Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11476
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Re.tep schreef: ma 30 jun 2025, 09:24 Ik zat er niet veel naast, de DCM was ontploft. Dat is de Down Chopper Module. Treinstel 9479.
Het blijkt een condensator geweest te zijn. Wellicht onderdeel van de DCM?

In elk geval komt het me bekend voor. Heb dat eens bij een naaimachien gehad. Het gaf een mooie klap en veel rook, maar geen dooien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3855
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Dan ben je wel uitgenaaid, ja.
Matt
Berichten: 420
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

Meltrain schreef: ma 30 jun 2025, 18:30Hierdoor ben ik een half uur later in Delft dan gepland; heb ik nu recht op GtbV?
Je reis ging van Amsterdam Zuid naar Delft, dus dan heb je recht op GTBV. Dat je deels met een ander vervoermiddel bent gereisd betekent niet dat je ineens geen recht hebt op GTBV. :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11476
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Tom024 schreef: ma 30 jun 2025, 18:40 Dan ben je wel uitgenaaid, ja.
Ik was nog geeneens niet begonnen. Maar daarna vlijtig in de weer geweest met de soldeerbout, en sindsdien loopt de Bernina weer als een trein :trein:

Ik denk dat ze dat bij NS nu ook gaan doen, bij alle VIRMs die dezelfde intallatie hebben, want het schijnt een nogal plofgevoelig onderdeel te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 2094
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

trolly schreef: ma 30 jun 2025, 18:38
Re.tep schreef: ma 30 jun 2025, 09:24 Ik zat er niet veel naast, de DCM was ontploft. Dat is de Down Chopper Module. Treinstel 9479.
Het blijkt een condensator geweest te zijn. Wellicht onderdeel van de DCM?

In elk geval komt het me bekend voor. Heb dat eens bij een naaimachien gehad. Het gaf een mooie klap en veel rook, maar geen dooien.
Dat doet sterk denken aan een gevalletje in Engeland een paar jaar geleden. Daar was het probleem een productiefout in een condensator, die daardoor explosieve gassen produceerde die niet uit de omhuizing konden ontsnappen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22844
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Mijn reis is nog niet ten einde, want ik was in Ledn even vergeten dat ik in de 2100 zat en vergat toen uit te stappen. :oops:
In Gvc ben ik overgestapt op de 1173, maar die vertrok door technische problemen met +10.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11476
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Dionysusnu schreef: ma 30 jun 2025, 19:20Dat doet sterk denken aan een gevalletje in Engeland een paar jaar geleden. Daar was het probleem een productiefout in een condensator, die daardoor explosieve gassen produceerde die niet uit de omhuizing konden ontsnappen.
Ophopend gas door lekstromen die op hun beurt weer door veroudering komen is kennelijk best vaak het einde van die dingen. Je schijnt te kunnen zien dat ze bol staan, maar dan moet je er natuurlijk wel naar kijken. Oh, en een kleine disclaimer: dit gaat over wat lagere spanningen dan in zo'n downchopper, dus garantie tot aan de voordeur. Wij wensen u een aangename reis.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JurgenH
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JurgenH »

Voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=t_fhpc81CtI&t=941s

In dit filmpje wordt uitgebreid uitgelegd hoe deze DCM in elkaar zit, en hoe het werkt.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11476
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Leuk, dank je wel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 8310
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

De 571 reed gisteravond met ICM6. In Den Haag nam ik plaats in de middelste bak van het achterste stel, en het was een sauna. Volgens een andere passagier had een langslopende machinist aangegeven dat de trein een poos in de volle zon had gestaan, en de airco op gang moest komen. De airco had er na vertrek ook helemaal geen zin in. Ik schat dat het een graadje of 40 was. Een bakje verderop was het een graadje of 15 koeler. Oh, en het treinstel waar ik in zat ging na Zwolle in z'n eentje door naar Europapapark.
Beul van de blindegeleidelijn
MaartenD
Berichten: 1159
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

JurgenH schreef: ma 30 jun 2025, 22:41 Voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=t_fhpc81CtI&t=941s

In dit filmpje wordt uitgebreid uitgelegd hoe deze DCM in elkaar zit, en hoe het werkt.
En daar zie je ook aan hoe makkelijk het is om een trein te hebben die op 1500V en 3000V kan werken. Je past gewoon de frequentie van de DCM aan. En uiteraard moet je isolatie voor 3 kV hebben, dus ombouwen is niet zo makkelijk, bij nieuwbouw is het super simpel.

