Rok als chauffeur in bus/tram/metro/trein

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gesloten
joos77

Rok als chauffeur in bus/tram/metro/trein

Bericht door joos77 »

Is er ook een rok beschikbaar/toegestaan als werkkleding voor de buschauffeurs en tram chauffeurs/metro/trein, en ook voor de mannen?

Iemand idee hoe dit bij verschillende vervoerders zit?

Ook voor kaartjes controleurs trouwens.
ThatPCDude
Donateur

Re: Rok als chauffeur in bus/tram/metro/trein

Bericht door ThatPCDude »

Ieder bedrijf heeft een ander reglement wat dat betreft. Qbuzz heeft in ZHN voor zover ik weet geen rok in het assortiment - sowieso niet voor heren, maar voor vrouwen not sure - maar als je er eentje hebt die gewoon netjes is en past bij de rest van het uniform maakt het ook niet suuuper veel uit.

PS: vind dit een nogal bijzondere vraag voor op een hobbyistenforum met relatief gezien meer reizigers dan werknemers in het ov _O_
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

De RET heeft rokken in het kleding assortiment. :Y
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
JordiBrabant

Bericht door JordiBrabant »

Arriva heeft ook rokken bedoeld voor vrouwen. Aangezien er niet op basis van geslacht gediscrimineerd mag worden, mogen mannen die dus ook dragen.
Hier had uw onderschrift kunnen staan.
en-es

Bericht door en-es »

Ik kom eigenlijk amper OV medewerksters tegen die een rok dragen. In Nederland vrijwel nooit. Al zullen ze er wel zijn.
Tom98
Contacteer:

Bericht door Tom98 »

Bij ons hebben we er eentje die een rok draagt, maar volgens mij is dat tegen het kledingreglement in maar wordt het gedoogd.
joos77

Bericht door joos77 »

dylanwild94 schreef: za 12 jul 2025, 08:24 De RET heeft rokken in het kleding assortiment. :Y
Ook voor de man?
Tom98 schreef: za 12 jul 2025, 10:25 Bij ons hebben we er eentje die een rok draagt, maar volgens mij is dat tegen het kledingreglement in maar wordt het gedoogd.
Welke vervoerder?

Overigens snap ik de onderkleding bij een buschauffeur sowiezo niet zo, zit toch onder het dashboard?
Zien jullie of deze chauffeur een broek of een rok aanheeft?
Afbeelding
en-es schreef: za 12 jul 2025, 09:05 Ik kom eigenlijk amper OV medewerksters tegen die een rok dragen. In Nederland vrijwel nooit. Al zullen ze er wel zijn.
Eigenlijk wel gek volgens mij is er juist bij het beroep buschauffeur niks wat dit in de weg zit.(hoeft niet echt te hurken of bukken volgens mij)
Een conducteur lijkt me wel minder ideaal. (mischien alleen al door intimidatie door bepaalde passagiers, iets met een camera) Waar zit die eigenlijk als die geen ronde heeft? ook weleens als "passagier" in de coupe?
en-es schreef: za 12 jul 2025, 09:05 Ik kom eigenlijk amper OV medewerksters tegen die een rok dragen. In Nederland vrijwel nooit. Al zullen ze er wel zijn.
Buitenland wel en zoja waar?
joos77

Bericht door joos77 »

JordiBrabant schreef: za 12 jul 2025, 08:59 Arriva heeft ook rokken bedoeld voor vrouwen. Aangezien er niet op basis van geslacht gediscrimineerd mag worden, mogen mannen die dus ook dragen.
Is daar een wet voor dan?? Er wordt in de samenleving zeker gediscrimineerd op basis van geslacht, los van kleding, kijk bv. wat mannelijke voetballers betaalt krijgen vergeleken vrouwen.
Wel vind ik dat die niet zo moeten kunnen, als een man een rok of korte broek aanwil moet dat gewoon kunnen.

Ps. denk het niet maar zijn er ook vervoerders met jurken?
joos77

Bericht door joos77 »

JordiBrabant schreef: za 12 jul 2025, 08:59 Arriva heeft ook rokken bedoeld voor vrouwen. Aangezien er niet op basis van geslacht gediscrimineerd mag worden, mogen mannen die dus ook dragen.
Wordt dat niet stiekem alsnog als je als man een vrouwenrok aanmoet? (en geen speciaal voor mannen rok, of unisex rok)

Ik weet trouwens niet of er aparte broeken zijn voor mannen en vrouwen of een unisex broek. (maar in dat laatste geval zal het wel een mannenbroek zijn, aangezien je een man niet met een ballenknijper broek met het kruis te hoog laat lopen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Bij Hermes is het volgens het kledingreglement toegestaan om een korte broek aan te trekken, maar het zit niet in het huidige kledingpakket.

Het feit dat mannelijke chauffeurs geen rokken dragen zit hem voornamelijk in de sociale druk. Het is nog niet geaccepteerd dat mannen rokken of jurken dragen. Ik zie het wel voorbijkomen, maar persoonlijk heb ik daar toch wel wat moeite mee. Iedereen moet dragen wat hij of zijn goed vindt, maar neemt niet weg dat ik het er vaak niet uit vindt zien. Maar dat komt mogelijk omdat diegene die ik in een rok zie een kledingstijl uit het jaar 0 hebben. Dan hebben ze een bloemetjesrok of jurk aan uit de jaren 60 en daarboven doen ze dan een herenblouse of een herenjas. Het staat totaal niet. Ik vind het best dat je een rok aan doet, maar pas de rest van je kleding daar op aan.
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander voor een korte broek voor chauffeurs, ondanks mijn voorkeur hoef ik 90% van mijn collega's niet met bloten benen te zien.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dat zijn dus persoonlijke voorkeuren op basis van sociale gewoonten.

Ik zou ook een korte broek mogen dragen op kantoor, toch doe ik het niet.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Bij Hermes in ZOB zijn er rokkendraagster en ik moet zeggen dat ze er charmant uitziet. Hans weet denk ik wel wie ik bedoel.
trolly

Bericht door trolly »

joos77 schreef: za 12 jul 2025, 12:04 Is daar een wet voor dan??
:Y

Die heet grondwet. Of het in de praktijk ook altijd zo gaat is een andere vraag.

Maar eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar het waarom van dit draadje. Overweeg je buschauffeur te worden en zou je bij het uitoefenen van die functie graag een rok dragen, of ben je alleen maar benieuwd tegen welke beperkingen een chauffeur mogelijk aan zou kunnen lopen mocht hij de neiging vertonen een rok aan te trekken?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gast

Bericht door Gast »

Ik buschauffeur, NEE dat lijkt me geen goed idee ik ben bijzonder gevoelig voor prikkels en bijzonder snel afgeleid, oja en ik heb last van reclame op bushokjes. Ik denk dat zowel bus, als ik als passagiers het dan niet gaan overleven.

Ehh, ja ben man en draag letterlijk iedere dag een rok, ik draag nooit meer broeken. (nouja behalve onderbroeken dan)
Gast

Bericht door Gast »

gkw1969 schreef: za 12 jul 2025, 12:17 Bij Hermes is het volgens het kledingreglement toegestaan om een korte broek aan te trekken, maar het zit niet in het huidige kledingpakket.

Het feit dat mannelijke chauffeurs geen rokken dragen zit hem voornamelijk in de sociale druk. Het is nog niet geaccepteerd dat mannen rokken of jurken dragen.
Ik heb andere ervaringen, krijg er eigenlijk nooit opmerkingen over, alleen over m'n blote benen wel eens, of ik het niet koud heb?
Maar over de rok zelf wordt dan niets gezegd.
joos77

Bericht door joos77 »

gkw1969 schreef: za 12 jul 2025, 12:17 Bij Hermes is het volgens het kledingreglement toegestaan om een korte broek aan te trekken, maar het zit niet in het huidige kledingpakket.

Het feit dat mannelijke chauffeurs geen rokken dragen zit hem voornamelijk in de sociale druk. Het is nog niet geaccepteerd dat mannen rokken of jurken dragen. Ik zie het wel voorbijkomen, maar persoonlijk heb ik daar toch wel wat moeite mee. Iedereen moet dragen wat hij of zijn goed vindt, maar neemt niet weg dat ik het er vaak niet uit vindt zien. Maar dat komt mogelijk omdat diegene die ik in een rok zie een kledingstijl uit het jaar 0 hebben. Dan hebben ze een bloemetjesrok of jurk aan uit de jaren 60 en daarboven doen ze dan een herenblouse of een herenjas. Het staat totaal niet. Ik vind het best dat je een rok aan doet, maar pas de rest van je kleding daar op aan.
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander voor een korte broek voor chauffeurs, ondanks mijn voorkeur hoef ik 90% van mijn collega's niet met bloten benen te zien.
Het soort rok dat jij bespreekt draag ik overigens niet, meestal spijkerrok, ribflueel, of zwart nep leren rok.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Volgens mij heeft de NMBS in België zowel een jurk als een rok in het kledingpakket voor de treinbegeleiders. Ik draag zeker jurken en rokken, maar om verschillende redenen geef ik toch meestal de voorkeur aan (korte) broeken, zeker als ik veel moet zitten.

