Autonoom rijdend OV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Rick Visser
Contacteer:

Re: Autonoom rijdend OV

Bericht door Rick Visser »

Zoals ik al zei vind ik ik het ook wel erg veel geld. Ik vermoed dat er flink veel aan verdiend is door handige projectontwikkelaars die geprofiteerd hebben van (naïeve?) gemeentes die graag goed voor de dag wilden komen met een innovatief groen idee. Ik kan me niet voorstellen dat het systeem met de gondels dat ik in beeld heb gebracht zoveel zal kosten, zeker niet als de techniek een beetje uitontwikkeld is en de onderdelen in massa geproduceerd kunnen worden.
trolly

Bericht door trolly »

Rick Visser schreef: zo 06 jul 2025, 21:09 Ik kan me niet voorstellen dat het systeem met de gondels dat ik in beeld heb gebracht zoveel zal kosten
Daar zit vrees ik een beetje het probleem. Je kunt het je niet voorstellen.
Rick Visser schreef: zo 06 jul 2025, 21:09 [...) zeker niet als de techniek een beetje uitontwikkeld is en de onderdelen in massa geproduceerd kunnen worden.
Maar dat gaat dus niet gebeuren. Omdat ze per definitie veel duurder dan systemen met wielen aan de onderkant zijn en blijven zulke systemen toeristische atracties. Er is altijd een dure draagconstructie nodig is, zelfs als de stations op straatniveau zouden zijn — wat op zichzelf wel kosten zou besparen, maar tegelijk ook nadelen zou hebben.

Daarnaast is het leuk je even te bedenken hoe zo'n systeem ontruimd moet worden bij een calamiteit. Bij trams, treinen en metro's is er een straat of desnoods een schouwpad, ook in de modernere tunnels. Zo'n zweefsysteem zou je van een vluchtroute in de vorm van een doorlopend bordes kunnen voorzien, maar daarmee blijft er van die slanke constructie met die enkele buis weinig over. Maar zo'n enkel buisje is natuurlijk sowieso flauwekul, want als die eitjes verder zouden kunnen dan de volgende paal (heerlijk toch, AI _O- ) dan zullen ze toch ooit ook wel weer eens terug moeten naar waar ze vandaan kwamen. Dubbelspoor dus, en daarmee wordt het aanzicht ook al heel anders dan je plaatjes.

TLDR: Het werkt niet, en het gaat ook niet werken. Niet omdat niemand er in gelooft, maar omdat er een aantal fundamentele onoplosbare nadelen aan zitten. Geef het op en zoek een ander stokpaardje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Wat maakt een kabelbaan een groener idee dan een metro? En waarom zou een gemeente gaan voor een concept met een lagere maximum capaciteit dan een tram of metro, of zelfs een beetje frequent rijdende bus?
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Rick Visser schreef: zo 06 jul 2025, 21:09 Zoals ik al zei vind ik ik het ook wel erg veel geld. Ik vermoed dat er flink veel aan verdiend is door handige projectontwikkelaars die geprofiteerd hebben van (naïeve?) gemeentes die graag goed voor de dag wilden komen met een innovatief groen idee. Ik kan me niet voorstellen dat het systeem met de gondels dat ik in beeld heb gebracht zoveel zal kosten, zeker niet als de techniek een beetje uitontwikkeld is en de onderdelen in massa geproduceerd kunnen worden.
De hoge kosten voor een kabelbaan zitten voornamelijk in de haltes. Het makkelijkste is de kabelbaan laten zakken tot straatniveau, waarna je met een simpele hellingbaan een gelijkvloerse instap creëert. Het probleem daarmee is echter dat dit zeer veel ruimte vraagt. Een kabelbaan heeft een maximum hellingspercentage en dus een minimale afstand voordat er weer verkeer onder door kan.
In de plaatjes die jij gegenereerd hebt is die ruimte er niet, en dus heb je nog maar een oplossing over: Je bouwt stations boven de weg, zoals men hier in Wüppertal ook gedaan heeft. Het probleem is dat je dan wel veel meer moet gaan bouwen: De perrons zijn zo'n 5 meter boven de weg, dus is er een reëel valrisico voor de passagiers. Je zal onder de halte dus iets van een gaas of een net moeten bouwen om passagiers die tussen de gondel en het perron terecht komen op te vangen. Om bij het perron te komen zul je zowel een trap als een lift moeten installeren: Een lift voor passagiers die slecht ter been zijn, en een trap voor evacuaties.
Als je hiermee bus- of tramlijnen mee wil gaan vervangen, moet je iedere 500 meter zo'n station aanleggen. Dan zie je snel hoe de kosten van een lijn kunnen oplopen, en dat 30 miljoen per kilometer geen gek getal is.
Marijnvdm
Donateur

Bericht door Marijnvdm »

En dan hebben we het nog niet eens over de bewoners die natuurlijk nooit zo'n kabelbaan door/boven hun woonstraat gaan accepteren. Mensen doen al moeilijk over een stukje bovenleiding door de straat, laat staan zo'n metalen gevaarte.

Not In My Front Yard.
Plaats reactie