Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur

Re: Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door huibf »

ArrivaBas schreef: za 05 jul 2025, 20:34 Het is jammer dat de statistieken uit jouw bron geen onderscheid maken tussen geparkeerde en rijdende voertuigen als het gaat om een vergelijking tussen batterij en brandstof, maar als een brandstofauto door een technisch defect in brand vliegt, gebeurt dat het meeste tijdens het rijden, bijvoorbeeld doordat de brandstofleiding knapt. Bij elektrische voertuigen is het opladen de nummer één oorzaak van branden, en dat kan ik geheel met jouw eigen bron onderbouwen:
EV battery fires involve thermal runaway, a chemical process that occurs when one of the cells in a battery pack short circuits and heats up unsafely. The heat from the malfunctioning cell can cause the adjacent cells to fail, and this can lead to a chain reaction in the battery pack. Compromised battery cells release oxygen that fuels a fire during thermal runaway.
Maar over de oorzaak van EV-branden gingen mijn zorgen niet, maar over de (potentiële) gevolgen. De brandweer heeft al jarenlang dezelfde zorgen en waarschuwt voortdurend voor het binnenshuis opladen van (met name lithium-ion) accu's. Bij het opladen van een elektrisch apparaat komt warmte vrij, die niet tot nauwelijks weg kan als het binnen staat, en dat jaagt de thermal runaway van hierboven juist aan, omdat een accu ironisch genoeg slecht tegen de hitte kan die die zelf produceert. Bedenk daarbij dat die ventilator van de bus als deze geparkeerd staat in feite gewoon blijft draaien, omdat een elektrische bus eigenlijk nooit helemaal uitgeschakeld wordt in tegenstelling tot een bus op diesel. De processen die binnen een accu plaatsvinden gaan dus gewoon door.
Klopt helemaal. Ik ben ook niet zo gerust erop. Maar goed. Electrisch in het OV is best prima, maar het gedram dat er in 2035 dat alle nieuwe auto's die op de markt komen alleen maar EV mogen zijn is zeker niet okay.
Men doet alsof electrisch rijden mileuvriendelijker is, maar dat is het onderaan de streep nauwelijks. Dat het wat geruislozer rijdt is een feit, en maar dat is smaak, rijdt het wel wat prettiger en trekt lekker snel op.
Hainje

Bericht door Hainje »

Elektrisch is weldegelijk beter voor het milieu, alleen pas na zo'n 50k ofzo.
maurits-07

Bericht door maurits-07 »

Nog over die hitte die niet weg kan, vandaag reed ik langs de Hermes stalling en zag ik 2 grote ventilatoren binnen staan op de plek van een baan waar een bus kan laden. Heeft er waarschijnlijk wel wat mee van doen
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Hans

Bericht door Hans »

Die ventilatoren staan bij de baan waar de bus is uitgebrand. De ventilatoren staan er om de brandlucht te verdrijven.
Plaats reactie