto die hierna weer leeg vertrok:
Afbeelding

Niet veel later kwam er een andere Ebusco aanrijden die mij uiteindelijk naar Amsterdam Sloterdijk bracht. Daar stapte ik snel over op de intercity naar Almere Centrum om na nog een kort ritje met de sprinter naar huis te lopen na een leuke dag reizen en 26 kilometer te hebben gelopen! 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Een zonnig dagje langs de kust en door Zandvoort, Haarlem en IJmuiden (21 foto’s)

Bericht door Daniel »

Leuke platen weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie