Verbinding Nederland - Luxemburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Z2N
Donateur

Re: Verbinding Nederland - Luxemburg

Bericht door Z2N »

Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79

Bericht door waldo79 »

Merci.
VIRM

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: wo 10 jul 2024, 09:15 Op zich denk ik dat ook, al kunnen rechtstreekse verbindingen ook wel heel aantrekkelijk zijn. (Dat merk ik bijvoorbeeld zelf: als ik een rechtstreekse trein Aachen - Berlin kan boeken, heb ik daar graag wat extra reistijd voor over als het betekent dat ik niet in het drukke Köln Hbf over hoef te stappen.) Het verbeteren van de basisverbindingen, betekent niet per se dat je die niet een paar keer door kunt trekken of af kunt buigen.
Eens. Al denk ik dat enkele rechtstreekse verbindingen bovenop de al dan niet afgebogen basisverbindingen de vraag naar treinreizen ook verder kan stimuleren (zoals een paar dagelijkse treinen van Nederland naar Hamburg). Overstappen in het buitenland kan wel eens risicovol zijn, en als de frequentie op sommige verbindingen wat lager zijn (zoals eens in het uur of minder), heb je al snel een forse vertraging aan je broek.
Beul van de blindegeleidelijn
tjoektjoek

Bericht door tjoektjoek »

diederickx schreef: zo 27 jun 2021, 21:24 Hoe lang zou een trein Amsterdam - Brussel (via West) Zuid - Centraal - Noord - Luxemburg er over doen, uitgaande van het overslaan van Nationaal Luchthaven maar verder dezelfde stops als de huidige Amsterdammer/Brusselaar en de huidige IC Brussel- Luxemburg?
Ik fantaseerde om de huidige EuroCity door te trekken na Brussel over spoorlijn 28 en te koppelen aan de IC naar Luxemburg. Dat betekent dat de trein uit Luxemburg na Schuman direct door gaat naar Brussel-Zuid en dan zijn weg vervolgt naar Nederland.

Het voordeel voor de mensen uit Luxemburg is dat alle stations nog bediend worden, hetzij met een langere reistijd en potentieel Brussel-Zuid iets sneller t.o.v. nu het geval is doordat je niet door de trage Noord-Zuid-verbinding hoeft. Bovendien kan je voor veel plekken sneller Brussel in als je al in Schuman uitstapt en overstapt op de metro.

Daarnaast wordt de Noord-Zuid-verbinding ontlast met een treinserie minder.
DovaModaal

Bericht door DovaModaal »

tjoektjoek schreef: zo 06 jul 2025, 21:18 Ik fantaseerde om de huidige EuroCity door te trekken na Brussel over spoorlijn 28 en te koppelen aan de IC naar Luxemburg. Dat betekent dat de trein uit Luxemburg na Schuman direct door gaat naar Brussel-Zuid en dan zijn weg vervolgt naar Nederland.
De rijtuigen I11 verdwijnen juist van de verbinding naar Luxemburg (en daar worden in de plaats de nieuwe M7-dubbeldekkers ingezet), omdat de I11 hard nodig zijn om de EuroCity naar Nederland te kunnen samenstellen, de Ouigo Classique naar Parijs en de S41 Luik - Aachen. Bovendien heeft de I11 te weinig capaciteit voor de drukke binnenlandse verbindingen zoals deze uurlijkse Brussel-Namen-..., en ook de grensverbinding naar Luxemburg is erg druk.

De nieuwe M7-dubbeldekkeers mogen dus wel naar Luxemburg, maar ik weet niet of ze naar Nederland mogen, wegens de aslast.(Sowieso zou het dan door een loc getrokken moeten worden, zonder het eigen gemotoriseerd stuurrijtuig M7 Bmx).
trolly

Bericht door trolly »

Hoe zit het eigenlijk met de toelating voor Luxemburg? Mag een ICNG-B (of -D) zomaar het Luxeburgse spoor op, of moeten die dingen dan eerst op examen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie