Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
IIVQ
Berichten: 1944
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Bemined schreef: wo 09 jul 2025, 15:43 Trein 4055 rijdt toch wel en mag als eerste reizigerstrein weer van Gouda naar Rotterdam, goederenverkeer was al een half uur eerder hervat.
Ik heb het niet afgewacht en ben met de IC naar Shl, grijsrijdend met de ICD naar Rtd, alwaar mijn trein ri Rtn met +10 vertrok, dus waarschijnlijk keerde die op de 4055.
Silo
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 jul 2023, 22:24

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Silo »

Geen idee hoelaat en op welke dag dit was, maar ik vind het erg verklaarbaar.

Overdag, tussen 07:00 en 21:00 uur van Hfdo naar spoor 1 op Hfd komen (vanaf spoor 4 kun je alleen linkerspoor richting Nvp, dat is onwenselijk) en daar met de normen voor keren (al gauw minimaal 4 minuten met dezelfde machinist, afhankelijk van treinlengte en materieel) richting Leiden Centraal is niet mogelijk door de doorkomsten van leeg materieel van 700/800 vanaf Shl en 4100 van/naar Hfdm. Dan nog alle doorkomsten/aankomsten/vertrek van de 3100/3200/3500/4100/5700/8100/8200/8300 op Hfd en alle series die de HSL op moeten. En als er een gat is zit je ook nog met de opening verderop van de brug over de Ringvaart. Dat pas niet, we rijden door;

Keren op Schiphol en rechterspoor uitkomen is niet mogelijk door gebrek aan wissels, om over alle eerder genoemde series maar te zwijgen. Nog een stukje verder;

Doorwisselen en keren op de corridor Shl-Asdz-Rai is ook niet te doen vanwege de treinenloop en gebrek aan infra… dan is de eerste de beste mogelijkheid om keren op het keerspoor bij Dmnz.

Ja, dit zijn extra kilometers maar het heeft waarschijnlijk niet anders gekund en het belang van die materieelverplaatsing weegt dan zwaarder. Er wordt niet klakkeloos en zonder reden voor de lol met leeg materieel rondgereden.
Re.tep schreef: wo 09 jul 2025, 21:15 Nog een leuke dan:

Leeg mat: Hoofddorp Opstel > Schiphol > Diemen Zuid > Schiphol > Leiden _O_
Rijder in burger.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11493
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

trolly waardeert bovenstaande post, maar denkt dat het de leesbaarheid ten goede zou komen het citaat bovenaan zou staan
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
ITF
Berichten: 1166
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ITF »

ITF deelt deze zelfde mening met Trolley
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11493
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

trolly schreef: do 10 jul 2025, 13:11 trolly waardeert bovenstaande post, maar denkt dat het de leesbaarheid ten goede zou komen het citaat bovenaan zou staan
trolly denkt dat het de leesbaarheid van het hierboven geciteerde bericht ten goede zou komen als er een "als" zou staan tussen "komen" en "het citaat"
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 2157
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Dionysusnu denkt dat trolly dat in het verkeerde topic schrijft, maar het ook op een simpelere manier had kunnen oplossen
Re.tep
Berichten: 158
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

De reactie van Silo geeft mooi aan hoe bekrompen en volgepland de infra tegenwoordig is, dat er volgens de deskundigen (?) er geen één trein meer tussen past.
Hierdoor moet een lege trein niet alleen vele extra kilometers maken, de personeelskosten stijgen en het lege materieel Hoofddorp > Diemen Zuid > Hoofddorp, één der drukste trajecten in Nederland, verder moet belasten.
Re.tep
Berichten: 158
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Na wat rookontwikkeling in een Eurostar rond 09.45 uur is de HSL zuid gestremd tot ongeveer 15.00 uur. Bij het afslepen is er nu luchtlekkage.
De reizgers zijn na ongeveer 4 uur oponthoud weer terug in Rotterdam en mogen het opnieuw proberen richting Brussel en Parijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52183
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Rijnmond bericht al enkele uren over dit incident.

Eerst zou de trein ontruimd worden, dat is niet gebeurd want ze zouden de trein gaan wegslepen. Toen werd het te warm in de trein, en is de trein alsnog geëvacueerd. Maar het was eigenlijk meteen toch wel duidelijk dat de trein nooit Parijs zou gaan halen, dus ik vraag mij af waarom het nog zo lang geduurd voor het besluit tot evacuatie viel. Op de HSL wil je niet gestrand staan, in die betonbak is het al snel dubbel zo heet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4627
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: IJsselstein

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MdJ »

Re.tep schreef: do 10 jul 2025, 13:42 De reactie van Silo geeft mooi aan hoe bekrompen en volgepland de infra tegenwoordig is, dat er volgens de deskundigen (?) er geen één trein meer tussen past.
Hierdoor moet een lege trein niet alleen vele extra kilometers maken, de personeelskosten stijgen en het lege materieel Hoofddorp > Diemen Zuid > Hoofddorp, één der drukste trajecten in Nederland, verder moet belasten.
Ik denk niet dat de kosten van die eenmalige beweging (aan bakkm en personeelskosten van de reservemachinist) opwegen tegen de kosten van beheer van de infra.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re.tep
Berichten: 158
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

die eenmalige beweging
Dagelijks worden er landelijk hele machinisten diensten gevuld met dit soort lege ritten tussen de verschillende emplacementen en onderhoudslocaties in den lande, en daarbij wordt hoe langer hoe meer tegen infrabeperkingen en diverse normen aangelopen.
Waarbij ik slechts 3 voorbeeldjes gaf ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52183
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik kwam een half uurtje geleden met de 2348 terecht in een authentieke treinfile. Vlak nadat de trein de tunnel van Delft uit was meldde de machinist een rood sein, met treinen voor en naast ons die ook stil stonden. Het treinverkeer bleek kortdurend stilgelegd te zijn vanwege personen op het spoor. Uiteindelijk 9 minuten vertraging bij aankomst op Schiedam Centrum, waar op spoor 4 de al meer dan een half uur vertraagde 1150 naar Den Haag Centraal een extra stop leek te maken :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bemined, jjasloot, Matt, Re.tep en 10 gasten