Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Storing in de stroomvoorziening Rotterdam is reeds vrijdagavond rond 23.00 uur begonnen. Problemen zitten bij de Netbeheerder en dus bv niet in de bovenleiding zelf.
Er zijn amper monteurs beschikbaar, het is nu wachten op de monteurs welke vannacht ook al gewerkt hebben, en dus in hun narust zitten.
Prognose zaterdag 21.00 uur
Er zijn amper monteurs beschikbaar, het is nu wachten op de monteurs welke vannacht ook al gewerkt hebben, en dus in hun narust zitten.
Prognose zaterdag 21.00 uur
Laatst gewijzigd door Re.tep op za 12 jul 2025, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Suus
- Contacteer:
NS gaf in Rotterdam Centraal geen omreisadviezen en er lijkt ook geen officieel alternatief vervoer te zijn tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid of Lombardijen.
Utrecht - ‘s-Hertogenbosch heeft in ieder geval behoorlijk volle treinen, wat ook niet helpt is veel festivalpubliek richting Tilburg, blijkbaar iets met pendelbussen richting Beekse Bergen waarvan ik de naam niet meekreeg.
Utrecht - ‘s-Hertogenbosch heeft in ieder geval behoorlijk volle treinen, wat ook niet helpt is veel festivalpubliek richting Tilburg, blijkbaar iets met pendelbussen richting Beekse Bergen waarvan ik de naam niet meekreeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Dit weekend is festival Awakenings in de Beekse Bergen, en ergens volgende week begint de Tilburgse Kermis weer. Voorlopig zal het dus niet rustig zijn in de treinen die door het midden van Noord-Brabant heen rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Hainje
Kermis begint aanstaande vrijdagavond en duurt tot en met 27 juli.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
Vanaf vanochtend 10.30 uur (eerder geen bussen beschikbaar) is er TVV-busvervoer tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid (stopt niet te Blaak).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Bijzonder bedrijf dat NS... Een defecte trein tussen Breda en Tilburg (volgens de storingsmelding) verhindert nu dat we uit Tilburg naar 's-Hertogenbosch vertrekken
(De omroep was althans niet dat de trein waar ik in zit defect is)

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Trein 6661 staat defect tussen Tilburg en Den Bosch.
Waarschijnlijk dus in de hectiek eerst verkeerd omgeroepen.
Waarschijnlijk dus in de hectiek eerst verkeerd omgeroepen.
Laatst gewijzigd door Re.tep op za 12 jul 2025, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
De reisinformatie met het advies via Eindhoven te reizen was uiteraard weer compleet onhandig, want de volgende 3600 blijkt nu wel weer richting 's-Hertogenbosch doorgegaan te zijn.
(En de 6600 waar ik in zat was dus gewoon nodig om een 306661 te maken)
(En de 6600 waar ik in zat was dus gewoon nodig om een 306661 te maken)
Schapekop in de Keistad
-
Tsja, ze hebben bij de bijsturing geen glazen bol en kunnen dus niet weten dat de 6661 hersteld kon worden door de machinist, of daar een uurtje of langer blijft staan.
Dan gaat er dus een protocol in werking, inclusief reisadviezen.
Achteraf praten inclusief de nodige verwijten en kritieken, Daniel, is dan natuurlijk heel makkelijk
Wees blij dat de stremming zeer snel en vakkundig verholpen is.
Dan gaat er dus een protocol in werking, inclusief reisadviezen.
Achteraf praten inclusief de nodige verwijten en kritieken, Daniel, is dan natuurlijk heel makkelijk

Wees blij dat de stremming zeer snel en vakkundig verholpen is.
-
Er lijkt weer wat nieuws aan de hand te zijn, de 6661 is inmiddels al lang en breed weg maar de treinen 3664 en 6662 staan achter elkaar stil bij Tilburg Industrie en de 3663 wordt vastgehouden in 's-Hertogenbosch.
Update: en terwijl ik dit schrijf werd het spoor weer vrijgegeven.
Update: en terwijl ik dit schrijf werd het spoor weer vrijgegeven.
-
Maar een einde van de Rotterdamse storing is nog niet in zicht.....
Edit: 2 uur vannacht is nu de verwachting.
Edit: 2 uur vannacht is nu de verwachting.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op za 12 jul 2025, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik zou beginnen met een landkaart voor de bijsturing, dan kunnen ze zien dat die 6661 niet tussen Breda en Tilburg stond wat op het moment dat ik strandde bij de verstoringen stond. En dus bij mij al heel wat vraagtekens opriep, want dan zou ik de verstoring al voorbij zijn.
