Met de komst van de eerste van de twaalf ICNG's die ook geschikt zijn voor Duitsland, rijst de vraag op welke trajecten deze trein het handigst ingezet kunnen worden. In het materieelontwikkelingentopic werd al uitgebreid gesproken. De meest logische oplossing is als eerste de verbinding: uursverdichting ICE Amsterdam - Keulen (- Frankfurt). De ICNG zou dan in de uren waarop de ICE niet rijdt het tot een uursdienst kunnen brengen:
Dan krijg je IC Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - Düsseldorf Hbf - Köln Hbf.
Een eventuele extra stop zou nog Düsseldorf Flughafen zijn, zodat dit vliegveld ook bediend wordt door een snelle trein uit Nederland.
Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Deze route is al bekend voor machinisten van NS International en in Venlo kan de machinist rusten om erna via Keulen weer naar Amsterdam te rijden. ICNG maakt hiermee ook kilometers op routes waar 160 km/h gereden kan worden, zoals tussen Amsterdam en Utrecht en Eindhoven - Venlo (na invoering van ERTMS?).
Ideeën inzet ICNG-D
-
- Berichten: 8509
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Laat me even helpen: op Köln - Venlo ligt de baanvaksnelheid op grote delen op 120. Daar komt ICNG niet tot zijn recht.
-
- Berichten: 5465
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Maar gaan ze in Duitsland dat stukje enkelspoor aanpakken om zodoende een ICNG-D te faciliteren? Ik begreep dat ze qua aanpassingen al een stapje terug doen. En is er ruimte in Keulen?
-
- Berichten: 975
- Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31
Re: Ideeën inzet ICNG-D
Voor de zuidelijke randstad kan je beter kijken of je de ICE Keulen - Antwerpen zou kunnen doortrekken naar Rotterdam. Dat zal sneller zijn dan de route via Venlo.tjoektjoek schreef: ↑za 05 jul 2025, 14:02 Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Vanuit Eindhoven heb je vanaf volgend jaar al een directe verbinding met Düsseldorf. Als je in Keulen zelf moet zijn kan je eenvoudig in Mönchengladbach overstappen, als je verder moet richting Frankfurt kan je in Düsseldorf op de ICE stappen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten