Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3606
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

De Van Baerlestraat staat redelijk vast in de spits maar als het kan sure why not. Is nu ook gebeurd. Rij naar Station Zuid via Olympiaplein of tot Haarlemmermeerstation. Als het haalbaar is qua drukte op de Amstelveenseweg: Surinameplein.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 08 jul 2025, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Remco1989
Berichten: 451
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Remco1989 »

Simpelweg moet van de concessie.
n-evo
Berichten: 3606
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

Hoe kom je erbij dat Connexxion geen ontheffing zou kunnen krijgen van de VRA in dit soort uitzonderlijke gevallen?
hauptbahnhof
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Remco1989 schreef: di 08 jul 2025, 17:26 Vandaar dat gekozen is voor de koningsdag route, maar dat kon niet meer in de systemen aangepast worden. Dat moet helaas in 6 voud minimaal paar maanden van te voren aangemeld worden.
Wat voor systemen gebruikt CXX in hemelsnaam dat het zo ver van te voren bekend moet zijn. Ik zou zeggen... 2 weken moet genoeg zijn. Een week om alles voor te bereiden en daarna alle reisinfo-updates klaarzetten.
bartjemestrom
Berichten: 1081
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door bartjemestrom »

Omdat het niet simpel de route aanpassen is. Er hangen ook reisinfosystemen, validators aan vast. En misschien ook wel nieuwe diensten aangepast op de situatie? Als dat het geval is moeten er diverse lagen een plasje over doen en waar nodig aanpassen om goedgekeurde diensten te krijgen. Er wordt veel te makkelijk gedacht over het aanpassen van een dienstregeling dan het daadwerkelijk is ;)
Dionysusnu
Berichten: 2176
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Dionysusnu »

Reisinfo, validators en diensten lopen toch in de soep als je niks doet.
Volgens mij gaat het punt niet over de moeite van het maken van de aangepaste dienstregeling zelf, maar dat het systeem zo lang erover doet om het te verwerken. Dat maken van de dienstregeling zal niet werkelijk een paar maanden duren.
n-evo
Berichten: 3606
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

Laten we ook niet doen alsof het hier om een plotselinge situatie gaat; dat deze werkzaamheden gingen gebeuren was vorig jaar al bekend.
hauptbahnhof
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Om in de buurt te blijven... bij GVB wordt het wel standaard gedaan bij geplande omleidingen. Reisinfo in en op de voertuigen en de gekoppelde ritprijzen/validators en externe reisinfo (ovinfo/9292 etc). Dus het is idd niet simpel maar niks doen is geen optie... En toch maakt CXX er een optie van.
TLP
Berichten: 1714
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Volgens mij is het echter zo dat Connexxion zich vorige week liet verrassen door de vertragingen en daardoor halsoverkop maar een noodoplossing in elkaar draaide. Dat zou een aanzienlijk deel van de chaos nu verklaren.
hauptbahnhof
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Dat klopt. Maar bijvoorbeeld de omleiding van lijn 300 langs halte Ouderkerkerlaan is wel van te voren bekend. Route aanpassen maar ook lijn 300 in de verkeerslichtbeïnvloeding voor die route regelen. Wordt allemaal niet gedaan.
De inkortingen zijn meer calamiteiten dus dan moet je idd zorgen dat de info hierover duidelijk is. Maar ook dat lukt ze niet. Al helemaal niet in de voertuigen. De ene chauffeur roept het om, de andere die speelt het het fragmentje af dat er een omleiding is en dat er haltes kunnen vervallen, de andere doet niks. :N
sneltram
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Vandaag ging de 300 richting Haarlem weer via de Ouderkerkerlaan. Hier is toch geen touw meer aan vast te knopen.
TheAgedGamerYt
Berichten: 276
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Connexxion krijgt van mij een onvoldoende, ook voor hun onduidelijke reisinformatie.
IIVQ
Berichten: 1946
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Ik kan wel een tipje van de sluier oplichten: CXX/Transdev gebruikt een systeem waarbij ongeveer 12x per jaar (niet precies elke maand, maar vooral rond begin- en einden van vakanties en nieuwe drgl, in het slechtste geval zit er 8 weken tussen) de drgl aangepast kan worden. Een drgl-wijziging moet 2 weken vóór zo'n datum aangeboden worden én nog gemaakt worden, dus in het allerslechtste geval moet je ongeveer 11 weken van tevoren weten wat er gaat gebeuren.

Aan dat systeem hangt alles, van prijs op OVC en bankpas, reisinformatie, routegeleiding, verkeerslichten en nog veel meer. Vroeger was het z'n tijd ver vooruit, tegenwoordig wat inflexibel en daar wordt aan gewerkt.

GVB heeft een ander systeem waar die data per lijn aangepast kan worden en zij kunnen, gechargeerd, 's morgens een nieuwe lijn bedenken en daar 's middags op rijden. Je ziet dan wel eens dat cico's dan op onbekende haltes zijn en ze alleen het basistarief rekenen terwijl ze tóch op de geplande route rijden.

Komt daarbij dat dit jaar écht een tropenjaar is voor degenen die de reisinformarie in de systemen zetten, door de bovennormaal vele drgl-wijzigingen in de brede regio Amsterdam (en elders), waar ook nog eens extra (implementatie)werk voor de concessie Utrecht bij komt.

Dat alles is uiteraard een uitleg, geen excuus.
n-evo
Berichten: 3606
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door n-evo »

“dus in het allerslechtste geval moet je ongeveer 11 weken van tevoren weten wat er gaat gebeuren.”

Die informatie was er ruim voor die tijd wat betreft de werkzaamheden aan de snelwegen inclusief waarschuwingen dat het verkeer in de stad een drama zou worden.
IIVQ
Berichten: 1946
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Ik ben er bedrijfsintern totaal niet bij betrokken maar lees op andere fora en hoor van verkeerskundig goed ingelichte mensen dat de verkeerschaos behoorlijk veel erger is dan iedereen verwachtte.
Dionysusnu
Berichten: 2176
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Dionysusnu »

Bij de verkeersdruktes snap ik dat het lastig gaat met het systeem. Wat betreft de afsluiting van de Oranjebaan vind ik het wel raar dat die voor de 300 niet verwerkt was, want die afsluiting was vanaf maart al bekend.
IIVQ
Berichten: 1946
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door IIVQ »

Ik heb geen idee, maar ik kan me voorstellen dat de extreme verkeersdrukte op de A9 (het staat elke dag een half uur/drie kwartier vertraging, door de werken aan de ring zuid) ook voor behoorlijke vertraging op de Burg. Stramanweg tussen Amstelveen en de A2 (toch een bekende sluiproute) zorgt, en dan wreekt het ontbreken van het stukje busbaan bij de Entreee/Tesla zich wel behoorlijk.
sneltram
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door sneltram »

Ook vandaag weer varianten gezien. Lijn 356 reed vanaf het Busstation in Amstelveen naar halte Stadstuinen om vervolgens te keren bij de rotonde naast de Oranjebaan. Deed dus de halte daar niet aan, laat staan Langerhuize en de Ouderkerklaan. Hoe moet een reiziger hier nog wijs uit? En ondertussen staan er 3 bussen van lijm 356 op de buffer bij het Busstation. Laat die dan een paar rondjes Langerhuize - Ouderkerklaan rijden om in ieder geval nog wat reizigers op te pikken die na 5 dagen de app nog dachten te kunnen vertrouwen
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13846
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Vinny »

IIVQ schreef: vr 11 jul 2025, 00:09 Ik ben er bedrijfsintern totaal niet bij betrokken maar lees op andere fora en hoor van verkeerskundig goed ingelichte mensen dat de verkeerschaos behoorlijk veel erger is dan iedereen verwachtte.
Dat komt omdat er prutsers aan het roer zijn en omdat ze in Amsterdam blijkbaar niet snappen de snelwegen echt veel verkeer verwerken dat niet zomaar probleemloos weggaat als er langdurige en intensieve werkzaamheden zijn zoals aan de tunnel bij Amstelveen-Stadshart en het Zuidasproject. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1714
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door TLP »

Wat hebben jullie medeforummers op het Wegenforum daarover te zeggen? Zitten daar ook verkeerskundigen bij?
Gebruikersavatar
OV-Ambtenaar
Berichten: 57
Lid geworden op: do 11 jul 2024, 13:11
Locatie: [Rotterdam & Londen][+ Metropoolregio Amsterdam]
Contacteer:

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door OV-Ambtenaar »

Vinny schreef: vr 11 jul 2025, 19:55
IIVQ schreef: vr 11 jul 2025, 00:09 Ik ben er bedrijfsintern totaal niet bij betrokken maar lees op andere fora en hoor van verkeerskundig goed ingelichte mensen dat de verkeerschaos behoorlijk veel erger is dan iedereen verwachtte.
Dat komt omdat er prutsers aan het roer zijn en omdat ze in Amsterdam blijkbaar niet snappen de snelwegen echt veel verkeer verwerken dat niet zomaar probleemloos weggaat als er langdurige en intensieve werkzaamheden zijn zoals aan de tunnel bij Amstelveen-Stadshart en het Zuidasproject. :roll:
Volgens mij is de stelling in Amsterdam dat als je het moeilijk maakt voor de auto mensen dan 'ineens' overstappen op de (bak)fiets en OV (alleen dan wel liefst GVB). Helaas is de wereld minder idealistisch en maakbaar dan dat ze in de Stopera soms denken... :X

Gevolg is inderdaad dat 'de regio' dan de drukte krijgt waardoor o.a. de buslijnen in AML flink in de soep lopen. Ik hou ook m'n hart vast als Amsterdam ooit z'n zin krijgt om de A10-West af te waarderen tot 'stadsstraat'...
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
CSA2
Berichten: 256
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door CSA2 »

De stopera, bemand door idealistische hippies die alleen gekwalificeerd zijn op papier maar in de realiteit nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan en ondertussen het stedelijke ov hard laten afglijden. Maargoed daar gaat het hiwr niet over. De chaos zag iedereen eigenlijk wel aankomen die in de regio wonen, behalve de mensen die het zouden moeten zien aankomen.
teun
Berichten: 1780
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door teun »

Het wegenforum hoeven we niet eens te consulteren joh. :Y
Jonkervoort
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door Jonkervoort »

Natuurlijk; altijd fijn om even op de Amsterdamse politiek te kunnen zeiken, maar come on... Het gaat in dit geval om het vervangen van asfalt (moet gewoon gebeuren) en het aanleggen van meer asfalt. Ja; dat kost even moeite, maar wat wil je anders doen dan? Die weg daar neertoveren? Je legt ook niet even een alternatieve snelweg aan om het verkeer om te leiden.

Dat heeft niets te maken niet snappen dat het verkeer niet weggaat, het kan simpelweg nergens anders heen. Zeker niet als er - zoals vrijdag gebeurde - een kettingbotsing plaatsvindt in de spits op de enige beschikbare alternatieven route (A9). Het beste wat je dan kan doen is het in de zomer plannen, zoals nu gedaan is, en mensen van tevoren waarschuwen, wat nu gedaan is. Ik heb in het nieuws genoeg langs zien komen erover.

Straks wordt het allemaal nog vervelender, als ook de 2e Coentunnel dichtgaat. Ook dat gaat gewoon om noodzakelijk onderhoud volgens mij, en heeft dus weinig met hippies of wat dan ook te maken. Je kan het wel uitstellen, maar dan kom je weer in periodes terecht met van zichzelf al meer verkeersdrukte. Ook niet handig dus.
hauptbahnhof
Berichten: 4298
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij is het grootste probleem als er op meerdere plekken werkzaamheden zijn... helemaal als het een beetje parallel aan elkaar loopt of als de omleidingsroutes ook werkzaamheden hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bemined, CSA2 en 5 gasten