Ik zat er zelf middenin anders. Maar er was dus één spoor gestremd, dus minder treinen zoals eerder vanmiddag had een logisch gevolg geweest en dan was wachten sneller geweest (de 6660 was voor mij eigenlijk al tijdwinst, ik had eigenlijk op de 3664 gemikt maar zit nu nog een kwartier later).Dan gaat er dus een protocol in werking, inclusief reisadviezen.
Achteraf praten inclusief de nodige verwijten en kritieken, Daniel, is dan natuurlijk heel makkelijk![]()
Het is gewoon altijd hetzelfde bij NS: als er iets mis gaat laat de reisinformatie het compleet afweten. Begin van de middag zat ik dus in de Sprinter naar Dordrecht op 's-Hertogenbosch die opgeheven bleek door een defecte trein. Dat merkte ik enkel en alleen doordat opeens de automatische omroep me welkom heette in de Sprinter naar Arnhem. Vervolgens staat er dat er "minder treinen" rijden, maar worden achter elkaar meerdere treinen richting Tilburg opgeheven zonder dat je als reiziger enig idee hebt of dat nu zo bedoelt is en een bepaalde trein vervolgens wel gaat, of dat je beter kunt omreizen.
Misschien moet je je NS-bril een keer afzetten Re.tep en als reiziger ervaren hoe beroerd het met de reisinformatie gesteld is. Ik kreeg net ook weer de meest bizarre overstappen te horen (waarom zou je in een trein uit Eindhoven in 's-Hertogenbosch in hemelsnaam overstappen voor Deurne, Tilburg of Roosendaal. Dan heb je toch ergens een verkeerde afslag genomen).
Het kostte me bijvoorbeeld rond 17.30 uur ook heel wat moeite een advies via Den Bosch uit de planner te krijgen voor Breda - Amersfoort, want hoewel de storing bij Rotterdam inmiddels op onbekende eindtijd stond spuugde de reisplanner rond die tijd al weer allerlei adviezen via Rotterdam uit die dan adviezen via Den Bosch met dezelfde vertrektijd overruleden.
Schapekop in de Keistad
-
- Donateur
- Contacteer:
De 2829 was vanochtend inderdaad goed vol met reizigers en dito koffers. Via de omroep (HC) vernomen dat deze bedoeld waren voor de Eurostar van 9:47 die in Utrecht zou gaan beginnen. En het solo VIRM-IV'pje in de 2929 was inderdaad ook al geen succes, maar dat kwam meer omdat er een grote scoutinggroep in zat, die helemaal naar Maastricht gingen (en aansluitend richting Luxemburg).
De 1760 kwam na een korte start onder de kap van Utrecht Centraal weer abrupt tot stilstand. Een omroep volgde over een technisch defect en een HC die met portofoon de trein afstruinde. Dat defect was vermoedelijk gevonden en met +8 konden we weer weg; helaas had men in Gouda wel de sprinter weggestuurd.
De 1760 kwam na een korte start onder de kap van Utrecht Centraal weer abrupt tot stilstand. Een omroep volgde over een technisch defect en een HC die met portofoon de trein afstruinde. Dat defect was vermoedelijk gevonden en met +8 konden we weer weg; helaas had men in Gouda wel de sprinter weggestuurd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
Die landkaart hebben ze op de bijsturing en bij ProRail gewoon want de exacte locatie van het incident is via spoorweb op de kaart te zien.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Die landkaart hebben ze op de bijsturing en bij ProRail gewoon want de exacte locatie van het incident is via spoorweb op de kaart te zien.
-
In theorie zijn die wel alle drie nuttig als je van verder dan Eindhoven komt: 2700 > 4400 is sneller naar Vught, en de andere twee sparen een overstap. (aannemende dat Tilburg gaat om de 6600, dus bijv. naar Gilze-Rijen dan. En toegegeven dat de eerste vandaag niet van toepassing is omdat de 2900 wel in Ehv aansluit op de 4400)
Met de rest van je punten ben ik het eens, vooral het pas laat definitief opheffen van treinen in reisadviezen, en gebrek aan proactieve informatie vanuit het personeel.