Zeker de wat kortere jurken en rokken geven inkijk, en vereisen eigenlijk dat je met je benen over elkaar moet zitten, waarbij de onderste been na een tijdje in slaap valt.

Het is niet altijd fijn om met blote benen over het materiaal van de zittingen in trein-tram-bus-metro te gaan. De RET en NS gebruiken kunstleer, bij warm weer gaat dat met een beetje zweet plakken. Sommige andere stoffen worden heel warm in zonlicht of voelen heel ruw aan.

Jurken en rokken zorgen voor enige maatschappelijke druk om de benen te verzorgen, en ik heb niet altijd zin en tijd om met een scheermes langs de benen te gaan (en ik heb donker haar, dus het is snel zichtbaar).

Zeker toen ik nog zo’n 20 kilo zwaarder was dan ik nu ben had ik bij jurken en rokken snel last van schurende bovenbenen. Daar bestaan broekjes voor (en die van de Hema zijn heel fijn!) maar daar heeft een mens ook niet altijd zin in.

Jurken zijn niet zelden wat onhandig op een toilet.

En een ding wat bij mij op het moment speelt: ik heb een redelijk nieuw litteken op mijn rechteronderbeen die zoveel mogelijk uit direct zonlicht moet blijven, en enkelsokken staan niet altijd elegant onder rok of jurk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
joos77

Bericht door joos77 »

Zeker de wat kortere jurken en rokken geven inkijk, en vereisen eigenlijk dat je met je benen over elkaar moet zitten, waarbij de onderste been na een tijdje in slaap valt.

Een buschauffeur met last van inkijk??? En een buschauffeur met de benen over elkaar lijkt me sowiezo niet zo handig en veilig tijdens het rijden.

Hangt van het soort jurk af, deze een dikke NEE (sowiezo ook natuurlijk): https://www.koonings.com/wp-content/upl ... scaled.jpg

Deze geen probleem bij het toilet? https://www.cenizanegra.com/wp-content/ ... 3qkg-1.jpg

Maar sowiezo als de werkgever een jurk als optie verschaft dan mag je aan nemen dat die wel op het werk is berekent?

Ik vraag mij nu ook ineens af hoe het bij De lijn zit? Iemand idee?
joos77

Bericht door joos77 »

Suus schreef: za 12 jul 2025, 13:25 Volgens mij heeft de NMBS in België zowel een jurk als een rok in het kledingpakket voor de treinbegeleiders. Ik draag zeker jurken en rokken, maar om verschillende redenen geef ik toch meestal de voorkeur aan (korte) broeken, zeker als ik veel moet zitten.

Het is niet altijd fijn om met blote benen over het materiaal van de zittingen in trein-tram-bus-metro te gaan. De RET en NS gebruiken kunstleer, bij warm weer gaat dat met een beetje zweet plakken. Sommige andere stoffen worden heel warm in zonlicht of voelen heel ruw aan.

Jurken en rokken zorgen voor enige maatschappelijke druk om de benen te verzorgen, en ik heb niet altijd zin en tijd om met een scheermes langs de benen te gaan (en ik heb donker haar, dus het is snel zichtbaar).

Zeker toen ik nog zo’n 20 kilo zwaarder was dan ik nu ben had ik bij jurken en rokken snel last van schurende bovenbenen. Daar bestaan broekjes voor (en die van de Hema zijn heel fijn!) maar daar heeft een mens ook niet altijd zin in.

En een ding wat bij mij op het moment speelt: ik heb een redelijk nieuw litteken op mijn rechteronderbeen die zoveel mogelijk uit direct zonlicht moet blijven, en enkelsokken staan niet altijd elegant onder rok of jurk.
Ik heb trouwens een aantal ruime rokken waarbij ik wijdbeens kan zitten zonder enige inkijk, de stof van de rok zelf valt er dan gewoon tussen.
Ik kan mij wel voorstellen dat dit type in het OV ook weer minder handig is omdat het wel makkelijk omhoog waait of ergens blijft hangen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

joos77 schreef: za 12 jul 2025, 13:24

Het soort rok dat jij bespreekt draag ik overigens niet, meestal spijkerrok, ribflueel, of zwart nep leren rok.
Dat klopt, maar de meeste die ik zie hebben totaal geen fashion sense. Een man van in de 70 met een fleurig rokje en dan een parka er over, dat staat voor geen meter. Natuurlijk zijn er ook genoeg die wel netjes aanpassen, wij hebben in Arnhem 1 passagier die ziet er gewoon leuk uit als hij een rok draagt. Daarnaast heb ik zeker geen problemen met mensen die zichzelf meer willen uitdrukken naar hun persoonlijkheid en zich willen ontworstelen aan de sociale druk. Daar zit ook een vriend van mij tussen, dus dat is het probleem niet. Ik zit gewoon veel met de fashion sense. Mijn moeder was een boerendochter, die kon een rok dragen, maar zag er beter uit in een broek gewoon omdat het ene lichaam het andere niet is. Ik heb ook de benen niet voor een rok of jurk. (en neem maar van mij dat ik het getest heb _O- )
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
joos77

Bericht door joos77 »

Das toch een algemeen ding met werk kleding dat het maar confectie is en niet aangepast aan de lichamen, het woord zegt het al UNIFORM. Daarom waarschijnlijk ook vooral ruim zittende kleding.
Een rok is desnietemin wel wat gevoeliger dan een broek ja, zeker een hoge taille model.

Maar goed een buschauffeur of controleur moet natuurlijk een UNIFORM rok dragen of in ieder geval na gelang een vrij beperkte dresscode.
Dus verwacht geen chauffeurs of controleurs in bloemetjes print of ultra mini rok te zien.

Van mij persoonlijk mag een buschauffeur van mij overigens gewoon in vrijetijdskleding zitten. Zolang die z'n werk maar goed doet.
Okay wel iets waar ik aan kan herkennen dat het de chauffeur is, mischien een speltje ofzo, anders weet ik niet of er een chauffeur of kaper achter het stuur zit. Moet ineens denken aan die jongen van 15 uit Doesburg die buschauffeurtje speelde, die zal vast wel geen uniform aangehad hebben.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Transdev (en voor zover ik weet ook Connexxion) heeft een rok in het kledingpakket, en ik ken een vrouwelijke chauffeuse die regelmatig in rok rijdt, en een mannelijke collega die dat doet bij zeerwarm weer.

Bij Connexxion (die hebben andere kleding dan Transdev) is een aantal jaar geleden het puntenaantal voor het dames- en herenoverhemd gelijkgetrokken, het damesoverhemd (anders getailleerd, en daardoor meer naden) was een "punt" duurder dan het herenoverhemd.

Overigens krijgt Transdev/Connexxion/U-OV een nieuwe kledinglijn.
joos77

Bericht door joos77 »

puntenaantal? Je bedoelt dat de kleding hetzelfde is? Ik vind die strakkere kleding ook niks minder comformtabel en sexualliseren van vrouwen.

Heeft Connexxion trouwens ook een korte broek of dat dan weer niet?

Connexxion gaat volgens mij helemaal verdwijnen als ik mij niet vergis? Wordt uiteindelijk overal Transdev.
Net als Syntus als naam Keolis gaat worden.

Wat mij trouwens nog niet duidelijk is die rok iis het nou een echte rok of een skort?
Hainje

Bericht door Hainje »

Suus schreef: za 12 jul 2025, 13:25 Zeker de wat kortere jurken en rokken geven inkijk, en vereisen eigenlijk dat je met je benen over elkaar moet zitten[..]
Wat eigenlijk ook alleen maar is omdat er een hoop mannen zijn die zich niet kunnen gedragen. In principe zou je gewoon lekker moeten kunnen manspreaden zonder daar ranzige opmerkingen over te krijgen. Maar ja...
joos77 schreef: za 12 jul 2025, 14:42 puntenaantal?
Punten kun je eigenlijk vergelijken met geld. Elke medewerker krijgt een aantal punten waarvoor ze kledingstukken kunnen kopen op een interne website. De werkgever zorgt ervoor dat het voldoende punten zijn, mocht je toch tekort komen, dan kun je vaak bij de leidinggevende extra kledingstukken laten bestellen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

In plaats van dat je geld moet betalen voor werkkleding, wordt er in het ov gewerkt met een "puntensysteem". Per jaar krijg je een X aantal punten, gebaseerd op de hoeveelheid uren die je werkt en de functie die je bekleedt. Met die punten kan je vervolgens werkkleding bestellen en ieder kledingstuk is dan weer zo veel punten waard.

Edit: Ah ik zie weer dat ik traag van begrip ben _O_
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gesloten