Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
fred1954

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

11 juli 2025 moet de Vervoerregio een definitief besluit nemen. Dit zijn de plannen in het concept vervoerplan 2026:
Verandering tramnetwerk
Een belangrijk deel van het Jaarplan 2026 is de verandering van het tramnetwerk. Dit zorgt voor een betere verbinding tussen station Zuid en het oosten van de stad. Lijn 25 gaat van station Zuid naar Muiderpoortstation rijden. Hierdoor verdwijnt lijn 3, maar lijn 25 en andere gewijzigde tramlijnen nemen delen van de route over. Lijn 24 gaat weer via het Leidseplein naar Centraal Station, maar stopt niet meer in de Ferdinand Bolstraat.

Nieuwe buslijnen
Een aantal buslijnen in Amsterdam Noord krijgen een nieuwe route. Hierdoor wordt stadsdeel Noord beter bereikbaar. De verbinding tussen Molenwijk en metrostation Noorderpark wordt sneller en er komen meer bussen tussen Amsterdam Noord en station Sloterdijk. Ook in andere delen van de stad wijzigen routes van buslijnen. Het Jaarplan heeft ook nieuwe buslijnen, zoals een bus naar Cruquiuseiland in het Oostelijk Havengebied en een nieuwe buslijn tussen IJburg en Weesp.
Wat hier niet genoemd wordt is o.a de invoering van een spitslijn 6 tussen Westwijk en st. Zuid. Immers, doordat lijn 25 de stad doorgaat, kan er niet meer gekoppeld gereden worden met deze lijn. Het GVB heeft gezegd dat gekoppeld rijden naar Uithoorn in de daluren overdaad is. Dus enkele tramstellen op lijn 25 de gehele dag, aangevuld met een lijn 6 in de spits tussen WW en Zuid.
n-evo

Bericht door n-evo »

Er was ook aanhoudende kritiek over het verdwijnen van de tram uit de Vijzelstraat en deel van de Ferdinand Bolstraat. Ik ben benieuwd wat daar uiteindelijk nog mee gedaan wordt en of dat onderdeel is van het verbeterplan. Er werd in een ander document namelijk gesproken over om en om een tram laten rijden vanaf VUmc via de Leidsestraat en Ferdinand Bolstraat/Vijzelstraat.

Ik blijf de timing om tram 25 door te laten rijden vreemd vinden. De A10 is straks langdurig een enorme bouwput. O.a. om tram 25 zo betrouwbaar mogelijk te houden en ervoor te zorgen dat deze de werkzaamheden niet hoeft te kruisen, wordt een nieuw eindpunt ten zuiden van de A10 aangelegd. Vervolgens zegt GVB "nee we sturen ’m alsnog samen met lijn 5 via die bouwput".
fred1954

Bericht door fred1954 »

@n-evo: wat betreft lijn 25, ze moeten wat. Lijn 3 verdwijnt, daarvoor neemt lijn 25 het oostelijke traject van deze lijn over. Zou lijn 25 tot Zuid blijven rijden, dan kun je lijn 3 niet zonder meer schrappen.

Wat lijn 24 betreft: alternerend via Vijzelstraat c.q. Leidsestraat, dat moet dus de passagiers duidelijk gemaakt worden, hoe de tram rijdt. Passagiers kijken niet altijd op de bestemmingsfilm, dus hoe ga je dat doen. Op zich is er wel wat voor te zeggen, om en om, maar dat zal dan moeten gebeuren met 2 verschillende lijnnummers lijkt me.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

fred1954 schreef: di 01 jul 2025, 16:28 [...] maar dat zal dan moeten gebeuren met 2 verschillende lijnnummers lijkt me.
Ik heb ergens gehoord dat lijnnummer 3 binnenkort vrijvalt... Zou wel een mooie zijn voor door de Leidsestraat: dan houd je daar de cijferesthetisch mooi op elkaar opvolgende lijnnummers 2 en 3.

Maar gelet op de niet al te hoge frequentie die er voor deze alternerende lijnen over gaat blijven, denk ik dat het beter is een keuze te maken: of per se infrastructuur willen gebruiken omdat die er nu eenmaal ligt - nevermind dat voor het grootste deel een parallelle en veel snellere metrolijn er gewoon onderdoor rijdt - en daarmee lijn 2 de enorme vervoersvraag in de Leidsestraat maar zelf laten oplossen, of accepteren dat de Rode Loper goeddeels tramloos is - wat op de langere termijn weer herinrichtingskansen biedt - en lijn 2 verlichten met een parallel verlopende lijn 24.

Ik zou het wel weten, maar goed - ik ga hier uiteindelijk niet over.
n-evo

Bericht door n-evo »

@ fred1954 Je draait de situatie om. Tram 3 wordt geschrapt omdat GVB tram 25 per se verder de stad in wil laten rijden. Daarom moeten tram 12 en 24 ook op de schop én in tijden van personeelsschaarste een spitstram (6) ingesteld worden. Als tram 25 gewoon tot Station Zuid blijft rijden zijn al die overige ingrepen ook niet nodig.

"Passagiers kijken niet altijd op de bestemmingsfilm, dus hoe ga je dat doen." - Is dit serieus? :')
Laatst gewijzigd door n-evo op di 01 jul 2025, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip

Bericht door Philip »

n-evo schreef: di 01 jul 2025, 15:53 Er was ook aanhoudende kritiek over het verdwijnen van de tram uit de Vijzelstraat en deel van de Ferdinand Bolstraat. Ik ben benieuwd wat daar uiteindelijk nog mee gedaan wordt en of dat onderdeel is van het verbeterplan. Er werd in een ander document namelijk gesproken over om en om een tram laten rijden vanaf VUmc via de Leidsestraat en Ferdinand Bolstraat/Vijzelstraat.
Ik ben bang van niet. De kritiek komt van de reizigersorganisaties, terwijl de VRA vooral boos was dat niet aan de concessienormen wordt voldaan. Die normen verplichten niet om de Vijzelstraat en de Ferdinand Bolstraat te bedienen. Sterker nog: de VRA wil juist graag minder trams in de binnenstad, zeker op een parallelle route aan de Noord-Zuidlijn.
n-evo

Bericht door n-evo »

Verkeerswethouder Van der Horst heeft die kritiek wel overgenomen in d'r stukken. Maar goed, je zal wel gelijk hebben.
fred1954

Bericht door fred1954 »

@n-evo: Ja dat is serieus, passagiers kijken naar het lijnnummer en stappen in, als ze al op het lijnnummer letten.

Ik weet nog goed dat ik in 2005 met een paar collega’s een instructie dag had bij het GVB, waarbij we om de beurt dwars door de stad een Combino bestuurden, onder leiding van een instructeur. De tram filmde geen lijnnummer, maar wel “instructie” of “geen dienst”, dat weet ik niet meer, maar als we moesten stoppen voor een verkeerslicht bij een halte, waren er verschillende mensen op de haltes die op de knoppen drukten om met de tram mee te kunnen. Mensen kijken niet altijd. Was overigens een leuke ervaring, moet ik toegeven, maar dat terzijde.
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik vraag of het serieus is omdat je het het als potentieel probleem presenteert (tenminste zo komt het over). Voor de N/Z-lijn hadden we ook tram 16 en 24 van VUmc naar CS beiden via een andere route ergens halverwege. Dus de oplossing voor het "probleem" is er al en zelfs al in het verleden in de praktijk toegepast.
Philip

Bericht door Philip »

n-evo schreef: di 01 jul 2025, 16:45 Verkeerswethouder Van der Horst heeft die kritiek wel overgenomen in d'r stukken. Maar goed, je zal wel gelijk hebben.
Zo'n expert ben ik ook weer niet op dit gebied hoor. De wethouder deelt de mening van de reizigersorganisaties, maar voor zover ik weet de VRA niet.
n-evo

Bericht door n-evo »

Onze verkeerswethouder zit dacht ik in de raad van de Vervoerregio.
fred1954

Bericht door fred1954 »

Dat is wat anders, dat ben je toch met me eens, lijn 16 reed de vaste route van lijn 16 en de 24 de vaste route van lijn 24. Er was geen sprake van alterneren op de lijnen zelf.

Maar we gaan het horen op 11 juli als de VRA bij elkaar komt, wat uiteindelijk het definitieve vervoerplan 2026 wordt.

Van der Horst zit inderdaad in de Regioraad…..
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

fred1954 schreef: di 01 jul 2025, 17:33 Dat is wat anders, dat ben je toch met me eens, lijn 16 reed de vaste route van lijn 16 en de 24 de vaste route van lijn 24. Er was geen sprake van alterneren op de lijnen zelf.
"Alterneren" komt in de praktijk gewoon op hetzelfde neer als twee lijnen. Dus een oplossing met twee lijnnummers ligt het meest voor de hand.

Maar goed, dit is natuurlijk wel OV in Nederland.
Station Luchtbal

Bericht door Station Luchtbal »

n-evo schreef: di 01 jul 2025, 17:26 Onze verkeerswethouder zit dacht ik in de raad van de Vervoerregio.
Melanie van der Horst is voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio.
n-evo

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef: di 01 jul 2025, 17:33 Dat is wat anders, dat ben je toch met me eens, lijn 16 reed de vaste route van lijn 16 en de 24 de vaste route van lijn 24. Er was geen sprake van alterneren op de lijnen zelf.
Het is eigenlijk precies hetzelfde concept. Tram 16 en 24 hadden beiden beginpunt (VUmc) en eindpunt (CS). Alleen op het stuk tussen het Stadionplein en Albert Cuypstraat waren de routes anders. Als je daar in 2026 tram 16 VUmc - Leidsestraat - CS en 24 VUmc - Vijzelstraat - CS van maakt heb je dezelfde constructie. Alleen lijn 16 op een andere route t.o.v. voor de N/Z-lijn.
n-evo

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: di 01 jul 2025, 16:38Ik heb ergens gehoord dat lijnnummer 3 binnenkort vrijvalt...
Onderbuikgevoel dit maar qua framing en sentiment had GVB het wss slimmer aan kunnen pakken. Ik denk dat er een stuk minder media-aandacht en ophef was geweest als ze het gepresenteerd hadden als:

Tram 3 Zoutkeetsgracht - De Pijp - Amstelstation
Tram 6/25 Uithoorn - Station Zuid - Muiderpoortstation
Tram 24 VUmc - Leidsestraat - CS

Tram 12 eruit.

*O* Yay, tram 3 blijft! *O*

Die enkele nummers zijn toch een beetje een lovebrand in de stad en liggen al snel gevoelig. Net zoals tram 9. De in essentie onnodige omnummering naar 19 toen was qua sentiment ook niet heel handig. Kunnen ze nu ook herstellen (alleen het lijnnummer niet de route).

*O* Yay, kijk! Tram 9 is weer terug in Oost/Watergraafsmeer! *O*

Gegarandeerd positieve publiciteit. :D
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Tram 14 mot ook blijfe!

Onder het artikel op AT5 zag ik een link met "Welke metrolijn gaat verdwijnen" en dan is half Amsterdam al in de waan dat er tussen Gaasperplas en Centraal gewoon geen reismogelijkheden per metro meer zijn.

Maar ja, als je Amsterdammers vraagt wat ze willen met het OV dan worden de paardentram naar Sloten, de Gooische Moordenaar, de trekschuit naar Haarlem en het Beurtveer naar Leiden morgen weer ingevoerd.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef: di 01 jul 2025, 18:07
TffpaA schreef: di 01 jul 2025, 16:38Ik heb ergens gehoord dat lijnnummer 3 binnenkort vrijvalt...
Onderbuikgevoel dit maar qua framing en sentiment had GVB het wss slimmer aan kunnen pakken. Ik denk dat er een stuk minder media-aandacht en ophef was geweest als ze het gepresenteerd hadden als:

Tram 3 Zoutkeetsgracht - De Pijp - Amstelstation
Tram 6/25 Uithoorn - Station Zuid - Muiderpoortstation
Tram 24 12 VUmc - Leidsestraat - CS

Tram 12 24 eruit.

*O* Yay, tram 3 blijft! *O*
Fixed that for you. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
n-evo

Bericht door n-evo »

Ik twijfel. Tram 24 bestaat toch een stuk langer onafgebroken dan tram 12. Dus toch weer beetje zo’n tram 3 en 9 risico. :p
Plaats reactie