Het omreisadvies via Eindhoven vind ik dan wel weer goed; je weet bij een defecte trein niet hoe lang het gaat duren. Als het snel opgelost is heb je misschien een kwartiertje vertraging, maar anders sta je er na een uur en moet je alsnog omreizen. Voor de spreiding van de drukte is het ook beter om ietwat onnodig om te reizen, dan om de volgende treinen vol te proppen.
-
Tsja, wat moet ik als regelmatig reiziger met zulke opmerkingen.Misschien moet je je NS-bril een keer afzetten Re.tep en als reiziger ervaren hoe beroerd het met de reisinformatie gesteld is.
Anderzijds, je kan natuurlijk ook een ontwerp maken rond deze verstoring hoe het beter kan. Alleen kritiek geven is zo makkelijk.
Dat een conducteur onlogische overstappen doorgeeft, is inderdaad een verschijnsel van de laatste digitale wijziging in de informatie voorziening op de trein. Anderzijds wel handig voor reizigers welke ergens een overstap hebben gemist, en dat zijn er vaak nog heel wat.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dan hielden ze 'm op de kop, want er stond iets heel anders bij de storingen in de apps dan wat volgens de eerdere berichten hier het geval was.
Maar je weet doorgaans wel dat hij niet beide sporen verspert natuurlijk. En dan is Tilburg - 's-Hertogenbosch dusdanig kort dat je via één spoor een eind komt met minder treinen.Dionysusnu schreef: ↑za 12 jul 2025, 19:31 Het omreisadvies via Eindhoven vind ik dan wel weer goed; je weet bij een defecte trein niet hoe lang het gaat duren.
Er zit net een lulligheidje in omreizen via Eindhoven: de overstap naar Utrecht is één minuut, da's een kwartier extra vertraging. Dat zorgde dan wel weer voor een lekkere buffer voor de goederentrein die voor de IC zat waardoor die zelfs door Sprinters werd ingehaald.
(En het zorgt voor honger, want omdat ik de trein van 17.23 nog kon halen in Breda maar niks te eten gehaald, ik zou immers toch om 19.15 thuis zijn...)
Schapekop in de Keistad
-
Dat hangt ervan af. Als die trein op het zuidelijke spoor staat, kan je bij Vught aansluiting alleen linkerspoor verder en wordt het moeilijk een gat te vinden richting Ht. Nou stond in dit geval de 6661 wel op het noordelijke spoor, maar dan moet je als conducteur precies weten welke trein er defect is. Als de overwegen in storing liggen, is het ook niet gegarandeerd dat je nog wel met haalbare rijtijden erdoor komt zonder elders dingen in de soep te gooien. Soms is opheffen wel de meest stabiele optie: liever één reisrelatie een half uur vertraging, dan op vier andere plekken aansluitingen de mist in sturen.
-
Ach, het geeft wel aan dat je geen idee hebt wat een stilstaande trein op het spoor kan veroorzaken, waardoor (tegenwoordig) het treinverkeer over beide sporen gestaakt wordt.Maar je weet doorgaans wel dat hij niet beide sporen verspert natuurlijk.
Je opmerking over een kaart op de kop is wat triest, daar ga ik niet op in, mede omdat deskundig, zoals cassie127, je proberen in te lezen in de materie en overwegingen bij een stremming. Nogmaals kritiek hebben is zo makkelijk.....
-
Het GPS signaal van de 6661 stond vlak voor twee overwegen stil die daardoor na 5 minuten in storing gaan, en als dit baanvak nog steeds zo'n oude storingsmelder heeft dan wordt bij 2 of meer gestoorde overwegen alles in storing gemeld en mag je het hele baanvak met een EI8 afrijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Je komt gezien je posts met gedetailleerder informatie dan de openbare bronnen echter juist eerder over als NS'er dan als "normale" reiziger.
Selectief de kritiek quoten ook natuurlijkAlleen kritiek geven is zo makkelijk.

Wat dat betreft was het treinpersoneel proactiever, want daar kwam het advies vandaan via Eindhoven te reizen twee minuten voor die trein zou vertrekken.
Daar geef ik je volledig gelijk in als de volledige dienstregeling zou worden gereden, maar niet persé als je al minder treinen rijdt doordat er maar een enkel spoor beschikbaar is. Immers zorgen de treinen die niet rijden dan uit zichzelf ook al voor gaatjes waarin je kunt oversteken.Dionysusnu schreef: ↑za 12 jul 2025, 20:04 Dat hangt ervan af. Als die trein op het zuidelijke spoor staat, kan je bij Vught aansluiting alleen linkerspoor verder en wordt het moeilijk een gat te vinden richting Ht.
Waarbij overigens de 6600 opheffen wel logisch is want die ligt voor zo'n oplossing weer net ongelukkig, met de 3600 lukt het zo te zien beter.
Met spoorgebruik was men in 's-Hertogenbosch toch al creatief bezig vandaag (ik kwam uit Utrecht op spoor 4 aan terwijl de trein naar Utrecht op 6 stond vroeg in de middag, da's ook niet heel gebruikelijk)
Tja, die kennis krijg je natuurlijk ook nooit als je gelijk betweterig in plaats van inhoudelijk reageert.
Kijk anders even in de tijdlijn van de verstoring en je snapt waar de opmerking over de kaart vandaan kwam. Als je de exacte locatie van die defecte trein op de kaart ziet dan zijn 10 minuten toch wel best lang om de storing verkeerd te hebben staan. De omroep in de trein had het juist wel weer over de juiste locatie.Je opmerking over een kaart op de kop is wat triest, daar ga ik niet op in, mede omdat deskundig, zoals cassie127, je proberen in te lezen in de materie en overwegingen bij een stremming. Nogmaals kritiek hebben is zo makkelijk.....
Schapekop in de Keistad
-
Mwoah, het is nou niet dat ze tien minuten lang naar die tekst zitten te staren om zeker te weten dat die klopt. Eerder dat ze na 10 minuten iets gingen aanpassen en doorhadden "oeps, verkeerde traject".
Volgens mij juist andersom, maar in beide gevallen geldt dat Ht-Ehv nog normaal rijdt. Tegen de richting in rijden vreet capaciteit, dus ik twijfel dan echt of het past tussen Vga en Ht.Daniel schreef: ↑za 12 jul 2025, 21:50 Daar geef ik je volledig gelijk in als de volledige dienstregeling zou worden gereden, maar niet persé als je al minder treinen rijdt doordat er maar een enkel spoor beschikbaar is. Immers zorgen de treinen die niet rijden dan uit zichzelf ook al voor gaatjes waarin je kunt oversteken.
Waarbij overigens de 6600 opheffen wel logisch is want die ligt voor zo'n oplossing weer net ongelukkig, met de 3600 lukt het zo te zien beter.
-
De trein (6661) stond defect ter hoogte van kilometrering 18.0 waarbij alle overwegen tussen 13.0 en 18.8 in de storing lagen en daar liggen nog relatief veel overwegen op dat stuk van bijna 6 kilometer. Daardoor raakte een goederentrein ook gestrand. Na 10 minuten kwam de melding dat de storing aan de 6661 verholpen zou zijn waarna binnen 2 minuten besloten is dat de goederen trein en de 3662 op aanwijzigingen verder mochten rijden. Aangezien de goederen trein nogal lang en zwaar beladen was en langzaam opgang kwam raakten daardoor sommige overwegen opnieuw in de storing omdat deze door de geringe snelheid van de goederentrein te lang dicht hebben gelegen.
Bij defect materieel probeert men vaak ook treinen in de andere richting op te heffen, dit zodat mocht een evactuatie nodig zijn er snel gehandeld kan worden voor een trein - trein evacuatie (denk aan situaties waarbij het klimaat in de trein ook uitvalt)
Bij defect materieel probeert men vaak ook treinen in de andere richting op te heffen, dit zodat mocht een evactuatie nodig zijn er snel gehandeld kan worden voor een trein - trein evacuatie (denk aan situaties waarbij het klimaat in de trein ook uitvalt)
Laatst gewijzigd door cassie127 op za 12 jul 2025, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nee, dat doe ik maar niet ivm de cookies: Afhankelijk van de functie worden gegevens doorgegeven aan maximaal 1041 derden en door hen verwerkt.tijdlijn van de verstoring
Wie garandeerd mij dat een tijdlijn op een derdensite precies de juiste info geeft ?
Bij tegen de rijrichting in rijden verlies je inderdaad bijna alle capaciteit, niet alleen door het afgeven en rijden met EI (voor zeker 8 overwegen), maar ook door het type beveiliging op het linkerspoor. Nu valt dat toevallig op dit traject wel mee, omdat het dubbelenkelspoor beveiliging is.
Laatst gewijzigd door Re.tep op za 12 jul 2025, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.