Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Contacteer:

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Het is nog een testfase. Vandaag en donderdag is de bedoeling dat er 2 de dienst op gaan. Dinsdag, woensdag en vrijdag zouden er 3 de dienst op gaan.
maurits-07

Bericht door maurits-07 »

Was toevallig in Den Bosch, dus gelijk maar even met de 3052 mee. Wat opvalt is de houtpatrone vloer, en de houtpatrone afwerking van het plateau aan de rechterkant van de chauffeurscabine.

Het sluitsignaal van de achterdeur is itt het sluitsignaal van de Hermes NG Citea’s veel langer. Vergelijkbaar aan die van de SLE’s van Hermes
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Ibextrains22

Bericht door Ibextrains22 »

Vandaag reed de VDL Citea LE-135 met nummer 3052 op lijn 306 (Uden-s hertogenbosch) dit zou standaard gaan worden maar vandaag nog niet [img] 20250630_133827.jpg
maurits-07

Wat me later nog opviel, is dat het signaal van de achterdeur ook klinkt bij het openen van de deuren!
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
maurits-07

Ik fietste rond 15.45 langs de stalling aan de dorgelolaan in Eindhoven en het stonk een beetje naar rook en ik zag veel stof hangen, nietsvermoedend fietste ik verder richting station omdat ik de trein moest halen. eenmaal op station aangekomen opende ik mijn telefoon en hoorde ik allerlei sirenes.

Een snelle blik op P2000 gaf aan dat er is opgeschaald voor een “zeer grote brand industrie” bij Hermes aan de dorgelolaan.

Omroep Brabant geeft aan dat er een stadsbus in de fik staat, dus daar gaat iets niet helemaal goed.
gkw1969

Concessie Zuidoost-Brabant (2017-2029)

Bericht door gkw1969 »

https://www.ed.nl/112-nieuws-eindhoven/ ... ~af010ba2/

Op dit moment woedt er een flinke brand bij Hermes aan de Prof. Dr. Dorgelaan
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Dionysusnu

Re: Concessie Zuidoost-Brabant (2017-2029)

Bericht door Dionysusnu »

gkw1969 schreef: vr 04 jul 2025, 16:22 https://www.ed.nl/112-nieuws-eindhoven/ ... ~af010ba2/

Op dit moment woedt er een flinke brand bij Hermes aan de Prof. Dr. Dorgelaan
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/471 ... van-hermes
En hij is weer uit, het ging om één bus. Op een foto is te zien dat het waarschijnlijk de 2179 was.
omaylie

Re: Concessie Zuidoost-Brabant (2017-2029)

Bericht door omaylie »

Het is inderdaad de 2179. Het is door de belichting niet heel duidelijk te zien, maar de schade valt enigszins mee. In ieder geval niet volledig afgebrand https://www.ed.nl/112-nieuws-eindhoven/ ... ~af010ba2/
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

En weer staat er een voertuig binnen te laden en vat deze vlam. Ondanks dat de brand in dit geval niet in de accu zat, blijkt maar weer dat elektrische auto's of bussen onder een overkapping stallen een flink veiligheidsrisico met zich meebrengt. De warmte die bij het laden vrijkomt kan veel moeilijker weg.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Dus de brand heeft niets met het laden te maken en toch wil je even negatief over ZE-voertuigen zijn? Net als bij dieselbussen zijn er risico's op brand maar daar worden stallingen ook op aangepast. Zowel bij diesel voertuigen als ZE-voertuigen.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

ArrivaBas schreef: vr 04 jul 2025, 20:12 En weer staat er een voertuig binnen te laden en vat deze vlam. Ondanks dat de brand in dit geval niet in de accu zat, blijkt maar weer dat elektrische auto's of bussen onder een overkapping stallen een flink veiligheidsrisico met zich meebrengt. De warmte die bij het laden vrijkomt kan veel moeilijker weg.
Dat geldt ook voor niet-elektrische voertuigen. Voorts staat in het artikel dat de brand in een ventilator begon, niet-elektrische voertuigen hebben ook een ventilator.
Gr BasG
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dat is niet negatief doen over elektrische voertuigen (integendeel, ik juich de energietransitie in het openbaar vervoer alleen maar toe), maar een feit. Bij het opladen van elektrische apparaten, van je mobiele telefoon tot een elektrische auto, komt warmte vrij. Op deze busremise staan er veel voertuigen bij elkaar in de hal te laden, waardoor warmte zich ophoopt. Bij een klein defect in de elektronica die een vonkje kan veroorzaken heeft dat in een warme ruimte grotere gevolgen dan in een koelere ruimte of buiten. Ook bij waterstof heeft binnen stallen zo zijn risico's, want bij waterstoflekkage kan het licht ontvlambare gas niet weg.

Een brandstofvoertuig kan ook binnen staan en bij een defect in de elektronica ontbranden, maar geeft als deze uit staat maar heel kort warmte af, omdat een ventilator dan niet (continu) draait, standkachels daargelaten. Daarom is de kans dat een voertuig binnen in brand vliegt bij benzine- en dieselvoertuigen kleiner dan bij elektrische voertuigen. Geparkeerde auto's die uitbranden zijn voor het overgrote deel aangestoken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Hans

Bericht door Hans »

Vandaag was ik tot 14:00 uur actief als e-MER (de persoon die het laden / stollingsproces zo goed mogelijk in de juiste banen lijdt. Rondom de bus die de brand betreft stonden zeker een aantal bussen, zelfs er strak naast!. De collega's hebben dus prima werk verricht om die veilig te stellen.

Tijdens de brand zijn alle bussen die richting stalling gingen op de ventweg gezet of indien mogelijk zijn ze op station gebleven. Hierdoor liep het dienstregeling proces in de avondspits in het honderd. Uiteindelijk is dat weer op gang gekomen en rijdt alles nu weer zoals het hoort.

Ik heb inmiddels begrepen dat de rust op de stalling ondertussen ook is terug gekeerd. Er is met man en macht gewerkt om alles weer een beetje op orde te krijgen. Het laden van de bussen kan gewoon doorgang vinden.

Morgen kunnen we weer zoals normaal opstarten.
Plaats reactie