In feite moet technisch gezien elke moderne 3 kV trein ook met een lagere spanning kunnen werken.
IIVQ
Berichten: 1920
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Matt schreef: ma 30 jun 2025, 18:46
Meltrain schreef: ma 30 jun 2025, 18:30Hierdoor ben ik een half uur later in Delft dan gepland; heb ik nu recht op GtbV?
Je reis ging van Amsterdam Zuid naar Delft, dus dan heb je recht op GTBV. Dat je deels met een ander vervoermiddel bent gereisd betekent niet dat je ineens geen recht hebt op GTBV. :)
Ik wens je veel succes en 5 mails heen en weer. NSI heeft mijn internationale GTBV geweigerd omdat ik met de metro tussen Den Haag en Rotterdam gereisd ben (en omdat ze beweerden dat de volgende ICDI (toen nog geen ECD) gewoon reed terwijl die tussen Shl en Rtd nooit gereden heeft. En dan had ik nog één ticket. Mijn ervaring met nationale reizen is dat ze gewoon zeggen dat je een reis Ass-Dt die op tijd was gemaakt hebt. Wellicht, als je ingecheckt hebt op Asdz kan je er nog iets mee.

Toegeven dat ze fout zitten doen ze nooit, wellicht "Uit coulance".
rvdborgt
Berichten: 465
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: di 01 jul 2025, 07:26 Ik wens je veel succes en 5 mails heen en weer. NSI heeft mijn internationale GTBV geweigerd omdat ik met de metro tussen Den Haag en Rotterdam gereisd ben (en omdat ze beweerden dat de volgende ICDI (toen nog geen ECD) gewoon reed terwijl die tussen Shl en Rtd nooit gereden heeft. En dan had ik nog één ticket.
Wat zegt treinposities? In ieder geval heeft NS nooit het laatste woord en het is aan hen om aan te tonen wat er hoe heeft gereden.
en-es
Berichten: 5450
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Het al bekende ontmoedigingsbeleid van NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22844
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: di 01 jul 2025, 07:26
Matt schreef: ma 30 jun 2025, 18:46
Meltrain schreef: ma 30 jun 2025, 18:30Hierdoor ben ik een half uur later in Delft dan gepland; heb ik nu recht op GtbV?
Je reis ging van Amsterdam Zuid naar Delft, dus dan heb je recht op GTBV. Dat je deels met een ander vervoermiddel bent gereisd betekent niet dat je ineens geen recht hebt op GTBV. :)
Ik wens je veel succes en 5 mails heen en weer. NSI heeft mijn internationale GTBV geweigerd omdat ik met de metro tussen Den Haag en Rotterdam gereisd ben (en omdat ze beweerden dat de volgende ICDI (toen nog geen ECD) gewoon reed terwijl die tussen Shl en Rtd nooit gereden heeft. En dan had ik nog één ticket. Mijn ervaring met nationale reizen is dat ze gewoon zeggen dat je een reis Ass-Dt die op tijd was gemaakt hebt. Wellicht, als je ingecheckt hebt op Asdz kan je er nog iets mee.

Toegeven dat ze fout zitten doen ze nooit, wellicht "Uit coulance".
Ik heb inderdaad een (geannuleerde) incheck op Asdz.
Als ik de reizen in mijn overzicht zie staan, zal ik een GtbV-claim indienen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ICNG
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ICNG »

Gisteravond teleurstellend georganiseerde ingangscontrole op Groningen Europapark. Staan twee ICM-3 klaar voor vertrek, vier conducteurs erbij. Wordt er maar van één treinstel een deur geopend met twee conducteurs die gaan controleren. Andere twee conducteurs staan te kletsen. Een deur van het tweede treinstel openen, dat dus leeg naar Assen ging, was teveel moeite.
Klaasje
Berichten: 7145
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Klaasje »

Het was bepaald niet druk in dat ene treinstel anders... In de laatste bak waar de controle werd gehouden misschien.
kippenmobiel69
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 jul 2024, 14:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door kippenmobiel69 »

ICNG schreef: di 01 jul 2025, 10:04 Gisteravond teleurstellend georganiseerde ingangscontrole op Groningen Europapark. Staan twee ICM-3 klaar voor vertrek, vier conducteurs erbij. Wordt er maar van één treinstel een deur geopend met twee conducteurs die gaan controleren. Andere twee conducteurs staan te kletsen. Een deur van het tweede treinstel openen, dat dus leeg naar Assen ging, was teveel moeite.
Ingangscontrole is gewoon toegestaan ook met meerdere treinstellen. Niemand is verplicht om de deuren van het tweede treinstel te openen.
ICNG
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ICNG »

Dat het toegestaan is wil niet zeggen dat je het ook zo moet doen hè.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10241
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Zolang het aantal reizigers niet hoog is kan ik mij voorstellen dat er voor gekozen wordt de reizigers in een treinstel in te laten stappen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
cassie127
Berichten: 7297
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Doen ze eens een keer iets wat onder andere juist aan de sociale veiligheid in de trein een bijdrage levert, is het weer eens niet goed.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MCN-2021, MdJ en 24 gasten