
Verbinding Nederland - Luxemburg
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13805
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
-
- Berichten: 8509
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 8316
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Eens. Al denk ik dat enkele rechtstreekse verbindingen bovenop de al dan niet afgebogen basisverbindingen de vraag naar treinreizen ook verder kan stimuleren (zoals een paar dagelijkse treinen van Nederland naar Hamburg). Overstappen in het buitenland kan wel eens risicovol zijn, en als de frequentie op sommige verbindingen wat lager zijn (zoals eens in het uur of minder), heb je al snel een forse vertraging aan je broek.umbusko schreef: ↑wo 10 jul 2024, 09:15 Op zich denk ik dat ook, al kunnen rechtstreekse verbindingen ook wel heel aantrekkelijk zijn. (Dat merk ik bijvoorbeeld zelf: als ik een rechtstreekse trein Aachen - Berlin kan boeken, heb ik daar graag wat extra reistijd voor over als het betekent dat ik niet in het drukke Köln Hbf over hoef te stappen.) Het verbeteren van de basisverbindingen, betekent niet per se dat je die niet een paar keer door kunt trekken of af kunt buigen.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Ik fantaseerde om de huidige EuroCity door te trekken na Brussel over spoorlijn 28 en te koppelen aan de IC naar Luxemburg. Dat betekent dat de trein uit Luxemburg na Schuman direct door gaat naar Brussel-Zuid en dan zijn weg vervolgt naar Nederland.diederickx schreef: ↑zo 27 jun 2021, 21:24 Hoe lang zou een trein Amsterdam - Brussel (via West) Zuid - Centraal - Noord - Luxemburg er over doen, uitgaande van het overslaan van Nationaal Luchthaven maar verder dezelfde stops als de huidige Amsterdammer/Brusselaar en de huidige IC Brussel- Luxemburg?
Het voordeel voor de mensen uit Luxemburg is dat alle stations nog bediend worden, hetzij met een langere reistijd en potentieel Brussel-Zuid iets sneller t.o.v. nu het geval is doordat je niet door de trage Noord-Zuid-verbinding hoeft. Bovendien kan je voor veel plekken sneller Brussel in als je al in Schuman uitstapt en overstapt op de metro.
Daarnaast wordt de Noord-Zuid-verbinding ontlast met een treinserie minder.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
De rijtuigen I11 verdwijnen juist van de verbinding naar Luxemburg (en daar worden in de plaats de nieuwe M7-dubbeldekkers ingezet), omdat de I11 hard nodig zijn om de EuroCity naar Nederland te kunnen samenstellen, de Ouigo Classique naar Parijs en de S41 Luik - Aachen. Bovendien heeft de I11 te weinig capaciteit voor de drukke binnenlandse verbindingen zoals deze uurlijkse Brussel-Namen-..., en ook de grensverbinding naar Luxemburg is erg druk.tjoektjoek schreef: ↑zo 06 jul 2025, 21:18 Ik fantaseerde om de huidige EuroCity door te trekken na Brussel over spoorlijn 28 en te koppelen aan de IC naar Luxemburg. Dat betekent dat de trein uit Luxemburg na Schuman direct door gaat naar Brussel-Zuid en dan zijn weg vervolgt naar Nederland.
De nieuwe M7-dubbeldekkeers mogen dus wel naar Luxemburg, maar ik weet niet of ze naar Nederland mogen, wegens de aslast.(Sowieso zou het dan door een loc getrokken moeten worden, zonder het eigen gemotoriseerd stuurrijtuig M7 Bmx).
- trolly
- Berichten: 11483
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Verbinding Nederland - Luxemburg
Hoe zit het eigenlijk met de toelating voor Luxemburg? Mag een ICNG-B (of -D) zomaar het Luxeburgse spoor op, of moeten die dingen dan eerst op examen?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten