Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik was iets eerder dan Etienne op Utrecht Centraal om naar Den Haag HS te reizen. De IC van 16:12 had +28, toen vlak voor vertrek werd ingeroepen dat de airco in de bestuurderscabine defect was. Dus iedereen er maar weer uit. De volgende trein was ICM3+ICM3, veel te klein voor de hoeveelheid passagiers die nu op het perron stond.
Ik besloot om via Rotterdam Centraal te reizen. Op spoor 11 stond nog de IC naar Amersfoort, maar door alle chaos duurde het erg lang om toestemming voor vertrek te krijgen.
Dan maar de directe IC via Amsterdam Zuid, die ook aardig vol zat. Hij zou met +15 vertrekken, maar toen werd ingeroepen dat dit de trein naar Maastricht werd. Iedereen er weer uit.
Plan D. Ik weer terug naar de IC naar Den Haag Centraal. Nu gelukkig een zitplek. We vertrokken met +13 omdat we op een conducteur uit een vertraagde trein moesten wachten. Met +20 aangekomen in Den Haag.
cassie127 schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:26
Doen ze eens een keer iets wat onder andere juist aan de sociale veiligheid in de trein een bijdrage levert, is het weer eens niet goed.
Lange tenen? Niet alles is zwart-wit. Twee van de vier conducteurs waren inderdaad goed bezig, de andere twee die niets deden in plaats van de controle te versnellen/tweede treinstel te openen niet. Niets meer, niets minder.
Etienne schreef: ↑di 01 jul 2025, 19:39
Door een gestrande trein bij Utrecht en een defecte bovenleiding bij Amsterdam was het treinverkeer in de middagspits goed in het honderd gelopen tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag. Uiteindelijk had ik de bovenste 4058 die met +32 in Gouda was aangekomen en perron 3/5 stond me toch een partij vol met reizigers richting Utrecht.
Den Haag Centraal was ook erg druk rond richting Utrecht Centraal om 17:20. Die van 17:10 kreeg steeds meer vertraging. En zou volgens de reisinfo bestaan uit 2 stellen. Maar waren er gelukkig 3 waardoor vooraan nog ruimte te vinden was. Die van 17:25 had op vertrektijd wel de stellen klaar staan die moesten worden bijgeplaatst. Maar de andere 2 stellen kwamen pas veel later binnen uit Gouda.
Uiteindelijk zelf vertrokken met die trein naar Groningen Europapark van 17:10 (+30) waar gelukkig de airco aanging in de voorste coupé. Rest van de trein was een sauna omdat de airco het niet deed. Hij ging alleen niet verder dan Amersfoort. Zal daarna ook wel druk zijn geworden in de trein naar Leeuwarden van een half uur later. Die reed namelijk met een solo DDZ 4.
cassie127 schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:26
Doen ze eens een keer iets wat onder andere juist aan de sociale veiligheid in de trein een bijdrage levert, is het weer eens niet goed.
Lange tenen? Niet alles is zwart-wit. Twee van de vier conducteurs waren inderdaad goed bezig, de andere twee die niets deden in plaats van de controle te versnellen/tweede treinstel te openen niet. Niets meer, niets minder.
Wat een vreemde reactie. Even nagekeken en deze trein werd gereden door 2x Mentor HC met 2x leerling....
En zoals je misschien begrijpt, de leerlingen deden de ingangscontrole als oefening en de mentoren keken toe.
Precies. Het is altijd heel makkelijk oordelen op basis van aannames zonder de achtergrond.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127 schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:26
Doen ze eens een keer iets wat onder andere juist aan de sociale veiligheid in de trein een bijdrage levert, is het weer eens niet goed.
Lange tenen? Niet alles is zwart-wit. Twee van de vier conducteurs waren inderdaad goed bezig, de andere twee die niets deden in plaats van de controle te versnellen/tweede treinstel te openen niet. Niets meer, niets minder.
Wat een vreemde reactie. Even nagekeken en deze trein werd gereden door 2x Mentor HC met 2x leerling....
En zoals je misschien begrijpt, de leerlingen deden de ingangscontrole als oefening en de mentoren keken toe.
Goh, dat kun je nakijken? Over welke trein heb jij het dan? Mag je mij vertellen.
Want helaas klopt het gewoon niet wat je zegt: de conductrice die mij controleerde kom ik al jaren tegen en is dus geen leerling. Ze heeft een markant uiterlijk dus dat onthoud je wel.
Nou zo moeilijk is dat niet. Je geeft namelijk zonder een rit te noemen toch al relatief veel informatie in je bericht.
Je hebt het over gisteravond. Oftewel 30 juni tussen 18:00 en 00:00
Daarnaast heb je in je bericht gemeld dat het om 2 driedelige ICM stellen ging. Als je dan gaat terugzoeken in de vertrekken van Groningen Europapark zie je slechts 2 treinen die met deze samenstelling gereden hebben op deze avond en je het daardoor over één van onderstaande opties hebt:
De eerste optie was IC 770 om 18:49. Vanuit logisch redeneren valt die eigenlijk al af. Want dat is voor NS eigenlijk geen gebruikelijk tijdstip om zo'n controle uit te voeren.
Daardoor blijft er nog maar een optie over, namelijk IC 778 om 20:49, wat ook een veel logischer tijdstip is voor zo'n controle en het ook toestaat als ik kijk naar de reizigersprognoses voor deze rit.
Dan heb je het ook nog over 4 conducteurs op je trein.
Om dat laatste uit te sluiten is het alleen nog een kwestie om de diensten terug te zoeken want 4 HC's tegelijk op een trein is niet standaard en gebruikelijk, waardoor er slechts één rit overblijft.
Laatst gewijzigd door cassie127 op di 01 jul 2025, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127 schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:26
Doen ze eens een keer iets wat onder andere juist aan de sociale veiligheid in de trein een bijdrage levert, is het weer eens niet goed.
Lange tenen? Niet alles is zwart-wit. Twee van de vier conducteurs waren inderdaad goed bezig, de andere twee die niets deden in plaats van de controle te versnellen/tweede treinstel te openen niet. Niets meer, niets minder.
Wat een vreemde reactie. Even nagekeken en deze trein werd gereden door 2x Mentor HC met 2x leerling....
En zoals je misschien begrijpt, de leerlingen deden de ingangscontrole als oefening en de mentoren keken toe.
Een goed leermoment ook. En los daarvan maakt het ook niet uit hoeveel er staan. We kiezen regelmatig voor ingangscontrole (doe het zelf ook heel vaak op Den Haag en Dordrecht in de avond). Dit soort mensen moeten gewoon niet zo zeuren. Geen controle is niet goed, wel controle ook niet.
IIVQ schreef: ↑di 01 jul 2025, 07:26
Ik wens je veel succes en 5 mails heen en weer. NSI heeft mijn internationale GTBV geweigerd omdat ik met de metro tussen Den Haag en Rotterdam gereisd ben (en omdat ze beweerden dat de volgende ICDI (toen nog geen ECD) gewoon reed terwijl die tussen Shl en Rtd nooit gereden heeft. En dan had ik nog één ticket.
Wat zegt treinposities? In ieder geval heeft NS nooit het laatste woord en het is aan hen om aan te tonen wat er hoe heeft gereden.
Treinposities zei dat de trein Asd-Rtd niet gereden had, maar heb ik niet gescreenshot. Toen NS met "Wellus" reageerde was het meer dan een maand geleden en kon ik het niet meer zien. Ik heb het naar het OV-loket gestuurd maar toen die met een reactie kwamen zat ik in een privé+opleiding+werk-topdrukte en heb het laten lopen, ik hen nog uit coulance een paar euro terug gekregen maar alleen voor de in Nederland (t/m Noorderkempen) opgelogen vertraging, niet die tot aan Fleurus (Noorderkempen-Fleurus met Go PassStandard Multi, wat volgens de regels van dat ticket dan er één ticket van maakt. NS zegt: "Niet ons ticket, niet bij ons komen klagen". NMBS zegt: "Niet onze vertraging, niet bij ons komen klagen" en OV-Loket gaat niet eens in op de expliciet aan ze gestelde vraag bij wie ik moet zijn).
Op Treinposities kun je toch (veel) verder dan 1 maand terugkijken? Ik heb dat net nog voor ICE 254 gedaan.
Dat twee aansluitende tickets bij de NMBS 1 doorgaand ticket vormen, dat geldt hoogstwaarschijnlijk alleen voor onder dezelfde voorwaarden gekochte tickets. Ik heb dat nooit helemaal uitgezocht, maar 1 internationaal NS-ticket plus 1 binnenlands NMBS-ticket lijkt me niet zo'n kansrijke constructie hiervoor.
IIVQ schreef: ↑di 01 jul 2025, 23:16
Ik hen nog uit coulance een paar euro terug gekregen maar alleen voor de in Nederland (t/m Noorderkempen) opgelogen vertraging, niet die tot aan Fleurus (Noorderkempen-Fleurus met Go PassStandard Multi, wat volgens de regels van dat ticket dan er één ticket van maakt. NS zegt: "Niet ons ticket, niet bij ons komen klagen". NMBS zegt: "Niet onze vertraging, niet bij ons komen klagen" en OV-Loket gaat niet eens in op de expliciet aan ze gestelde vraag bij wie ik moet zijn).
Je hebt alleen recht op compensatie over het ticket waarop de vertraging wordt opgelopen. Is de vertraging ontstaan op het ticket Amsterdam-Zuid - Noorderkempen, dan heb je alleen recht op compensatie van dit ticket. Je hebt alleen recht op compensatie van de Standaard Multi als de vertraging (ook) op dit ticket is ontstaan.
Klp heeft vandaag een Sprinterserie 7400 Uitgeest-Arnhem (Stopt niet te Wh en Ob).
Ik ben vandaag eigenlijk vrij maar besloten toch maar op het geairco'de kantoor te werken. Ik heb het idee dat ik noet de enige ben want 1827 heeft staanplaatsen op Dvd-Hvs (en dat is zelden op deze tijd)
IIVQ schreef: ↑wo 02 jul 2025, 08:24Klp heeft vandaag een Sprinterserie 7400 Uitgeest-Arnhem (Stopt niet te Wh en Ob).
Zou ook wat om zijn als die in Wijhe zou stoppen. Gister reed die Sprinter trouwens ook al, maar stopten in de andere richting juist weer wel ICs op De Klomp.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
ICNG schreef: ↑di 01 jul 2025, 10:04
Gisteravond teleurstellend georganiseerde ingangscontrole op Groningen Europapark. Staan twee ICM-3 klaar voor vertrek, vier conducteurs erbij. Wordt er maar van één treinstel een deur geopend met twee conducteurs die gaan controleren. Andere twee conducteurs staan te kletsen. Een deur van het tweede treinstel openen, dat dus leeg naar Assen ging, was teveel moeite.
Ingangscontrole is gewoon toegestaan ook met meerdere treinstellen. Niemand is verplicht om de deuren van het tweede treinstel te openen.
Zoals jij het beschrijft zou een koppel een "baanvak team" zijn en het ander koppel de HC met 2e man die de betreffende trein rijden.
Toen Groningen Hoofdstation nog open was en ik baanvakdienst had, vaak genoeg na 19.00u bij zo goed als alle vertrekkende treinen ingangscontrole gedaan. Vaak bij de deuren waar de fietsenbalkon zit. De betreffende HC die dan de trein verder rijdt heeft bij vertrek uit Groningen een schone trein en naderhand alle vrijheid om als hij wilt verderop het traject alsnog vbb te controleren.
Sinds de buitendienststelling geen baanvakdienst meer gehad.
rvdborgt schreef: ↑di 01 jul 2025, 23:27Op Treinposities kun je toch (veel) verder dan 1 maand terugkijken? Ik heb dat net nog voor ICE 254 gedaan.
Dat twee aansluitende tickets bij de NMBS 1 doorgaand ticket vormen, dat geldt hoogstwaarschijnlijk alleen voor onder dezelfde voorwaarden gekochte tickets. Ik heb dat nooit helemaal uitgezocht, maar 1 internationaal NS-ticket plus 1 binnenlands NMBS-ticket lijkt me niet zo'n kansrijke constructie hiervoor.
Ik destijds niet meer...
Matt schreef: ↑wo 02 jul 2025, 08:15
Je hebt alleen recht op compensatie over het ticket waarop de vertraging wordt opgelopen. Is de vertraging ontstaan op het ticket Amsterdam-Zuid - Noorderkempen, dan heb je alleen recht op compensatie van dit ticket. Je hebt alleen recht op compensatie van de Standaard Multi als de vertraging (ook) op dit ticket is ontstaan.
Op de site van de Standaard Multi wordt gelinkt naar (PDF) Meer info over de Standard Multi. Die link ... leidt nu naar het blauwe berglandschap met "Welcome, The website is currently down for maintenance.", maar normaal naar een voorwaarden-document, met daarin:
MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Ja. Je mag een ander vervoerbewijs gebruiken vóór of na je STANDARD MULTI (of een bijkomend traject
invullen/valideren* van je STANDARD MULTI). In dat geval worden beide vervoerbewijzen beschouwd als één
enkel vervoerbewijs en zijn de voordelen van de alternatieve reisweg* van toepassing. Toon steeds je twee
vervoerbewijzen bij controle in de trein.
Volgens mij betekent dit dat als ik een vervoerbeweis koop bij whoever van wherever naar een Belgisch station en een aansluitend Standard Multi van dat station naar een ander Belgisch station, dat dat samen beschouwd wordt als één enkel vervoerbewijs. Er staan geen uitzonderingen, dus dat lijkt mij ook voor vertragingen gelden.
Ik zou die regel er nooit in gezet hebben als NMBS zijnde, maar als consument denk ik ... Jij hebt het opgeschreven, moet je het waarmaken ook.
Die rechten over één enkel vervoersbewijs gelden alleen tijdens de reis. Je mag bij een verstoring dus een latere trein nemen of via een andere route reizen, ook al staat het tweede vervoersbewijs dat als een los vervoersbewijs niet toe.
Compensatie bij vertraging wordt echter altijd per ticket berekend. Stel je hebt een reis van Arnhem Centraal naar Mechelen en je splitst het ticket op in Noorderkempen. Als de IC van Arnhem Centraal naar Breda vertraging hebt, dan heb je alleen recht op compensatie van het eerste ticket. Als de Eurocity vertraging heeft, dan heb je recht op compensatie van beide tickets. De Eurocity was namelijk onderdeel van beide tickets.
En wat betreft die melding "Welcome, The website is currently down for maintenance.", dat heeft vaak te maken met je browser. De website van NMBS werkt bijvoorbeeld niet met een VPN. Maar goed, ook "gewoon in Chrome" zonder VPN doet die website het te vaak niet
Geen idee of het een materieelwijziging was, maar de 524 reed vanochtend met ICM10 in plaats van het gebruikelijke DDZ. Dat leverde bij mij in het voorste stel de nodige staanplaatsen op.
Matt schreef: ↑do 03 jul 2025, 12:43
Die rechten over één enkel vervoersbewijs gelden alleen tijdens de reis. Je mag bij een verstoring dus een latere trein nemen of via een andere route reizen, ook al staat het tweede vervoersbewijs dat als een los vervoersbewijs niet toe.
Waar staat dat? (Niet kritisch naar jou, maar naar de opsteller van dit document bedoeld).